REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

rehabilitacja; Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu
rehabilitacja; Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

REKLAMA

REKLAMA

Fizjoterapeuta to zawód, który podlega konkretnym regulacjom prawnym i zasadom. Przedstawiamy pięć najważniejszych wymogów, które decydują o możliwości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Warunki przyznania prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty

„Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty” – to podstawowy dokument, który musi posiadać fizjoterapeuta. Wydaje go Krajowa Rada Fizjoterapeutów po dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów. Na jakiej podstawie? Podstawowe wymagania to:

REKLAMA

REKLAMA

  • pełna zdolność do czynności prawnych
  • odpowiedni stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu fizjoterapeuty
  • posiadanie wymaganych kwalifikacji potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem
  • niekaralność (brak prawomocnego wyroku) za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności
  • znajomość języka polskiego w stopniu wystarczającym do wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Utrata jednego powyższych warunków uniemożliwia aktywność zawodową.

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Prowadzenie dokumentacji

Fizjoterapeuta ma obowiązek prawny prowadzenia dokumentacji medycznej, a pacjent ma prawo wglądu do dokumentacji medycznej. Nie ma odstępstw od tej zasady. Co więcej, dokumentacja medyczna to najważniejszy dowód w ewentualnej sprawie o błąd medyczny. Jej brak może prowadzić do przegranej w sądzie, a w konsekwencji do utraty uprawnień zawodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Izba Fizjoterapeutów instruuje na swojej stronie, że każdy wpis w dokumentacji należy wprowadzić niezwłocznie po udzieleniu świadczenia. „Nie jest to jedynie dobra praktyka, lecz wynika to z przepisów prawa. Należy również pamiętać, że każdy poprawiany wpis w dokumentacji należy skreślić i koniecznie podać adnotację o przyczynie błędu. Następnie wpisać datę poprawki, a całość opatrzyć podpisem i numerem prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty, który wprowadził korektę.

Zachowanie wszystkich elementów powyższej procedury jest niezmiernie ważne. Dopisywanie informacji, poprawianie, edytowanie i modyfikowanie dokumentacji medycznej bez zachowania tego ścisłego rygoru może skutkować odpowiedzialnością Kodeksu Karnego (fałszowanie dokumentów)” – czytamy w wytycznych KIF. Z badania „Polak u fizjoterapeuty” przeprowadzonego przez BioStat w styczniu br. wynika, że 72,6 proc. fizjoterapeutów tworzyło dokumentację medyczną, podczas wizyty. Co więcej, niemal połowa respondentów, u których taka dokumentacja została stworzona, wskazywała na jej formę elektroniczną. W ponad 1/3 przypadków dokumentacja została przygotowana odręcznie, na standardowym formularzu. Z kolei formę częściowo elektroniczną, a częściowo tradycyjną wskazał co szósty ankietowany. Fizjoterapeuta przekazał sporządzenie dokumentacji innej osobie zaledwie w 1 proc. przypadków.

Ubezpieczenie OC

To nowy obowiązek, który musi spełniać fizjoterapeuta. Oznacza to, że przed zarejestrowaniem praktyki fizjoterapeutycznej musi kupić polisę obowiązkowego ubezpieczenia. W trakcie przechodzenia procesu rejestracji fizjoterapeuta jest proszony o deklarację, że ten obowiązek spełnił. Ta deklaracja będzie później weryfikowana. Brak ubezpieczenia będzie oznaczał wykreślenie z rejestru praktyk i utratę możliwości zarobkowania w ramach praktyki fizjoterapeutycznej.

 Zawód fizjoterapeuty jest zawodem regulowanym i podlega przepisom ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Fizjoterapeuci posiadający własną działalność gospodarczą muszą wykupić ubezpieczenie OC. Takie OC ubezpiecza w zakresie szkód osobowych powstałych w następstwie udzielania świadczeń zdrowotnych. Ustawodawca zróżnicował minimalne sumy ubezpieczenia – dla podmiotów leczniczych jest to minimum 75 000 euro na jedno i 350 000 euro na wszystkie  zdarzenia, a dla praktyki fizjoterapeutycznej to odpowiednio 30 000 euro na jedno i 150 000 euro na wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia. We współpracy ze środowiskiem fizjoterapeutów, przygotowaliśmy dedykowany pakiet ubezpieczeń INTER Fizjoterapeuta, który jest w pełni dostosowany do obowiązujących przepisów prawnych. Dodatkowo rozszerzyliśmy też ochronę, w zależności od wariantu polisy który wybierzemy, o  ubezpieczenie od naruszenia praw pacjenta i ochronę prawna w życiu zawodowym i prywatnym, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie na wypadek ekspozycji na materiał zakaźny HIV/WZW oraz świadczenia pieniężne w przypadku agresji pacjenta – mówi Andrzej Twardowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych INTER Polska.

Zachowanie ciągłości zawodowej

Przerwa trwająca dłużej niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat powoduje konieczność odbycia przez fizjoterapeutę przeszkolenia. Dopiero po nim może wrócić do pracy zawodowej (art. 11 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty). Jednocześnie – o czym przypomina na swojej stronie www KIF – ustawa o zawodzie fizjoterapeuty nie przewiduje utraty prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty z powodu ewentualnego braku ciągłości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Zaufanie pacjentów

Relacja na linii fizjoterapeuta – pacjent jest szczególnie ważna dla systemu rekomendacji. Zadowolony z zabiegu pacjent, poleci specjalistę znajomym. Taki marketing szeptany sprzyja zarobkowaniu. Niezadowolony pacjent może w najlepszym wypadku – zrezygnować z usług fizjoterapeuty, w najgorszym – pozwać i starać się udowodnić przed sądem braku kompetencji specjalisty. Z badania „Polak u fizjoterapeuty” wynika, że skuteczność fizjoterapeutów oceniana jest bardzo dobrze – taką notę wystawiło aż 77,5 proc. pacjentów. Odsetek niezadowolonych pacjentów wyniósł zaledwie 4,7 proc. Powiedzieli, że zabiegi były raczej nieskuteczne oraz zdecydowanie nieskuteczne.

Więcej informacji na stronie www.interpolska.pl

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA