REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Szadkowska
Zakupy fot. Fotolia
Zakupy fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Zgodnie z prawem etykieta może zachęcać do zakupu, ale równocześnie nie może wprowadzać w błąd. Głównie chodzi o szatę graficzną produktu przedstawiającą coś, co mogłoby znajdować się w produkcie i zachęciło do jego zakupu, a tymczasem w składzie tego nie ma lub jest w śladowych ilościach. Również nie może zawierać nazw mylących lub cech, jakich produkt albo nie posiada albo posiada je każdy produkt z takiej kategorii np. jogurt zawierający wapń. Zabronione jest przypisywanie środkowi spożywczemu właściwości zapobiegających chorobom, jeśli takowych właściwości nie posiada. Jeśli producent umieszcza na produkcie informację o większej niż normalnie ilości minerałów, witamin, tłuszczy czy jakichkolwiek innych składników musi to udowodnić.

REKLAMA

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Ekologicznie?

REKLAMA

W nurcie zdrowej żywności, ekologii i ochrony środowiska powstaje wiele towarów oznakowanych jako eco, ekologiczne, zdrowa żywność.  Jakie produkty są faktycznie eco, jak wygląda ich oznakowanie i jakie normy muszą spełnić, aby zasługiwały na miano ekologicznych? Sformułowanie „ekologiczny” może znajdować się tylko na żywności wyprodukowanej przy użyciu naturalnych nawozów i środków ochrony roślin. W tym celu powinna posiadać specjalny certyfikat uprawniający do oznakowania jej znakiem rolnictwa ekologicznego. Znak żywności ekologicznej to listek z gwizdek na jasnozielonym tle, nie wystarczy, więc aby towar zawierał napis – ekologiczny czy znak stworzony przez producenta.

Z zasady producent informacjami na etykiecie nie powinien wprowadzać w błąd konsumenta, co do składu i właściwości oferowanego produktu. Niestety w praktyce producenci wielokrotnie korzystają z coraz nowszych sztuczek, aby ominąć przepisy chroniące konsumentów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać wyboru?

Najważniejsze jest porównywanie podobnych produktów, a raczej ich składu, jak dużo mięsa jest w produkcie mięsnym, albo procent soku w soku, nie każdy, bowiem produkt zawierający się w grupie sok czy produkt mięsny jest tak samo dobry i tak samo naturalny. Różnicą w przypadku zdrowszych produktów nie zawsze jest cena, dlatego nie warto kierować się kryterium im coś droższe tym lepsze. Wiele firm produkuje zdrowe i dobre produkty w przystępnych cenach, a wiele drogie i niemające nic wspólnego z ekologią i zdrowym żywieniem poza ładnym opakowaniem. Dlatego też najważniejszym kryterium wyboru powinien być skład produktu.

Nie daj nabrać się na slogan!

Jeśli na jogurcie jest napis „bez konserwantów” nie oznacz to wcale, iż jest on lepszy od takiego samego stojącego obok bez napisu, jogurty są bowiem grupą produktów które nie mogą być utrwalane konserwantami chemicznymi. Podobnie jest z napisem – „bez cholesterolu” na wyrobach z olejów roślinnych, które cholesterolu zawierać zwyczajnie nie mogą. Zakup soku z napisem 100% również nie jest gwarancją na czysty sok a jedynie na udany marketing, bowiem zazwyczaj po przeczytaniu składu okazuje się, że wielkie 100% maleje do 20% soku a reszta składników to woda i substancje zapachowo-smakowe.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Świadomy konsument to zdrowy konsument, dlatego tak ważne jest robienie zakupów w oparciu o powyższe wytyczne i nie danie się wykorzystać producentom, których głównym celem jest sprzedaż produktu nie zaś jego wysoka, jakość. Im wyższe wymagania klientów i ich samoświadomość tym lepsze produkty będzie można spotkać na sklepowych półkach dopóki zaś konsumenci godzą się na spożywanie konserwantów i chemicznych zamienników producenci nie zmienią swoich praktyk.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA