REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawne aspekty promocji firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawne aspekty promocji firmy /Fot. Fotolia
Prawne aspekty promocji firmy /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z popularniejszych bohaterów reklam – przy rosnącym rynku reklamy suplementów diety oraz wyrobów medycznych – są lekarze czy fizjoterapeuci. Podobnym, choć mniej silnym społecznie autorytetem, będzie mama, babcia, przyjaciółka, które przynoszą swoim bliskim niezawodne preparaty na problemy z trawieniem, bóle głowy czy inne dolegliwości. Pewnie niewielu konsumentów zdaje sobie jednak sprawę z tego, że prawdziwy lekarz nie zaryzykuje występu w reklamie, by reklamować maść na ból stawów. Dlaczego?

Reklama zgodna z prawem – zarys

Trudno w krótkim artykule omówić tak szeroki temat, jakim są rozmaite aspekty prawne reklamowania usług i produktów w różnych kanałach komunikacji. W zarysie podam najistotniejsze wytyczne oraz źródła, z których można czerpać wiedzę.

REKLAMA

Bolączką naszej branży jest to, że ciągle brakuje szczegółowych regulacji – w obliczu coraz bardziej dynamicznych zmian w świecie nowych mediów, kiedy powstają ciągle nowe kanały docierania do odbiorcy oraz rozwijają się kolejne metody promowania usług. Mimo wszystko istniejące zapisy ujmują działalność marketingową w pewne ramy prawne, których warto się trzymać:

  • Reklama, niezależnie od formy czy kanału komunikacji, powinna być zgodna z obowiązującym prawem, nie może naruszać godności człowieka ani ogólnie przyjętych obyczajów;
  • Treść oraz forma reklamy nie mogą naruszać zbiorowych interesów konsumentów, jakimi są m.in. prawo do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji przekazanej w uczciwy, niewprowadzający w błąd sposób;
  • Przekaz reklamowy nie powinien opierać się na wykorzystywaniu lęków, przesądów czy łatwowierności konsumentów.

Poważnym naruszeniem zasad jest np. niepodawanie pełnej informacji o kosztach, uniemożliwianie reklamacji produktu, żądanie transakcji wiązanych, ale również publikowanie materiałów, których reklamowy charakter nie jest czytelny dla konsumenta.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Hasła „poszanowania ogólnie przyjętych dobrych obyczajów” lub „uwzględnienie przyjętych zasad życia społecznego” wydają się dość ogólnikowe, jednak wystarczy przypomnieć sobie kontrowersje wokół reklamy dla marki Tiger. Reklama – zgodna przecież z identyfikacją marki, charakterem dotychczasowych działań oraz oczekiwaniami konsumentów – przyczyniła się do strat finansowych i nadszarpnięcia wizerunku, natomiast agencję prowadzącą kampanię kosztowała utratę dużego klienta…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby właściwie planować swoją działalność marketingową i uniknąć kar, warto znać następujące akty prawne:

  • Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – to dokument traktujący o ochronie interesów zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, oraz określający zasady prowadzenia działalności na rzecz rozwoju firm w warunkach zdrowej konkurencji.
  • Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – zawiera regulacje dotyczące tego, jak zapobiegać nieuczciwej konkurencji, chronić konsumentów i inne podmioty przed skutkami nieuczciwych praktyk. To w tym akcie znajdziemy przepisy dotyczące wprowadzania w błąd konsumenta, korzystania ze znaków towarowych a także katalog czynów nieuczciwej konkurencji.
  • Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – dokument klasyfikuje nieuczciwe zachowania rynkowe, szczególnie te związane z promocją i nabywaniem produktów. Znajdziemy w nim również systematykę nieuczciwych praktyk.
  • Ustawa o prawach autorskich i prawach pokrewnych – szczególnie istotna z punktu widzenia tworzenia strategii działań marketingowych, włącznie z opracowaniem identyfikacji wizualnej, w której istotne miejsce zajmuje przygotowanie logo, logotypu, wybór haseł reklamowych itd. Istotne są również akty dotyczące prawa własności przemysłowej, w których uregulowane są kwestie korzystania ze znaków towarowych.

Często pojęcia, którymi posługują się akty prawne są na tyle niejednoznaczne, że same ustawy mogą nie wyczerpać wątpliwości przedsiębiorcy chcącego upewnić się, czy jego działania są zgodne z prawem. Warto w takiej sytuacji sprawdzać także dotychczasowe orzecznictwo polskich sądów.

Zobacz: Reklama

Prawne aspekty działań marketingowych w internecie

Jak zasady te przekładają się na praktykę prowadzenia promocji dla swojej firmy w internecie? Wiele zależy od tego, w jakiej branży działamy. Zasadniczo reklamowanie swoich usług czy produktów możemy podporządkować zasadom zawartych w aktach wymienionych powyżej, jednak niektóre branże obowiązują szczególne obostrzenia. Dotyczą one konkretnych rodzajów usług:

  • Usługi medyczne – lekarze zobowiązani są przestrzegać ustawy o działalności leczniczej (zarówno lekarze pracujący w placówkach publicznych, jak i prowadzący indywidualną praktykę). Wynika z niej, że udzielane przez nich informacje o prowadzonej działalności nie mogą mieć charakteru reklamy: reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić (opinia Zespołu Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej z 6 marca 2013 roku; NRL/ZRP/WI/163/2013); Kodeks Etyki Lekarskiej precyzuje, że lekarz nie może wykorzystywać ani nazwiska, ani wizerunku w celach komercyjnych.
  • Usługi prawnicze – notariusze i adwokaci, a także radcowie prawni, mogą informować o swojej działalności z uwzględnieniem pewnych ograniczeń. Informacje te nie mogą mieć charakteru reklamowego, a w przypadku adwokatów i notariuszy nie mogą mieć w żadnym stopniu charakteru oceniającego. Radcowie prawni mają w tym względzie nieco większe możliwości, jednak promocja zawodów prawniczych ogólnie jest obwarowana licznymi przepisami. Regulują je przede wszystkim – odpowiednio – Zbiór zasad etyki adwokackiej i godności zawodu, Kodeks etyki zawodowej notariusza, Kodeks etyki radcy prawnego.
  • Usługi finansowe – ze względu na szczególny charakter tego sektora, reklama finansowa powinna spełniać wysokie standardy – KNF przygotowała wytyczne, które wskazują, jak powinien być kształtowany przekaz reklamowy instytucji finansowych.

Podsumowanie

Zanim przystąpi się do planowania strategii marketingowej dla swojej firmy warto upewnić się, czy nasze cele, wybrane działania oraz metody i kanały komunikacji z konsumentem nie są sprzeczne z prawem lub nie naruszają regulacji dotyczących uczciwych praktyk. Jest to rzecz, o którą powinna zadbać także zewnętrzna agencja prowadząca działania promujące firmę – w przeciwnym razie można narazić się nie tylko na szkody finansowe, ale przede wszystkim na poważny uszczerbek na wizerunku.

Źródła:

http://www.apella.com.pl/prawne-aspekty-dzialan-marketingowych-185.html

https://www.paih.gov.pl/prawo/prawo_konkurencji/artykuly/ochrona_interesu_przedsiebiorcow

https://www.bankier.pl/wiadomosc/KNF-Zasady-reklamowania-uslug-bankowych-1840680.html

https://nowymarketing.pl/a/8146,prawne-aspekty-content-marketingu

Autor: Aleksandra Kowalska, starszy specjalista ds. e-marketingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA