REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować się w mediach społecznościowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Reklama w mediach społecznościowych
Reklama w mediach społecznościowych

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mediów społecznościowych wniósł nową jakość w sposób komunikowania się firm z otoczeniem. Coraz więcej przedsiębiorstw traktuje media społecznościowe jako ważne narzędzie marketingu i promocji. Jak polskie MSP mogą wykorzystać możliwości, które dają media społecznościowe?

REKLAMA

Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma czas i pieniądze na promocję i reklamę swojej firmy. Wielu uważa, że i tak tylko wielkie koncerny posiadają zasoby pozwalające na kreację ciekawych i przyciągających uwagę kampanii reklamowych. A małych i średnich firm nie stać na propagowanie swoich marek. Czy jednak potężne nakłady finansowe to jedyne rozwiązanie dla promowania firmy i jej produktów? Dzięki rozwojowi nowych technologii firmy MSP mają więcej sposobów na reklamę. Jednym z nich są media społecznościowe.

REKLAMA

Według danych Starlink w 2013 roku wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,996 mld zł, o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko Internet zanotował wzrost nakładów reklamowych - o 7,5 proc., do prawie 1,5 mld zł. Reklama online ma już 21,4 proc. udziału w całym rynku i niemal dwukrotnie większą wartość niż reklama prasowa. Firmy przenoszą środki z reklamy w mediach tradycyjnych  na działania w Internecie, gdzie może prowadzić komunikację z klientami. IAB AdEx podaje, że tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na  media społecznościowe wzrosły o 74 proc. 

Dla małych firm obecność w Internecie i na portalach społecznościowych to świetne rozwiązanie, ponieważ koszty tej formy promocji mogą nie być wygórowane. Wykorzystując rozsądnie istniejące rozwiązania można nie tylko zwiększyć rozpoznawalność firmy, ale i nawiązać relacje z klientami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działania w mediach społecznościowych to jednak nie zawsze gwarantowany sukces. Trzeba pamiętać, że profile i strony dla fanów nie są własnością firmy, a danego medium. Decydując się na działania promocyjne w mediach społecznościowych, firma zgadza się na przestrzeganie regulaminu. Zablokowane lub usunięte mogą zostać strony i profile, które łamią regulamin, rozsyłają fałszywe oprogramowanie i spam lub są zgłaszane przez innych użytkowników jako strony do usunięcia. Przekonało się o tym już niejedno przedsiębiorstwo, którego profil został usunięty lub zablokowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważać trzeba też na treści umieszczane na portalach społecznościowych. Jeden nieprzemyślany wpis może stać się przyczyną kłopotów. Użytkownicy potrafią być bezlitośni w takich sytuacjach, a zła fama może przynieść skutki odwrotne od zakładanych. Zamiast zyskania przychylności dla firmy, może posypać się lawina nieprzychylnych komentarzy. Takie wpadki mogą zdarzyć się nawet najlepiej przygotowanym do prowadzenia firmowych profili w mediach społecznościowych. Ważna jest nie tylko rozwaga zanim opublikuje się każdy wpis, ale i umiejętność reakcji, jeśli obudzi się emocje przeciwne pożądanym.

– Problemem sieci społecznościowych jest szybkość rozprzestrzeniana się informacji negatywnych, często przyciągających uwagę, angażujących, generujących nawet najbardziej fantastyczne czy niesprawdzone treści. Według różnych statystyk, w całościowej skali nie przekraczają one 1 – 2 proc. wszystkich komentarzy internetowych. Jednak ze względu na swoją siłę oddziaływania mogą być powodem problemów wizerunkowych – mówi Jacek Kotarbiński, tutor Akademii PARP.

Czy w takim razie są sposoby na skuteczne i efektywne działania w mediach społecznościowych? Czy małe firmy mogą w pełni korzystać z ich potencjału i unikać sytuacji kryzysowych?

Czy dobra promocja wystarczy do osiągnięcia celu?

Po pierwsze strategia

Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że samo posiadanie profilu nie wystarczy, żeby odnosić korzyści. Aby mała firma mogła w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, powinna przygotować strategię działań w mediach społecznościowych. Należy budować ją w taki sposób, aby stanowiła część strategii komunikacyjnej i ogólnej strategii biznesowej firmy.

Konstruowanie strategii należy rozpocząć od wyznaczenia celów, które firma chce osiągnąć. Wzrost zaangażowania odbiorców i współuczestnictwo w rozwoju marki, zwiększenie rozpoznawalności marki, promowanie i informowanie o firmie – to niektóre z nich.

Po drugie znajomość odbiorców i mediów

Wszystkie media społecznościowe mają swoją specyfikę. Trzeba wybrać takie media, które wykorzystywane są przez użytkowników, do których chce się dotrzeć. Należy je poznać i dostosować się do ich reguł, aby prowadzić skuteczne działania.

Zanim przedsiębiorca założy profil firmy w mediach społecznościowych, powinien zastanowić się, do kogo chce adresować swoje komunikaty, czego chcą i czego poszukują w sieci odbiorcy jego odbiorcy. Poznanie odbiorców umożliwi dialog, pomoże w tworzeniu interesujących wpisów.

Kod QR – pomost między światem rzeczywistym a wirtualnym


Po trzecie treści

To właśnie treść wpisów stanowi istotę działań w mediach społecznościowych. Komunikaty publikowane na firmowych profilach powinny przyciągać uwagę, ale też informować. Za pomocą atrakcyjnych, czasem zabawnych, ale przede wszystkim istotnych dla odbiorców treści przedsiębiorstwo może zbudować długotrwałe relacje z użytkownikami.

Po czwarte dwustronna komunikacja

Media społecznościowe oznaczają dwustronną komunikację. Użytkownicy  chcą mieć poczucie, że uczestniczą w rozmowie, a nie otrzymują jednostronny przekaz. Firma nie może traktować mediów społecznościowych jako miejsca, w którym zajmuje się tylko i wyłącznie promowaniem swoich marek. Powinna również słuchać i reagować. Stała komunikacja z użytkownikami pozwala na zbieranie informacji na temat klientów, otoczenia firmy oraz konkurencji.

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Po piąte szybka reakcja

Gdy firma jest już obecna w mediach społecznościowych, powinna odpowiednio reagować na negatywne opinie. – Warto wprowadzić procedury zarządzania kryzysowego oraz regulaminy aktywności online, które pozwolą przygotować pracowników na potencjalne sytuacje kryzysowe, uwrażliwią ich na pierwsze symptomy kryzysu, ale też nauczą, jak skutecznie reagować w takiej sytuacji. Warto również zwrócić uwagę na regularny monitoring Internetu, który pozwoli wychwycić pierwsze symptomy zbliżającego się kryzysu –  mówi Monika Kaczmarek-Śliwińska, tutor Akademii PARP

Kierując się tymi pięcioma zasadami można rozpocząć działania w mediach społecznościowych. Warto jednak dowiedzieć się więcej. Szkolenie e-learning Akademii PARP „Media społecznościowe w biznesie” przygotowano specjalnie dla polskich firm z sektora MSP, które chcą w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Szkolenie składa się z siedmiu modułów. Uczy marketingu społecznościowego oraz tzw. content marketingu, czyli budowania relacji z uczestnikami społeczności za pomocą atrakcyjnych treści.

Szkolenie przygotowano z myślą o polskich firmach i ich miejscu w środowisku mediów społecznościowych. – Media społecznościowe mogą służyć małym i średnim firmom jako skuteczne narzędzie marketingu i promocji. Dzięki szkoleniu przedsiębiorcy nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.

Nowe sposoby na przekaz informacji

„Media społecznościowe w biznesie” to jedno z 43 szkoleń e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 7 szkoleń
m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: Akademia PARP

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA