REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg składania JPK_VAT od 2018 r. przyspieszy cyfryzację mikrofirm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wymóg składania JPK_VAT od 2018 r. przyspieszy cyfryzację mikrofirmy /Fot. Fotolia
Wymóg składania JPK_VAT od 2018 r. przyspieszy cyfryzację mikrofirmy /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szacuje się, że obowiązek comiesięcznego przekazywania rejestrów VAT w formacie tzw. jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) - począwszy od stycznia 2018 r. - będzie dotyczył około 1,6 mln mikrofirm. Dane będzie można przesyłać wyłącznie w postaci elektronicznej. Wymóg comiesięcznego składania JPK zmusza więc mikrofirmy do cyfryzacji swoich rozliczeń.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 roku mikroprzedsiębiorcy będą zobowiązani do comiesięcznego przekazywania Ministerstwu Finansów rejestrów VAT w postaci plików JPK_VAT. Według szacunków, ponad połowa z nich może nie być przygotowana na taką zmianę.

JPK_VAT będzie mógł być przesłany do ministerstwa wyłącznie drogą elektroniczną, w formacie xml. Jest to kolejny przykład postępującej digitalizacji księgowości i administracji publicznej. Kierunek tych zmian jest pożądany przez znaczną większość przedsiębiorców, gdyż ułatwia prowadzenie księgowości oraz komunikowanie się podatników z organami podatkowymi. Jednocześnie jednak stwarza wyzwania w postaci cyfrowego wykluczenia firm przywiązanych do prowadzenia księgowości w formie tradycyjnej.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Z przeprowadzonych analiz wśród ponad 23 tys. klientów Tax Care, okazało się, że zaledwie 40% wystawia faktury poprzez system księgowości online. Odsetek takich firm jest jeszcze niższy w wynikach badania Grupy Idea Banku przedstawionych na poniższym wykresie. Reszta badanych nadal woli wystawiać faktury ręcznie, korzystając z edytorów tekstu typu Word lub Excel oraz z oprogramowania do wystawiania faktur offline. Wymóg comiesięcznego składania JPK zmusza mikrofirmy do zmian, które wiążą się ze stresującym, a czasami też kosztownym dostosowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SPOSÓB WYSTAWIANIA FAKTUR W FIRMACH

Źródło: badanie Grupy Idea Banku na grupie 440 przedsiębiorców

- Wiele mikrofirm nie posiada systemów księgowych przystosowanych do obsługi JPK już od stycznia 2018 r. Wprowadzane zmiany zmuszają ich właścicieli do przyspieszenia cyfryzacji księgowości – mówi Magdalena Flis, ekspert Tax Care.

JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży przedsiębiorcy, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Pozwala skrócić czas wymiany informacji między firmami a fiskusem. JPK_VAT zawiera dane identyfikujące podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz dane, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla zawartość ewidencji zakupu i sprzedaży.

- Dodatkowo, od 1 lipca 2018 r. mali, średni i mikroprzedsiębiorcy będą zobowiązani na żądanie organów podatkowych (podczas kontroli podatkowych, czynności sprawdzających) do przekazania innych danych w postaci plików JPK – tłumaczy Magdalena Flis.

W formacie xml przedsiębiorcy będą musieli prowadzić również:

- faktury VAT – JPK_FA,

- podatkową księgę przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,

- ewidencję przychodów – JPK_EWP,

- księgi rachunkowe – JPK_KR,

- wyciągi bankowe – JPK_WB,

- dane magazynowe – JPK_MAG.

- Digitalizacja księgowości nie tylko ułatwia kontrolowanie firm przez urzędy skarbowe, ale przynosi korzyści też samym przedsiębiorcom. Narzędzia internetowe oszczędzają czas, ułatwiają dostęp do danych, przyspieszają tworzenie dokumentów rozrachunkowych i analiz. Nie mamy jednak wątpliwości, że na rynku jest nadal wielu mikroprzedsiębiorców, którzy wolą pozostać analogowi – dodaje Magdalena Flis.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA