REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika oddelegowanego do pracy w Szwajcarii

Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika oddelegowanego do pracy w Szwajcarii /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika oddelegowanego do pracy w Szwajcarii /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 października 2017 r. oddelegowaliśmy pełnoetatowego pracownika na 6 miesięcy do Szwajcarii. Jak prawidłowo rozliczyć należne mu wynagrodzenie? W jaki sposób wyznaczyć podstawę składek ZUS i podatku, uwzględniając fakt, że przez cały okres oddelegowania pracownik podlega składkom ZUS i opodatkowaniu w Polsce?

W opisanym przypadku na potrzeby ustalenia podstawy wymiaru składek ZUS wynagrodzenie powinno pomniejszyć się o wynik iloczynu szwajcarskiej diety (88 franków szwajcarskich; dalej: CHF) i liczby dni pobytu w danym miesiącu poza terytorium Polski. Ustalając zaś podstawę opodatkowania, od przychodu z danego miesiąca należy odjąć składki ZUS finansowane z pensji zatrudnionego oraz kwotę wynikającą z przemnożenia wartości 30% diety przysługującej za dobę podróży służbowej do Szwajcarii przez dni pobytu w tym miesiącu za granicą.

REKLAMA

Rozliczenie wynagrodzenia pracownika podlegającego pod polskie przepisy podatkowe i składkowe każdorazowo wymaga obliczenia należnych składek ZUS i zaliczki na podatek. W przypadku osób oddelegowanych do pracy za granicą proces ten powinien przebiegać następująco:

Krok 1. Ustalenie podstawy wymiaru składek ZUS

Z podstawy wymiaru składek wyłącza się równowartość diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu, określonej dla pracowników tzw. budżetówki, jeżeli miesięczny przychód osoby oddelegowanej jest wyższy od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej (§ 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). Przy czym w 2017 r. prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej wynosi 4263 zł. Tak ustalona podstawa nie może być jednak niższa niż wspomniana prognoza przeciętnej płacy. Jeżeli oddelegowany do pracy za granicą uzyskuje w miesiącu przychód nieprzekraczający poziomu prognozowanej przeciętnej płacy miesięcznej w gospodarce narodowej, to jego podstawę wymiaru składek stanowi kwota faktycznego przychodu.

Zobacz: Prawo dla firm

Jeżeli pracownik świadczy pracę w danym miesiącu zarówno w Polsce, jak i w ramach oddelegowania w innym państwie, wówczas wyznaczając podstawę wymiaru składek, ZUS bierze się pod uwagę łączny miesięczny przychód pracownika, czyli przysługujący za obowiązki służbowe wypełniane w kraju, jak i za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2. Skalkulowanie kwoty składek ZUS

Krok 3. Obliczenie podstawy opodatkowania

REKLAMA

Przychody uzyskane przez pracownika oddelegowanego do pracy za granicą pomniejsza się - za każdy dzień pobytu za granicą, w którym pracownik pozostawał w stosunku pracy - o kwotę stanowiącą równowartość 30% diety przysługującej pracownikom sfery budżetowej z tytułu zagranicznej podróży służbowej (art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: ustawa o pdof).

Skoro w opisanych okolicznościach mamy do czynienia z oddelegowaniem do Szwajcarii, to za każdy dzień przebywania w tym kraju pracodawca powinien zmniejszać pracownikowi przychód o 26,40 CHF (30% x 88 CHF). Przykładowo, w październiku 2017 r. przychód pracownika należy pomniejszyć o 818,40 CHF (26,40 CHF x 31 dni = 881,40 CHF).

Krok 4. Wyliczenie zaliczki podatkowej

Krok 5. Skalkulowanie kwoty wynagrodzenia netto

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika oddelegowanego do pracy w Szwajcarii

W artykule przedstawiono również przykład rozliczenia wynagrodzenia pracownika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA