REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będą nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych? - UCITS IV

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
UCITS IV: nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych
UCITS IV: nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie polski sektor funduszy inwestycyjnych czekają duże zmiany, które dotyczyć będą nie tylko funduszy i towarzystw, które nimi zarządzają, ale także inwestorów. Zmiany te wprowadza nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego, tzw. UCITS IV, która jest kolejną, po Bazyeli II i MiFID inicjatywą regulacyjną ukierunkowaną na standaryzację procesów zarządzania ryzykiem w europejskich instytucjach finansowych.

UCITS IV jest kontynuacją istniejącej już od ponad 20 lat Dyrektywy 85/611/EWG regulującej tematykę przedsiębiorstw inwestycyjnych i składa się z dwóch uzupełniających się legislacji: Dyrektywy 2009/65/WE z 13 lipca 2009 oraz Dyrektyw 2010/42/WE i 2010/43/WE z 1 lipca 2010 roku, stanowiących tzw. poziom drugi implementacji. Akty te funkcjonują razem, jako tzw. Dyrektywa UCITS IV, która kompleksowo reguluje funkcjonowanie rynku funduszy inwestycyjnych.

REKLAMA

Cele i najważniejsze wymogi

REKLAMA

Głównym celem UCITS IV jest przede wszystkim ujednolicenie zasad, na jakich funkcjonuje europejski rynek jednostek funduszy inwestycyjnych oraz wzmocnienie jego konkurencji, czego efektem ma być zwiększenie ochrony inwestorów funduszy. Dyrektywa UCITS IV wprowadza szereg nowych rozwiązań ułatwiających działalność towarzystw funduszy inwestycyjnych na jednolitym rynku europejskim. Wśród tych rozwiązań najważniejsze to z pewnością wprowadzenie na rynku jednostek funduszy inwestycyjnych zasad tzw. jednolitego paszportu europejskiego oraz ułatwienie nadzorczych procedur notyfikacyjnych dla działalności transgranicznej, czy umożliwienie międzynarodowych połączeńfunduszy inwestycyjnych oraz tworzenie struktur funduszy typu „master – feeder”. Poprzez ujednoliceniezasad regulacyjnych oraz eliminację barier wejścia na rynki poszczególnychkrajów UE, zasady te tworzą grunt dla powstania jednolitego rynku funduszy, atym samym zwiększania konkurencji. Z punktu widzenia towarzystw funduszy inwestycyjnych,opisywana grupa nowych regulacji określa horyzont nowych możliwości iudogodnień, jednocześnie stanowiąc dla nich wyzwanie, którego stawką będziewalka o klienta na jednolitym rynku europejskim.

Wprowadzenie zezwolenia w postaci jednolitego paszportu europejskiego ma za zadanie ułatwić proces rejestracji funduszy, ponieważ zezwolenie wydane w jednym z krajów członkowskich będzie ważne w pozostałych krajach Unii Europejskiej, na zasadach podobnych, jak ma to obecnie miejsce w przypadku banków. Ponieważ jednym z potencjalnych skutków wprowadzenia jednolitego paszportu europejskiego jest konsolidacja rynku jednostek funduszy, UCITS IV wprowadza także nowe zasady na jakich będą odbywać się transakcje łączenia oraz przejmowania funduszy, zarówno krajowe jak i transgraniczne. Przepisy określają m.in. kolejne kroki uzyskiwania zezwolenia wraz z wymaganą dokumentacją, wskazują dane, jakie powinny się znaleźć w projekcie warunków łączenia oraz charakteryzują zakres informacji, jakie należy dostarczyć posiadaczom jednostek łączonych funduszy. Informacje dostarczane uczestnikom w związku z łączeniem powinny nakreślić obraz sytuacji i wpływu połączenia na ich inwestycję. 

Kolejnym elementem Dyrektywy jest nowa struktura odnosząca się do strategii inwestycyjnych. Struktura funduszu podstawowego i powiązanego (ang. Master – Feeder structure) zakłada istnienie funduszu podstawowego, w który fundusz powiązany inwestuje co najmniej 85% wartości aktywów netto. Struktura ta zakłada, że inwestorzy za pośrednictwem funduszu zlokalizowanego lokalnie („feeder’a) mogą inwestować swoje środki w fundusz zlokalizowany w innym państwie („master”). Korzyścią, jaką niesie ze sobą taka konstelacja jest centralizacja zarządzania aktywami a tym samym obniżenie kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zrealizować inwestycje w energetyce odnawialnej?

Nowe zasady zarządzania ryzykiem

REKLAMA

Druga grupa nowych regulacji proponowanych przez UCITS IV jest bezpośrednio ukierunkowana na ochronę interesów inwestorów, poprzez nałożenie na fundusze inwestycyjne i zarządzające nimi towarzystwa szeregu nowych wymogów w obszarze zarządzania ryzykiem, konfliktami interesów, struktury organizacyjnej oraz audytu wewnętrznego i innych. Analiza wymogów UCITS IV w zakresie obowiązków nakładanych na zarządzających funduszami inwestycyjnymi wskazuje na podobieństwa tych rozwiązań do rozwiązań istniejących i funkcjonujących a wprowadzonych przez Basel II oraz MiFID. Podobieństwo to widoczne jest przede wszystkim w obszarze zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej oraz w procedurach związanych z obsługą klienta w tym także w zakresie zarządzania konfliktem interesów. W odróżnieniu od pierwszej grupy regulacji (ogólnie kształtujących rynek), które tworzą grunt dla bardziej konkurencyjnego działania funduszy, druga grupa skupia się przede wszystkim na konstrukcji organizacyjnej i sposobie operacyjnego działania funduszy i towarzystw. 

Wzorem Basel II czy MiFID Dyrektywa eksponuje znaczenie ryzyka w procesie zarządzania. Wymogi Dyrektywy nakazują towarzystwom zarządzającym funduszami dokonać rewizji struktury organizacyjnej oraz dokładnie ją udokumentować uwzględniając jasny podział odpowiedzialności. Dyrektywa przykłada dużą wagę do zarządzania spółką inwestycyjną, w tym przede wszystkim do procesu zarządzania ryzykiem. Wśród wymogów pojawia się obowiązek wdrożenia i udokumentowania odpowiedniej polityki zarządzania ryzykiem, w ramach której ma działać system zarządzania ryzykiem ukierunkowany nie tylko na ocenę ryzyka poszczególnych pozycji w zarządzanym portfelu ale także na wpływ tych pojedynczo ocenianych ryzyk na cały portfel. System ten musi być adekwatny do skali prowadzonej działalności. Dyrektywa nakłada również obowiązek wprowadzenia mechanizmu okresowego monitoringu i przeglądu systemu zarządzania ryzykiem plasując jego spełnienie jako jedno z kryteriów oceny adekwatności systemu. 

Obok systemu zarządzania ryzykiem czy konfliktu interesów Dyrektywa nakazuje także rewizję w wielu innych obszarach. Nie sposób opisać wszystkich, lecz warto wspomnieć choćby taką, jak wymóg ustanowienia stałej funkcji compliance oraz audytu wewnętrznego, wdrożenia systemu archiwizacji informacji o złożonych zleceniach i zawartych transakcjach. Ponadto pojawia się znany już z Dyrektywy MiFID wymóg najlepszego wykonania (ang. best execution) czy rejestracji i rozpatrywania skarg klientów.

Polecamy: Jak zarabiać na rynku nieruchomości komercyjnych?

Zmiany z punktu widzenia inwestora

Jednym z najważniejszych celów wprowadzania UCITS IV jest zwiększenie ochrony klientów inwestujących w fundusze. Poza zwiększeniem konkurencyjności rynku i zmniejszeniem kosztów zarządzania aktywami ponoszonych przez inwestorów, ochrona inwestora będzie realizowana przede wszystkim przez zwiększone wymogi w sferze informacyjnej. Zmiany w polityce informacyjnej funduszu wobec klientów pozwolą na przekazywanie informacji w postaci zrozumiałych komunikatów na podstawie których inwestor we własnym zakresie będzie mógł podejmować decyzje inwestycyjne. Obok obowiązków informacyjnych realizowanych poprzez publikacje prospektu emisyjnego czy sprawozdania finansowego Dyrektywa obliguje spółki inwestycyjne do publikowania krótkiego dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów – tzw. KII (ang. Key Investor Information), który ma zastąpić skrót prospektu informacyjnego czyniąc tym samym informacje przekazywane przeciętnemu odbiorcy bardziej zrozumiałymi.

Od kiedy będą obowiązywały nowe przepisy

Ostateczny termin implementacji Dyrektywy na grunt polski mija w lipcu 2011 roku. Finalny kształt aktów prawnych nie jest obecnie znany, niemniej jednak wczesne rozpoczęcie prac wdrożeniowych pomimo braku rodzimych aktów prawnych, pozwoli na uzyskanie wyraźnej przewagi nad tymi podmiotami, które czekają z pracami wdrożeniowymi na polskie wersje przepisów.

Autorzy:

Maciej Kocoń, manager w firmie doradczej KPMG

Bożena Graczyk, partner w firmie doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA