Ochrona danych osobowych przekazywanych przez rzecznika
REKLAMA
REKLAMA
Orzecznictwo prezentuje tutaj stanowisko, zgodnie z którym, tam gdzie w grę wchodzą informacje o działalności funkcjonariuszy publicznych, tam nie można odmawiać udostępnienia informacji powołując się na ochronę danych osobowych.
REKLAMA
Natomiast wszędzie tam, gdzie w sprawie nie pojawiają się dane funkcjonariuszy publicznych musi zostać zachowana zasada ochrony prywatności.
Zobacz też: Slogan reklamowy jako utwór- problematyka ochrony hasła reklamowego
Definicji funkcjonariusza publicznego nie znajdziemy w polskim ustawodawstwie, a więc należy się w tym przypadku posiłkować katalogiem funkcjonariuszy publicznych wymienionym w art. 115 § 13 ustawy Kodeks Karny (dalej jako k.k.).
Zgodnie ze wskazanym artykułem k.k., funkcjonariuszem publicznym jest:
- Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
- poseł, senator, radny, poseł do Parlamentu Europejskiego,
- sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy,
- osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych,
- osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe,
- osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej,
- funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,
- osoba pełniąca czynną służbę wojskową.
REKLAMA
Natomiast zgodnie z interpretacją punktu 6 wskazanego wyżej wyliczenia, status funkcjonariusza publicznego będzie przyznany osobie zajmującej kierownicze stanowisko w (...) instytucji państwowej, czyli za funkcjonariuszy publicznych mogą zastać uznani tylko ci pracownicy instytucji państwowych, którzy zajmują stanowiska kierownicze.
Należy wskazać za doktryną, iż przez "zajmowanie stanowiska kierowniczego" należy uznać kierowanie całością lub wyodrębnionym działem danej instytucji, a nie pełnienie w niej jakichkolwiek funkcji kierowniczych .
Porównaj: Informacja publiczna i dziennikarskie prawo do informacji
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.