REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT /fot. Shutterstock
Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nikogo nie trzeba przekonywać, że faktura jest dokumentem o dużym znaczeniu – zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy towarów czy usług. Faktura powinna zatem zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy. Nierzadko dochodzi jednak do błędów, pomyłek, przy czym nieprawidłowości mogą mieć różną skalę.

Regulacja dotycząca faktur jest bardzo szczegółowa. Poza tym niektóre przepisy odnoszą się do faktur specyficznych, np. "faktur z odwrotnym obciążeniem" czy "faktur VAT marża". Pewnym wspólnym mianownikiem faktur (z wyjątkiem faktur uproszczonych), według art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT, są następujące elementy:

REKLAMA

REKLAMA

  • data wystawienia oraz kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę (np.: "nr 27/XII/2017" z 15 grudnia 2017 r., czyli faktura nr 27 w grudniu 2017 r.);
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numery NIP sprzedawcy i nabywcy;
  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów albo wykonania usługi bądź data otrzymania zapłaty zaliczki, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;
  • miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług.

W praktyce za błędy mniejszej wagi uznaje się zwykle błędy inne niż dotyczące rozliczeń rachunkowych, a zatem w szczególności omyłki niewpływające na rozliczenie samego VAT. Zwykle też wadliwości nieistotne nie stoją na przeszkodzie realizacji przez nabywcę prawa do odliczenia VAT. Błędy mniejszej wagi zwykle nie powodują konieczności korekty deklaracji VAT-7. Wszystko zależy jednak od okoliczności. Błąd w nazwie kontrahenta czy NIP nie przekłada się na dane liczbowe mające znaczenie przy wypełnieniu deklaracji. Z drugiej strony błędna data wystawienia faktury może spowodować ujęcie jej w niewłaściwym okresie rozliczeniowym, o ile moment powstania obowiązku podatkowego powiązano z datą wystawienia faktury.

Inaczej jest z JPK_VAT. Błąd w danych kontrahenta może powodować obowiązek jej korekty.

REKLAMA

Zobacz: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędy na fakturach

Przykładów błędów na fakturach jest bardzo dużo. Nie chodzi o to, by analizować dziesiątki czy setki przypadków. Bardziej przydatne byłoby poszukanie pewnego "klucza do oceny". Prócz krajowego orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych warto wskazać kilka tez wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE. Wynika z nich, że:

  • państwa członkowskie nie mogą według swojego uznania powiązać wykonania prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej z przestrzeganiem warunków dotyczących treści faktury, które nie zostały wyraźnie przewidziane przez przepisy wskazanej dyrektywy; w omawianym przypadku chodziło m.in. o brak ciągłości numeracji faktur (zob. wyrok TSUE z 15 lipca 2010 r. w sprawie C-368/09);
  • organy podatkowe nie mogą odmówić prawa do odliczenia VAT tylko na tej podstawie, że faktura dokonuje zbyt ogólnikowego opisu wykonanych usług, gdy organy dysponują wszystkimi informacjami potrzebnymi do zbadania, że świadczone usługi rzeczywiście miały miejsce. Zatem w postępowaniu podatkowym organ podatkowy może i powinien zbierać i uwzględniać także dodatkowe informacje dostarczone przez podatnika, jeśli jest to potrzebne do dokonania całościowej oceny (zob. wyrok TSUE z 15 września 2016 r. w sprawie C-516/14).

Warto również zauważyć, że podobnie wypowiedział się Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji z 8 listopada 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1228/11-2/BS). Organ potwierdził prawidłowość stanowiska, że faktury nie dyskwalifikuje błąd polegający na podaniu skrótu nazwy towaru/usługi lub ich symboli. W celu ustalenia, co jest przedmiotem transakcji, można bowiem sięgnąć do umowy lub zażądać wyjaśnień od pracownika odpowiedzialnego za zakup towaru/usługi (gdy np. zamiast opisu: "Usługa budowlana: elewacja budynku" na fakturze znajduje się jedynie numer umowy podwykonawczej).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

W artykule przedstawiono również sposób na korygowanie nieprawidłowych danych podmiotu na fakturze.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA