REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy z sektora finansowego korzystają z cloud computingu

Firmy z sektora finansowego korzystają z cloud computingu /shutterstock.com
Firmy z sektora finansowego korzystają z cloud computingu /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa z sektora usług finansowych (FinTech - Financial Technologies) takie jak banki, zakłady ubezpieczeń, instytucje płatnicze, czy firmy inwestycyjne prześcigają się w tworzeniu narzędzi informatycznych, które pozwalają klientom na wygodne korzystanie z usług finansowych. Obecnie tylko przy wykorzystaniu potencjału technologii chmur obliczeniowych (cloud computing) mogą rozwijać swoją działalność.

REKLAMA

Podmioty FinTech tworzą obecnie szereg nowych rozwiązań, między innymi takie jak bankowe aplikacje mobilne, pozwalające na płynne zarządzanie finansami, otwieranie kont z limitem wypłat przeznaczonych na określone cele czy informujące na jednym urządzeniu o wszelkich transakcjach, na wszystkich rachunkach. Współcześnie, cały sektor FinTech zyskał potężnego sprzymierzeńca w postaci chmur obliczeniowych. Dlaczego tak się stało?

Nowa era

REKLAMA

Przed największym rozkwitem technologii FinTech, czyli przed rokiem 2015  rozwiązania informatyczne instytucji finansowych koncentrowały się raczej na systemach wewnętrznych, umożliwiających sprawną obsługę klienta, który musiał jednak w większości przypadków pofatygować się do owej instytucji osobiście.

Obecnie sytuacja uległa znaczącej zmianie; powszechna dostępność urządzeń mobilnych mających dostęp do internetu, takich jak laptopy, tablety czy nawet telefony komórkowe, sprawiła że dokonywanie transakcji finansowych nie wymaga osobistego stawiennictwa w instytucji rodzaju bank czy SKOK. Tym samym, przed firmami z branży IT, w tym FinTech, stanęło nowe wyzwanie: stworzyć takie rozwiązania technologiczne, które w maksymalnym możliwym stopniu ułatwią klientom korzystanie z usług finansowych, takich jak otwieranie i zamykanie kont, wydawanie poleceń przelewów, szybkie zaciąganie pożyczek, dokonywanie płatności itp.

Bezcennym narzędziem, które może ułatwić realizację tego zadania są chmury obliczeniowe. Bezcennym, ale dodajmy też, że koniecznym; ponieważ coraz większa liczba użytkowników sieci zwraca się w stronę chmur, skuteczne dotarcie do nich a następnie podjęcie współpracy, będzie w pełni możliwe tylko przy wykorzystaniu potencjału technologii cloud computing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

FinTech(mura)?

Zestawiając ze sobą te dwa pojęcia: chmura obliczeniowa i rozwiązania FinTech, należy zadać sobie pytanie, w jaki sposób to drugie może wykorzystać pierwsze aby przekonać do siebie sektor usług bankowych?

Odpowiedzią może być fakt, że istnieją cztery sprawdzone udogodnienia, jakie chmury oferują  specjalistom z branży FinTech. Owe udogodnienia są jednocześnie bardzo istotnymi powodami, poza coraz większą popularnością chmur wśród potencjalnych klientów banków, dla których FinTech coraz głębiej zanurza się w świat cloud computingu.

Szybkie wdrożenie

Pierwsze z nich związane jest z szybkością wdrażania nowych rozwiązań. Kiedy w sektorze usług bankowych pojawia się nowe udogodnienie usprawniające współpracę na linii bank – klient, to dzięki potężnym mocom obliczeniowych serwerów odpowiedzialnych za działanie chmur wdrożenie go jest kwestią zaledwie godzin, podczas gdy wcześniej potrzebne były dni, tygodnie, a nawet miesiące.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Łatwość zarządzania danymi

Drugie dotyczy lepszej sprawności w gromadzeniu i kategoryzowaniu danych. Coraz większa liczba klientów banków i innych instytucji finansowych połączona z coraz to  większą ilością różnych usług daje efekt w postaci ogromnej ilości danych, które trzeba gdzieś gromadzić, kategoryzować i selekcjonować w taki sposób, aby dostęp do nich był łatwy i szybki. Możliwość taką dają właśnie chmury, w których można przechowywać w usystematyzowany sposób o wiele większe ilości danych niż na klasycznych twardych dyskach. Do tego dostęp do informacji zawartych w chmurach jest na tyle szybki, że umożliwia bezproblemowe odnalezienie i analizę danych niezbędnych do przeprowadzenia konkretnej analizy związanej z usługą świadczoną przez instytucję finansową, np. udzieleniem kredytu.


Bezpieczeństwo

Sprawa trzecia to ogromny potencjał obliczeniowy i analityczny chmur. Działanie branży bankowej związane jest z koniecznością wnikliwej kontroli informacji niezbędnych dla prawidłowego świadczenia poszczególnych usług, a także zapewnienia bezpieczeństwa klientom, powierzających jej swoje środki finansowe. Olbrzymia moc obliczeniowa chmur pozwala z jednej strony na wnikliwą analizę danych niezbędnych dla sprawnej realizacji poszczególnych usług, a z drugiej pozwala na szybkie wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości w przesyłanych danych, co świadczyć może o próbie dokonania przestępstwa finansowego lub cyberataku. Tak więc chmura nie tylko usprawnia i przyspiesza pracę banków, ale także w znacznym stopniu ja zabezpiecza.

Łatwiejszy dostęp dla klienta

Po czwarte, stosując rozwiązania FinTech oparte o chmurę, banki i inne instytucje finansowe oferują swoim klientom wysoki stopień swego rodzaju autonomii, polegający na możliwości samodzielnego dokonywania przez nich większości operacji związanych z bankowością (płatności, przelewy, pożyczki itd.). Dzięki temu klienci oszczędzają czas, co jest szczególnie istotne przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a same banki mogą koncentrować się na wprowadzaniu coraz to nowych rozwiązań i udogodnień, a nie na realizacji czynności, które dzięki chmurom i FinTech – owi klient może przeprowadzić samodzielnie.

A więc...

Odpowiadając na pytanie, dlaczego branża FinTech korzysta z dobrodziejstw chmur, należy zwrócić uwagą na dwie najistotniejsze przyczyny:

Pierwsza to zwykła konieczność; skoro duża część potencjalnych klientów już korzysta z chmur, to chcąc do nich dotrzeć i przekonać ich do swoich usług, również należy chmury wykorzystać. Druga przyczyna wynika z samych technicznych możliwości cloud computingu – ich wielka moc obliczeniowa połączona z wysokiej jakości systemami zabezpieczeń znacząco przyspiesza, ułatwia oraz chroni operacje typowe dla prawidłowego działania sektora finansowego.

Autopromocja
S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA