REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

E-akta od 2019 r. - o czym powinni pamiętać przedsiębiorcy

Najpóźniej do 31 grudnia 2018 r. przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność, która polega na przechowywaniu dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania muszą wpisać się do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Rejestr ten jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce świadczenia usług przechowalniczych.

Czy troska o przyszłość budowanej latami firmy jest powszechna? Poradnik o sukcesji „Zmiana warty” już w sprzedaży!

Jak pokazało badanie zrealizowane wśród właścicieli firm (i ich potencjalnych następców) w ramach projektu „Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych”, zdecydowana większość przedsiębiorstw nie ma żadnych planów sukcesyjnych (zadeklarowa­ło tak 71% właścicieli firm). Tylko 4,4% przedsiębiorców wskazało, że w ich firmach istnieje formalny plan sukcesji. A 8% właścicieli uzna­ło, że na określenie formalnych ram sukcesji przyjdzie „odpowiedni czas”.

Jak ująć w księgach rachunkowych podwyższenie stałej ceny ewidencyjnej zapasu materiałów

Spółka zamierza przeprowadzić zmianę ceny ewidencyjnej surowców znajdujących się w magazynie. Czy zmiana stałych cen ewidencyjnych stanowi zmianę zasad (polityki) rachunkowości i czy w związku z tym można jej dokonać tylko od nowego roku? Jak ująć w księgach rachunkowych taką zmianę ceny ewidencyjnej zapasu surowców?

E-sprawozdania - więcej obowiązków przedsiębiorców

Od 1 października 2018 r. obowiązuje wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości. Elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego nie tylko w formie elektronicznej, ale również według udostępnionej przez Ministerstwo Finansów struktury logicznej. Ten sam format i struktura logiczna sprawozdań są też wymagane w przypadku składania sprawozdań finansowych do organów skarbowych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe.

REKLAMA

Jak rozliczać świadczenia pozapłacowe za czas urlopów związanych z rodzicielstwem

Spółka prawa handlowego zamierza zaoferować zatrudnionym pracownikom karnety na zajęcia sportowe, których zakup w całości ma być pokrywany ze środków obrotowych. Uprawnienie do otrzymania karnetów będą posiadały również osoby przebywające na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich i wychowawczych. Jak rozliczać pod względem podatkowo-składkowym wartość tego typu bonusu należnego w okresie wspomnianych urlopów trwających przez część miesiąca (przy założeniu, że prawo do tych karnetów nie będzie wynikać z przepisów wewnątrzzakładowych)?

Jak od 1 października 2018 r. zmieniły się deklaracje przesyłane do PFRON

Od 1 października 2018 r. zmienił się katalog podmiotów zwolnionych z wpłat na PFRON w przypadku osiągania 2% wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych pracowników. Od tego dnia zmodyfikowano także m.in. niektóre aspekty związane z przyznawaniem ulg we wpłatach na PFRON. W konsekwencji zmianie uległy deklaracje miesięcznych wpłat na PFRON.

Praca oparta na realizowaniu zadań

Zadaniowy czas pracy zyskuje w oczach pracodawców oraz pracowników. Wybierając taki model współpracy, obie strony zyskują sporo możliwości. Pracownik jest panem swojego czasu i sam decyduje, gdzie, jak i kiedy pracuje. Pracodawca natomiast nie musi zapewniać podwładnym miejsca do pracy, zwolniony jest również z obowiązku kontrolowania kolejnych etapów realizacji zlecenia. Liczy się to, by efekt końcowy był zadowalający, a zadanie zostało wykonane w terminie.

Zasady leasingu luksusowych samochodów dla firm - zmiany od 2019 r.

Droższe auto w firmie warto wyleasingować jeszcze w tym roku. Od 1 stycznia wejdą bowiem zmiany w przepisach. Co się zmieni?

REKLAMA

Jaka ochrona związkowa będzie przysługiwać od 1 stycznia 2019 r. zatrudnionym na innej podstawie niż stosunek pracy

Od 1 stycznia 2019 r. osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne, o pracę nakładczą i samozatrudnieni będą korzystać ze szczególnych gwarancji zatrudnienia, jeżeli zostaną umieszczeni na liście chronionych działaczy związkowych. Jeśli pracodawca naruszy ich prawa w tym zakresie, będzie musiał wypłacić im rekompensatę pieniężną.

Jakie zmiany dla płatników i ubezpieczonych będą wynikać z wprowadzenia od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie e-ZLA

Lekarze mogą wystawiać zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy także w formie elektronicznej jako e-ZLA od 1 stycznia 2016 r. Przed tą datą zaświadczenia lekarskie były wystawiane na drukach ZUS ZLA. Wprowadzono okres przejściowy, w którym obydwie formy wystawiania zaświadczeń lekarskich (papierowa i elektroniczna) były dozwolone. Okres przejściowy który był kilkakrotnie przesuwany, ostatecznie zakończy się 30 listopada 2018 r. Od 1 grudnia 2018 r. jedynym możliwym sposobem wystawienia zwolnienia lekarskiego będzie forma elektroniczna.

Kiedy wykazać przychód w pkpir przy usłudze rozliczanej etapami

Na transze są wystawiane faktury częściowe jako zaliczki. Na koniec wystawiana jest faktura końcowa, w której wykazana jest cała wartość usługi minus wpłacone transze. Kiedy mam wykazać przychód w przedstawionym przypadku?

Zarząd sukcesyjny po śmierci przedsiębiorcy - nowe rozwiązania prawne

Działalność prowadzona indywidualnie przez osoby fizyczne jest w Polsce najpopularniejszą formą aktywności gospodarczej. Budowane w ten sposób firmy nie rzadko prowadzą działalność gospodarczą na dużą skalę, co jest równoważne m.in. z dysponowaniem znacznym majątkiem rzeczowym i zatrudnianiem wielu pracowników. Dlatego śmierć przedsiębiorcy prowadzącego taką działalność powoduje poważne konsekwencje dla przedsiębiorstwa i zatrudnionych w nim osób. Ustawodawca podjął próbę uzdrowienia tej sytuacji ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.

Konferencja PolCAAT’2018 już 11 grudnia!

11 grudnia 2018 r. w Warszawie odbędzie się Konferencja PolCAAT’2018, której tematem będzie „Audyt wewnętrzny w erze transformacji cyfrowej”. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Oszczędności w firmie – jak i gdzie ich szukać?

Prowadzenie firmy to wyjątkowe zadanie dla jej właścicieli i osób nią zarządzających. Rodzaj prowadzonej działalności oraz wielkość przedsiębiorstwa nie mają znaczenia jeśli mówimy o oszczędnościach w firmie. Pamiętam bardzo ciekawe stwierdzenie jednego z moich znajomych „Nie oszczędzaj tylko zarabiaj więcej”. Można zgodzić się z tym sformułowaniem, jeśli mamy na myśli generowanie coraz większych przychodów oraz rozwój firmy. Natomiast oszczędności w firmie to najczęściej racjonalizowanie wydatków oraz poprawa efektywności gospodarowania pieniędzmi w przedsiębiorstwie. Jak i gdzie szukać oszczędności? Jak mądrze gospodarować pieniędzmi? Czy jest możliwe generowanie oszczędności w firmie? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule.

Jak oszczędzać na zakupach?

Od kilku lat możemy zauważyć wzrost pieniądza na rynku. Takie zjawisko jest wynikiem corocznego wzrostu średniego wynagrodzenia, bezrobocia na niskim poziomie oraz „dokapitalizowania” niektórych rodzin w postaci programu 500+. Miesięczne wydatki na zakupy dla 4-osobowej rodziny mogą sięgnąć prawie 2 tysięcy złotych. W zależności jak dobrze potrafimy zarządzać naszym budżetem domowym miesięczne wydatki to spore wyzwanie dla każdego z nas. Głównym składnikiem wydatków są oczywiście zakupy – te codzienne spożywcze, te weekendowe trochę większe i te duże np. multimedialne. Bez względu na rodzaj zakupów, warto skorzystać z kilku sugestii na oszczędności na zakupach.

Nowe obowiązki podmiotów zbiorowych w 2019 r.

Najprawdopodobniej niebawem trafi do Sejmu projekt nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Przewiduje on rewolucyjne zmiany.

Jak zarządzać czasem w pracy?

Organizacja czasu to jedna z bardziej cenionych przez pracodawców umiejętności. Raczej nie umieszcza się jej w życiorysie, ponieważ wydaje się być kompetencją oczywistą. A jednak wielu, jeżeli nie większość, pracowników ma poważne problemy z zarządzaniem swoim czasem służbowym. W efekcie zaległości się piętrzą, a ludzie żyją w coraz większym stresie. Przyswojenie kilku prostych zasad pozwoli jednak lepiej zaplanować swój dzień i wywiązać się ze wszystkich powierzonych obowiązków.

Uwaga na wyłudzenia pieniędzy z wykorzystaniem RODO

Urząd Ochrony Danych Osobowych ostrzega przed oszustami, którzy wykorzystują RODO dla wyłudzenia pieniędzy. O otrzymanej korespondencji należy powiadomić organy ścigania.

Polecamy książkę "Pieniądze albo życie. 9 kroków do finansowej niezależności"

Mamy przyjemność zaprezentować książkę "Pieniądze albo życie. 9 kroków do finansowej niezależności", której autorami są Vicki Robin i Joe Dominguez. Ta pozycja dostarcza wielu cennych rad w jaki sposób możemy myśleć o naszych pieniądzach, odnosimy się do nich i jak z nich korzystać, by sprawiały większą radość niż dotychczas. Książka ukazała się pod patronatem medialnym Infor.

Bezpłatna Konferencja – „Bussines Inteligence Trends” już 5 grudnia 2018 w Warszawie!

Zapraszamy na najważniejsze spotkanie praktyków analityki biznesowej oraz ekspertów zajmujących się zarządzaniem danymi. Konferencja pomoże nabyć słuchaczom niezbędną wiedzę, umożliwiającą doprowadzenie firmy do doskonałości w zarządzaniu wydajnością organizacji. Podczas spotkania wymienimy doświadczenia dotyczące kierunków rozwoju Business Intelligence. Patronat medialny nad konferencją objął portal Infor.pl.

Polska Strefa Inwestycji - co może zyskać firma?

30 czerwca 2018 r. weszły w życie zmiany dotyczące działania Specjalnych Stref Ekonomicznych. To duża szansa dla firm i samorządów.

Jedna Strefa Inwestycyjna na terenie całej Polski - zmiany w SSE

30 czerwca 2018 r. weszła w życie ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, która poszerza obszar na którym można uzyskać zachęty podatkowe do niemal 100% terenów inwestycyjnych w Polsce. Co jeszcze się zmieni?

Jak wprowadzić zatrudnienie w formie telepracy

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie od formalnego wprowadzenia telepracy w przepisach zakładowych.

Jak prawidłowo ustalić wysokość zasiłku dla zleceniobiorców

Zleceniobiorca, który przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i ma wymagany okres podlegania temu ubezpieczeniu, uzyska prawo do zasiłku z ubezpieczenia społecznego w razie niezdolności do pracy. Podstawę wymiaru zasiłków dla zleceniobiorców ustala się inaczej niż dla pracowników, przy czym istnieje kilka wspólnych zasad, m.in. dotyczących długości okresu, z którego uwzględniany jest przychód, czy zakresu nieustalania nowej podstawy wymiaru zasiłku, jeżeli przerwa między okresami pobierania zasiłków nie przekroczyła 3 miesięcy.

Zasady konsolidacji i dokumentacja konsolidacyjna

Za przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego odpowiedzialne jest kierownictwo jednostki dominującej, w związku z tym powinno ono zadbać o właściwą organizację całego procesu sprawozdawczego. Przed przystąpieniem do sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego jednostka dominująca powinna opracować zasady całego procesu, gdyż bez tego proces sprawozdawczy nie może się właściwie odbyć.

Jaki przyjąć kurs waluty dla zbiorczej faktury korygującej

Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów 3 września 2018 r. wystawił zbiorczą fakturę korygującą w euro. Faktura dokumentuje rabat przyznany do zakupów dokonanych przez jednego z unijnych kontrahentów w sierpniu 2018 r. Jaki kurs przeliczeniowy należy zastosować do rozliczenia tej faktury korygującej dla celów VAT?

Rezygnacja ostatniego członka zarządu po zmianach w KRS od 2019 r.

Zarząd spółki jest organem jedno lub wieloosobowym, który prowadzi sprawy spółki, a także reprezentuje ją na zewnątrz. Niedługo aby złożyć rezygnację z pełnienia funkcji przez ostatniego członka zarządu, trzeba będzie zwołać zgromadzenie wspólników - taką zmianę w Kodeksie spółek handlowych ma wprowadzić tzw. pakiet Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Rozszerz swoją perspektywę z Alcatelem 3L

TCL Communication informuje o wprowadzeniu do sprzedaży w sieci sklepów Biedronka telefonu Alcatel 3L. Za sprawą panoramicznego ekranu 18:9 i trybu uproszczonego jest doskonałym wyborem na pierwszy smartfon. Komfort korzystania z tego urządzenia wyraźnie podnosi technologia rozpoznawania twarzy Face Key, dzięki której odblokowanie urządzenia trwa ułamek sekundy. Użytkownicy docenią z pewnością również obecność aparatu z matrycą 13 Mpix. Cena w sklepach sieci Biedronka wynosić będzie 399 zł.

Jak założyć spółkę partnerską 2019

Kto i jak może założyć spółkę partnerską w 2019 r.? Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego typu spółki uregulowanej w Kodeksie spółek handlowych.

Jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną w 2019 r?

Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową. Co ma na celu i jak ją założyć w 2019 r.? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Ewidencja otrzymanej dotacji

Wpływ dotacji ewidencjonuje się jako zwiększenie środków na rachunku bankowym w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi, rozliczeniami międzyokresowymi przychodów lub funduszami jednostki, w zależności od celu przeznaczenia dotacji i formy prawnej jednostki je otrzymującej. Wpływu dotacji nie ewidencjonuje się na rozrachunki publicznoprawne.

Odtwarzanie środków trwałych przez amortyzację

Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez jednostkę, powinny posiadać wiarygodnie określoną wartość i powodować w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Jak dokonać podzielonej płatności, gdy na rachunku VAT brakuje środków

Czy możemy zapłacić fakturę, korzystając z systemu podzielonej płatności, gdy na rachunku VAT jest za mało środków, aby pokryć całą kwotę podatku? A co z wpłatą VAT do urzędu skarbowego?

Kto i kiedy może żądać uchylenia uchwały w spółce z o.o.

W Spółce z o.o., której jestem wspólnikiem (mam 5% udziałów), odbyło się zgromadzenie wspólników, o którym nie miałem pojęcia. Co gorsza, dowiedziałem się, że na tym zgromadzeniu podzielono zysk pomiędzy wspólników, mnie jednak pominięto. Spółka działa prężnie, a kwota dywidendy przypadająca nawet na moje 5% udziałów stanowi sporą kwotę. Zgromadzenie wspólników odbyło się w ostatnim tygodniu czerwca. Czy mogę w jakiś sposób cofnąć uchwałę wspólników?

Odpowiedzialność materialna pracowników za szkody wyrządzone pracodawcy

Odpowiedzialność materialna pracowników za szkody wyrządzone pracodawcy uregulowana jest w art. 114 – art. 127 Kodeksu pracy. Odpowiedzialność materialną pracowników Kodeks pracy normuje odmiennie w zakresie odpowiedzialności ogólnej za mienie inne niż powierzone i w zakresie odpowiedzialności za mienie powierzone.

Firmy z sektora finansowego korzystają z cloud computingu

Przedsiębiorstwa z sektora usług finansowych (FinTech - Financial Technologies) takie jak banki, zakłady ubezpieczeń, instytucje płatnicze, czy firmy inwestycyjne prześcigają się w tworzeniu narzędzi informatycznych, które pozwalają klientom na wygodne korzystanie z usług finansowych. Obecnie tylko przy wykorzystaniu potencjału technologii chmur obliczeniowych (cloud computing) mogą rozwijać swoją działalność.

Na ile prawa przedsiębiorców są w Polsce przestrzegane?

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zaprezentował raport dotyczący przestrzegania praw przedsiębiorców w Polsce. Co wynika z raportu?

Koniec z plastikowanymi opakowaniami, słomkami i sztućcami od 2021 r.

PE poparł wprowadzenie w Unii Europejskiej zakazu sprzedaży plastikowych produktów jednorazowego użytku, takich jak plastikowe sztućce, słomki, talerze czy patyczki do uszu. Teraz przedmioty z tworzywa sztucznego stanowią 70 proc. odpadów w morzu.

Obniżka CIT dla małych firm i zmiany odnośnie firmowych samochodów 2019

Sejm uchwalił m.in. 9-proc. CIT dla małych firm, oraz zmiany dotyczące kosztów w przypadku nabycia i eksploatacji samochodów osobowych przez firmy.

Exit tax od 2019 r. - Sejm uchwalił ustawę

Sejm przyjął nowelizacje ustaw podatkowych. Zmiany dotyczą m.in. exit tax oraz preferencyjnego opodatkowania dochodów wynikających z prawa własności intelektualnej.

Wolny 12 listopada niekorzystny dla gospodarki

Przedsiębiorcy krytykują decyzję o ustanowieniu 12 listopada 2018 r. dniem wolnym od pracy. Ich zdaniem będzie miała zły wpływ na gospodarkę. Ponadto wprowadza się dodatkowy dzień wolny ze zbyt małym wyprzedzeniem.

Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości

Rząd przyjął projekt ustawy o Fundacji Platformy Przemysłu Przyszłości. Jaki będzie obszar jej działalności?

Ogólnopolska konferencja naukowa „Prawa mniejszości”

Koło Naukowe Prawa Międzynarodowego i Praw Człowieka UKSW działające przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie ma zaszczyt i przyjemność zaprosić do wzięcia udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Prawa mniejszości”. Odbędzie się ona 6 grudnia 2018 r. w Auli im. R. Schumana w budynku Auditorium Maximum Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

XIV Ogólnopolska Konferencja Zamówień Publicznych „Jak prowadzić i wygrywać przetargi w 2019 r., unikając prawnych i finansowych pułapek”

Zapraszamy na XIV Ogólnopolską Konferencję Zamówień Publicznych „Jak prowadzić i wygrywać przetargi w 2019 r., unikając prawnych i finansowych pułapek”, która odbędzie się 27 listopada w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Zamówienia publiczne - e-fakturowanie

Od kwietnia 2019 r. ma nastąpić elektronizacja zamówień publicznych. Jedną z największych zmian ma być elektroniczne fakturowanie.

Rozwiązanie spółki z o.o. 2019

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.) jest najbardziej popularną spółką handlową. Jak dokonuje się jej rozwiązania?

Jakie konsekwencje dla zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ma przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę zwykle oznacza przejęcie, na podstawie określonej umowy, całej lub części firmy. Ma to swoje konsekwencje dla zakładowego funduszu świadczeń socjalnych funkcjonującego w przejmowanym zakładzie pracy. Środki funduszu ulegają przekazaniu nowemu pracodawcy w całości lub w części - w zależności od tego, czy zakład pracy przechodzi na nowego pracodawcę w całości czy w części.

Jak ustalać podstawę wymiaru składek z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym po zmianach

Urlop wychowawczy jest uprawnieniem wyłącznie pracowniczym. Przysługuje na podstawie Kodeksu pracy. Stosunek pracy i przebywanie na urlopie wychowawczym to dwa odrębne tytuły do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Od 1 listopada 2018 r. specjalny zasiłek opiekuńczy zostanie podwyższony, a zatem pracodawcy w rozliczeniach zusowskich za pracownice przebywające na urlopach wychowawczych muszą uwzględniać nową wysokość podstawy i składki zdrowotnej.

Jak zgłaszać towar objęty monitorowaniem przewozu SENT po zmianach

Ustalenie, który podmiot jest zobowiązany do zgłoszenia przewozu towaru podlegającego monitorowaniu, jest jedną z pierwszych czynności, jakie należy wykonać. Uzależnione jest to bowiem od trasy przejazdu. W jednym przypadku zgłoszenia przewozu w systemie SENT musi dokonać podmiot wysyłający towar, w innym - odbiorca towaru, a jeszcze w innym - obowiązek ten spoczywa tylko na przewoźniku. Obecnie zgłoszenie SENT umożliwia objęcie kilku towarów jednym zgłoszeniem.

Jak rozliczać i dokumentować sprzedaż wysyłkową do innych krajów UE

Zakupy przez Internet stały się obecnie normą. Często towar jest wysyłany również za granicę do innych krajów UE. Gdy nabywca nie jest podatnikiem VAT, dostawę rozliczamy jako sprzedaż wysyłkową z kraju. Nie jest to WDT. Sposób jej rozliczenia zależy od wysokości obrotu do danego kraju. Ten sposób rozliczenia nie dotyczy sprzedaży poza UE.

REKLAMA