REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg składania JPK_VAT od 2018 r. przyspieszy cyfryzację mikrofirm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wymóg składania JPK_VAT od 2018 r. przyspieszy cyfryzację mikrofirmy /Fot. Fotolia
Wymóg składania JPK_VAT od 2018 r. przyspieszy cyfryzację mikrofirmy /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szacuje się, że obowiązek comiesięcznego przekazywania rejestrów VAT w formacie tzw. jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) - począwszy od stycznia 2018 r. - będzie dotyczył około 1,6 mln mikrofirm. Dane będzie można przesyłać wyłącznie w postaci elektronicznej. Wymóg comiesięcznego składania JPK zmusza więc mikrofirmy do cyfryzacji swoich rozliczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 roku mikroprzedsiębiorcy będą zobowiązani do comiesięcznego przekazywania Ministerstwu Finansów rejestrów VAT w postaci plików JPK_VAT. Według szacunków, ponad połowa z nich może nie być przygotowana na taką zmianę.

JPK_VAT będzie mógł być przesłany do ministerstwa wyłącznie drogą elektroniczną, w formacie xml. Jest to kolejny przykład postępującej digitalizacji księgowości i administracji publicznej. Kierunek tych zmian jest pożądany przez znaczną większość przedsiębiorców, gdyż ułatwia prowadzenie księgowości oraz komunikowanie się podatników z organami podatkowymi. Jednocześnie jednak stwarza wyzwania w postaci cyfrowego wykluczenia firm przywiązanych do prowadzenia księgowości w formie tradycyjnej.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Z przeprowadzonych analiz wśród ponad 23 tys. klientów Tax Care, okazało się, że zaledwie 40% wystawia faktury poprzez system księgowości online. Odsetek takich firm jest jeszcze niższy w wynikach badania Grupy Idea Banku przedstawionych na poniższym wykresie. Reszta badanych nadal woli wystawiać faktury ręcznie, korzystając z edytorów tekstu typu Word lub Excel oraz z oprogramowania do wystawiania faktur offline. Wymóg comiesięcznego składania JPK zmusza mikrofirmy do zmian, które wiążą się ze stresującym, a czasami też kosztownym dostosowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SPOSÓB WYSTAWIANIA FAKTUR W FIRMACH

Źródło: badanie Grupy Idea Banku na grupie 440 przedsiębiorców

- Wiele mikrofirm nie posiada systemów księgowych przystosowanych do obsługi JPK już od stycznia 2018 r. Wprowadzane zmiany zmuszają ich właścicieli do przyspieszenia cyfryzacji księgowości – mówi Magdalena Flis, ekspert Tax Care.

JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży przedsiębiorcy, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Pozwala skrócić czas wymiany informacji między firmami a fiskusem. JPK_VAT zawiera dane identyfikujące podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz dane, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla zawartość ewidencji zakupu i sprzedaży.

- Dodatkowo, od 1 lipca 2018 r. mali, średni i mikroprzedsiębiorcy będą zobowiązani na żądanie organów podatkowych (podczas kontroli podatkowych, czynności sprawdzających) do przekazania innych danych w postaci plików JPK – tłumaczy Magdalena Flis.

W formacie xml przedsiębiorcy będą musieli prowadzić również:

- faktury VAT – JPK_FA,

- podatkową księgę przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,

- ewidencję przychodów – JPK_EWP,

- księgi rachunkowe – JPK_KR,

- wyciągi bankowe – JPK_WB,

- dane magazynowe – JPK_MAG.

- Digitalizacja księgowości nie tylko ułatwia kontrolowanie firm przez urzędy skarbowe, ale przynosi korzyści też samym przedsiębiorcom. Narzędzia internetowe oszczędzają czas, ułatwiają dostęp do danych, przyspieszają tworzenie dokumentów rozrachunkowych i analiz. Nie mamy jednak wątpliwości, że na rynku jest nadal wielu mikroprzedsiębiorców, którzy wolą pozostać analogowi – dodaje Magdalena Flis.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA