Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną

REKLAMA
REKLAMA
Podatnicy, którzy stosowali preproporcję i proporcję, ustalając aktualne współczynniki, muszą dokonać dwóch korekt rocznych, gdyż mechanizm odliczenia jest dwustopniowy. W takim przypadku należy ustalić:
REKLAMA
REKLAMA
1) preproporcję, która będzie stosowana w 2018 r., a gdy różni się od tej z poprzedniego roku, na jej podstawie ustalić VAT do odliczenia związany z działalnością gospodarczą od wydatków dokonanych w 2017 r.,
2) proporcję, która będzie stosowana w 2018 r., a gdy różni się od tej z poprzedniego roku, na jej podstawie ustalić VAT do odliczenia związany z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT od wydatków dokonanych w 2017 r.
Preproporcja i proporcja wstępna na 2018 r. są jednocześnie preproporcją i proporcją ostateczną dla 2017 r. Służą też do dokonania korekty rocznej.
REKLAMA
1. Ustalanie preproporcji na 2018 r.
Przed przystąpieniem do ustalania preproporcji na 2018 r. przypomnijmy, że należy ją stosować w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe. Oznacza to, że tak samo jak w przypadku proporcji preproporcja jest stosowana wyłącznie wtedy, gdy zakupów nie można przypisać konkretnej sprzedaży.
Do działalności gospodarczej zaliczamy również czynności niepodlegające VAT. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-823/15-6/MK) czytamy:
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.
Podatnik prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. W 2017 r. dokonał aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej spółki. Transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że podatnik musi odliczać VAT według preproporcji, gdyż aport miał związek z prowadzoną działalnością.
Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną. W 2017 r. otrzymał dotację podmiotową, która nie podlegała opodatkowaniu. Nie oznacza to jednak, że musi odliczać VAT według preproporcji, gdyż otrzymana dotacja miała związek z prowadzoną działalnością.
Zobacz: Prawo dla firm
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego (JST) preproporcja jest stosowana do zakupów, które są jednocześnie związane z wykonywaniem zadań własnych (poza VAT) oraz czynności w ramach działalności gospodarczej JST, a nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do zakupów przeznaczonych jednocześnie do:
● działalności innej niż gospodarcza (zadań własnych) i czynności opodatkowanych VAT oraz
● działalności innej niż gospodarcza (zadań własnych) oraz czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT.
Ponadto JST dla każdej jednostki organizacyjnej musi ustalić odrębną preproporcję, mimo że po centralizacji utraciły one status podatnika. Oczywiście preproporcję ustalamy tylko wtedy, gdy istnieją ku temu podstawy.
Przepisy ustawy o VAT nie wskazują konkretnych sposobów określenia preproporcji w odniesieniu do poszczególnych rodzajów wydatków czy typów prowadzonej działalności. Jedynie dla pewnej grupy podatników, w tym przede wszystkim dla JST, sposób ustalania preproporcji został wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jednostki nie muszą stosować sposobu przedstawionego w rozporządzeniu, jeśli uznają, że nie odpowiada najbardziej specyfice wykonywanej przez nie działalności i realizowanych nabyć. Jednocześnie, jak podkreślało MF, stosowanie zasad wskazanych w rozporządzeniu daje gwarancję, że preproporcja jest ustalona prawidłowo.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną
W artykule omówiono również wzory ustalania preproporcji określone przez MF w rozporządzeniu dla jednostek sektora finansów publicznych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA