Kategorie

Burzliwe losy Nowego Jedwabnego Szlaku

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Burzliwe losy Nowego Jedwabnego Szlaku
Pomimo bycia na ustach całego świata od 2013 r. Nowy Jedwabny Szlak (w Polsce określany również jako Jeden Pas i Jedna droga lub Inicjatywa Pasa i Szlaku) nadal nie doczekał się finalnej formy. W konsekwencji większość ludzi nie ma większego pojęcia na czym właściwie polega flagowe przedsięwzięcie chińskiego prezydenta Xi Jinpinga.

W dużym uproszczeniu jest to projekt polegający na rewitalizacji idei dawnego Jedwabnego Szlaku, jednak odpowiadającej wymaganiom współczesnego świata. Poprzez miliardowe inwestycje, głównie w transport morski i kolejowy (budowa i modernizacja linii kolejowych, modernizacja portów), Chiny chcą stworzyć szereg połączeń pozwalających na sprawny przepływ towarów z i do Chin. Dodatkowo Nowy Jedwabny Szlak obejmuje również inwestycje w gazociągi i ropociągi.

Reklama

Pomimo ciągłych zmian w planach przebiegu tras, za główny szlak morski uważa się ten mający swój początek w portach nad Morzem Południowochińskim i biegnący dalej przez porty m.in. Malezji, Indii, państw Rogu Afryki, następnie przez Kanał Sueski, by dotrzeć do portów w Pireusie i Wenecji, a dalej drogą lądową do Rotterdamu.

Natomiast szlaki kolejowe dzielą się na korytarze: północny i południowy. Ten pierwszy prowadzi z Chin przez m.in. Kazachstan, Rosję i Białoruś, a drugi przez Tadżykistan, Iran i Turcję. Oba mają przebiegać przez Polskę, i tak jak w przypadku szlaku morskiego, kończyć się w Rotterdamie.

Reklama

O wielkości tego bezprecedensowego przedsięwzięcia świadczą szacunki, mówiące o niemal 4,4 mld ludzi zamieszkujących kraje leżące w obszarze Nowego Jedwabnego Szlaku, którzy stanowią ponad 60% populacji, a sam projekt ma pozwolić na wygenerowanie ponad połowy światowego PKB. Według Pekinu, Inicjatywa Pasa i Szlaku w latach 2014-2016 przyczyniła się do wymiany handlowej w wysokości 3 bln USD. Całkowita wartość inwestycji w ramach tego projektu jest niezmiernie trudna do oszacowania i waha się od 1 do nawet 10 bln USD.

Pomimo ogromnych korzyści jakie ma ze sobą nieść, inwestycje w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku często wywołują kontrowersje. 6 lat od zaproponowania tej koncepcji, strona chińska nadal nie sprecyzowała jaki będzie jej finalny kształt. Coraz częściej inwestycje poza obszarem Nowego Jedwabnego Szlaku również są pod niego podciągane.

Dodatkowo krytycy tej koncepcji wśród największych zagrożeń wymieniają zwiększenie hegemonizmu Chin, utrata suwerenności i zbyt duże obciążenia finansowe dla słabszych państw spowodowanie chińskimi kredytami,  brak transparentności chińskich inwestycji czy negatywny wpływ na środowisko. W przypadku Polski, wcześniej kluczowego państwa w tym projekcie, mówi się nawet o stopniowym wygaszaniu pociągów towarowych relacji Chengdu-Łódź. Wszystkie te czynniki sprawiają, że państwa (głównie europejskie) podchodzą do tej koncepcji dość sceptycznie i w Europie więcej się o niej mówi, aniżeli robi.

Z drugiej strony ostatnie wydarzenia jak wizyta Xi Jinpinga we Francji, spotkanie premiera Morawieckiego z premierem Chin Li Keqiangiem w Dubrowniku czy przystąpienie Włoch (jako pierwszego kraju z grupy G7) do tego projektu, każą patrzeć na przyszłość inicjatywy z pewną dozą optymizmu. Szacuje się, że Chiny zainwestowały do tej pory w Nowy Jedwabny Szlak łącznie ok. 700 mld USD.

W przypadku Polski ma to również swoje poparcie w liczbach. Stale zwiększa się wartość handlu z Chinami  (ok. 10% wzrost w 2018 r.), zarówno w przypadku importu, jak i eksportu. Pozytywne wieści płyną też z Małaszewicz, terminalu intermodalnego (kontenerowego) PKP Cargo przy granicy z Białorusią. Jest ono największym „suchym” portem w Europie i stanowi bramę do europejskiego rynku dla towarów z Chin.

Tylko w ubiegłym roku liczba pociągów towarowych z Chin do Europy wzrosła o niemal 70%, a przepływ towarów osiągnął objętość 370 tys. kontenerów (TEU). Prognozuje się, że do 2030 r. liczba ta wyniesie 1 mln. Aktualnie w Małaszewiczach przeładowuje się dziennie 12 par pociągów (ok. 4 tys. kontenerów miesięcznie) i pomimo zwiększenia 2-krotnie przepustowości w zeszłym roku, port nadal nie jest w stanie sprostać napływowi towarów z Chin. Planowane jest więc 4-krotne zwiększenie przepustowości do roku 2026, co pozwoli na przeładowanie dziennie nawet 50 par pociągów. Prócz wcześniej wspomnianego terminalu w Łodzi i w Małaszewiczach, na 2019 r. planowane jest również uruchomienie terminala w Sławkowie, obsługującego pociągi towarowe z Chengdu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Szacuje się, że rozwój infrastruktury kolejowej w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku przysłuży się gwałtownemu spadkowi cen za transport towarów (do 2030 r. wartość transportu jednego kontenera koleją ma spaść o nawet 30%). Bez wątpienia sprzyjać to będzie jeszcze większej wymianie handlowej, a dla konsumentów oznacza to krótszy czas wysyłki towarów i ich niższą cenę. Tak optymistyczne dane oznaczają też, że import z Chin może stać się jeszcze bardziej opłacalny.

Przekłada się to na zwiększenie zainteresowania ludzi tym zajęciem i powstawaniem nowych serwisów wspomagających importerów, takich jak darmowa porównywarka cen transportu z Chin www.ShipHub.pl.  Udowadnia to, że pomimo wielu znaków zapytania i związanych z tym projektem zagrożeń, inwestycje w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku już teraz przyczyniają się w znaczącym stopniu do zwiększania przepływu towarów, a sam projekt w swojej końcowej formie może mieć niezmiernie pozytywny wpływ na gospodarkę światową, który odczują zarówno wielkie przedsiębiorstwa jak i konsumenci.

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!