Kategorie

5 istotnych błędów w podejściu do marketingu w wyszukiwarkach internetowych

5 istotnych błędów w podejściu do marketingu w wyszukiwarkach internetowych /Fot. Fotolia
5 istotnych błędów w podejściu do marketingu w wyszukiwarkach internetowych /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com
Wyszukiwarki internetowe dają ogromne możliwości dotarcia do klientów wstępnie zainteresowanych naszymi usługami, produktami. Zarówno osoby zainteresowane promocją w Google, jak i marketerzy, podejmują często nietrafione decyzje pod kątem promocji w Google. W związku z tym przedstawiam 5 istotnych błędów w podejściu do marketingu w wyszukiwarkach internetowych, których uniknięcie pozwoli na wyróżnienie się na rynku, zdobycie przewagi konkurencyjnej, ściągnięcie wartościowego ruchu oraz w konsekwencji zwiększenie konwersji i sprzedaży. Zalet jest dużo, więc warto wziąć moje propozycje zmian pod uwagę.

1. Pozycjonowanie naturalne skupione tylko na jednej lub kilku frazach kluczowych

Jako manager marketingu internetowego często spotykam się z sytuacją, gdy klient chce pozycjonować się tylko po jednej, bądź też kilku bardzo ogólnych frazach kluczowych. Przykładowo właściciel sklepu z biżuterią myśli tylko o tym, żeby być w TOP10 po frazie biżuteria, z kolei lokalna szkoła angielskiego we Wrocławiu dąży do bycia w TOP10 tylko dla frazy angielski Wrocław. Jest to błędne podejście, które może powodować marnotrawstwo pieniędzy i czasu. Zarówno dla sklepów internetowych, jak i witryn firmowych warto dążyć do osiągnięcia jak najwyższych pozycji w Google dla wielu fraz kluczowych. Dobór odpowiednich fraz jest najważniejszym elementem strategii marketingowej, dlatego też poświęćmy czas na przeanalizowanie konkurencji i potencjalnych fraz kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Zalecamy dobór słów ogólnych, poradnikowych, usługowych, produktowych i kierujących do podstron kategorii. Przykładowo dla sklepu z biżuterią warto dobrać następujące frazy kluczowe:

  • Frazy kierujące do strony głównej: sklep z biżuterią, sklep internetowy z biżuterią, biżuteria sklep internetowy itp.
  • Frazy kierujące do podstron kategorii: biżuteria złota sklep internetowy, pierścionki różowe złoto sklep itp.
  • Frazy kierujące do podstron produktowych: pierścionek koniczynka okrągła różowe złoto, bransoletka ze srebrną zawieszką z koniczyną na grubym sznurku itp.
  • Frazy poradnikowe: co znaczy biżuteria rodowana, co to jest biżuteria pozłacana itp.
  • Frazy lokalne (dla stacjonarnych oddziałów sklepu): sklep z biżuterią kraków, biżuteria ślubna kraków itp.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Narzędzia do analizy słów kluczowych

W celu doboru odpowiednich fraz kluczowych korzystajmy z następujących narzędzi:

  • Google Keyword Planer - https://adwords.google.com/KeywordPlanner - narzędzie Google pozwalające określić miesięczną ilość wyszukiwań danych fraz w wyszukiwarce.
  • Answerthepublic.com – proste narzędzie przedstawiające sugestie pytań związanych z danymi frazami kluczowymi.
  • Keywordtool.io – narzędzie do planowania słów kluczowych, podające sugestie doboru fraz.
  • Ubersuggest.io – niezwykle użyteczne narzędzie pozwalające na wygenerowanie sugestii fraz kluczowych.

Zachęcam do korzystania z jak największej ilości narzędzi – dzięki nim możemy uzyskać duży zestaw fraz kluczowych dobranych adekwatnie do trendów wyszukiwarki. Pamiętajmy także o własnej analizie konkurencji i podpowiedzi, jakie daje nam wyszukiwarka Google.

2. Brak wykorzystania możliwości jakie daje Google Moja Firma

Google Moja Firma to usługa dedykowana zarówno dla dużych i małych przedsiębiorstw, jak i dla i organizacji. Jest doskonałym źródłem ruchu, wpływa także znacząco na kwestie wizerunkowe. Dobrze zoptymalizowany i uzupełniony profil firmowy to prawdziwy klucz do sukcesu w wyszukiwarkach internetowych. Warto więc nie tylko utworzyć profil, lecz także wykonać odpowiednią optymalizację i przeprowadzać cykliczne aktualizacje informacji.

Aby wizytówka Google Moja Firma pojawiała się wysoko w Google należy zadbać o następujące rzeczy:

  • Uzupełnienie wszystkich danych firmowych;
  • Dodanie godzin pracy;
  • Odpowiedni dobór kategorii;
  • Implementację zdjęć we wszystkich kategoriach;
  • Angażowanie użytkowników poprzez budowę relacji – w szczególności zadbaj o to, by zadowoleni klienci wstawili opinie o Twojej firmie. Poproś część klientów o zadanie pytań odnośnie Twoich usług. Oczywiście pamiętaj o przekazaniu odpowiedzi na pytania;
  • Dodawaj regularne aktualizacje – wstawiaj informacje o promocjach, wydarzeniach, ofertach specjalnych.

Utworzenie i edycja profilu w Google Moja firma jest prosta i nie zajmuje dużo czasu. Warto utworzyć i poprawnie zoptymalizować własny profil firmowy w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce, dzięki czemu możemy uzyskać zwiększony ruch na stronie. Pamiętajmy także o tym, że wpływ na widoczność profilu ma także fakt pozycjonowania domeny firmowej.

Zobacz: Reklama

3. Niewykorzystywanie bloga

Przeglądając wpisy w mediach społecznościowych czy też w artykułach branżowych, możemy znaleźć hasło, które powinno się uwzględniać w strategii marketingu w wyszukiwarkach internetowych: Content is the king. To właśnie treść jest obecnie najważniejszym czynnikiem, który wpływa zarówno na zaangażowanie użytkowników, jak i na roboty wyszukiwarki. Dlatego też warto zadbać o to, by treść przyciągała także użytkowników na naszą stronę internetową. Oprócz odpowiednio dobranych i zoptymalizowanych treści informacyjnych i reklamowych na stronie firmowej warto również uruchomić bloga firmowego. Dobrze prowadzony blog firmowy generuje następujące efekty:

  • Wzrost ruchu,
  • Lepsze pozycje w Google dla całej witryny,
  • Treści, które możemy wykorzystać w social media,
  • Budowa świadomości marki,
  • Wzrost sprzedaży,
  • Odpowiednia relacja z klientami.

Jeżeli nie masz pomysłu, jakie treści są właściwe na bloga firmowego, przedstawiam kilka propozycji, które można wykorzystać w każdej branży:

  • Aktualności z branży wraz z komentarzem specjalistów.
  • Firmowe wydarzenia i aktualności – udział w targach, zmiany kadrowe.
  • Wpisy poradnikowe.
  • Instrukcje.
  • Badania i statystyki.
  • Case study.

Blog firmowy daje także możliwość osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Dobrze przygotowane artykuły mogą być źródłem konwertującego ruchu z wyników organicznych.

4. Brak wdrożenia rich snippets

Zacznijmy od definicji: rich snippets to rozszerzenia dotyczące stron, które pojawią się w wynikach wyszukiwania Google. Ich stosowanie pozwala na wyróżnienie się wśród konkurencji.

Możemy wykorzystywać następujące typy informacji:

  • Opinie i recenzje.
  • Oceny w opiniach.
  • Osoby.
  • Zdarzenia.
  • Przepisy.
  • Zakupy i produkty.
  • Menu (breadcrumbs).
  • Filmy wideo.

Największą zaletą stosowania rich snippets jest zwiększona ilość kliknięć w adresy, które wykorzystują fragmenty rozszerzone. Dzięki temu możemy wyróżnić się na tle monotonnej konkurencji i uzyskać nad nią przewagę, nawet pomimo niższych pozycji w Google. Dodatkowo witryny z rich snippets bardziej przyciągają wzrok użytkowników w wynikach wyszukiwania oraz podnoszą CTR. Implementację rich snippets możemy wykonać sami, zlecić profesjonalnej agencji lub programiście. Po wdrożeniu zalecam przetestować dane wykorzystując oficjalne narzędzie Google: https://search.google.com/structured-data/testing-tool.

5. Zaniedbywanie kwestii wizerunkowych

Większość właścicieli firm dba o pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa wśród obecnych i potencjalnych klientów. Ale czy dbamy także o pozytywny wizerunek w Internecie? Na podstawie relacji klientów naszej agencji możemy stwierdzić, iż jest to jedna z bardziej zaniedbywanych kwestii w marketingu internetowym. A warto pamiętać o tym, że konsumenci przed dokonaniem zakupu sprawdzają opinie w internecie – dla części z nich opinie znalezione w sieci mają decydujący wpływ na zakup produktu lub usługi. Zadbajmy więc o wizerunek naszej marki nie tylko w social media, lecz także w Google. Sprawdźmy, jakie wyniki wyszukiwania znajdziemy po frazach typu:

  • „Nazwa firmy” opinie.
  • „Nazwa firmy” forum.

Wpływ na wizerunek marki mogą mieć także opinie pracowników, dlatego też warto także przeanalizować frazy typu

  • „Nazwa firmy” praca.
  • „Nazwa firmy” praca opinie itp.

Pamiętajmy także o zadbaniu o opinie naszej firmy w Google Moja Firma. Poprośmy zadowolonych klientów o wystawienie opinii. Zwróćmy uwagę także na to, by za każdym razem odpowiadać merytorycznie na każdą negatywną opinię – dzięki temu zaprezentujemy własną firmę jako rzetelną i profesjonalną. W końcu niezadowoleni klienci znajdą się zawsze.

Powyższa lista jest tylko krótkim zestawieniem najczęściej popełnianych błędów przy wdrażaniu kampanii marketingowych w wyszukiwarkach internetowych. Wskazówki powinny pomóc każdej osobie zaangażowanej przy przygotowaniu, wdrażaniu i analizie skuteczności kampanii w Google.

Autor: Łukasz Jaworski, e-marketing manager

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    21 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ustalenie beneficjentów rzeczywistych niemożliwe?

    Ustalenie beneficjentów rzeczywistych może okazać się niemożliwe do wykonania. Czy jest to sytuacja bez wyjścia?

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Wyniki budownictwa w sierpniu 2021 roku

    Wyniki budownictwa. Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o wynikach budownictwa w sierpniu 2021 r. Produkcja budowlano-montażowa okazała się o 3,2% wyższa niż w lipcu i jednocześnie wyższa niż przed rokiem o 10,2%. Miesiąc wcześniej roczna dynamika produkcji wyniosła 3,3%.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Proekologiczne rozwiązania w nowych osiedlach

    Ekologiczne rozwiązania w budownictwie mieszkaniowym. Jakie rozwiązania służące ekologii wdrażają deweloperzy w realizowanych osiedlach mieszkaniowych?

    Wartość nieruchomości mieszkaniowych w 2020 r. wyniosła 4,9 bln zł

    Szacowana wartość majątku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce na koniec 2020 r. wyniosła ok. 4,9 bln zł w stosunku do 4,3 bln zł w 2019 r. – poinformował NBP w raporcie. Nieruchomości mieszkaniowe odpowiadały ok. 211 proc., a komercyjne ok. 13 proc. PKB.

    Kredyty mieszkaniowe (wrzesień 2021 r.) - mniej wniosków kredytowych

    Kredyty mieszkaniowe (hipoteczne). Po kilku miesiącach ponadprzeciętnie wysokiego popytu na kredyty mieszkaniowe (hipoteczne) sytuacja wraca do normy – sugerują napływające we wrześniu 2021 r. dane. Fala nowych wniosków normalizuje się, a banki utrzymują relatywnie stałą ofertę hipoteczną. Do banków trafia wciąż spora liczba wniosków kredytowych. W przeliczeniu na dzień roboczy są to w ostatnim czasie około 2 tysiące nowych aplikacji. Dla porównaniu w maju, kiedy mieliśmy apogeum popytu na hipoteki, do banków trafiało co dzień po 2,5 tys. wniosków kredytowych.

    Rozwój sztucznej inteligencji w Polsce - nabór wniosków

    Celem konkursu ARTIQ jest wzmocnienie potencjału Polski w obszarze badań nad sztuczną inteligencją i wykorzystaniem ich wyników w praktyce poprzez utworzenie trzech Centrów Doskonałości AI (CD AI), w których zespoły naukowców będą realizować projekty obejmujące badania podstawowe, przemysłowe, prace rozwojowe lub przedwdrożeniowe w dziedzinie sztucznej inteligencji, prowadzące do wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek.

    Pracownicy nie chcą wracać do biur

    Ponad 70% pracowników zdalnych i 60% pracowników hybrydowych zadeklarowało, że nie czuje się gotowych na powrót do pracy w biurze. Jednak aż 70% zapytanych firm planuje powrót do pracy stacjonarnej jeszcze w 2021 roku. Czym pracodawcy chcą zachęcić do powrotów? Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy?

    Czy paragon w formie faktury uproszczonej tylko z NIP nabywcy jest dowodem księgowym

    Jesteśmy jednostką budżetową (szkoła podstawowa). Czy mogę przyjąć paragon w formie faktury uproszczonej w kwocie 409 zł, gdzie nie ma nabywcy ani odbiorcy, jest tylko NIP nabywcy? Czy pracownik może zapłacić za fakturę vat swoją osobistą kartą płatniczą?

    Czy można dyscyplinarnie zwolnić pracownika palącego papierosy w niedozwolonym miejscu

    Czy pracodawca może zwolnić dyscyplinarnie pracownika, który nie przestrzega regulaminu pracy poprzez palenie papierosów w niedozwolonym miejscu, pomimo iż zostało wyznaczone specjalne miejsce w firmie przeznaczone do tego celu?

    Mieszkania kupowane za gotówkę (bez kredytu)

    Mieszkania kupowane za gotówkę (bez kredytu). W I kwartale 2021 r. Narodowy Bank Polski spytał około 300 pośredników nieruchomości o sytuację panującą na rynku wtórnym. Wyniki tego badania sugerują m.in., że dwie trzecie mieszkań kupowanych w celu odsprzedaży jest finansowanych bez kredytu. W przypadku lokali kupowanych na własne potrzeby, analogiczny wynik spada do zaledwie 25%.

    Czy przedsiębiorca może ubiegać się o zwolnienie od kosztów sądowych?

    Spory z kontrahentami mogą nie zakończyć się na wezwaniu do zapłaty i konieczne będzie wystąpienie do sądu z pozwem o zapłatę. Jeżeli zaległość z otrzymaniem pieniędzy z przeterminowanej faktury jest dla firmy dotkliwa, zwłaszcza w przypadku młodych przedsiębiorstw, samo poniesienie kosztów sądowych może okazać się blokadą w dochodzeniu należności. Można usłyszeć, że osoby w trudnej sytuacji majątkowej mogą ubiegać się o zwolnienie z kosztów sądowych. Czy firmy także mogą liczyć na takie udogodnienie? Pytanie to jest o tyle aktualne, że wobec pandemii, wcześniejszych lockdownów oraz ograniczeń sytuacja majątkowa wielu firm znacznie się pogorszyła.

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Pozytywne tendencje w eksporcie artykułów rolno-spożywczych

    Eksport artykułów rolno-spożywczych. Od stycznia do lipca 2021 r. wartość eksportu ogółem polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 5,2%, do 20,5 mld EUR, w porównaniu z tym samym okresem roku 2020 - poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Dotacje na wymianę pieców w budynkach wielorodzinnych i Mój Prąd 4.0. - w 2022 roku

    Dotacje na wymianę pieców i Mój Prąd 4.0. Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.