Kategorie

Delegowanie pracowników

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady dotyczą delegowania pracowników do innych państw członkowskich. Firmy będą miały trudność z ustaleniem do jakich zasad mają się stosować, gdzie wysyłać dokumenty czy w jakim miejscu uzyskać informacje o lokalnych regulacjach dotyczących wymaganych warunków pracy.
Porada dotyczy zmian w zakresie ustalania miejsca pracownika delegowanego. Czy jest możliwe delegowanie pracownika posiadającego Kartę Polaka?
Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów przyjęła ostatecznie zmianę dyrektywy w sprawie delegowania pracowników. Konfederacja Lewiatan uważa, że nowe przepisy naruszą dotychczasową równowagę pomiędzy swobodą świadczenia usług na rynku wewnętrznym a prawem państw członkowskich do wymagania określonych warunków zatrudnienia na ich terytorium. W praktyce doprowadzi to do zwiększenia stanu niepewności i licznych sporów.
Pracownikowi, który zostaje wysłany do pracy za granicę, nie przysługują takie należności, jak zwrot kosztów noclegów, diety czy ryczałty za lokalne przejazdy. Podlega on jako pracownik delegowany szczególnym zasadom w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Aby wypełnić obowiązki z tym związane, pracodawca musi prawidłowo ustalić właściwość państwa, w którym pracownik będzie ubezpieczony, oraz jego rezydencję podatkową.
Państwa przyjmujące pracowników delegowanych zyskały istotne wsparcie w walce z praktyką wysyłania osób przez przedsiębiorstwa „skrzynki pocztowe” (letterboxes). 6 lutego 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok dotyczący zaświadczeń A1 w belgijskiej sprawie C-359/16 Altun.
Pracownik, który ma być delegowany do pracy z Polski do Unii Europejskiej, powinien mieć ustalone w umowie o pracę miejsce pracy w kraju, w którym ma wykonywać pracę. Trzeba mu również zapewnić warunki zatrudnienia nie gorsze niż w państwie, do którego został skierowany, m.in. w zakresie minimalnych okresów odpoczynku, minimalnego wymiaru urlopu wypoczynkowego czy minimalnych stawek wynagrodzenia.
Od 1 października 2017 r. oddelegowaliśmy pełnoetatowego pracownika na 6 miesięcy do Szwajcarii. Jak prawidłowo rozliczyć należne mu wynagrodzenie? W jaki sposób wyznaczyć podstawę składek ZUS i podatku, uwzględniając fakt, że przez cały okres oddelegowania pracownik podlega składkom ZUS i opodatkowaniu w Polsce?
Unijna Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów przyjęła wstępne stanowisko w sprawie pracowników delegowanych. Nie przychyliła się do m.in. polskich propozycji, aby dyrektywa nie odnosiła się bezpośrednio do transportu.
Prace nad nowelizacją dyrektywy są na ostatniej prostej. Już niedługo, firmy wysyłające pracowników za granicę będą musiały zmierzyć się z ogromnymi utrudnieniami. Wiele z nich zagrożona jest upadkiem. O tym co możemy jeszcze zrobić, jak poradzić sobie z nadchodzącymi problemami i nie paść ofiarą nowych przepisów, mowa będzie 20-21 listopada na zbliżającym się V Europejskim Kongresie Mobilności Pracy.