REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną /fot.Shutterstock
Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 i JPK_VAT za styczeń 2018 r. podatnicy, którzy odliczali VAT ustalany według proporcji lub preproporcji, muszą rozliczyć korektę roczną. Pierwszym krokiem jest ustalenie ostatecznego wskaźnika preproporcji i proporcji, który będzie stosowany również do odliczeń VAT w 2018 r. Następnie należy ustalić kwoty VAT naliczonego podlegające korekcie. Do korekty mogą być zobowiązani również podatnicy, którzy zmienili przeznaczenie kupionych środków trwałych.

Podatnicy, którzy stosowali preproporcję i proporcję, ustalając aktualne współczynniki, muszą dokonać dwóch korekt rocznych, gdyż mechanizm odliczenia jest dwustopniowy. W takim przypadku należy ustalić:

REKLAMA

REKLAMA

1) preproporcję, która będzie stosowana w 2018 r., a gdy różni się od tej z poprzedniego roku, na jej podstawie ustalić VAT do odliczenia związany z działalnością gospodarczą od wydatków dokonanych w 2017 r.,

2) proporcję, która będzie stosowana w 2018 r., a gdy różni się od tej z poprzedniego roku, na jej podstawie ustalić VAT do odliczenia związany z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT od wydatków dokonanych w 2017 r.

Preproporcja i proporcja wstępna na 2018 r. są jednocześnie preproporcją i proporcją ostateczną dla 2017 r. Służą też do dokonania korekty rocznej.

REKLAMA

1. Ustalanie preproporcji na 2018 r.

Przed przystąpieniem do ustalania preproporcji na 2018 r. przypomnijmy, że należy ją stosować w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe. Oznacza to, że tak samo jak w przypadku proporcji preproporcja jest stosowana wyłącznie wtedy, gdy zakupów nie można przypisać konkretnej sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do działalności gospodarczej zaliczamy również czynności niepodlegające VAT. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-823/15-6/MK) czytamy:

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.

Podatnik prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. W 2017 r. dokonał aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej spółki. Transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że podatnik musi odliczać VAT według preproporcji, gdyż aport miał związek z prowadzoną działalnością.

Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną. W 2017 r. otrzymał dotację podmiotową, która nie podlegała opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że musi odliczać VAT według preproporcji, gdyż otrzymana dotacja miała związek z prowadzoną działalnością.

Zobacz: Prawo dla firm

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego (JST) preproporcja jest stosowana do zakupów, które są jednocześnie związane z wykonywaniem zadań własnych (poza VAT) oraz czynności w ramach działalności gospodarczej JST, a nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do zakupów przeznaczonych jednocześnie do:

● działalności innej niż gospodarcza (zadań własnych) i czynności opodatkowanych VAT oraz

● działalności innej niż gospodarcza (zadań własnych) oraz czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT.

Ponadto JST dla każdej jednostki organizacyjnej musi ustalić odrębną preproporcję, mimo że po centralizacji utraciły one status podatnika. Oczywiście preproporcję ustalamy tylko wtedy, gdy istnieją ku temu podstawy.

Przepisy ustawy o VAT nie wskazują konkretnych sposobów określenia preproporcji w odniesieniu do poszczególnych rodzajów wydatków czy typów prowadzonej działalności. Jedynie dla pewnej grupy podatników, w tym przede wszystkim dla JST, sposób ustalania preproporcji został wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jednostki nie muszą stosować sposobu przedstawionego w rozporządzeniu, jeśli uznają, że nie odpowiada najbardziej specyfice wykonywanej przez nie działalności i realizowanych nabyć. Jednocześnie, jak podkreślało MF, stosowanie zasad wskazanych w rozporządzeniu daje gwarancję, że preproporcja jest ustalona prawidłowo.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną

W artykule omówiono również wzory ustalania preproporcji określone przez MF w rozporządzeniu dla jednostek sektora finansów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA