REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować się w mediach społecznościowych?

Reklama w mediach społecznościowych
Reklama w mediach społecznościowych

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mediów społecznościowych wniósł nową jakość w sposób komunikowania się firm z otoczeniem. Coraz więcej przedsiębiorstw traktuje media społecznościowe jako ważne narzędzie marketingu i promocji. Jak polskie MSP mogą wykorzystać możliwości, które dają media społecznościowe?

REKLAMA

Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma czas i pieniądze na promocję i reklamę swojej firmy. Wielu uważa, że i tak tylko wielkie koncerny posiadają zasoby pozwalające na kreację ciekawych i przyciągających uwagę kampanii reklamowych. A małych i średnich firm nie stać na propagowanie swoich marek. Czy jednak potężne nakłady finansowe to jedyne rozwiązanie dla promowania firmy i jej produktów? Dzięki rozwojowi nowych technologii firmy MSP mają więcej sposobów na reklamę. Jednym z nich są media społecznościowe.

REKLAMA

Według danych Starlink w 2013 roku wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,996 mld zł, o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko Internet zanotował wzrost nakładów reklamowych - o 7,5 proc., do prawie 1,5 mld zł. Reklama online ma już 21,4 proc. udziału w całym rynku i niemal dwukrotnie większą wartość niż reklama prasowa. Firmy przenoszą środki z reklamy w mediach tradycyjnych  na działania w Internecie, gdzie może prowadzić komunikację z klientami. IAB AdEx podaje, że tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na  media społecznościowe wzrosły o 74 proc. 

Dla małych firm obecność w Internecie i na portalach społecznościowych to świetne rozwiązanie, ponieważ koszty tej formy promocji mogą nie być wygórowane. Wykorzystując rozsądnie istniejące rozwiązania można nie tylko zwiększyć rozpoznawalność firmy, ale i nawiązać relacje z klientami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działania w mediach społecznościowych to jednak nie zawsze gwarantowany sukces. Trzeba pamiętać, że profile i strony dla fanów nie są własnością firmy, a danego medium. Decydując się na działania promocyjne w mediach społecznościowych, firma zgadza się na przestrzeganie regulaminu. Zablokowane lub usunięte mogą zostać strony i profile, które łamią regulamin, rozsyłają fałszywe oprogramowanie i spam lub są zgłaszane przez innych użytkowników jako strony do usunięcia. Przekonało się o tym już niejedno przedsiębiorstwo, którego profil został usunięty lub zablokowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważać trzeba też na treści umieszczane na portalach społecznościowych. Jeden nieprzemyślany wpis może stać się przyczyną kłopotów. Użytkownicy potrafią być bezlitośni w takich sytuacjach, a zła fama może przynieść skutki odwrotne od zakładanych. Zamiast zyskania przychylności dla firmy, może posypać się lawina nieprzychylnych komentarzy. Takie wpadki mogą zdarzyć się nawet najlepiej przygotowanym do prowadzenia firmowych profili w mediach społecznościowych. Ważna jest nie tylko rozwaga zanim opublikuje się każdy wpis, ale i umiejętność reakcji, jeśli obudzi się emocje przeciwne pożądanym.

– Problemem sieci społecznościowych jest szybkość rozprzestrzeniana się informacji negatywnych, często przyciągających uwagę, angażujących, generujących nawet najbardziej fantastyczne czy niesprawdzone treści. Według różnych statystyk, w całościowej skali nie przekraczają one 1 – 2 proc. wszystkich komentarzy internetowych. Jednak ze względu na swoją siłę oddziaływania mogą być powodem problemów wizerunkowych – mówi Jacek Kotarbiński, tutor Akademii PARP.

Czy w takim razie są sposoby na skuteczne i efektywne działania w mediach społecznościowych? Czy małe firmy mogą w pełni korzystać z ich potencjału i unikać sytuacji kryzysowych?

Czy dobra promocja wystarczy do osiągnięcia celu?

Po pierwsze strategia

Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że samo posiadanie profilu nie wystarczy, żeby odnosić korzyści. Aby mała firma mogła w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, powinna przygotować strategię działań w mediach społecznościowych. Należy budować ją w taki sposób, aby stanowiła część strategii komunikacyjnej i ogólnej strategii biznesowej firmy.

Konstruowanie strategii należy rozpocząć od wyznaczenia celów, które firma chce osiągnąć. Wzrost zaangażowania odbiorców i współuczestnictwo w rozwoju marki, zwiększenie rozpoznawalności marki, promowanie i informowanie o firmie – to niektóre z nich.

Po drugie znajomość odbiorców i mediów

Wszystkie media społecznościowe mają swoją specyfikę. Trzeba wybrać takie media, które wykorzystywane są przez użytkowników, do których chce się dotrzeć. Należy je poznać i dostosować się do ich reguł, aby prowadzić skuteczne działania.

Zanim przedsiębiorca założy profil firmy w mediach społecznościowych, powinien zastanowić się, do kogo chce adresować swoje komunikaty, czego chcą i czego poszukują w sieci odbiorcy jego odbiorcy. Poznanie odbiorców umożliwi dialog, pomoże w tworzeniu interesujących wpisów.

Kod QR – pomost między światem rzeczywistym a wirtualnym


Po trzecie treści

To właśnie treść wpisów stanowi istotę działań w mediach społecznościowych. Komunikaty publikowane na firmowych profilach powinny przyciągać uwagę, ale też informować. Za pomocą atrakcyjnych, czasem zabawnych, ale przede wszystkim istotnych dla odbiorców treści przedsiębiorstwo może zbudować długotrwałe relacje z użytkownikami.

Po czwarte dwustronna komunikacja

Media społecznościowe oznaczają dwustronną komunikację. Użytkownicy  chcą mieć poczucie, że uczestniczą w rozmowie, a nie otrzymują jednostronny przekaz. Firma nie może traktować mediów społecznościowych jako miejsca, w którym zajmuje się tylko i wyłącznie promowaniem swoich marek. Powinna również słuchać i reagować. Stała komunikacja z użytkownikami pozwala na zbieranie informacji na temat klientów, otoczenia firmy oraz konkurencji.

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Po piąte szybka reakcja

Gdy firma jest już obecna w mediach społecznościowych, powinna odpowiednio reagować na negatywne opinie. – Warto wprowadzić procedury zarządzania kryzysowego oraz regulaminy aktywności online, które pozwolą przygotować pracowników na potencjalne sytuacje kryzysowe, uwrażliwią ich na pierwsze symptomy kryzysu, ale też nauczą, jak skutecznie reagować w takiej sytuacji. Warto również zwrócić uwagę na regularny monitoring Internetu, który pozwoli wychwycić pierwsze symptomy zbliżającego się kryzysu –  mówi Monika Kaczmarek-Śliwińska, tutor Akademii PARP

Kierując się tymi pięcioma zasadami można rozpocząć działania w mediach społecznościowych. Warto jednak dowiedzieć się więcej. Szkolenie e-learning Akademii PARP „Media społecznościowe w biznesie” przygotowano specjalnie dla polskich firm z sektora MSP, które chcą w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Szkolenie składa się z siedmiu modułów. Uczy marketingu społecznościowego oraz tzw. content marketingu, czyli budowania relacji z uczestnikami społeczności za pomocą atrakcyjnych treści.

Szkolenie przygotowano z myślą o polskich firmach i ich miejscu w środowisku mediów społecznościowych. – Media społecznościowe mogą służyć małym i średnim firmom jako skuteczne narzędzie marketingu i promocji. Dzięki szkoleniu przedsiębiorcy nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.

Nowe sposoby na przekaz informacji

„Media społecznościowe w biznesie” to jedno z 43 szkoleń e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 7 szkoleń
m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: Akademia PARP

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA