REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biznes

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Papierowe zwolnienia lekarskie tylko do lipca 2018 r. Pracodawcy muszą założyć profil na PUE ZUS

Ręcznie wystawiane druki zwolnień lekarskich znikną całkowicie wraz z początkiem lipca 2018 roku. Nastąpi przejście na zwolnienia wyłącznie elektroniczne (e-ZLA). System elektronicznych zwolnień jest dużym ułatwieniem dla pracodawców. Warunek jest jeden – muszą mieć założony swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Taki profil obowiązkowo muszą mieć pracodawcy – płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 5 osób. Inni mogą to zrobić dobrowolnie.

Zwolnienie z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek od 2018 r.

Resort finansów chce zwolnić z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy (bądź zaliczki od dochodów osiągniętych przez kilka następujących po sobie okresów rozliczeniowych), gdy nie przekracza ona 1000 zł. Zmiana ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej przez małych przedsiębiorców. Nowe regulacje, które znajdą się w ustawie o PIT oraz ustawie o CIT, mają wejść w życie od 2018 r.

Wzrost cen niektórych produktów może być wynikiem nieuczciwych praktyk handlowych

100 dni obowiązuje ustawa o przewadze kontraktowej, której celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przepisy weszły w życie 12 lipca. UOKiK prowadzi obecnie 12 spraw w ramach nowej ustawy.

Ograniczenie barier w prowadzeniu działalności innowacyjnej w 2018 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej, który przedłożył minister nauki i szkolnictwa wyższego. Jakie zmiany mogą już niebawem wejść w życie?

REKLAMA

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Wartość pracy małżonka i dzieci przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

Zaproponowana nowelizacja ustawy o PIT zakłada wprowadzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez podatnika wartości pracy jego małżonka oraz małoletnich dzieci współpracujących z przedsiębiorcą. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2019 r.

Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych za 2017 r.

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Metody rozchodu zapasów z magazynu

Zapasy zakwalifikowane są do aktywów obrotowych, które wedle przepisów ustawy o rachunkowości wycenia się co najmniej raz w ciągu dwóch lat. Zasadą jest, iż wycenę rozchodu zapasów z magazynu należy dokonywać w tych samych cenach, które zostały zaewidencjonowane w momencie przyjęcia do magazynu.

REKLAMA

Elektroniczna ewidencja VAT i JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy dołączą do grona podatników VAT, którzy prowadzą elektroniczną ewidencję VAT (czyli rejestr sprzedaży i zakupów VAT) oraz przesyłają ją co miesiąc w postaci plików JPK_VAT. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.

Szkoda transportowa a odpowiedzialność kierowcy

Wielokrotnie analizowałem ryzyka, które towarzyszą przewozom. Było ono jednak przedstawiane jako zespół czynników zewnętrznych powodujących szkody. Nasuwają się jednak pytania, czy kierowca stanowi jeden z elementów szeroko pojętego ryzyka i jaką odpowiedzialność ponosi względem pracodawcy za szkody powstałe w czasie prowadzenia pojazdu.

CRM w telefonie pracownika. Czy warto postawić na aplikację mobilną?

Mobilne odpowiedniki stron internetowych stały się już wymaganym przez klientów standardem. Firmy IT proponują podobne rozwiązania dla systemów informatycznych wspomagających procesy przedsiębiorstwa, m. in. dla popularnych CRM. Jakie korzyści dają takie aplikacje? Czy przesyłane przez nie dane będą bezpieczne?

Jak wypromować lokalny biznes?

Od wielu lat w Polsce panuje moda na lokalne biznesy. Porzucamy sieciówki na rzecz lokalnych kawiarni, restauracji, sklepów i punktów usługowych. Popularność takich miejsc po części budują ich klienci, polecając je sobie wzajemnie. Jednak w głównej mierze sukces wynika z dobrze zbudowanego wizerunku i odpowiedniej promocji firmy na długo przed otwarciem.

Prawidłowe ujęcie środków trwałych w księgach rachunkowych

Najistotniejszym problemem w przypadku środków trwałych okazuje się określenie, kiedy dany składnik jest już kompletny oraz kiedy można uznać go za zdatny do użytku, a także co stanowi jeden obiekt inwentarzowy. Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w KSR 11 „Środki trwałe” wydanym przez Komitet Standardów Rachunkowości w maju 2017 r.

Usługi budowlane krótkoterminowe i długoterminowe

Usługi budowlane mogą być realizowane, w zależności od zawartych umów, jako krótkoterminowe bądź długoterminowe. Sposób rozliczania usług budowlanych zależy od tego, jak długi jest okres ich realizacji.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2018 r.

Zmiany w podatku od towarów i usług (VAT), zapobieganie unikaniu płacenia podatku, wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment) - to niektóre ze zmian wprowadzone do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 kwietnia 2018 r.

Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r.

Od 2018 roku przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ułatwienia w prowadzeniu firmy zarówno w sferze podatkowej jak i gospodarczej. Część przepisów już obowiązuje.

Nowe prawo o sukcesji w 2018 r.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt nowej ustawy o sukcesji. Nowe przepisy mają na celu możliwość kontynuowania działalności firmy po śmierci przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

3 częste błędy w startupach

W ostatnich latach powstaje w Polsce bardzo dużo startupów. Sprzyja im dobra sytuacja ekonomiczna i względna łatwość w pozyskaniu środków na inwestycje. Swoich sił próbują w wielu segmentach rynku, odnosząc często spore sukcesy, nie tylko w kraju, ale i za granicą.

Przesłanki zwrotu dofinansowania udzielonego z budżetu Unii Europejskiej na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych cz.II

Jako kraj członkowski Unii Europejskiej, Polska otrzymuje duże środki na rozwój gospodarczy. Udzielane wsparcie finansowe przeznaczane jest m. in. na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, poprawę zatrudnienia i życia obywateli, rozwój nowych technologii. W poprzednim artykule poświęcono uwagę omówieniu przesłanek zwrotu dofinansowania udzielonego z budżetu Unii Europejskiej na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W jaki sposób można zakwestionować zwolnienie lekarskie pracownika

Pracodawca, który ma podejrzenia, że pracownik nadużywa zwolnienia lekarskiego, może skontrolować pracownika, gdy na 30 listopada poprzedniego roku zgłaszał do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 20 osób. Jeśli nie może go skontrolować, to taką kontrolę przeprowadzi ZUS.

Jak przekroczenie rocznych limitów podstawy wymiaru podatku i składek ZUS w 2017 r. wpływa na inne obowiązki płatnika

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i FEP oraz opodatkowania są ograniczone w skali roku. Przekroczenie ustalonych limitów powoduje określone konsekwencje m.in. w zakresie ustalania podstawy wymiaru zasiłków czy dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Natomiast brak bieżącej informacji o przekroczeniu podstawy wymiaru podatku lub składek ZUS zasadniczo zobowiązuje płatników do dokonania korekty rozliczeń z tego tytułu.

Czy umowa przechowania pieniędzy może podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych

Jeden z naszych kontrahentów w związku ze swoim wyjazdem za granicę chce podpisać ze spółką umowę o przechowanie pieniędzy. Czy umowy przechowania pieniędzy podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Dotacje - rozliczenia podatkowe i ewidencja rachunkowa

Dotacja to forma bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej ze środków publicznych w celu finansowego wsparcia określonego przedsięwzięcia lub prowadzenia bieżącej działalności. Na podstawie przepisów podatkowych oraz przepisów o rachunkowości skutki otrzymania dotacji mogą różnić się od siebie. Jest to uzależnione od celu, na jaki otrzymane dotacje zostaną przeznaczone.

Nowe technologie w systemach ochrony mienia i danych

Profesjonalne usługi bezpieczeństwa podążają za zmieniającym się światem i reagują na wciąż nowe zagrożenia. Ochrona mienia to już nie tylko niezastąpiony ochroniarz i prosty monitoring przemysłowy. Nowoczesne technologie zabezpieczają zarówno mienie, jak i pozwalają uniknąć niebezpieczeństw w świecie wirtualnym.

FinTech – technologia dla ludu czy przełomowy model biznesowy?

Od 2010 roku suma inwestycji w globalny sektor FinTech wyniosła ponad 50 miliardów dolarów, dzięki czemu powstało 2500 nowy spółek. W jaki sposób mariaż tradycyjnych usług bankowych i nowych technologii zmienił branżę finansową? Kto skorzysta, a kto straci na cyfrowej rewolucji?

Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć?

„Mam pomysł na biznes! Pozostało znaleźć kapitał początkowy” - takie słowa często można usłyszeć z ust młodych i zuchwałych. Jednak nie wszystko jest tak proste. Aby stworzyć naprawdę udany i dochodowy biznes, nie wystarczy kreatywność i oryginalność. Ważne jest nauczyć się testować wszystkie pomysły, począwszy od koncepcji produktu, na dodatkowych funkcjach kończąc. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie, czy Twój projekt ma szansę na sukces. Najważniejsze to nie ograniczać się tylko do jednej metody, sprawdź je wszystkie.

Sprzedaż nieruchomości a działalność gospodarcza – podatek VAT

Jak wygląda sprzedaż nieruchomości znajdujących się w majątku prywatnym, jako prowadzenie działalności gospodarczej i obowiązek zapłaty podatku VAT z tego tytułu w kontekście wyroku NSA z dnia 26.05.2017 r., sygn. akt I FSK 1728/15?

Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje?

Czym zajmuje się dyrektor techniczny w start-upie, z jakimi trudnościami musi się zmierzyć oraz jaką drogę musi pokonać, by efektywnie zarządzać młodym zespołem?

Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnicy często kupują bilety lotnicze. Czyniąc to, korzystają z usług przewoźników krajowych i zagranicznych. Zakup od przewoźnika krajowego nie nastręcza tak wielu problemów jak zakup od przewoźnika zagranicznego. W tym wypadku podatnicy często nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku lotów międzynarodowych po stronie polskiego podatnika występuje obowiązek wykazania importu usług, czy też nie.

Jakie są konsekwencje posługiwania się pustymi fakturami?

Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie.

Prawidłowy wybór biegłego rewidenta oraz zawarcie umowy o badanie sprawozdania finansowego

Każda jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe może je poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Niektóre podmioty są do tego zobligowane z mocy ustawy o rachunkowości. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientami

Z badań przedsiębiorczości wynika, że koszty pozyskania nowego klienta są kilkakrotnie wyższe niż koszty utrzymania dotychczasowego portfela firm, z którymi współpracujemy. Niemniej, budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwym zadaniem - nieprzypadkowo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy. Jak rozwijać i dbać o kontakty biznesowe? O czym pamiętać, by budować długotrwałe, partnerskie relacje z naszymi klientami? Oto kilka wskazówek.

Czy startupy potrzebują inkubatorów, jak wybrać właściwie?

Startupowcy mogą skorzystać z inkubatorów od początku, niezależnie od funduszy czy stopnia zaawansowania pracy. Inkubatory nie inwestują pieniędzy i nie otrzymują zapłaty za pomoc, za to służą wsparciem mentorów i dają wskazówki biznesowe.

Ustawa o sukcesji firm rodzinnych od 2018 roku

W Ministerstwie Rozwoju powstał projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (tzw. ustawa o sukcesji firm). Aktualnie trwają konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe tego projektu. To kolejna ustawa z pakietu „100 zmian dla firm”, która zgodnie z intencjami projektodawców ma pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorców prowadzących firmę w formie indywidualnej działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą co najmniej 2 mln firm i mają wejść w życie w I kwartale 2018 roku.

Ogólny system zachęt inwestycyjnych w Turcji

System zachęt inwestycyjnych ma na celu promowanie i wspieranie inwestycji zarówno krajowych jak i zagranicznych, aby zmniejszyć zależność od importu dóbr pośrednich kluczowych branż strategicznych kraju oraz wyeliminować dysproporcje regionalne w kraju przez kierowanie takich inwestycji do zagrożonych regionów.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Dlaczego warto wprowadzić w firmie narzędzia wspierające procesy handlowe i sprzedażowe?

Dział handlowy jest jednym z najważniejszych w firmie.  Dzięki niemu przedsiębiorstwo może poruszać się dynamicznie do przodu. Wraz z rozwojem firmy, wymagane jest wprowadzenie rozwiązań wspierających zarządzenie procesami handlowymi i sprzedażowymi.

Przesłanki zwrotu dofinansowania udzielonego z budżetu Unii Europejskiej na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych cz.I

Jako kraj członkowski Unii Europejskiej, Polska otrzymuje duże środki na rozwój gospodarczy. Udzielane wsparcie finansowe przeznaczane jest m. in. na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, poprawę zatrudnienia i życia obywateli, rozwój nowych technologii. Wsparcie finansowe udzielane jest za pośrednictwem różnego rodzaju programów i funduszy. Jak pokazują statystyki, polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają z tego rodzaju wsparcia finansowego, celem rozwoju swojej firmy i podniesienia jej konkurencyjności. Jednakże środki z funduszy to nie tylko korzyści, ale też pewne zagrożenia.

Konstytucja Firmy Rodzinnej

Kontynuując cykl artykułów poświęconych najważniejszym mechanizmom Ładu Rodzinnego przyjrzyjmy się jednemu z mnie najbliższych – Konstytucji Firmy Rodzinnej. To jeden z najbardziej kompleksowych dokumentów rodzinnych, który porównać można do przewodnika prowadzenia firmy, napisanego wspólnie przez jej założycieli. Dzięki niemu przyszłe pokolenia mogą poznać cele i sposób zarządzania firmą rodzinną, jakie przyświecały jej założycielom lub cele te modyfikować idąc z duchem czasu.

O czym powinni wiedzieć przyszli startupowcy?

Jak pokazują statystyki upada 9 na 10 start-upów[1]. Oprócz rozsądku oraz solidnego przygotowania ekonomicznego, do rozpoczęcia działalności biznesowej niezbędna jest znajomość podstaw prawa handlowego, cywilnego, a nawet autorskiego. Mimo iż start-upy są jedynie etapem przejściowym w rozwoju organizacji, w świetle prawa polskiego nie różnią się niczym od innych przedsiębiorstw - tłumaczy dr Mariusz Bidziński, Szkoła Prawa Uniwersytetu SWPS.

Wideokonferencje: nowoczesna komunikacja dla firm i organizacji każdej wielkości

Żyjemy w czasach, w których skuteczna komunikacja to kluczowy czynnik w funkcjonowaniu firm i instytucji publicznych. To, jak szybko, wygodnie i efektywnie pracownicy mogą porozumiewać się między sobą oraz ze światem zewnętrznym – klientami czy partnerami – ma ogromne znaczenie dla poprawnego funkcjonowania organizacji.

Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy

Firmy rodzinne zakładane na przełomie lat 80/90 stają obecnie przed widmem sporych zmian. Rodzinne biznesy prowadzone przez pierwsze pokolenie, nadal funkcjonują zgodnie z wypracowanymi przez lata schematami i zależnościami. Często takie porządki są czymś naturalnym dla właściciela a tym samym, mocno niesformalizowanym. Jednak wraz z rozwojem firmy i wchodzeniem nowych pokoleń do jej struktur, konieczne staje się sformalizowanie wcześniejszych zasad. Zwłaszcza jeśli właścicielom zależy na sprawnym funkcjonowaniu firmy i zachowaniu jej ciągłości.

40 euro kary za opóźnienie w zapłacie faktury

Za opóźnienie w płatności faktury choćby o 1 dzień możemy otrzymać 40 euro kary. Kara ta jest naliczana niezależnie od odsetek za zwłokę.

Alior Bank wspiera innowacyjne firmy

Dotacje unijne dają szansę na realizację wielu ciekawych projektów biznesowych, dlatego ciągle wzbudzają duże zainteresowanie wśród przedsiębiorców.

Przydatne narzędzia do komunikacji w firmie

Każdy startup prędzej czy później musi pokonać własną drogę w poszukiwaniu optymalnych narzędzi komunikacji wewnętrznej i zarządzania pracą. Dmitry Wołoszyn, jeden z założycieli Preply.com, opisuje swoje doświadczenia w poszukiwaniu świętego Graala komunikacji w młodym zespole startupowym. Dokonał wyboru najbardziej intuicyjnych i prostych asystentów codziennej pracy. Poniżej subiektywny przegląd przetestowanych na własnej, startupowej skórze.

Regulacje prawne a dobre praktyki w marketingu bezpośrednim

Zbliża się termin niezwykle interesującej konferencji "Ethical code marketingu bezpośredniego - tendencje regulacyjne i dobre praktyki”. Wysoki poziom merytoryczny gwarantuje między innymi UOKiK oraz grono ekspertów, którzy zaprezentują wiele praktycznych aspektów marketingu bezpośredniego. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Panem Jackiem Barankiewiczem, który jest Prezesem Zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy i jednocześnie Członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Marketingu.

Kiedy można przyznać i jak ustalać ryczałt za pracę w nocy

Pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej. Pracodawca, zamiast ustalać dodatki za każdą godzinę pracy w nocy, może ustalić należności z tego tytułu w formie ryczałtu. Jednak możliwość taka jest ograniczona jedynie do pracowników wykonujących pracę w porze nocnej stale poza zakładem pracy.

Jak rozliczyć VAT od WNT, gdy transakcja nie została udokumentowana fakturą

Przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT-UE, kupuje na terenie Unii Europejskiej towary. Są to drobne transakcje, w związku z tym zazwyczaj nie ma możliwości otrzymania faktury a jedynym dokumentem potwierdzającym zakup jest paragon fiskalny. Czy w związku z powyższym, biorąc pod uwagę, że dochodzi do przemieszczenia towaru między dwoma krajami UE, a sprzedawca i nabywca są zarejestrowanymi podatnikami VAT, rozpoznać należy WNT?

Korekty rozliczeń VAT

Deklaracja dla podatku od towarów i usług powinna uwzględniać wszystkie czynności wykonane przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym, zgodnie z faktycznym przebiegiem transakcji. Podatnik, który składa miesięczne lub kwartalne deklaracje VAT, w przypadku stwierdzenia jakiejkolwiek pomyłki lub błędu w rozliczeniu, powinien niezwłocznie złożyć deklarację korygującą.

Jak rozliczać import usług - wybrane problemy

W rzeczywistości definicja importu usług oraz warunki, które muszą zostać spełnione, aby nabycie zagranicznej usługi podlegało rozliczeniu przez polskiego usługobiorcę, są nieco bardziej złożone, niż by się wydawało. Podatnicy nadal mają problemy z prawidłowym określeniem daty powstania obowiązku podatkowego czy korygowaniem importu usług.

REKLAMA