REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Protokół odbioru a VAT w branży budowlanej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Protokół odbioru a VAT w branży budowlanej
Protokół odbioru a VAT w branży budowlanej
Lafarge

REKLAMA

REKLAMA

W maju 2019 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który ma wpływ na rozliczanie VAT przez podatników w branży budowlanej. Teza wyroku dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

W dniu 2 maja 2019 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C‑224/18 Budimex S.A. przeciwko Ministrowi Finansów. Dlaczego o tym piszę? Orzeczenie to ma istotne znaczenie dla rozliczeń podatku VAT w branży budowlanej. Wbrew dotychczasowej polskiej praktyce podatkowej wskazuje, że o momencie wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych może przesądzać podpisanie protokołu odbioru tych prac.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Co mówią przepisy?

Przepisy ustawy o VAT stanowią, że obowiązek podatkowy z tytułu  usług budowlanych i budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury. W przypadku braku takiej faktury –  po upływie terminu 30 dni od daty wykonania tych prac.

Jak było do tej pory?

Dotychczas w polskiej praktyce podatkowej uznawano, że o wykonaniu takich świadczeń decyduje nie formalny odbiór prac, ale faktyczne zakończenie usługi. A dokładniej – zgłoszenie tej usługi do odbioru przez wykonawcę. W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141 z 1.04.2016 r. Minister Finansów stwierdził, że w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych moment wykonania tych świadczeń powinien być ustalony w chwili zgłoszenia ich nabywcy do odbioru. Podobne stanowisko prezentowały również sądy administracyjne (np. wyrok NSA z 6.07.2017 r. sygn. akt I FSK 2148/15 i z 5.04.2017 r., sygn. akt I FSK 1482/15).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co stwierdził TSUE?

Zdaniem TSUE, formalność odbioru w niektórych sytuacjach ma przesądzające znaczenie. TSUE orzekł, że usługi budowlane lub budowlano-montażowe można uznać za wykonane z chwilą podpisania protokołu odbioru, jeśli:

  • formalność odbioru została uzgodniona przez strony w umowie,
  • postanowienia umowy umownymi odzwierciedlają rzeczywistość gospodarczą i handlową w dziedzinie, w której usługa jest wykonywana (w przypadku usług budowlanych ww. wymóg wynika np. z wymogów kontraktowych FIDIC) oraz
  • formalność ta stanowi materialne zakończenie usługi i ustala ostatecznie wysokość należnego świadczenia wzajemnego – jak stwierdził TSUE, jeżeli nie jest możliwe określenie wynagrodzenia należnego od usługobiorcy przed dokonaniem przez niego odbioru usług, podatek od tych świadczeń nie może stać się wymagalny przed formalnym odbiorem prac.

Przy czym, ocenę spełnienia ww. przesłanek w konkretnej sprawie TSUE pozostawił sądom krajowym.

PODSUMOWUJĄC

REKLAMA

Z wyroku TSUE można wnioskować, że w branży budowlanej, w której standardem jest formalny odbiór prac, moment podpisania protokołu odbioru może mieć kluczowe znaczenie dla ustalenia wykonania usług (o ile nie wystawiono faktury lub wystawiono ją z opóźnieniem). Mowa tu o przypadkach, w których strony w umowie określiły konieczność formalnego odbioru prac i nie było możliwości ustalenia wynagrodzenia należnego przed podpisaniem protokołu. W takich sytuacjach przed podatnikami, którzy uzyskali niekorzystne rozstrzygnięcie sądu lub organu podatkowego, otwiera się droga do wznowienia postępowania.

Na ten moment nie jest jednak pewne, w jaki sposób organy i sądy będą interpretować przesłanki wynikające z orzeczenia TSUE w konkretnych sprawach. Do rozważenia pozostaje także kwestia wpływu tego wyroku na rozliczenia VAT w ramach świadczenia innego rodzaju usług (np. informatycznych), które podlegają formalnemu odbiorowi. Wszak również w takich sytuacjach stwierdzano w polskiej praktyce, że decyduje zakończenie prac a nie protokół odbioru (por. wyrok NSA z 11.10.2017 r., sygn. akt I FSK 2091/15).

W przypadku gdyby mieli Państwo wątpliwości, czy i w jakim zakresie wyrok TSUE ma zastosowanie w Państwa sprawie, prosimy o kontakt z Kancelarią.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA