REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz silniejsza pozycja polskich chmur obliczeniowych

Coraz silniejsza pozycja polskich chmur obliczeniowych /shutterstock.com
Coraz silniejsza pozycja polskich chmur obliczeniowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Chmury obliczeniowe (ang. cloud computing), to najnowsza technologia teleinformatyczna umożliwiająca łatwy, szybki i bezpieczny przesył, przetwarzanie i magazynowanie danych. Dzięki swoim zaletom zyskują coraz większą popularność zarówno pośród użytkowników biznesowych jak i prywatnych. Także w Polsce, cloud computing konsekwentnie zdobywa coraz to nowych użytkowników.

W biznesie siła

O popularności chmur najlepiej świadczy zainteresowanie nimi ze strony przedsiębiorców; firmowe chmury nie są wszak używane jedynie do zabawy: magazynowania zdjęć z urlopu, komunikowania się między znajomymi, chwalenia się nakręconymi filmikami itd. Wręcz przeciwnie. Mają one zastosowanie w tak istotnych sprawach jak komunikacja na linii firma – klient lub firma – pracownik, przechowywaniu i przetwarzaniu poufnych danych, prowadzeniu kampanii reklamowych. Rosnąca popularność chmur wśród właścicieli firm dowodzi, że po pierwsze chmury doskonale sobie ze swoimi zadaniami radzą (czyli są po prostu efektywne), a po drugie, nie są już one jakąś techniczną ciekawostką powalającą na zaoszczędzeniu pieniędzy przeznaczanych na teleinformatyczna obsługę firm (chmury są stosunkowo niedrogie), ale poważnym narzędziem umożliwiającym skuteczniejsze działanie firmy oraz budującym przewagę konkurencyjną nad rywalami.

REKLAMA

W Polsce coraz lepiej

REKLAMA

Chociaż Polsce wciąż daleko do europejskich liderów w dziedzinie wdrażania rozwiązań chmurowych w biznesie, to odsetek firm przenoszących dane do rzeczonych chmur stale rośnie. Największym sektorem ufającym cloud computingowi są duże przedsiębiorstwa (takie zatrudniające powyżej 250 osób). Dane za rok 2018 mówią, że w chmurze działało 37% takich firm, w porównaniu do 31% w roku 2017. Co prawda do wspomnianych wyżej liderów w tej kategorii mamy jeszcze trochę (W Finlandii i Belgii ten współczynnik wynosi odpowiednio 89 i 76%), ale jednak wzrost jest znaczący. Zjawisko to komentuje Jakub Bryła z firmy Atman - lidera polskiego rynku data center, eksperta w zakresie bezpieczeństwa transmisji i przetwarzania danych. Mówi on:

„...Nie jest dla nas niczym zaskakującym, że pewne trendy przychodzą do nas zwykle z opóźnieniem. Patrząc na to, co dzieje się dzisiaj w Europie, możemy być więc pewni, że w perspektywie najbliższych lat cloud stanie się powszechnym narzędziem dla biznesu. Rozwiązania chmurowe cały czas dojrzewają, z roku na rok stają się lepsze pod względem funkcjonalnym, technicznym, bezpieczeństwa, łatwości obsługi etc. Dzięki temu firmy, które obecnie decydują się na chmurę, mogą korzystać z usług stabilnych, przetestowanych pod różnych kątem i przyjaznych dla użytkownika...”

W ten trend wpisują się także przedsiębiorstwa średnie. Jak podaje Eurostat (Europejski Urząd Statystyczny), w tej kategorii firm w Polsce, w 2018 roku już 17% z nich pracowało w chmurze. Co prawda europejska średnia jest niemal dwukrotnie wyższa, ale jak zauważa Eurostat, w ubiegłym roku zaobserwowano pierwszy od 2015 wzrost liczby średnich przedsiębiorstw, które zdecydowały się na wdrożenie rozwiązań cloud.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyliczenia innej firmy – IDC, mówią że w 2019 roku współczynnik ten ma osiągnąć 18,6%, a zatem zanotujemy kolejny wzrost. Także na ten temat wypowiada się wspomniany już Jan Bryła:

„...Deficyt specjalistów IT, wygoda w zarządzaniu infrastrukturą przy możliwości optymalizacji kosztów powodują, że chmura coraz częściej staje się naturalnym wyborem nie tylko dla najlepiej wyedukowanych technologicznie branż, takich jak fintech, e-commerce czy większość start-upów...”

To wcale nie koniec

REKLAMA

Coraz doskonalsze rozwiązania chmurowe jakie wprowadzają operatorzy cloud computingu pozwalają wysnuć wniosek, że ich popularność będzie stale rosła. Przykładem może być wspomniana wyżej firma ATM, która opracowała nowa ofertę skierowaną przede wszystkim dla przedsiębiorców. Nowe chmury będą wydajniejsze, prostsze, a przede wszystkim bezpieczniejsze (dzięki systemowi antyDDoS). Za przykładem gigantów pójdą z pewnością mniejsze firmy, koncentrujące się na rynkach lokalnych, jak chociażby krakowski S – Net, dzięki czemu każdy rodzaj firmy będzie mógł cieszyć się dobrodziejstwami coraz doskonalszych chmur.

Jako że przedsiębiorcy w miarę upływu czasu będą coraz bardziej doceniać rolę chmur, rynek tego typu usług będzie stopniowo zyskiwał na wartości; eksperci szacują, że w 2020 roku osiągnie ona kwotę 410 miliardów dolarów.

Nie ulega wątpliwości, że w ten trend wpisze się także rynek Polski, czego efektem będzie stały wzrost odsetka przedsiębiorstw działających w chmurach wynikający z coraz lepszych i lepiej dopasowanych pod względem klienta ofert operatorów chmur:

W dzisiejszych dynamicznych czasach przedsiębiorca może jednego dnia potrzebować transmisji danych lub kolokacji, a jutro także chmury, serwerów dedykowanych czy usług w zakresie bezpieczeństwa. Obecnie interoperacyjność, taka jak np. łączenie kolokowanych serwerów z infrastrukturą dzierżawioną, coraz bardziej zyskuje na popularności, dlatego warto, by operatorzy centrów danych stale rozwijali swoją ofertę – przekonuje znany nam już Jakub Bryła.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA