Kategorie

Jak wykorzystać gry do promocji marki czy produktu?

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Jak wykorzystać gry do promocji marki czy produktu? /fot. Fotolia
Jeszcze do niedawna gry komputerowe uznawane były za niezbyt wyrafinowaną rozrywkę. Obecnie jednak stały się nieodłącznym elementem życia, a odpowiednio wykorzystane, mogą być dobrym sposobem na promocję marki czy produktu firmy. Gamification, czyli grywalizacja, nie jest już jedynie elementem wirtualnego świata – od kilku lat obecny jest w marketingu. Jak z niego skorzystać?

Grywalizacja uzmysławia użytkownikowi, że jego decyzje wpływają na produkt czy markę. Pokrótce polega to na tym, że otrzymuje on np. punkty, które potem może wymienić na nagrody. Przykładem, choć w realnym świecie, może być akcja „Gang Świeżaków” sieci Biedronka, dzięki której klienci, robiąc zakupy, otrzymują naklejki, wymieniając je później na maskotki. Konsumenci rywalizują ze sobą, planując domowe wydatki, podchodzą do nich strategicznie, wiedząc, że niektóre artykuły są dodatkowo premiowane. Ale elementy gamification najlepiej widać w wirtualnej rzeczywistości, zwłaszcza że można skompresować je do prostej aplikacji. Większość portali i programów lojalnościowych wpada do tej kategorii.

Gry = kontakt z klientem

Reklama

Od 12 lat żyjemy w świecie mobile first, co sprawia, że planując strategię sprzedażową czy promocyjną, powinniśmy wziąć pod uwagę użytkowników telefonów. Nie ma znaczenia, czy chcemy sprzedawać torty, sprzęt AGD albo ubrania. I nie chodzi tu o stworzenie gier bardzo zaawansowanych typu Wiedźmin, a jedynie małych aplikacji, dzięki którym zwiążemy ze sobą klienta. – Własna aplikacja mobilna pozwala na bezpośrednią interakcję z klientem, jest też świetną podstawą do budowy marki w świadomości konsumenta. Może też być miejscem, gdzie na podstawie danych jakościowych, zebranych w czasie wywiadów, możemy testować nowe pomysły związane z naszym produktem. Wiele firm rozwija swoją strategię wokół kart kuponowych, samodzielnie albo korzystając z platform oferujących kupony, bo chcą wiedzieć, czego klient potrzebuje, i mogą nawiązać z nim pożądany kontakt bezpośredni - mówi Wojciech Barczyński, kierownik studiów „Testowanie i inżynieria jakości dla aplikacji mobilnych i gier” w Akademii Leona Koźmińskiego.

Ponieważ strategia mobilna jest istotna z punktu widzenia biznesowego, nie powinniśmy przenosić tej kompetencji na zewnątrz spółki. - Wiele firm popełnia błąd polegający na tym, że rozwijając aplikacje biznesowe, wyrzuca cały development za firmę – dodaje ekspert. A co zrobić, gdy nie mamy możliwości stworzenia dedykowanego zespołu? – Powinniśmy świadomie podjąć decyzję, czy na pewno cały development przenieść do podwykonawcy, czy może lepiej będzie zachować po naszej stronie product managera, jeśli jest to możliwe, także UX designera. To są dwie osoby, które definiują i pozwalają nam zrozumieć, w jaki sposób użytkownik chce korzystać z konkretnej aplikacji – komentuje Wojciech Barczyński. Product manager odpowiada za strategię budowania aplikacji, stawia tezy dotyczące kierunku rozwoju aplikacji i planuje najefektywniejsze eksperymenty do ich zweryfikowania. Jest też osobą wykonującą jakościowe studium interakcji z użytkownikiem. Product manager blisko pracuje z UI/UX designerem, deweloperami oraz, często w startupach, z testerami.

Przykładem może być tu np. sprzedaż akcesoriów do akwarium – warto określić, czego w zasadzie potrzebuje klient. Product manager we współpracy z UX designerem mogą przeprowadzić kilka rozmów, dzięki którym dowiedzą się m.in., co dla danej osoby jest istotne. Być może będzie to wizualizacja całego zbiornika albo po prostu dokładne opisy oferowanych artykułów i ich połączenia, które w łatwy i szybki sposób pomogą zrealizować potrzeby konsumenta.

Testowanie jest ważne

Reklama

Zanim aplikacja zostanie wprowadzona na rynek, wymaga szeregu testów. Nie tylko jakościowych, które pozwolą na ocenę jej sprawności. Podstawowym narzędziem jest tzw. A/B testing, czyli podzielenie bazy użytkowników i pokazanie im dwóch różnych wersji produktu, które różnią się np. pod względem kolorystycznym. Po określonym czasie obserwacji, jeśli wynik jest istotny statystycznie, można już określić, które elementy są prosprzedażowe. Projektowanie takich testów jest zazwyczaj odpowiedzialnością product managera, w startupach często takie testy są jeszcze omawiane z testerami, którzy zazwyczaj najlepiej znają produkt.

Innym narzędziem jest rozmowa z potencjalnymi użytkownikami, dzięki której uzyskamy podstawowe informacje na temat funkcjonalności i potrzeb konsumentów. Opierając się dalej na przykładzie akwarium, podczas takiej konwersacji sprawdzamy naszą tezę: użytkownicy chcą mieć wizualizację całego zbiornika. Jeśli tak, to w jaki sposób, ilu użytkowników, jak go spersonalizować? W jakim miejscu aplikacji go umieścić, jak podpiąć do tego produkty? Każda z tych konfiguracji powinna być przedstawiona osobom testującym, dzięki którym dowiemy się, jakie ustawienia są najbardziej intuicyjne dla klientów i jednocześnie działają prosprzedażowo.

Jeśli mamy zespół deweloperski w firmie, warto również znaleźć budżet na stanowiska testera we własnej spółce. Tester in-house pozwoli nam szybciej znajdować błędy i bardziej świadomie podejmować decyzje, które problemy z aplikacją możemy zignorować i dostarczyć nasz produkt szybciej do klienta. – Dzięki temu możemy znaleźć i zrozumieć, co jest najważniejsze podczas testowania – komentuje ekspert.

Gry i aplikacje stały się standardowym narzędziem w promocji marki oraz produktu. To dzięki nim przywiązujemy do siebie klienta, który chętnie bierze udział w akcjach opartych na grywalizacji. W dobie cyfryzacji nie ma już odwrotu od świata wirtualnego – pozostaje tylko pytanie, jak skutecznie go wykorzystać.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Rzucił korporację, założył start-up, wrócił do niej z płaczem

    Popularnością cieszą się wciąż kolejne historie przedstawiające osoby, które rzuciły pracę w korporacji, założyły własny start-up i osiągnęły sukces. Statystycznie jest to jednak dość niewielki odsetek – reszta kończy na skraju depresji i wraca z podwiniętym ogonem do pracodawcy, by zacząć spłacać długi.

    Modernizacja gospodarstw rolnych - można składać wnioski

    Wnioski o wsparcie modernizacji gospodarstw rolnych będzie można składać do 19 sierpnia - poinformowała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Chodzi m.in. o rozwój produkcji prosiąt, mleka krowiego, bydła mięsnego i nawadniania w gospodarstwie.

    Zwolnienie ze składek ZUS - wnioski do 30 czerwca br.

    Do 30 czerwca tego roku można składać wnioski o zwolnienie ze składek w ramach Tarczy 9.0. - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Kto może złożyć wniosek?

    Jak pandemia wpłynęła na lukę płatniczą w firmach? [BADANIE]

    Paradoksalnie pandemia ma także pozytywny wpływ na przedsiębiorców, którzy zwiększyli swoją świadomość na temat konsekwencji opóźnionych płatności. Widmo zbliżającej się recesji zmotywowało ich, by zająć się nieco bardziej aktywnie problemem zatorów płatniczych.

    Ile pieniędzy trafia do budżetu państwa z branży hazardowej?

    Rynek hazardowy tylko w 2020 roku odprowadził do budżetu z tytułu podatku od gier i dopłat na fundusze celowe ok. 3,5 mld złotych. Czy Państwo jednak w pełni wykorzystuje potencjał polskiej branży?

    Którzy pracodawcy wybiorą hybrydowy model pracy?

    Czynniki, które sprzyjają szybszemu przejściu na system hybrydowy w firmach, to między innymi długość stosowanych standardowo na polskim rynku umów najmu oraz pewien zakres elastyczności, który zaczął być powoli wdrażany w niektórych firmach jeszcze przed pandemią.

    Czym jest project management w firmie?

    Project management to pole działania i odpowiedzialności wielu osób w tym sponsora, kierownika projektu oraz uczestników projektu - mówi Włodzimierz Makowski.

    Jak chronić poufne informacje firmy, dla której pracujemy?

    W ostatnich miesiącach liczba ataków cyberprzestępczych drastycznie wzrosła. Prawie 80% firm twierdzi, że głównym powodem takiej sytuacji jest praca zdalna. Pracownicy są zmęczeni pandemią i mniej uważni, a do tego często łączą się z firmowymi systemami z domowych, słabo zabezpieczonych urządzeń, przez co otwierają hakerom furtkę do poufnych danych organizacji. Jak bronić się przed takimi atakami?

    Radosław Gawlik (EKO-UNIA): Politycy są uwięzieni w mentalnej twierdzy Turów [PODCAST]

    Sprawa Turowa to konsekwencja nieudolnego podejścia polskiego rządu do sprawiedliwej transformacji energetycznej - mówi Radosław Gawlik, prezes Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Jak COVID-19 przyspieszył digitalizację MŚP

    Technologią, której znaczenie w mikro, małych i średnich firmach w perspektywie najbliższych 5 lat najbardziej wzrośnie, jest sztuczna inteligencja. Dziś korzysta z niej 15% MŚP, za 5 lat planuje ponad połowa.

    Czy niezależny przedsiębiorca może wygrać konkurencję z dyskontem?

    Niezależny sklep kontra dyskonty. Jakie działania może podejmować przedsiębiorca, aby utrzymać i wzmocnić swoją pozycję na rynku? Czy w walce z dyskontami zawsze jest skazany na porażkę?

    Wynajem mieszkania - preferencje najemców

    Wynajem mieszkania - preferencje najemców. Najważniejsze dla najemców są wysokość czynszu oraz standard lokalu. Tak wynika z analizy firmy doradczej Cushman & Wakefield dot. wyników ankiety przeprowadzonej przez firmę badawczą SW Research na reprezentatywnej próbie mieszkańców największych polskich miast.

    Czyste powietrze 3.0 w 2022 roku - czy będzie prefinansowanie dla najuboższych?

    Czyste powietrze 3.0. Osoby mniej zamożne powinny dostać możliwość prefinansowania termomodernizacji domów w "Czystym powietrzu" - uważa wiceszef NFOŚiGW Paweł Mirowski. Dodał, że nowy komponent programu, dedykowany właśnie do takich osób miałby ruszyć w 2022 roku.

    Polacy z rachunków terminowych przerzucają się na nieruchomości

    Inwestycje w nieruchomości. W kwietniu br. Polacy na rachunkach terminowych w bankach posiadali 182 mld zł, to o 107 mld zł mniej niż w marcu 2020 r. - informuje Metrohouse. Dodano, że duża część z tych środków została ulokowana na rynku nieruchomości.

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca. W dniu 21 czerwca przypada Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza w tym roku firmy i przedsiębiorców, w tym szczególności z sektora MŚP, na specjalnie zorganizowane wydarzenia. Potrwają one do 25 czerwca 2021 r. Podczas organizowanych w tym celu spotkań, telekonferencji, webinariów i podcastów MRPiT chce wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami na rzecz rozwoju ich działalności biznesowej tak w kraju, jak i na rynkach Unii Europejskiej, a także pozaunijnych.

    Które firmy stać na sztuczną inteligencję?

    Sztuczna inteligencja odmieniana jest przez wszystkie przypadki. Chociaż średnie i małe firmy nie mają embarga na technologie wykorzystujące SI, praktyka pokazuje, że istnieje wewnętrzny opór. Dlaczego tak się dzieje?

    Firma w Czechach. Przedsiębiorcy pomału odpuszczają

    Nawet o kilkaset procent wzrosła w ostatnich tygodniach liczba pytań kierowanych do firm pomagających prowadzić firmę w Czechach. Ale jak podkreślają eksperci, nie każdy biznes można przenieść do Czech czy na Słowację. Wyjaśniamy dlaczego.

    Handel hurtowy i detaliczny szuka pracowników

    Przedsiębiorcy z sektora handlu detalicznego i hurtowego w najbliższych trzech miesiącach mają zamiar dość intensywnie rozbudowywać swoje zespoły. Kogo głównie poszukują pracodawcy?

    Tokenizacja - słowo klucz w nowoczesnym biznesie. Co można stokenizować?

    Tokenizacja to termin zdobywający ostatnimi czasy olbrzymią popularność, w szczególności w środowiskach biznesowych. Przedsiębiorcy zaczynają żywiej interesować się możliwościami, jakie oferuje ta oparta na technologii blockchain forma cyfryzacji. Pytanie tylko, cyfryzacji… czego? Jak działa blockchain? Czym jest tokenizacja? Co to jest token? Jakie są rodzaje tokenów? Co można stokenizować? Jak przeprowadzić cyfryzację biznesu poprzez tokenizację? Wyjaśniają eksperci z Kancelarii Prawnej RPMS Staniszewski & Wspólnicy

    Ceny mieszkań rosną wolniej niż zarobki

    Ceny mieszkań. W trakcie trwającej hossy mieszkaniowej pensje Polaków wzrosły o prawie 53% - sugerują dane GUS. To prawie tyle, o ile zdrożały w międzyczasie nieruchomości. W ostatnim kwartale znowu pensje wyprzedziły ceny. Oby nie na chwilę.

    Odejście od chowu klatkowego jest niemożliwe

    Resort rolnictwa przygląda się działaniom KE ws. chowu klatkowego. Tymczasem branża stoi na stanowisku, że rezygnacja z chowu klatkowego nie jest możliwa.

    Przedsiębiorcy częściej źle oceniają jakość pracy zdalnej

    Po upływie kilkunastu miesięcy model pracy zdalnej przynosi gorsze efekty zdaniem co trzeciego pracodawcy. Najmniej zadowoleni z home office są przedstawiciele handlu, przemysłu i mikrofirm.

    Działalność gospodarcza a status osoby bezrobotnej

    Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą z wpisem do CEIDG może uzyskać status osoby bezrobotnej? Jak wygląda sytuacja spółek prawa handlowego i działalności nierejestrowej?

    Dariusz Bliźniak: dlaczego drzewa i zieleń stają się kapitałem?

    Ślad węglowy to jedno z największych wyzwań XXI wieku, które nie pozostaje obojętne zarówno pojedynczym obywatelom, jak i całym rządom poszczególnych państw - mówi Dariusz Bliźniak.

    PR w firmie. Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

    Pozycjonowanie eksperckie - na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)? Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?