REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

Subskrybuj nas na Youtube
rehabilitacja; Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu
rehabilitacja; Fizjoterapeuta - wymogi prawne wykonywania zawodu

REKLAMA

REKLAMA

Fizjoterapeuta to zawód, który podlega konkretnym regulacjom prawnym i zasadom. Przedstawiamy pięć najważniejszych wymogów, które decydują o możliwości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Warunki przyznania prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty

„Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty” – to podstawowy dokument, który musi posiadać fizjoterapeuta. Wydaje go Krajowa Rada Fizjoterapeutów po dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów. Na jakiej podstawie? Podstawowe wymagania to:

REKLAMA

  • pełna zdolność do czynności prawnych
  • odpowiedni stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu fizjoterapeuty
  • posiadanie wymaganych kwalifikacji potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem
  • niekaralność (brak prawomocnego wyroku) za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności
  • znajomość języka polskiego w stopniu wystarczającym do wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Utrata jednego powyższych warunków uniemożliwia aktywność zawodową.

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Prowadzenie dokumentacji

REKLAMA

Fizjoterapeuta ma obowiązek prawny prowadzenia dokumentacji medycznej, a pacjent ma prawo wglądu do dokumentacji medycznej. Nie ma odstępstw od tej zasady. Co więcej, dokumentacja medyczna to najważniejszy dowód w ewentualnej sprawie o błąd medyczny. Jej brak może prowadzić do przegranej w sądzie, a w konsekwencji do utraty uprawnień zawodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Izba Fizjoterapeutów instruuje na swojej stronie, że każdy wpis w dokumentacji należy wprowadzić niezwłocznie po udzieleniu świadczenia. „Nie jest to jedynie dobra praktyka, lecz wynika to z przepisów prawa. Należy również pamiętać, że każdy poprawiany wpis w dokumentacji należy skreślić i koniecznie podać adnotację o przyczynie błędu. Następnie wpisać datę poprawki, a całość opatrzyć podpisem i numerem prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty, który wprowadził korektę.

Zachowanie wszystkich elementów powyższej procedury jest niezmiernie ważne. Dopisywanie informacji, poprawianie, edytowanie i modyfikowanie dokumentacji medycznej bez zachowania tego ścisłego rygoru może skutkować odpowiedzialnością Kodeksu Karnego (fałszowanie dokumentów)” – czytamy w wytycznych KIF. Z badania „Polak u fizjoterapeuty” przeprowadzonego przez BioStat w styczniu br. wynika, że 72,6 proc. fizjoterapeutów tworzyło dokumentację medyczną, podczas wizyty. Co więcej, niemal połowa respondentów, u których taka dokumentacja została stworzona, wskazywała na jej formę elektroniczną. W ponad 1/3 przypadków dokumentacja została przygotowana odręcznie, na standardowym formularzu. Z kolei formę częściowo elektroniczną, a częściowo tradycyjną wskazał co szósty ankietowany. Fizjoterapeuta przekazał sporządzenie dokumentacji innej osobie zaledwie w 1 proc. przypadków.

Ubezpieczenie OC

REKLAMA

To nowy obowiązek, który musi spełniać fizjoterapeuta. Oznacza to, że przed zarejestrowaniem praktyki fizjoterapeutycznej musi kupić polisę obowiązkowego ubezpieczenia. W trakcie przechodzenia procesu rejestracji fizjoterapeuta jest proszony o deklarację, że ten obowiązek spełnił. Ta deklaracja będzie później weryfikowana. Brak ubezpieczenia będzie oznaczał wykreślenie z rejestru praktyk i utratę możliwości zarobkowania w ramach praktyki fizjoterapeutycznej.

 Zawód fizjoterapeuty jest zawodem regulowanym i podlega przepisom ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Fizjoterapeuci posiadający własną działalność gospodarczą muszą wykupić ubezpieczenie OC. Takie OC ubezpiecza w zakresie szkód osobowych powstałych w następstwie udzielania świadczeń zdrowotnych. Ustawodawca zróżnicował minimalne sumy ubezpieczenia – dla podmiotów leczniczych jest to minimum 75 000 euro na jedno i 350 000 euro na wszystkie  zdarzenia, a dla praktyki fizjoterapeutycznej to odpowiednio 30 000 euro na jedno i 150 000 euro na wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia. We współpracy ze środowiskiem fizjoterapeutów, przygotowaliśmy dedykowany pakiet ubezpieczeń INTER Fizjoterapeuta, który jest w pełni dostosowany do obowiązujących przepisów prawnych. Dodatkowo rozszerzyliśmy też ochronę, w zależności od wariantu polisy który wybierzemy, o  ubezpieczenie od naruszenia praw pacjenta i ochronę prawna w życiu zawodowym i prywatnym, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie na wypadek ekspozycji na materiał zakaźny HIV/WZW oraz świadczenia pieniężne w przypadku agresji pacjenta – mówi Andrzej Twardowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych INTER Polska.

Zachowanie ciągłości zawodowej

Przerwa trwająca dłużej niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat powoduje konieczność odbycia przez fizjoterapeutę przeszkolenia. Dopiero po nim może wrócić do pracy zawodowej (art. 11 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty). Jednocześnie – o czym przypomina na swojej stronie www KIF – ustawa o zawodzie fizjoterapeuty nie przewiduje utraty prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty z powodu ewentualnego braku ciągłości wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

Zaufanie pacjentów

Relacja na linii fizjoterapeuta – pacjent jest szczególnie ważna dla systemu rekomendacji. Zadowolony z zabiegu pacjent, poleci specjalistę znajomym. Taki marketing szeptany sprzyja zarobkowaniu. Niezadowolony pacjent może w najlepszym wypadku – zrezygnować z usług fizjoterapeuty, w najgorszym – pozwać i starać się udowodnić przed sądem braku kompetencji specjalisty. Z badania „Polak u fizjoterapeuty” wynika, że skuteczność fizjoterapeutów oceniana jest bardzo dobrze – taką notę wystawiło aż 77,5 proc. pacjentów. Odsetek niezadowolonych pacjentów wyniósł zaledwie 4,7 proc. Powiedzieli, że zabiegi były raczej nieskuteczne oraz zdecydowanie nieskuteczne.

Więcej informacji na stronie www.interpolska.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA