REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować się w mediach społecznościowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Reklama w mediach społecznościowych
Reklama w mediach społecznościowych

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mediów społecznościowych wniósł nową jakość w sposób komunikowania się firm z otoczeniem. Coraz więcej przedsiębiorstw traktuje media społecznościowe jako ważne narzędzie marketingu i promocji. Jak polskie MSP mogą wykorzystać możliwości, które dają media społecznościowe?

Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma czas i pieniądze na promocję i reklamę swojej firmy. Wielu uważa, że i tak tylko wielkie koncerny posiadają zasoby pozwalające na kreację ciekawych i przyciągających uwagę kampanii reklamowych. A małych i średnich firm nie stać na propagowanie swoich marek. Czy jednak potężne nakłady finansowe to jedyne rozwiązanie dla promowania firmy i jej produktów? Dzięki rozwojowi nowych technologii firmy MSP mają więcej sposobów na reklamę. Jednym z nich są media społecznościowe.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Starlink w 2013 roku wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,996 mld zł, o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko Internet zanotował wzrost nakładów reklamowych - o 7,5 proc., do prawie 1,5 mld zł. Reklama online ma już 21,4 proc. udziału w całym rynku i niemal dwukrotnie większą wartość niż reklama prasowa. Firmy przenoszą środki z reklamy w mediach tradycyjnych  na działania w Internecie, gdzie może prowadzić komunikację z klientami. IAB AdEx podaje, że tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na  media społecznościowe wzrosły o 74 proc. 

Dla małych firm obecność w Internecie i na portalach społecznościowych to świetne rozwiązanie, ponieważ koszty tej formy promocji mogą nie być wygórowane. Wykorzystując rozsądnie istniejące rozwiązania można nie tylko zwiększyć rozpoznawalność firmy, ale i nawiązać relacje z klientami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działania w mediach społecznościowych to jednak nie zawsze gwarantowany sukces. Trzeba pamiętać, że profile i strony dla fanów nie są własnością firmy, a danego medium. Decydując się na działania promocyjne w mediach społecznościowych, firma zgadza się na przestrzeganie regulaminu. Zablokowane lub usunięte mogą zostać strony i profile, które łamią regulamin, rozsyłają fałszywe oprogramowanie i spam lub są zgłaszane przez innych użytkowników jako strony do usunięcia. Przekonało się o tym już niejedno przedsiębiorstwo, którego profil został usunięty lub zablokowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważać trzeba też na treści umieszczane na portalach społecznościowych. Jeden nieprzemyślany wpis może stać się przyczyną kłopotów. Użytkownicy potrafią być bezlitośni w takich sytuacjach, a zła fama może przynieść skutki odwrotne od zakładanych. Zamiast zyskania przychylności dla firmy, może posypać się lawina nieprzychylnych komentarzy. Takie wpadki mogą zdarzyć się nawet najlepiej przygotowanym do prowadzenia firmowych profili w mediach społecznościowych. Ważna jest nie tylko rozwaga zanim opublikuje się każdy wpis, ale i umiejętność reakcji, jeśli obudzi się emocje przeciwne pożądanym.

– Problemem sieci społecznościowych jest szybkość rozprzestrzeniana się informacji negatywnych, często przyciągających uwagę, angażujących, generujących nawet najbardziej fantastyczne czy niesprawdzone treści. Według różnych statystyk, w całościowej skali nie przekraczają one 1 – 2 proc. wszystkich komentarzy internetowych. Jednak ze względu na swoją siłę oddziaływania mogą być powodem problemów wizerunkowych – mówi Jacek Kotarbiński, tutor Akademii PARP.

Czy w takim razie są sposoby na skuteczne i efektywne działania w mediach społecznościowych? Czy małe firmy mogą w pełni korzystać z ich potencjału i unikać sytuacji kryzysowych?

Czy dobra promocja wystarczy do osiągnięcia celu?

Po pierwsze strategia

Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że samo posiadanie profilu nie wystarczy, żeby odnosić korzyści. Aby mała firma mogła w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, powinna przygotować strategię działań w mediach społecznościowych. Należy budować ją w taki sposób, aby stanowiła część strategii komunikacyjnej i ogólnej strategii biznesowej firmy.

Konstruowanie strategii należy rozpocząć od wyznaczenia celów, które firma chce osiągnąć. Wzrost zaangażowania odbiorców i współuczestnictwo w rozwoju marki, zwiększenie rozpoznawalności marki, promowanie i informowanie o firmie – to niektóre z nich.

Po drugie znajomość odbiorców i mediów

Wszystkie media społecznościowe mają swoją specyfikę. Trzeba wybrać takie media, które wykorzystywane są przez użytkowników, do których chce się dotrzeć. Należy je poznać i dostosować się do ich reguł, aby prowadzić skuteczne działania.

Zanim przedsiębiorca założy profil firmy w mediach społecznościowych, powinien zastanowić się, do kogo chce adresować swoje komunikaty, czego chcą i czego poszukują w sieci odbiorcy jego odbiorcy. Poznanie odbiorców umożliwi dialog, pomoże w tworzeniu interesujących wpisów.

Kod QR – pomost między światem rzeczywistym a wirtualnym


Po trzecie treści

To właśnie treść wpisów stanowi istotę działań w mediach społecznościowych. Komunikaty publikowane na firmowych profilach powinny przyciągać uwagę, ale też informować. Za pomocą atrakcyjnych, czasem zabawnych, ale przede wszystkim istotnych dla odbiorców treści przedsiębiorstwo może zbudować długotrwałe relacje z użytkownikami.

Po czwarte dwustronna komunikacja

Media społecznościowe oznaczają dwustronną komunikację. Użytkownicy  chcą mieć poczucie, że uczestniczą w rozmowie, a nie otrzymują jednostronny przekaz. Firma nie może traktować mediów społecznościowych jako miejsca, w którym zajmuje się tylko i wyłącznie promowaniem swoich marek. Powinna również słuchać i reagować. Stała komunikacja z użytkownikami pozwala na zbieranie informacji na temat klientów, otoczenia firmy oraz konkurencji.

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Po piąte szybka reakcja

Gdy firma jest już obecna w mediach społecznościowych, powinna odpowiednio reagować na negatywne opinie. – Warto wprowadzić procedury zarządzania kryzysowego oraz regulaminy aktywności online, które pozwolą przygotować pracowników na potencjalne sytuacje kryzysowe, uwrażliwią ich na pierwsze symptomy kryzysu, ale też nauczą, jak skutecznie reagować w takiej sytuacji. Warto również zwrócić uwagę na regularny monitoring Internetu, który pozwoli wychwycić pierwsze symptomy zbliżającego się kryzysu –  mówi Monika Kaczmarek-Śliwińska, tutor Akademii PARP

Kierując się tymi pięcioma zasadami można rozpocząć działania w mediach społecznościowych. Warto jednak dowiedzieć się więcej. Szkolenie e-learning Akademii PARP „Media społecznościowe w biznesie” przygotowano specjalnie dla polskich firm z sektora MSP, które chcą w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Szkolenie składa się z siedmiu modułów. Uczy marketingu społecznościowego oraz tzw. content marketingu, czyli budowania relacji z uczestnikami społeczności za pomocą atrakcyjnych treści.

Szkolenie przygotowano z myślą o polskich firmach i ich miejscu w środowisku mediów społecznościowych. – Media społecznościowe mogą służyć małym i średnim firmom jako skuteczne narzędzie marketingu i promocji. Dzięki szkoleniu przedsiębiorcy nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.

Nowe sposoby na przekaz informacji

„Media społecznościowe w biznesie” to jedno z 43 szkoleń e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 7 szkoleń
m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: Akademia PARP

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA