REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać gry do promocji marki czy produktu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Jak wykorzystać gry do promocji marki czy produktu? /fot. Fotolia
Jak wykorzystać gry do promocji marki czy produktu? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna gry komputerowe uznawane były za niezbyt wyrafinowaną rozrywkę. Obecnie jednak stały się nieodłącznym elementem życia, a odpowiednio wykorzystane, mogą być dobrym sposobem na promocję marki czy produktu firmy. Gamification, czyli grywalizacja, nie jest już jedynie elementem wirtualnego świata – od kilku lat obecny jest w marketingu. Jak z niego skorzystać?

Grywalizacja uzmysławia użytkownikowi, że jego decyzje wpływają na produkt czy markę. Pokrótce polega to na tym, że otrzymuje on np. punkty, które potem może wymienić na nagrody. Przykładem, choć w realnym świecie, może być akcja „Gang Świeżaków” sieci Biedronka, dzięki której klienci, robiąc zakupy, otrzymują naklejki, wymieniając je później na maskotki. Konsumenci rywalizują ze sobą, planując domowe wydatki, podchodzą do nich strategicznie, wiedząc, że niektóre artykuły są dodatkowo premiowane. Ale elementy gamification najlepiej widać w wirtualnej rzeczywistości, zwłaszcza że można skompresować je do prostej aplikacji. Większość portali i programów lojalnościowych wpada do tej kategorii.

REKLAMA

Gry = kontakt z klientem

REKLAMA

Od 12 lat żyjemy w świecie mobile first, co sprawia, że planując strategię sprzedażową czy promocyjną, powinniśmy wziąć pod uwagę użytkowników telefonów. Nie ma znaczenia, czy chcemy sprzedawać torty, sprzęt AGD albo ubrania. I nie chodzi tu o stworzenie gier bardzo zaawansowanych typu Wiedźmin, a jedynie małych aplikacji, dzięki którym zwiążemy ze sobą klienta. – Własna aplikacja mobilna pozwala na bezpośrednią interakcję z klientem, jest też świetną podstawą do budowy marki w świadomości konsumenta. Może też być miejscem, gdzie na podstawie danych jakościowych, zebranych w czasie wywiadów, możemy testować nowe pomysły związane z naszym produktem. Wiele firm rozwija swoją strategię wokół kart kuponowych, samodzielnie albo korzystając z platform oferujących kupony, bo chcą wiedzieć, czego klient potrzebuje, i mogą nawiązać z nim pożądany kontakt bezpośredni - mówi Wojciech Barczyński, kierownik studiów „Testowanie i inżynieria jakości dla aplikacji mobilnych i gier” w Akademii Leona Koźmińskiego.

Ponieważ strategia mobilna jest istotna z punktu widzenia biznesowego, nie powinniśmy przenosić tej kompetencji na zewnątrz spółki. - Wiele firm popełnia błąd polegający na tym, że rozwijając aplikacje biznesowe, wyrzuca cały development za firmę – dodaje ekspert. A co zrobić, gdy nie mamy możliwości stworzenia dedykowanego zespołu? – Powinniśmy świadomie podjąć decyzję, czy na pewno cały development przenieść do podwykonawcy, czy może lepiej będzie zachować po naszej stronie product managera, jeśli jest to możliwe, także UX designera. To są dwie osoby, które definiują i pozwalają nam zrozumieć, w jaki sposób użytkownik chce korzystać z konkretnej aplikacji – komentuje Wojciech Barczyński. Product manager odpowiada za strategię budowania aplikacji, stawia tezy dotyczące kierunku rozwoju aplikacji i planuje najefektywniejsze eksperymenty do ich zweryfikowania. Jest też osobą wykonującą jakościowe studium interakcji z użytkownikiem. Product manager blisko pracuje z UI/UX designerem, deweloperami oraz, często w startupach, z testerami.

Przykładem może być tu np. sprzedaż akcesoriów do akwarium – warto określić, czego w zasadzie potrzebuje klient. Product manager we współpracy z UX designerem mogą przeprowadzić kilka rozmów, dzięki którym dowiedzą się m.in., co dla danej osoby jest istotne. Być może będzie to wizualizacja całego zbiornika albo po prostu dokładne opisy oferowanych artykułów i ich połączenia, które w łatwy i szybki sposób pomogą zrealizować potrzeby konsumenta.

Testowanie jest ważne

REKLAMA

Zanim aplikacja zostanie wprowadzona na rynek, wymaga szeregu testów. Nie tylko jakościowych, które pozwolą na ocenę jej sprawności. Podstawowym narzędziem jest tzw. A/B testing, czyli podzielenie bazy użytkowników i pokazanie im dwóch różnych wersji produktu, które różnią się np. pod względem kolorystycznym. Po określonym czasie obserwacji, jeśli wynik jest istotny statystycznie, można już określić, które elementy są prosprzedażowe. Projektowanie takich testów jest zazwyczaj odpowiedzialnością product managera, w startupach często takie testy są jeszcze omawiane z testerami, którzy zazwyczaj najlepiej znają produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym narzędziem jest rozmowa z potencjalnymi użytkownikami, dzięki której uzyskamy podstawowe informacje na temat funkcjonalności i potrzeb konsumentów. Opierając się dalej na przykładzie akwarium, podczas takiej konwersacji sprawdzamy naszą tezę: użytkownicy chcą mieć wizualizację całego zbiornika. Jeśli tak, to w jaki sposób, ilu użytkowników, jak go spersonalizować? W jakim miejscu aplikacji go umieścić, jak podpiąć do tego produkty? Każda z tych konfiguracji powinna być przedstawiona osobom testującym, dzięki którym dowiemy się, jakie ustawienia są najbardziej intuicyjne dla klientów i jednocześnie działają prosprzedażowo.

Jeśli mamy zespół deweloperski w firmie, warto również znaleźć budżet na stanowiska testera we własnej spółce. Tester in-house pozwoli nam szybciej znajdować błędy i bardziej świadomie podejmować decyzje, które problemy z aplikacją możemy zignorować i dostarczyć nasz produkt szybciej do klienta. – Dzięki temu możemy znaleźć i zrozumieć, co jest najważniejsze podczas testowania – komentuje ekspert.

Gry i aplikacje stały się standardowym narzędziem w promocji marki oraz produktu. To dzięki nim przywiązujemy do siebie klienta, który chętnie bierze udział w akcjach opartych na grywalizacji. W dobie cyfryzacji nie ma już odwrotu od świata wirtualnego – pozostaje tylko pytanie, jak skutecznie go wykorzystać.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

REKLAMA

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

REKLAMA