REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Protokół odbioru a VAT w branży budowlanej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Protokół odbioru a VAT w branży budowlanej
Protokół odbioru a VAT w branży budowlanej
Lafarge

REKLAMA

REKLAMA

W maju 2019 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który ma wpływ na rozliczanie VAT przez podatników w branży budowlanej. Teza wyroku dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

W dniu 2 maja 2019 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C‑224/18 Budimex S.A. przeciwko Ministrowi Finansów. Dlaczego o tym piszę? Orzeczenie to ma istotne znaczenie dla rozliczeń podatku VAT w branży budowlanej. Wbrew dotychczasowej polskiej praktyce podatkowej wskazuje, że o momencie wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych może przesądzać podpisanie protokołu odbioru tych prac.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Co mówią przepisy?

Przepisy ustawy o VAT stanowią, że obowiązek podatkowy z tytułu  usług budowlanych i budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury. W przypadku braku takiej faktury –  po upływie terminu 30 dni od daty wykonania tych prac.

Jak było do tej pory?

Dotychczas w polskiej praktyce podatkowej uznawano, że o wykonaniu takich świadczeń decyduje nie formalny odbiór prac, ale faktyczne zakończenie usługi. A dokładniej – zgłoszenie tej usługi do odbioru przez wykonawcę. W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141 z 1.04.2016 r. Minister Finansów stwierdził, że w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych moment wykonania tych świadczeń powinien być ustalony w chwili zgłoszenia ich nabywcy do odbioru. Podobne stanowisko prezentowały również sądy administracyjne (np. wyrok NSA z 6.07.2017 r. sygn. akt I FSK 2148/15 i z 5.04.2017 r., sygn. akt I FSK 1482/15).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co stwierdził TSUE?

Zdaniem TSUE, formalność odbioru w niektórych sytuacjach ma przesądzające znaczenie. TSUE orzekł, że usługi budowlane lub budowlano-montażowe można uznać za wykonane z chwilą podpisania protokołu odbioru, jeśli:

  • formalność odbioru została uzgodniona przez strony w umowie,
  • postanowienia umowy umownymi odzwierciedlają rzeczywistość gospodarczą i handlową w dziedzinie, w której usługa jest wykonywana (w przypadku usług budowlanych ww. wymóg wynika np. z wymogów kontraktowych FIDIC) oraz
  • formalność ta stanowi materialne zakończenie usługi i ustala ostatecznie wysokość należnego świadczenia wzajemnego – jak stwierdził TSUE, jeżeli nie jest możliwe określenie wynagrodzenia należnego od usługobiorcy przed dokonaniem przez niego odbioru usług, podatek od tych świadczeń nie może stać się wymagalny przed formalnym odbiorem prac.

Przy czym, ocenę spełnienia ww. przesłanek w konkretnej sprawie TSUE pozostawił sądom krajowym.

PODSUMOWUJĄC

REKLAMA

Z wyroku TSUE można wnioskować, że w branży budowlanej, w której standardem jest formalny odbiór prac, moment podpisania protokołu odbioru może mieć kluczowe znaczenie dla ustalenia wykonania usług (o ile nie wystawiono faktury lub wystawiono ją z opóźnieniem). Mowa tu o przypadkach, w których strony w umowie określiły konieczność formalnego odbioru prac i nie było możliwości ustalenia wynagrodzenia należnego przed podpisaniem protokołu. W takich sytuacjach przed podatnikami, którzy uzyskali niekorzystne rozstrzygnięcie sądu lub organu podatkowego, otwiera się droga do wznowienia postępowania.

Na ten moment nie jest jednak pewne, w jaki sposób organy i sądy będą interpretować przesłanki wynikające z orzeczenia TSUE w konkretnych sprawach. Do rozważenia pozostaje także kwestia wpływu tego wyroku na rozliczenia VAT w ramach świadczenia innego rodzaju usług (np. informatycznych), które podlegają formalnemu odbiorowi. Wszak również w takich sytuacjach stwierdzano w polskiej praktyce, że decyduje zakończenie prac a nie protokół odbioru (por. wyrok NSA z 11.10.2017 r., sygn. akt I FSK 2091/15).

W przypadku gdyby mieli Państwo wątpliwości, czy i w jakim zakresie wyrok TSUE ma zastosowanie w Państwa sprawie, prosimy o kontakt z Kancelarią.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA