REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Maria Szadkowska
Zakupy fot. Fotolia
Zakupy fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Zgodnie z prawem etykieta może zachęcać do zakupu, ale równocześnie nie może wprowadzać w błąd. Głównie chodzi o szatę graficzną produktu przedstawiającą coś, co mogłoby znajdować się w produkcie i zachęciło do jego zakupu, a tymczasem w składzie tego nie ma lub jest w śladowych ilościach. Również nie może zawierać nazw mylących lub cech, jakich produkt albo nie posiada albo posiada je każdy produkt z takiej kategorii np. jogurt zawierający wapń. Zabronione jest przypisywanie środkowi spożywczemu właściwości zapobiegających chorobom, jeśli takowych właściwości nie posiada. Jeśli producent umieszcza na produkcie informację o większej niż normalnie ilości minerałów, witamin, tłuszczy czy jakichkolwiek innych składników musi to udowodnić.

REKLAMA

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Ekologicznie?

REKLAMA

W nurcie zdrowej żywności, ekologii i ochrony środowiska powstaje wiele towarów oznakowanych jako eco, ekologiczne, zdrowa żywność.  Jakie produkty są faktycznie eco, jak wygląda ich oznakowanie i jakie normy muszą spełnić, aby zasługiwały na miano ekologicznych? Sformułowanie „ekologiczny” może znajdować się tylko na żywności wyprodukowanej przy użyciu naturalnych nawozów i środków ochrony roślin. W tym celu powinna posiadać specjalny certyfikat uprawniający do oznakowania jej znakiem rolnictwa ekologicznego. Znak żywności ekologicznej to listek z gwizdek na jasnozielonym tle, nie wystarczy, więc aby towar zawierał napis – ekologiczny czy znak stworzony przez producenta.

Z zasady producent informacjami na etykiecie nie powinien wprowadzać w błąd konsumenta, co do składu i właściwości oferowanego produktu. Niestety w praktyce producenci wielokrotnie korzystają z coraz nowszych sztuczek, aby ominąć przepisy chroniące konsumentów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać wyboru?

Najważniejsze jest porównywanie podobnych produktów, a raczej ich składu, jak dużo mięsa jest w produkcie mięsnym, albo procent soku w soku, nie każdy, bowiem produkt zawierający się w grupie sok czy produkt mięsny jest tak samo dobry i tak samo naturalny. Różnicą w przypadku zdrowszych produktów nie zawsze jest cena, dlatego nie warto kierować się kryterium im coś droższe tym lepsze. Wiele firm produkuje zdrowe i dobre produkty w przystępnych cenach, a wiele drogie i niemające nic wspólnego z ekologią i zdrowym żywieniem poza ładnym opakowaniem. Dlatego też najważniejszym kryterium wyboru powinien być skład produktu.

Nie daj nabrać się na slogan!

Jeśli na jogurcie jest napis „bez konserwantów” nie oznacz to wcale, iż jest on lepszy od takiego samego stojącego obok bez napisu, jogurty są bowiem grupą produktów które nie mogą być utrwalane konserwantami chemicznymi. Podobnie jest z napisem – „bez cholesterolu” na wyrobach z olejów roślinnych, które cholesterolu zawierać zwyczajnie nie mogą. Zakup soku z napisem 100% również nie jest gwarancją na czysty sok a jedynie na udany marketing, bowiem zazwyczaj po przeczytaniu składu okazuje się, że wielkie 100% maleje do 20% soku a reszta składników to woda i substancje zapachowo-smakowe.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Świadomy konsument to zdrowy konsument, dlatego tak ważne jest robienie zakupów w oparciu o powyższe wytyczne i nie danie się wykorzystać producentom, których głównym celem jest sprzedaż produktu nie zaś jego wysoka, jakość. Im wyższe wymagania klientów i ich samoświadomość tym lepsze produkty będzie można spotkać na sklepowych półkach dopóki zaś konsumenci godzą się na spożywanie konserwantów i chemicznych zamienników producenci nie zmienią swoich praktyk.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA