REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będą nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych? - UCITS IV

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
UCITS IV: nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych
UCITS IV: nowe regulacje dla sektora funduszy inwestycyjnych

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie polski sektor funduszy inwestycyjnych czekają duże zmiany, które dotyczyć będą nie tylko funduszy i towarzystw, które nimi zarządzają, ale także inwestorów. Zmiany te wprowadza nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego, tzw. UCITS IV, która jest kolejną, po Bazyeli II i MiFID inicjatywą regulacyjną ukierunkowaną na standaryzację procesów zarządzania ryzykiem w europejskich instytucjach finansowych.

UCITS IV jest kontynuacją istniejącej już od ponad 20 lat Dyrektywy 85/611/EWG regulującej tematykę przedsiębiorstw inwestycyjnych i składa się z dwóch uzupełniających się legislacji: Dyrektywy 2009/65/WE z 13 lipca 2009 oraz Dyrektyw 2010/42/WE i 2010/43/WE z 1 lipca 2010 roku, stanowiących tzw. poziom drugi implementacji. Akty te funkcjonują razem, jako tzw. Dyrektywa UCITS IV, która kompleksowo reguluje funkcjonowanie rynku funduszy inwestycyjnych.

REKLAMA

Cele i najważniejsze wymogi

REKLAMA

Głównym celem UCITS IV jest przede wszystkim ujednolicenie zasad, na jakich funkcjonuje europejski rynek jednostek funduszy inwestycyjnych oraz wzmocnienie jego konkurencji, czego efektem ma być zwiększenie ochrony inwestorów funduszy. Dyrektywa UCITS IV wprowadza szereg nowych rozwiązań ułatwiających działalność towarzystw funduszy inwestycyjnych na jednolitym rynku europejskim. Wśród tych rozwiązań najważniejsze to z pewnością wprowadzenie na rynku jednostek funduszy inwestycyjnych zasad tzw. jednolitego paszportu europejskiego oraz ułatwienie nadzorczych procedur notyfikacyjnych dla działalności transgranicznej, czy umożliwienie międzynarodowych połączeńfunduszy inwestycyjnych oraz tworzenie struktur funduszy typu „master – feeder”. Poprzez ujednoliceniezasad regulacyjnych oraz eliminację barier wejścia na rynki poszczególnychkrajów UE, zasady te tworzą grunt dla powstania jednolitego rynku funduszy, atym samym zwiększania konkurencji. Z punktu widzenia towarzystw funduszy inwestycyjnych,opisywana grupa nowych regulacji określa horyzont nowych możliwości iudogodnień, jednocześnie stanowiąc dla nich wyzwanie, którego stawką będziewalka o klienta na jednolitym rynku europejskim.

Wprowadzenie zezwolenia w postaci jednolitego paszportu europejskiego ma za zadanie ułatwić proces rejestracji funduszy, ponieważ zezwolenie wydane w jednym z krajów członkowskich będzie ważne w pozostałych krajach Unii Europejskiej, na zasadach podobnych, jak ma to obecnie miejsce w przypadku banków. Ponieważ jednym z potencjalnych skutków wprowadzenia jednolitego paszportu europejskiego jest konsolidacja rynku jednostek funduszy, UCITS IV wprowadza także nowe zasady na jakich będą odbywać się transakcje łączenia oraz przejmowania funduszy, zarówno krajowe jak i transgraniczne. Przepisy określają m.in. kolejne kroki uzyskiwania zezwolenia wraz z wymaganą dokumentacją, wskazują dane, jakie powinny się znaleźć w projekcie warunków łączenia oraz charakteryzują zakres informacji, jakie należy dostarczyć posiadaczom jednostek łączonych funduszy. Informacje dostarczane uczestnikom w związku z łączeniem powinny nakreślić obraz sytuacji i wpływu połączenia na ich inwestycję. 

Kolejnym elementem Dyrektywy jest nowa struktura odnosząca się do strategii inwestycyjnych. Struktura funduszu podstawowego i powiązanego (ang. Master – Feeder structure) zakłada istnienie funduszu podstawowego, w który fundusz powiązany inwestuje co najmniej 85% wartości aktywów netto. Struktura ta zakłada, że inwestorzy za pośrednictwem funduszu zlokalizowanego lokalnie („feeder’a) mogą inwestować swoje środki w fundusz zlokalizowany w innym państwie („master”). Korzyścią, jaką niesie ze sobą taka konstelacja jest centralizacja zarządzania aktywami a tym samym obniżenie kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zrealizować inwestycje w energetyce odnawialnej?

Nowe zasady zarządzania ryzykiem

REKLAMA

Druga grupa nowych regulacji proponowanych przez UCITS IV jest bezpośrednio ukierunkowana na ochronę interesów inwestorów, poprzez nałożenie na fundusze inwestycyjne i zarządzające nimi towarzystwa szeregu nowych wymogów w obszarze zarządzania ryzykiem, konfliktami interesów, struktury organizacyjnej oraz audytu wewnętrznego i innych. Analiza wymogów UCITS IV w zakresie obowiązków nakładanych na zarządzających funduszami inwestycyjnymi wskazuje na podobieństwa tych rozwiązań do rozwiązań istniejących i funkcjonujących a wprowadzonych przez Basel II oraz MiFID. Podobieństwo to widoczne jest przede wszystkim w obszarze zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej oraz w procedurach związanych z obsługą klienta w tym także w zakresie zarządzania konfliktem interesów. W odróżnieniu od pierwszej grupy regulacji (ogólnie kształtujących rynek), które tworzą grunt dla bardziej konkurencyjnego działania funduszy, druga grupa skupia się przede wszystkim na konstrukcji organizacyjnej i sposobie operacyjnego działania funduszy i towarzystw. 

Wzorem Basel II czy MiFID Dyrektywa eksponuje znaczenie ryzyka w procesie zarządzania. Wymogi Dyrektywy nakazują towarzystwom zarządzającym funduszami dokonać rewizji struktury organizacyjnej oraz dokładnie ją udokumentować uwzględniając jasny podział odpowiedzialności. Dyrektywa przykłada dużą wagę do zarządzania spółką inwestycyjną, w tym przede wszystkim do procesu zarządzania ryzykiem. Wśród wymogów pojawia się obowiązek wdrożenia i udokumentowania odpowiedniej polityki zarządzania ryzykiem, w ramach której ma działać system zarządzania ryzykiem ukierunkowany nie tylko na ocenę ryzyka poszczególnych pozycji w zarządzanym portfelu ale także na wpływ tych pojedynczo ocenianych ryzyk na cały portfel. System ten musi być adekwatny do skali prowadzonej działalności. Dyrektywa nakłada również obowiązek wprowadzenia mechanizmu okresowego monitoringu i przeglądu systemu zarządzania ryzykiem plasując jego spełnienie jako jedno z kryteriów oceny adekwatności systemu. 

Obok systemu zarządzania ryzykiem czy konfliktu interesów Dyrektywa nakazuje także rewizję w wielu innych obszarach. Nie sposób opisać wszystkich, lecz warto wspomnieć choćby taką, jak wymóg ustanowienia stałej funkcji compliance oraz audytu wewnętrznego, wdrożenia systemu archiwizacji informacji o złożonych zleceniach i zawartych transakcjach. Ponadto pojawia się znany już z Dyrektywy MiFID wymóg najlepszego wykonania (ang. best execution) czy rejestracji i rozpatrywania skarg klientów.

Polecamy: Jak zarabiać na rynku nieruchomości komercyjnych?

Zmiany z punktu widzenia inwestora

Jednym z najważniejszych celów wprowadzania UCITS IV jest zwiększenie ochrony klientów inwestujących w fundusze. Poza zwiększeniem konkurencyjności rynku i zmniejszeniem kosztów zarządzania aktywami ponoszonych przez inwestorów, ochrona inwestora będzie realizowana przede wszystkim przez zwiększone wymogi w sferze informacyjnej. Zmiany w polityce informacyjnej funduszu wobec klientów pozwolą na przekazywanie informacji w postaci zrozumiałych komunikatów na podstawie których inwestor we własnym zakresie będzie mógł podejmować decyzje inwestycyjne. Obok obowiązków informacyjnych realizowanych poprzez publikacje prospektu emisyjnego czy sprawozdania finansowego Dyrektywa obliguje spółki inwestycyjne do publikowania krótkiego dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów – tzw. KII (ang. Key Investor Information), który ma zastąpić skrót prospektu informacyjnego czyniąc tym samym informacje przekazywane przeciętnemu odbiorcy bardziej zrozumiałymi.

Od kiedy będą obowiązywały nowe przepisy

Ostateczny termin implementacji Dyrektywy na grunt polski mija w lipcu 2011 roku. Finalny kształt aktów prawnych nie jest obecnie znany, niemniej jednak wczesne rozpoczęcie prac wdrożeniowych pomimo braku rodzimych aktów prawnych, pozwoli na uzyskanie wyraźnej przewagi nad tymi podmiotami, które czekają z pracami wdrożeniowymi na polskie wersje przepisów.

Autorzy:

Maciej Kocoń, manager w firmie doradczej KPMG

Bożena Graczyk, partner w firmie doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA