REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej

Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej /fot. Shutterstock
Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik, który ma być delegowany do pracy z Polski do Unii Europejskiej, powinien mieć ustalone w umowie o pracę miejsce pracy w kraju, w którym ma wykonywać pracę. Trzeba mu również zapewnić warunki zatrudnienia nie gorsze niż w państwie, do którego został skierowany, m.in. w zakresie minimalnych okresów odpoczynku, minimalnego wymiaru urlopu wypoczynkowego czy minimalnych stawek wynagrodzenia.

Polscy przedsiębiorcy delegujący pracowników do krajów UE muszą brać pod uwagę różne systemy prawne państw Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. Poruszanie się w tych systemach może być kłopotliwe ze względu na bariery językowe. Ponadto zasady organizacyjne delegowania nie są przez polskiego ustawodawcę określone, dlatego pracodawcy często stosują do delegowania przepisy o podróżach służbowych, co nie jest prawidłowe. Należy zaznaczyć, że przy podróży służbowej jest wypłacana dieta dzienna określona w rozporządzeniu w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej lub w wysokości określonej dokumentach wewnątrzzakładowych (regulaminie pracy, układzie zbiorowym pracy). Przy delegowaniu pracownikowi należy wypłacić minimalne stawki płacy kraju, w którym pracownik wykonuje pracę. Poniżej przedstawiamy procedurę delegowania pracownika do pracy w innym kraju UE krok po kroku.

REKLAMA

Krok 1. Ustal, czy praca wykonywana przez pracownika za granicą będzie delegowaniem czy podróżą służbową

REKLAMA

Pracodawca zamierzający wysłać pracownika do innego państwa członkowskiego powinien określić, czy ma on wykonać usługę w związku z realizacją umowy zawartej z przedsiębiorcą w innym państwie członkowskim, czy może ma podjąć określone działania na rzecz pracodawcy, ale bez związku z konkretną umową międzynarodową pracodawcy. Tylko w pierwszym przypadku będziemy mieli do czynienia ze zwykłym delegowaniem pracownika. Druga sytuacja będzie podróżą służbową.

Fabryka z Polski produkująca części do samochodów otrzymała zlecenie na produkcję i montaż części bezpośrednio w fabryce we Włoszech. W związku ze zleceniem 20 pracowników polskiego pracodawcy musiało zostać delegowanych na okres 3 miesięcy do Włoch. Wszyscy zostali zakwalifikowani jako pracownicy delegowani, otrzymali zaświadczenia A1 o ustawodawstwie właściwym i wyjechali wykonać pracę w ramach świadczenia usług na terenie Włoch. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

REKLAMA

Czasowe powierzenie pracownikowi zadań w innym państwie członkowskim w ramach delegowania wiąże się również po stronie pracodawcy z wykonywaniem za granicą konkretnych usług przez określony czas. Należy podkreślić, że dyrektywa nr 96/71/WE w sprawie delegowania pracowników nie ustanawia żadnego terminu, żadnych granic czasowych, po upływie których usługa będzie uznawana za stałą działalność na terytorium państwa członkowskiego. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-215/01 (wyrok z 11 grudnia 2003 r.), uznając, że:

(...) usługi w rozumieniu Traktatu, mogą obejmować usługi różniące się w sposób znaczny co do charakteru, w tym również usługi świadczone przez dłuższy czas, nawet przez kilka lat. Ponadto żaden przepis Traktatu nie przewiduje metod ustalenia czasu trwania lub częstotliwości, po przekroczeniu których świadczenie usługi lub pewnego typu usługi w innym państwie członkowskim nie może być już dłużej traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu Traktatu, ale jako podlegające rozdziałowi Traktatu dotyczącemu prawa przedsiębiorczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Krok 2. Ustal, kto jest pracownikiem delegowanym w państwie przyjmującym

W zależności od prawodawstwa państwa przyjmującego osoba mająca świadczyć pracę za granicą w innym państwie UE może być uznana za pracownika delegowanego nawet wówczas, gdy pracodawca podpisze z nią umowę zlecenia. Definicja delegowanego pracownika jest zawarta w dyrektywie nr 96/71/WE w sprawie delegowania pracowników. Zgodnie z nią delegowany to pracownik, który przez ograniczony okres wykonuje swoją pracę na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo, w którym zwyczajowo pracuje (art. 2 ust. 1 dyrektywy nr 96/71/WE). Należy zwrócić uwagę, że dyrektywa nie wskazuje jakiegoś minimalnego czasu świadczenia pracy, co miałoby decydować o uznaniu danej osoby za pracownika delegowanego. Decydujące są:

  • zmiana miejsca pracy,
  • konieczność uzyskania zgody osoby delegowanej na zmianę miejsca pracy - nie ma możliwości delegowania pracownika na podstawie polecenia pracodawcy jak przy podróży służbowej,
  • istnienie umowy na usługę pomiędzy przedsiębiorcami.

Określenie, kto jest pracownikiem, będzie zależało od ustawodawstwa państwa przyjmującego.

Przykładowo w przypadku delegowania pracownika do Polski ustalenie, kto jest pracownikiem, wymaga sprawdzenia przepisów Kodeksu pracy oraz ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Jeśli chodzi o tę ostatnią ustawę, to nie wyjaśnia ona, jak należy rozumieć termin "pracownik". Wskazuje jedynie, kto jest pracownikiem delegowanym na terytorium RP. Jest nim pracownik zatrudniony w innym państwie członkowskim, tymczasowo skierowany do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez pracodawcę delegującego pracownika na terytorium RP (art. 3 pkt 6 ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług). Dopiero definicja pracownika określona w Kodeksie pracy doprecyzowuje, że pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy). Ponadto może to być osoba, która ukończyła 18. rok życia, chociaż ustawodawca dopuszcza także zatrudnienie w charakterze pracownika osób, które nie ukończyły 18 lat (młodociani).

Dokładnie taki sam schemat postępowania trzeba będzie zastosować w każdym państwie członkowskim, do którego pracownik będzie delegowany. Krajowe przepisy i orzecznictwo zadecydują o tym, czy dana osoba zostanie uznana za pracownika, czy też nie. Bez znaczenia może być fakt zawarcia umowy zlecenia, gdyż ustawodawstwo danego państwa UE i tak może obejmować zleceniobiorcę zasadami stosowanymi do pracowników delegowanych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak delegować pracownika do państwa Unii Europejskiej

W artykule omówiono również przykłady omawiające problematykę delegowania pracowników za granicę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA