REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Jednak jest ona tylko jednym z elementów torujących nam drogę do sukcesu. Stworzenie dobrej reklamy nie jest wcale proste, ale łatwość tworzenia nie jest w niej najważniejsza. Rolę nadrzędną odgrywa medium, w którym nasza reklama się ukaże.

Dobra reklama

Każdy producent chce poinformować wszystkich potencjalnych nabywców o swoim produkcie czy usłudze, o zaletach i korzyściach płynących z jego zakupu. Wie, że reklama musi być naprawdę dobra, aby zainteresować odbiorców i nakłonić ich do zakupu. Dlatego wynajmuje on najczęściej firmę, agencję reklamową, która ma stworzyć reklamę atrakcyjną, oryginalną, która będzie informowała o produkcie w sposób zwięzły, zrozumiały i sugestywny, tzn. wywrze pewien nacisk na kliencie, uwolni w nim emocje, które zmuszą go do dokonania zakupu. Warto oczywiście dodać, że przekaz reklamowy powinien być także jak najbardziej aktualny, informujący, co i gdzie (czasami także kiedy) możemy kupić, a przede wszystkim - zgodny z przepisami prawa i dobrymi obyczajami.

REKLAMA

Media planning

Naszym kluczem do sukcesu i stworzenia dobrej, efektywnej reklamy jest media planning, którym najczęściej zajmują się wyspecjalizowani media plannerzy. Jest to po prostu proces decyzyjny, w wyniku którego podejmowana jest decyzja o nośniku przekazu reklamowego, jaki chcemy wykorzystać w naszej kampanii reklamowej. Oczywiście nie musimy decydować się jedynie na jeden nośnik, ale głupotą, wysoce nieopłacalną, byłoby zamieszczanie naszej reklamy równocześnie w telewizji, radiu, prasie, Internecie czy za pomocą szeroko pojętego outdooru. Aby wybrać najlepszy nośnik reklamy, media planner powinien wiedzieć dokładnie, które medium zapewni nam dotarcie do największej liczby odbiorców za jak najniższą cenę oraz przy największej efektywności przekazu. Kluczem do sukcesu jest czas i miejsce najdogodniejsze do oddziaływania przekazu zapewniające pożądany przez nas wpływ na odbiorcę. W uproszczeniu chodzi o to, żeby nasza reklama trafiała tylko do określonego przez nas targetu i ukazywała się tylko na obszarze geograficznym, na którym rozprowadzany jest produkt. Aby dobrze wybrać konkretny nośnik reklamy, media planner powinien być także dobrze zaznajomiony z ich wadami i zaletami.

Zobacz: Cele kampanii reklamowej

Prasa

Zaletą prasy jako nośnika reklamy jest jej duża elastyczność. Może być ona usunięta lub wznowiona w stosunkowo krótkim czasie, możemy także w łatwy sposób zmienić jej format na mniejszy lub większy. Ponadto, jest ona dość tania, jednak jeśli chcemy zamieścić ją w czasopiśmie na dobrym jakościowo papierze, musimy pamiętać, że jej cena znacznie wzrośnie. Największym plusem reklamy prasowej będzie możliwość jej wykorzystania w tworzeniu pojedynczych rynków lokalnych, gdyż gazety swoim zasięgiem obejmują prawie wszystkie lokalne rynki. Pamiętać musimy także, że ten typ przekazu reklamowego charakteryzuje odtwarzalność. Oznacza to, że odbiorca może do reklamy powrócić, a nawet wyciąć ją i zachować. Dzięki temu ma czas na zastanowienie się nad dokonaniem zakupu. Selektywność czasopism może ułatwić nam również dotarcie do konkretnych grup społecznych, jak na przykład: działkowców, wędkarzy, młodych mam itp. Reklamę prasową charakteryzuje jednak mała aktualność, gdyż wydawana jest periodycznie (co tydzień, miesiąc, kwartał).

Zobacz: Założenia kampanii reklamowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Telewizja

Telewizja jako środek przekazu łączy ze sobą ruch, dźwięk oraz specjalne efekty wizualne. Towary mogą być pokazane i omówione dokładniej, a powszechna obecność telewizji w życiu człowieka umożliwia nam dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców. Wadą reklamy telewizyjnej jest fakt, że jest ona stosunkowo droga, jej wyprodukowanie wymaga pracy specjalistów i użycia specjalistycznych narzędzi. Ponadto, jeśli odbiorca reklamę „przegapi”, nie jest możliwe jej ponowne odtworzenie, konieczne jest oczekiwanie na kolejną emisję. Dzięki istnieniu telewizji kablowej możliwe staje się dotarcie do określonego targetu, a przez to zmniejszenie kosztów reklamy. Pamiętać powinniśmy także, że według badań, to reklama telewizyjna najsilniej wpływa na zachowania konsumenckie odbiorców.

Zobacz: Rynek reklamy w Polsce

Radio

Radio jako środek przekazu oferuje dużą elastyczność, możliwość szybkiej zmiany materiału radiowego, raczej nieduże koszty, szeroki zasięg oddziaływania oraz możliwość dotarcia do określonych grup odbiorców poprzez emitowanie reklam przed lub po określonej audycji. Z drugiej jednak strony, radio jest jedynie medium towarzyszącym („medium drugiego planu”), co oznacza, że radia słucha się wykonując inne czynności (np. jadąc samochodem, gotując itp.), nie skupia się na nim całej uwagi, przez co reklama może być przez odbiorcę przeoczona. Dużą wadą radia jako nośnika reklamy jest również brak możliwości wizualnego zaprezentowania produktu. Wykorzystanie radia wydaje się najlepsze w przypadku reklamy przypominającej lub w przypadku produktu, który występuje tylko na określonym obszarze geograficznym.

Zobacz: Granice reklamy uciążliwej

Internet

Internet uznawany jest za medium pull. Media typu push (TV, radio, prasa) same podsuwają odbiorcy reklamę. W przypadku Internetu to internauta sam decyduje o tym, kiedy i jakie strony odwiedza, dlatego wysiłki reklamodawców są tak nastawione na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Zaletami Internetu jako środka przekazu są: elastyczność, bardzo niski koszt, interaktywność, globalny zasięg, profilowanie odbiorców, możliwość dokładnego przejrzenia oferty przez odbiorcę, techniczna atrakcyjność przekazu. Jednak reklamy internetowe działają w sposób bardzo drażniący na odbiorców, zwłaszcza jeśli wyskakują znienacka i trudno jest je zamknąć. Pamiętać musimy także, że badania wykazują małą zapamiętywalność reklam internetowych przez internautów.

Outdoor

REKLAMA

Jest to najstarsza forma reklamy. Jej główną zaletą są niskie koszty  zamieszczenia. Ma ona także możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Musimy pamiętać, że powinna ona zawierać jedynie krótkie informacje, gdyż dociera do odbiorców w drodze, np. prowadzących samochód. Często jest wykorzystywana jako wzmocnienie kampanii reklamowej w innych środkach przekazu. Outdoor oferuje nam duży zasięg lokalnego oddziaływania, wysoką częstotliwość przekazu, szybkie wprowadzenie produktu. Jednak wiedzieć musimy, że outdoor to nie tylko wielkie billboardy stojące przy ulicach. Są to także wszelkie ulotki, ogłoszenia w witrynach sklepowych, gadżety czy vlepki.

Aby dobrze zaplanować nośniki, których chcemy użyć w naszej strategii reklamowej, powinniśmy znać dobrze wszystkie ograniczenia i szanse, jaką dają nam prasa, radio, telewizja, Internet i outdoor. Jednak taka wiedza nie wystarczy nam, aby zostać media plannerem. Profesjonaliści przez lata śledzą rynek reklamy w Polsce i na świecie, doskonale wiedzą o obowiązujących w mediach cenach, a przede wszystkim - dobrze zaznajomieni są z prawem regulującym zamieszczanie reklam w mediach, a jest ono bardzo zawiłe w naszym kraju. A zatem, aby stworzyć dobrą strategię reklamową, powinniśmy zasięgnąć porady specjalistów, często zatrudnianych przez agencje reklamowe, bo jeśli reklama ma stać się dźwignią handlu, to musi być ona zrobiona profesjonalnie.

Autor: Marta Kłosowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA