REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

rehabilitacja; Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu
rehabilitacja; Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

REKLAMA

REKLAMA

Fizjoterapeuta to zawód, który podlega konkretnym regulacjom prawnym i zasadom. Przedstawiamy pięć najważniejszych wymogów, które decydują o możliwości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Warunki przyznania prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty

„Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty” – to podstawowy dokument, który musi posiadać fizjoterapeuta. Wydaje go Krajowa Rada Fizjoterapeutów po dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów. Na jakiej podstawie? Podstawowe wymagania to:

REKLAMA

  • pełna zdolność do czynności prawnych
  • odpowiedni stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu fizjoterapeuty
  • posiadanie wymaganych kwalifikacji potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem
  • niekaralność (brak prawomocnego wyroku) za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności
  • znajomość języka polskiego w stopniu wystarczającym do wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Utrata jednego powyższych warunków uniemożliwia aktywność zawodową.

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Prowadzenie dokumentacji

REKLAMA

Fizjoterapeuta ma obowiązek prawny prowadzenia dokumentacji medycznej, a pacjent ma prawo wglądu do dokumentacji medycznej. Nie ma odstępstw od tej zasady. Co więcej, dokumentacja medyczna to najważniejszy dowód w ewentualnej sprawie o błąd medyczny. Jej brak może prowadzić do przegranej w sądzie, a w konsekwencji do utraty uprawnień zawodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Izba Fizjoterapeutów instruuje na swojej stronie, że każdy wpis w dokumentacji należy wprowadzić niezwłocznie po udzieleniu świadczenia. „Nie jest to jedynie dobra praktyka, lecz wynika to z przepisów prawa. Należy również pamiętać, że każdy poprawiany wpis w dokumentacji należy skreślić i koniecznie podać adnotację o przyczynie błędu. Następnie wpisać datę poprawki, a całość opatrzyć podpisem i numerem prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty, który wprowadził korektę.

Zachowanie wszystkich elementów powyższej procedury jest niezmiernie ważne. Dopisywanie informacji, poprawianie, edytowanie i modyfikowanie dokumentacji medycznej bez zachowania tego ścisłego rygoru może skutkować odpowiedzialnością Kodeksu Karnego (fałszowanie dokumentów)” – czytamy w wytycznych KIF. Z badania „Polak u fizjoterapeuty” przeprowadzonego przez BioStat w styczniu br. wynika, że 72,6 proc. fizjoterapeutów tworzyło dokumentację medyczną, podczas wizyty. Co więcej, niemal połowa respondentów, u których taka dokumentacja została stworzona, wskazywała na jej formę elektroniczną. W ponad 1/3 przypadków dokumentacja została przygotowana odręcznie, na standardowym formularzu. Z kolei formę częściowo elektroniczną, a częściowo tradycyjną wskazał co szósty ankietowany. Fizjoterapeuta przekazał sporządzenie dokumentacji innej osobie zaledwie w 1 proc. przypadków.

Ubezpieczenie OC

REKLAMA

To nowy obowiązek, który musi spełniać fizjoterapeuta. Oznacza to, że przed zarejestrowaniem praktyki fizjoterapeutycznej musi kupić polisę obowiązkowego ubezpieczenia. W trakcie przechodzenia procesu rejestracji fizjoterapeuta jest proszony o deklarację, że ten obowiązek spełnił. Ta deklaracja będzie później weryfikowana. Brak ubezpieczenia będzie oznaczał wykreślenie z rejestru praktyk i utratę możliwości zarobkowania w ramach praktyki fizjoterapeutycznej.

 Zawód fizjoterapeuty jest zawodem regulowanym i podlega przepisom ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Fizjoterapeuci posiadający własną działalność gospodarczą muszą wykupić ubezpieczenie OC. Takie OC ubezpiecza w zakresie szkód osobowych powstałych w następstwie udzielania świadczeń zdrowotnych. Ustawodawca zróżnicował minimalne sumy ubezpieczenia – dla podmiotów leczniczych jest to minimum 75 000 euro na jedno i 350 000 euro na wszystkie  zdarzenia, a dla praktyki fizjoterapeutycznej to odpowiednio 30 000 euro na jedno i 150 000 euro na wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia. We współpracy ze środowiskiem fizjoterapeutów, przygotowaliśmy dedykowany pakiet ubezpieczeń INTER Fizjoterapeuta, który jest w pełni dostosowany do obowiązujących przepisów prawnych. Dodatkowo rozszerzyliśmy też ochronę, w zależności od wariantu polisy który wybierzemy, o  ubezpieczenie od naruszenia praw pacjenta i ochronę prawna w życiu zawodowym i prywatnym, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie na wypadek ekspozycji na materiał zakaźny HIV/WZW oraz świadczenia pieniężne w przypadku agresji pacjenta – mówi Andrzej Twardowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych INTER Polska.

Zachowanie ciągłości zawodowej

Przerwa trwająca dłużej niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat powoduje konieczność odbycia przez fizjoterapeutę przeszkolenia. Dopiero po nim może wrócić do pracy zawodowej (art. 11 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty). Jednocześnie – o czym przypomina na swojej stronie www KIF – ustawa o zawodzie fizjoterapeuty nie przewiduje utraty prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty z powodu ewentualnego braku ciągłości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Zaufanie pacjentów

Relacja na linii fizjoterapeuta – pacjent jest szczególnie ważna dla systemu rekomendacji. Zadowolony z zabiegu pacjent, poleci specjalistę znajomym. Taki marketing szeptany sprzyja zarobkowaniu. Niezadowolony pacjent może w najlepszym wypadku – zrezygnować z usług fizjoterapeuty, w najgorszym – pozwać i starać się udowodnić przed sądem braku kompetencji specjalisty. Z badania „Polak u fizjoterapeuty” wynika, że skuteczność fizjoterapeutów oceniana jest bardzo dobrze – taką notę wystawiło aż 77,5 proc. pacjentów. Odsetek niezadowolonych pacjentów wyniósł zaledwie 4,7 proc. Powiedzieli, że zabiegi były raczej nieskuteczne oraz zdecydowanie nieskuteczne.

Więcej informacji na stronie www.interpolska.pl

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA