REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Maria Szadkowska
Zakupy fot. Fotolia
Zakupy fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Zgodnie z prawem etykieta może zachęcać do zakupu, ale równocześnie nie może wprowadzać w błąd. Głównie chodzi o szatę graficzną produktu przedstawiającą coś, co mogłoby znajdować się w produkcie i zachęciło do jego zakupu, a tymczasem w składzie tego nie ma lub jest w śladowych ilościach. Również nie może zawierać nazw mylących lub cech, jakich produkt albo nie posiada albo posiada je każdy produkt z takiej kategorii np. jogurt zawierający wapń. Zabronione jest przypisywanie środkowi spożywczemu właściwości zapobiegających chorobom, jeśli takowych właściwości nie posiada. Jeśli producent umieszcza na produkcie informację o większej niż normalnie ilości minerałów, witamin, tłuszczy czy jakichkolwiek innych składników musi to udowodnić.

REKLAMA

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Ekologicznie?

REKLAMA

W nurcie zdrowej żywności, ekologii i ochrony środowiska powstaje wiele towarów oznakowanych jako eco, ekologiczne, zdrowa żywność.  Jakie produkty są faktycznie eco, jak wygląda ich oznakowanie i jakie normy muszą spełnić, aby zasługiwały na miano ekologicznych? Sformułowanie „ekologiczny” może znajdować się tylko na żywności wyprodukowanej przy użyciu naturalnych nawozów i środków ochrony roślin. W tym celu powinna posiadać specjalny certyfikat uprawniający do oznakowania jej znakiem rolnictwa ekologicznego. Znak żywności ekologicznej to listek z gwizdek na jasnozielonym tle, nie wystarczy, więc aby towar zawierał napis – ekologiczny czy znak stworzony przez producenta.

Z zasady producent informacjami na etykiecie nie powinien wprowadzać w błąd konsumenta, co do składu i właściwości oferowanego produktu. Niestety w praktyce producenci wielokrotnie korzystają z coraz nowszych sztuczek, aby ominąć przepisy chroniące konsumentów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać wyboru?

Najważniejsze jest porównywanie podobnych produktów, a raczej ich składu, jak dużo mięsa jest w produkcie mięsnym, albo procent soku w soku, nie każdy, bowiem produkt zawierający się w grupie sok czy produkt mięsny jest tak samo dobry i tak samo naturalny. Różnicą w przypadku zdrowszych produktów nie zawsze jest cena, dlatego nie warto kierować się kryterium im coś droższe tym lepsze. Wiele firm produkuje zdrowe i dobre produkty w przystępnych cenach, a wiele drogie i niemające nic wspólnego z ekologią i zdrowym żywieniem poza ładnym opakowaniem. Dlatego też najważniejszym kryterium wyboru powinien być skład produktu.

Nie daj nabrać się na slogan!

Jeśli na jogurcie jest napis „bez konserwantów” nie oznacz to wcale, iż jest on lepszy od takiego samego stojącego obok bez napisu, jogurty są bowiem grupą produktów które nie mogą być utrwalane konserwantami chemicznymi. Podobnie jest z napisem – „bez cholesterolu” na wyrobach z olejów roślinnych, które cholesterolu zawierać zwyczajnie nie mogą. Zakup soku z napisem 100% również nie jest gwarancją na czysty sok a jedynie na udany marketing, bowiem zazwyczaj po przeczytaniu składu okazuje się, że wielkie 100% maleje do 20% soku a reszta składników to woda i substancje zapachowo-smakowe.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Świadomy konsument to zdrowy konsument, dlatego tak ważne jest robienie zakupów w oparciu o powyższe wytyczne i nie danie się wykorzystać producentom, których głównym celem jest sprzedaż produktu nie zaś jego wysoka, jakość. Im wyższe wymagania klientów i ich samoświadomość tym lepsze produkty będzie można spotkać na sklepowych półkach dopóki zaś konsumenci godzą się na spożywanie konserwantów i chemicznych zamienników producenci nie zmienią swoich praktyk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA