REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną

Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną /fot.Shutterstock
Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 i JPK_VAT za styczeń 2018 r. podatnicy, którzy odliczali VAT ustalany według proporcji lub preproporcji, muszą rozliczyć korektę roczną. Pierwszym krokiem jest ustalenie ostatecznego wskaźnika preproporcji i proporcji, który będzie stosowany również do odliczeń VAT w 2018 r. Następnie należy ustalić kwoty VAT naliczonego podlegające korekcie. Do korekty mogą być zobowiązani również podatnicy, którzy zmienili przeznaczenie kupionych środków trwałych.

Podatnicy, którzy stosowali preproporcję i proporcję, ustalając aktualne współczynniki, muszą dokonać dwóch korekt rocznych, gdyż mechanizm odliczenia jest dwustopniowy. W takim przypadku należy ustalić:

REKLAMA

REKLAMA

1) preproporcję, która będzie stosowana w 2018 r., a gdy różni się od tej z poprzedniego roku, na jej podstawie ustalić VAT do odliczenia związany z działalnością gospodarczą od wydatków dokonanych w 2017 r.,

2) proporcję, która będzie stosowana w 2018 r., a gdy różni się od tej z poprzedniego roku, na jej podstawie ustalić VAT do odliczenia związany z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT od wydatków dokonanych w 2017 r.

Preproporcja i proporcja wstępna na 2018 r. są jednocześnie preproporcją i proporcją ostateczną dla 2017 r. Służą też do dokonania korekty rocznej.

REKLAMA

1. Ustalanie preproporcji na 2018 r.

Przed przystąpieniem do ustalania preproporcji na 2018 r. przypomnijmy, że należy ją stosować w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe. Oznacza to, że tak samo jak w przypadku proporcji preproporcja jest stosowana wyłącznie wtedy, gdy zakupów nie można przypisać konkretnej sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do działalności gospodarczej zaliczamy również czynności niepodlegające VAT. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-823/15-6/MK) czytamy:

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.

Podatnik prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. W 2017 r. dokonał aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej spółki. Transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że podatnik musi odliczać VAT według preproporcji, gdyż aport miał związek z prowadzoną działalnością.

Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną. W 2017 r. otrzymał dotację podmiotową, która nie podlegała opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że musi odliczać VAT według preproporcji, gdyż otrzymana dotacja miała związek z prowadzoną działalnością.

Zobacz: Prawo dla firm

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego (JST) preproporcja jest stosowana do zakupów, które są jednocześnie związane z wykonywaniem zadań własnych (poza VAT) oraz czynności w ramach działalności gospodarczej JST, a nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do zakupów przeznaczonych jednocześnie do:

● działalności innej niż gospodarcza (zadań własnych) i czynności opodatkowanych VAT oraz

● działalności innej niż gospodarcza (zadań własnych) oraz czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT.

Ponadto JST dla każdej jednostki organizacyjnej musi ustalić odrębną preproporcję, mimo że po centralizacji utraciły one status podatnika. Oczywiście preproporcję ustalamy tylko wtedy, gdy istnieją ku temu podstawy.

Przepisy ustawy o VAT nie wskazują konkretnych sposobów określenia preproporcji w odniesieniu do poszczególnych rodzajów wydatków czy typów prowadzonej działalności. Jedynie dla pewnej grupy podatników, w tym przede wszystkim dla JST, sposób ustalania preproporcji został wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jednostki nie muszą stosować sposobu przedstawionego w rozporządzeniu, jeśli uznają, że nie odpowiada najbardziej specyfice wykonywanej przez nie działalności i realizowanych nabyć. Jednocześnie, jak podkreślało MF, stosowanie zasad wskazanych w rozporządzeniu daje gwarancję, że preproporcja jest ustalona prawidłowo.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną

W artykule omówiono również wzory ustalania preproporcji określone przez MF w rozporządzeniu dla jednostek sektora finansów publicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA