Kategorie

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
fot. Fotolia
Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Jednak jest ona tylko jednym z elementów torujących nam drogę do sukcesu. Stworzenie dobrej reklamy nie jest wcale proste, ale łatwość tworzenia nie jest w niej najważniejsza. Rolę nadrzędną odgrywa medium, w którym nasza reklama się ukaże.

Dobra reklama

Każdy producent chce poinformować wszystkich potencjalnych nabywców o swoim produkcie czy usłudze, o zaletach i korzyściach płynących z jego zakupu. Wie, że reklama musi być naprawdę dobra, aby zainteresować odbiorców i nakłonić ich do zakupu. Dlatego wynajmuje on najczęściej firmę, agencję reklamową, która ma stworzyć reklamę atrakcyjną, oryginalną, która będzie informowała o produkcie w sposób zwięzły, zrozumiały i sugestywny, tzn. wywrze pewien nacisk na kliencie, uwolni w nim emocje, które zmuszą go do dokonania zakupu. Warto oczywiście dodać, że przekaz reklamowy powinien być także jak najbardziej aktualny, informujący, co i gdzie (czasami także kiedy) możemy kupić, a przede wszystkim - zgodny z przepisami prawa i dobrymi obyczajami.

Media planning

Naszym kluczem do sukcesu i stworzenia dobrej, efektywnej reklamy jest media planning, którym najczęściej zajmują się wyspecjalizowani media plannerzy. Jest to po prostu proces decyzyjny, w wyniku którego podejmowana jest decyzja o nośniku przekazu reklamowego, jaki chcemy wykorzystać w naszej kampanii reklamowej. Oczywiście nie musimy decydować się jedynie na jeden nośnik, ale głupotą, wysoce nieopłacalną, byłoby zamieszczanie naszej reklamy równocześnie w telewizji, radiu, prasie, Internecie czy za pomocą szeroko pojętego outdooru. Aby wybrać najlepszy nośnik reklamy, media planner powinien wiedzieć dokładnie, które medium zapewni nam dotarcie do największej liczby odbiorców za jak najniższą cenę oraz przy największej efektywności przekazu. Kluczem do sukcesu jest czas i miejsce najdogodniejsze do oddziaływania przekazu zapewniające pożądany przez nas wpływ na odbiorcę. W uproszczeniu chodzi o to, żeby nasza reklama trafiała tylko do określonego przez nas targetu i ukazywała się tylko na obszarze geograficznym, na którym rozprowadzany jest produkt. Aby dobrze wybrać konkretny nośnik reklamy, media planner powinien być także dobrze zaznajomiony z ich wadami i zaletami.

Zobacz: Cele kampanii reklamowej

Prasa

Zaletą prasy jako nośnika reklamy jest jej duża elastyczność. Może być ona usunięta lub wznowiona w stosunkowo krótkim czasie, możemy także w łatwy sposób zmienić jej format na mniejszy lub większy. Ponadto, jest ona dość tania, jednak jeśli chcemy zamieścić ją w czasopiśmie na dobrym jakościowo papierze, musimy pamiętać, że jej cena znacznie wzrośnie. Największym plusem reklamy prasowej będzie możliwość jej wykorzystania w tworzeniu pojedynczych rynków lokalnych, gdyż gazety swoim zasięgiem obejmują prawie wszystkie lokalne rynki. Pamiętać musimy także, że ten typ przekazu reklamowego charakteryzuje odtwarzalność. Oznacza to, że odbiorca może do reklamy powrócić, a nawet wyciąć ją i zachować. Dzięki temu ma czas na zastanowienie się nad dokonaniem zakupu. Selektywność czasopism może ułatwić nam również dotarcie do konkretnych grup społecznych, jak na przykład: działkowców, wędkarzy, młodych mam itp. Reklamę prasową charakteryzuje jednak mała aktualność, gdyż wydawana jest periodycznie (co tydzień, miesiąc, kwartał).

Zobacz: Założenia kampanii reklamowej

Telewizja

Telewizja jako środek przekazu łączy ze sobą ruch, dźwięk oraz specjalne efekty wizualne. Towary mogą być pokazane i omówione dokładniej, a powszechna obecność telewizji w życiu człowieka umożliwia nam dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców. Wadą reklamy telewizyjnej jest fakt, że jest ona stosunkowo droga, jej wyprodukowanie wymaga pracy specjalistów i użycia specjalistycznych narzędzi. Ponadto, jeśli odbiorca reklamę „przegapi”, nie jest możliwe jej ponowne odtworzenie, konieczne jest oczekiwanie na kolejną emisję. Dzięki istnieniu telewizji kablowej możliwe staje się dotarcie do określonego targetu, a przez to zmniejszenie kosztów reklamy. Pamiętać powinniśmy także, że według badań, to reklama telewizyjna najsilniej wpływa na zachowania konsumenckie odbiorców.

Zobacz: Rynek reklamy w Polsce

Radio

Radio jako środek przekazu oferuje dużą elastyczność, możliwość szybkiej zmiany materiału radiowego, raczej nieduże koszty, szeroki zasięg oddziaływania oraz możliwość dotarcia do określonych grup odbiorców poprzez emitowanie reklam przed lub po określonej audycji. Z drugiej jednak strony, radio jest jedynie medium towarzyszącym („medium drugiego planu”), co oznacza, że radia słucha się wykonując inne czynności (np. jadąc samochodem, gotując itp.), nie skupia się na nim całej uwagi, przez co reklama może być przez odbiorcę przeoczona. Dużą wadą radia jako nośnika reklamy jest również brak możliwości wizualnego zaprezentowania produktu. Wykorzystanie radia wydaje się najlepsze w przypadku reklamy przypominającej lub w przypadku produktu, który występuje tylko na określonym obszarze geograficznym.

Zobacz: Granice reklamy uciążliwej

Internet

Internet uznawany jest za medium pull. Media typu push (TV, radio, prasa) same podsuwają odbiorcy reklamę. W przypadku Internetu to internauta sam decyduje o tym, kiedy i jakie strony odwiedza, dlatego wysiłki reklamodawców są tak nastawione na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Zaletami Internetu jako środka przekazu są: elastyczność, bardzo niski koszt, interaktywność, globalny zasięg, profilowanie odbiorców, możliwość dokładnego przejrzenia oferty przez odbiorcę, techniczna atrakcyjność przekazu. Jednak reklamy internetowe działają w sposób bardzo drażniący na odbiorców, zwłaszcza jeśli wyskakują znienacka i trudno jest je zamknąć. Pamiętać musimy także, że badania wykazują małą zapamiętywalność reklam internetowych przez internautów.

Outdoor

Jest to najstarsza forma reklamy. Jej główną zaletą są niskie koszty  zamieszczenia. Ma ona także możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Musimy pamiętać, że powinna ona zawierać jedynie krótkie informacje, gdyż dociera do odbiorców w drodze, np. prowadzących samochód. Często jest wykorzystywana jako wzmocnienie kampanii reklamowej w innych środkach przekazu. Outdoor oferuje nam duży zasięg lokalnego oddziaływania, wysoką częstotliwość przekazu, szybkie wprowadzenie produktu. Jednak wiedzieć musimy, że outdoor to nie tylko wielkie billboardy stojące przy ulicach. Są to także wszelkie ulotki, ogłoszenia w witrynach sklepowych, gadżety czy vlepki.

Aby dobrze zaplanować nośniki, których chcemy użyć w naszej strategii reklamowej, powinniśmy znać dobrze wszystkie ograniczenia i szanse, jaką dają nam prasa, radio, telewizja, Internet i outdoor. Jednak taka wiedza nie wystarczy nam, aby zostać media plannerem. Profesjonaliści przez lata śledzą rynek reklamy w Polsce i na świecie, doskonale wiedzą o obowiązujących w mediach cenach, a przede wszystkim - dobrze zaznajomieni są z prawem regulującym zamieszczanie reklam w mediach, a jest ono bardzo zawiłe w naszym kraju. A zatem, aby stworzyć dobrą strategię reklamową, powinniśmy zasięgnąć porady specjalistów, często zatrudnianych przez agencje reklamowe, bo jeśli reklama ma stać się dźwignią handlu, to musi być ona zrobiona profesjonalnie.

Autor: Marta Kłosowska

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Pozytywne tendencje w eksporcie artykułów rolno-spożywczych

    Eksport artykułów rolno-spożywczych. Od stycznia do lipca 2021 r. wartość eksportu ogółem polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 5,2%, do 20,5 mld EUR, w porównaniu z tym samym okresem roku 2020 - poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Dotacje na wymianę pieców w budynkach wielorodzinnych i Mój Prąd 4.0. - w 2022 roku

    Dotacje na wymianę pieców i Mój Prąd 4.0. Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Nieważność decyzji administracyjnych - co się zmienia od 16 września 2021 r.

    Nieważność decyzji administracyjnych. Jeśli od decyzji administracyjnej minęło 30 lat nie wszczyna się postępowania w sprawie jej zakwestionowania - stanowią przepisy, które weszły w życie w czwartek 16 września 2021 r. Niezakończone postępowania ws. nieważności decyzji, wszczęte po 30 latach od ich ogłoszenia, zostają umorzone.

    Katowice. Kolejna edycja programu „Mieszkanie za remont”

    Program „Mieszkanie za remont”. 50 lokali w różnych częściach Katowic znalazło się w tegorocznej edycji miejskiego programu "Mieszkanie za remont", umożliwiającego wynajęcie od miasta mieszkania na preferencyjnych warunkach w zamian za jego odnowienie.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Większość studentów mieszka u rodziny lub znajomych

    Studenci na rynku nieruchomości. Rynek wynajmu nieruchomości zmienił się istotnie w czasie pandemii. Wzrosła liczba studentów mieszkających u rodziny lub znajomych i nieponoszących opłaty za najem – z poziomu 27% w 2020 r. do 52% w 2021 r. Jednocześnie, spadł odsetek wynajmujących nieruchomości (z 51% do 33%). Centrum AMRON, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i koordynatorami Programu Edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, opublikowało raport „Studenci na rynku nieruchomości 2021”. Jednocześnie zapowiedziano, że już w drugiej połowie września 2021 r. zostanie opublikowana kolejna edycja raportu „Portfel studenta” nt. sytuacji finansowej polskich studentów.

    UOKiK zaleca rozwagę przy kupnie nieruchomości na kredyt

    Kupno mieszkania na kredyt. Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK.

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową - zmiany od 9 września

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową. W dniu 9 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, dzięki której wspólnoty mieszkaniowe będą mogły łatwiej nabywać grunty na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości budynkowych.

    W sektorze hotelowym nadal duża niepewność

    Działalność obiektów hotelowych. Mimo, iż sytuację branży nieco poprawiły wakacje, w sektorze hotelowym nadal widoczna jest duża niepewność. Branża, która jest jednym z segmentów najbardziej dotkniętych skutkami lockdownów, obawia się ponownego zamknięcia.

    Niedobór gruntów i drogie materiały budowlane zwiększają ceny mieszkań

    Wzrost cen materiałów budowlanych i kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych to obecnie dwie największe bolączki deweloperów mieszkaniowych. – Dziś widzimy na rynku takie sytuacje, że na niektórych inwestycjach generalny wykonawca schodzi z budowy, bo wie, że nie jest w stanie jej udźwignąć w cenie, na którą podpisał kontrakt. To oczywiście przekłada się później na inwestorów i na kupujących nieruchomości – mówi Przemysław Andrzejak, prezes Royal Sail Investment Group. Jak szacuje, średnia cena 1 mkw. mieszkania w Polsce jest dziś o około 1–1,5 tys. zł netto wyższa w stosunku do ubiegłego roku, a w przyszłym trzeba się spodziewać kolejnej, około 15-proc. podwyżki.

    GUS: w Polsce na koniec 2020 r. było ponad 15 mln mieszkań

    Zasoby mieszkaniowe. W Polsce według stanu na koniec 2020 r. odnotowano ponad 15 mln mieszkań (wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do stanu na koniec 2019 r.), o łącznej powierzchni użytkowej 1 118,8 mln mkw., w których znajdowało się 57,4 mln izb – poinformował GUS.

    Wywołany pandemią boom mieszkaniowy trwa

    Ceny nieruchomości mieszkaniowych biją rekordy na całym świecie. W czerwcu 2021 roku został zanotowany wzrost cen nieruchomości średnio o 9,2 proc. w 55 krajach i regionach w ujęciu rok do roku – wynika z raportu kwartalnego Global House Price Index Q2 2021.

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego - co warto wiedzieć?

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego. Właśnie postanowiłeś, że złożysz wniosek o kredyt hipoteczny i zrealizujesz swoje marzenie o posiadaniu „czterech kątów” na własność. Jednak zanim bank przyzna Ci środki, powinieneś uzbroić się w wiedzę, która jest potrzebna przyszłemu kredytobiorcy. Wiesz już wszystko na temat parametrów oferty, która Cię zainteresowała, wiesz jakie czynnik wpływają na całkowity koszt kredytu, itp.? A co z ubezpieczeniem? Na jego temat istnieje wiele mitów.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego - jak to zrobić?

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego. Jak wskazuje GUS - w Polsce mamy ponad 2 miliony firm rodzinnych. Generują ok. 8 milionów miejsc pracy, a ok. 60% z nich wysyła swoje produkty za granicę. Na rynku postrzegane mogą być przez pryzmat tradycji, stabilności, czy rzetelności. Czy na te aspekty warto jednak kłaść nacisk? W jaki sposób powinna być zbudowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego?