REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej /fot. Shutterstock
Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik, który ma być delegowany do pracy z Polski do Unii Europejskiej, powinien mieć ustalone w umowie o pracę miejsce pracy w kraju, w którym ma wykonywać pracę. Trzeba mu również zapewnić warunki zatrudnienia nie gorsze niż w państwie, do którego został skierowany, m.in. w zakresie minimalnych okresów odpoczynku, minimalnego wymiaru urlopu wypoczynkowego czy minimalnych stawek wynagrodzenia.

Polscy przedsiębiorcy delegujący pracowników do krajów UE muszą brać pod uwagę różne systemy prawne państw Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. Poruszanie się w tych systemach może być kłopotliwe ze względu na bariery językowe. Ponadto zasady organizacyjne delegowania nie są przez polskiego ustawodawcę określone, dlatego pracodawcy często stosują do delegowania przepisy o podróżach służbowych, co nie jest prawidłowe. Należy zaznaczyć, że przy podróży służbowej jest wypłacana dieta dzienna określona w rozporządzeniu w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej lub w wysokości określonej dokumentach wewnątrzzakładowych (regulaminie pracy, układzie zbiorowym pracy). Przy delegowaniu pracownikowi należy wypłacić minimalne stawki płacy kraju, w którym pracownik wykonuje pracę. Poniżej przedstawiamy procedurę delegowania pracownika do pracy w innym kraju UE krok po kroku.

REKLAMA

Krok 1. Ustal, czy praca wykonywana przez pracownika za granicą będzie delegowaniem czy podróżą służbową

REKLAMA

Pracodawca zamierzający wysłać pracownika do innego państwa członkowskiego powinien określić, czy ma on wykonać usługę w związku z realizacją umowy zawartej z przedsiębiorcą w innym państwie członkowskim, czy może ma podjąć określone działania na rzecz pracodawcy, ale bez związku z konkretną umową międzynarodową pracodawcy. Tylko w pierwszym przypadku będziemy mieli do czynienia ze zwykłym delegowaniem pracownika. Druga sytuacja będzie podróżą służbową.

Fabryka z Polski produkująca części do samochodów otrzymała zlecenie na produkcję i montaż części bezpośrednio w fabryce we Włoszech. W związku ze zleceniem 20 pracowników polskiego pracodawcy musiało zostać delegowanych na okres 3 miesięcy do Włoch. Wszyscy zostali zakwalifikowani jako pracownicy delegowani, otrzymali zaświadczenia A1 o ustawodawstwie właściwym i wyjechali wykonać pracę w ramach świadczenia usług na terenie Włoch. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

REKLAMA

Czasowe powierzenie pracownikowi zadań w innym państwie członkowskim w ramach delegowania wiąże się również po stronie pracodawcy z wykonywaniem za granicą konkretnych usług przez określony czas. Należy podkreślić, że dyrektywa nr 96/71/WE w sprawie delegowania pracowników nie ustanawia żadnego terminu, żadnych granic czasowych, po upływie których usługa będzie uznawana za stałą działalność na terytorium państwa członkowskiego. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-215/01 (wyrok z 11 grudnia 2003 r.), uznając, że:

(...) usługi w rozumieniu Traktatu, mogą obejmować usługi różniące się w sposób znaczny co do charakteru, w tym również usługi świadczone przez dłuższy czas, nawet przez kilka lat. Ponadto żaden przepis Traktatu nie przewiduje metod ustalenia czasu trwania lub częstotliwości, po przekroczeniu których świadczenie usługi lub pewnego typu usługi w innym państwie członkowskim nie może być już dłużej traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu Traktatu, ale jako podlegające rozdziałowi Traktatu dotyczącemu prawa przedsiębiorczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Krok 2. Ustal, kto jest pracownikiem delegowanym w państwie przyjmującym

W zależności od prawodawstwa państwa przyjmującego osoba mająca świadczyć pracę za granicą w innym państwie UE może być uznana za pracownika delegowanego nawet wówczas, gdy pracodawca podpisze z nią umowę zlecenia. Definicja delegowanego pracownika jest zawarta w dyrektywie nr 96/71/WE w sprawie delegowania pracowników. Zgodnie z nią delegowany to pracownik, który przez ograniczony okres wykonuje swoją pracę na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje (art. 2 ust. 1 dyrektywy nr 96/71/WE). Należy zwrócić uwagę, że dyrektywa nie wskazuje jakiegoś minimalnego czasu świadczenia pracy, co miałoby decydować o uznaniu danej osoby za pracownika delegowanego. Decydujące są:

  • zmiana miejsca pracy,
  • konieczność uzyskania zgody osoby delegowanej na zmianę miejsca pracy - nie ma możliwości delegowania pracownika na podstawie polecenia pracodawcy jak przy podróży służbowej,
  • istnienie umowy na usługę pomiędzy przedsiębiorcami.

Określenie, kto jest pracownikiem, będzie zależało od ustawodawstwa państwa przyjmującego.

Przykładowo w przypadku delegowania pracownika do Polski ustalenie, kto jest pracownikiem, wymaga sprawdzenia przepisów Kodeksu pracy oraz ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Jeśli chodzi o tę ostatnią ustawę, to nie wyjaśnia ona, jak należy rozumieć termin "pracownik". Wskazuje jedynie, kto jest pracownikiem delegowanym na terytorium RP. Jest nim pracownik zatrudniony w innym państwie członkowskim, tymczasowo skierowany do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez pracodawcę delegującego pracownika na terytorium RP (art. 3 pkt 6 ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług). Dopiero definicja pracownika określona w Kodeksie pracy doprecyzowuje, że pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy). Ponadto może to być osoba, która ukończyła 18. rok życia, chociaż ustawodawca dopuszcza także zatrudnienie w charakterze pracownika osób, które nie ukończyły 18 lat (młodociani).

Dokładnie taki sam schemat postępowania trzeba będzie zastosować w każdym państwie członkowskim, do którego pracownik będzie delegowany. Krajowe przepisy i orzecznictwo zadecydują o tym, czy dana osoba zostanie uznana za pracownika, czy też nie. Bez znaczenia może być fakt zawarcia umowy zlecenia, gdyż ustawodawstwo danego państwa UE i tak może obejmować zleceniobiorcę zasadami stosowanymi do pracowników delegowanych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej

W artykule omówiono również przykłady omawiające problematykę delegowania pracowników za granicę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA