REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpoczęcie produkcji kosmetyków naturalnych

Rozpoczęcie produkcji kosmetyków naturalnych /fot. Fotolia
Rozpoczęcie produkcji kosmetyków naturalnych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób jest zainteresowanych używaniem kosmetyków określanych jako naturalne lub organiczne, co bezsprzecznie wpływa na wzrost produkcji tego typu kosmetyków. Jakie wymogi musi spełnić osoba wprowadzająca na rynek eko kosmetyki?

Pojęcia kosmetyków naturalnych lub organicznych często bywają nadużywane. Stąd też popularną praktyką producentów staje się certyfikacja wyrobów. Przykładowo ECOCERT SA z siedzibą we Francji od ponad 20 lat rozpowszechnia standardy dla kosmetyków naturalnych i organicznych. Certyfikat kosmetyku naturalnego ECOCERT jest przyznawany kosmetykom, których co najmniej 50% ze składników roślinnych organicznych jest certyfikowana jako organiczna. Z kolei certyfikat kosmetyku organicznego ECOCERT jest przyznawany kosmetykom, w których ta proporcja wynosi 95%. Podobnie, certyfikaty przyznawane przez inne podmioty, opierają się również na stosunkowej zawartości składników organicznych do całości składu produktu. Należy zaznaczyć, że pojęcia naturalności i organiczności nie posiadają definicji legalnych.

REKLAMA

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Pomimo uzyskania powyższych certyfikatów kosmetyk naturalny lub organiczny to nadal produkt kosmetyczny w rozumieniu ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (art. 2 ust. 1 lit. a). Art. 3 Rozporządzenia nakłada wymóg, aby wprowadzany na rynek wyrób był bezpieczny dla zdrowia ludzi w normalnych lub dających się przewidzieć warunkach. Za dochowanie tego wymogu odpowiedzialna jest osoba wprowadzająca na rynek wyrób. W wypadku produktu kosmetycznego wyprodukowanego w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej, osobą odpowiedzialną będzie producent mający siedzibę na terenie kraju członkowskiego.

Osoba odpowiedzialna w celu zapewnienia bezpieczeństwa zobowiązana jest do przeprowadzenia oceny bezpieczeństwa produktu na podstawie odpowiednich informacji i sporządzenia raportu bezpieczeństwa produktu kosmetycznego zgodnie z za­łącznikiem I Rozporządzenia (art. 10). Badanie i analiza kosmetyku powinny być przeprowadzone w sposób rzetelny i odtwarzalny. Raport bezpieczeństwa sporządza osoba posiadająca dyplom lub inny dowód formalnych kwalifikacji, przyznany w wyniku ukończenia teoretycznych i praktycznych studiów uniwersyteckich w dziedzinie farmacji, toksykologii, medycyny lub innej zbliżonej dyscypliny lub kursu uznawanego przez dane państwo członkowskie za równorzędny (art.11). Kompleksową obsługą zgłoszenia oraz wykonaniem raportu zajmują się tzw. Safety Assessorzy. Warto pamiętać, że dokumentację dotyczącą kosmetyku należy przechowywać przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia do obrotu ostatniej partii danego produktu kosmetycznego.

Zobacz: Jak założyć firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim wymogiem nałożonym na osobę odpowiedzialną za wyrób kosmetyczny jest zgłoszenie przed wprowadzeniem na rynek Komisji Europejskiej drogą elektroniczną informacji wyszczególnionych w art. 13 Rozporządzenia za pośrednictwem portalu CPNP – Cosmetic Products Notification Portal. W zgłaszanej informacji muszą zawierać się następujące dane:

a) kategoria produktu kosmetycznego i jego nazwa lub nazwa umożliwiająca jednoznaczną identyfikację;

b) imię i nazwisko (firmę) osoby odpowiedzialnej oraz jej adres, pod którym udostępniana jest dokumentacja produktu;

c) kraj pochodzenia w przypadku importu;

d) państwo członkowskie, w którym produkt kosmetyczny ma zostać wprowadzony do obrotu;

e) dane kontaktowe osoby fizycznej, z którą można się kontaktować,

f) obecność substancji w formie nanomateriałów,

g) nazwa i numer Chemicals Abstracts Service (CAS) lub WE substancji sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR), należących do kategorii 1A lub 1B zgodnie z częścią 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008;

h) receptura ramowa umożliwiająca szybkie i odpowiednie leczenie w razie wystąpienia problemów.

Konkretny moment zgłoszenia nie został wprost określony, jednak musi to bezwzględnie nastąpić przed wprowadzeniem produktu na rynek pierwszego z krajów Unii Europejskiej. Zgłoszenie pozostaje także obowiązkowe w przypadku, gdy inny podmiot dokonał zgłoszenia tego produktu na portalu.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA