REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych w „chmurze”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ochrona danych w „chmurze” /fot. Fotolia
Ochrona danych w „chmurze” /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest „chmura”? Najprościej rzecz ujmując, jest to usługa polegająca na gromadzeniu i przechowywaniu danych na serwerach usługodawcy (serwerach zewnętrznych). Danymi mogą być np. zdjęcia lub filmy, ale także oprogramowanie, bazy danych oraz wirtualny sprzęt. Powstaje jednak pytanie, czy zewnętrzny usługodawca jest w stanie zagwarantować bezpieczeństwo gromadzonych w jego chmurze danych. Innymi słowy, czy chmury są bezpieczne.

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo danych w chmurze

Osoba korzystająca z chmury jako „magazynu” dla prywatnych danych, takich jak zdjęcia czy filmy, może wyobrazić ja sobie, jako swego rodzaju wirtualny dysk przenośny, niewrażliwy na fizyczne uszkodzenia; spalenie, pęknięcie, zalanie. Jednak jest to podejście skrajnie uproszczone. Aby w pełni ocenić stopień bezpieczeństwa umieszczanych w chmurze danych, należy rozpatrzyć go w dwóch najważniejszych aspektach: prawnym oraz technicznym.

REKLAMA

Przepisy dotyczące ochrony danych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawne ramy dotyczące ochrony danych gromadzonych w chmurze reguluje unijna dyrektywa 95/46/WE określająca minimalny poziom ochrony danych osobowych, a także ISO/IEC 27001 i ANSi/TIA-942, czyli normy obowiązujące na teranie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Godni zaufania są usługodawcy spełniający wymagania nakładane przez normę ISO 27018, określająca stopień poufności naszych danych oraz stanowi o tym, że usługodawca nie może wykorzystać ich w celach marketingowych, a także musi  poinformować nas, jeśli dostępu do nich żądać będzie administracja rządowa. ISO 27018 zobowiązuje ponadto usługodawcę do zachowania całkowitej poufności co do gromadzonych przez niego danych.

Wykonanie i technologia

Aspekt techniczny pozwalający na dobre zabezpieczenie danych w chmurze, gwarantuje przede wszystkim wysokiej jakości sprzęt, oraz warunki w jakich funkcjonuje – warunki jakich często nie byliby w stanie stworzyć dla swoich serwerów przedsiębiorcy korzystający z usług firm zewnętrznych. Najlepsze centra danych mają na wyposażeniu wydajne systemy chłodzące i podtrzymujące zasilanie serwerów. Zwielokrotnione połączenia sieci szkieletowej, oraz połączenia z różnymi operatorami gwarantują ciągłość działania całego systemu, nawet jeżeli część składających się na niego urządzeń ulega awarii, lub poddawana jest konserwacji. Odpowiednie urządzenia zapewniają właściwą dla sprzętu temperaturę, wilgotność i czystość powietrza, a także awaryjne zasilanie, uruchamiane natychmiast w sytuacji przerwy w dostawie prądu.

Całości obrazu gwarancji bezpieczeństwa dopełnia szczelny system kontroli, uniemożliwiający dostanie się do serwerowni osobom niepowołanym.

Zabezpieczenie danych przez kopie zapasowe

Jeżeli chodzi o zabezpieczenie konkretnych danych w chmurze, to w zależności od jej architektury, najczęściej stosuje się dwie metody: klasyczne macierze z replikacją danych albo rozproszone systemy przechowywania. Większość firm stawia na pierwsze rozwiązanie, gdyż dane w chmurze są wielokrotnie zduplikowane. W środowiskach cloud oferowanych przez profesjonalne firmy każdy plik przechowywany jest na kilku różnych dyskach w trzech różnych maszynach, a w wersji a czasem aż na sześciu dyskach w dwóch fizycznych lokalizacjach Data Center. Oznacza to pełne zabezpieczenie przed awarią nośnika lub macierzy dyskowej. Zabezpieczenie danych wymaga regularnego tworzenia kopii zapasowych. Każdy bowiem sprzęt narażony jest na zniszczenie lub uszkodzenie. Można robić to we własnym zakresie, można też liczyć na chmurę.

A na koniec

Ze względu na wysoką jakość sprzętu oraz stopień profesjonalizmu fachowców świadczących usługi „cloud computing”, a także stosowane przez nich procedury, umieszczanie danych firmowych na zewnętrznych serwerach jest zdecydowanie bezpieczniejsze, niż przechowywanie ich w archiwach własnej firmy. Chociaż oczywiście jedno nie wyklucza drugiego.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA