Kategorie

Burzliwe losy Nowego Jedwabnego Szlaku

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Burzliwe losy Nowego Jedwabnego Szlaku
Burzliwe losy Nowego Jedwabnego Szlaku
Pomimo bycia na ustach całego świata od 2013 r. Nowy Jedwabny Szlak (w Polsce określany również jako Jeden Pas i Jedna droga lub Inicjatywa Pasa i Szlaku) nadal nie doczekał się finalnej formy. W konsekwencji większość ludzi nie ma większego pojęcia na czym właściwie polega flagowe przedsięwzięcie chińskiego prezydenta Xi Jinpinga.

W dużym uproszczeniu jest to projekt polegający na rewitalizacji idei dawnego Jedwabnego Szlaku, jednak odpowiadającej wymaganiom współczesnego świata. Poprzez miliardowe inwestycje, głównie w transport morski i kolejowy (budowa i modernizacja linii kolejowych, modernizacja portów), Chiny chcą stworzyć szereg połączeń pozwalających na sprawny przepływ towarów z i do Chin. Dodatkowo Nowy Jedwabny Szlak obejmuje również inwestycje w gazociągi i ropociągi.

Pomimo ciągłych zmian w planach przebiegu tras, za główny szlak morski uważa się ten mający swój początek w portach nad Morzem Południowochińskim i biegnący dalej przez porty m.in. Malezji, Indii, państw Rogu Afryki, następnie przez Kanał Sueski, by dotrzeć do portów w Pireusie i Wenecji, a dalej drogą lądową do Rotterdamu.

Natomiast szlaki kolejowe dzielą się na korytarze: północny i południowy. Ten pierwszy prowadzi z Chin przez m.in. Kazachstan, Rosję i Białoruś, a drugi przez Tadżykistan, Iran i Turcję. Oba mają przebiegać przez Polskę, i tak jak w przypadku szlaku morskiego, kończyć się w Rotterdamie.

O wielkości tego bezprecedensowego przedsięwzięcia świadczą szacunki, mówiące o niemal 4,4 mld ludzi zamieszkujących kraje leżące w obszarze Nowego Jedwabnego Szlaku, którzy stanowią ponad 60% populacji, a sam projekt ma pozwolić na wygenerowanie ponad połowy światowego PKB. Według Pekinu, Inicjatywa Pasa i Szlaku w latach 2014-2016 przyczyniła się do wymiany handlowej w wysokości 3 bln USD. Całkowita wartość inwestycji w ramach tego projektu jest niezmiernie trudna do oszacowania i waha się od 1 do nawet 10 bln USD.

Pomimo ogromnych korzyści jakie ma ze sobą nieść, inwestycje w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku często wywołują kontrowersje. 6 lat od zaproponowania tej koncepcji, strona chińska nadal nie sprecyzowała jaki będzie jej finalny kształt. Coraz częściej inwestycje poza obszarem Nowego Jedwabnego Szlaku również są pod niego podciągane.

Dodatkowo krytycy tej koncepcji wśród największych zagrożeń wymieniają zwiększenie hegemonizmu Chin, utrata suwerenności i zbyt duże obciążenia finansowe dla słabszych państw spowodowanie chińskimi kredytami,  brak transparentności chińskich inwestycji czy negatywny wpływ na środowisko. W przypadku Polski, wcześniej kluczowego państwa w tym projekcie, mówi się nawet o stopniowym wygaszaniu pociągów towarowych relacji Chengdu-Łódź. Wszystkie te czynniki sprawiają, że państwa (głównie europejskie) podchodzą do tej koncepcji dość sceptycznie i w Europie więcej się o niej mówi, aniżeli robi.

Z drugiej strony ostatnie wydarzenia jak wizyta Xi Jinpinga we Francji, spotkanie premiera Morawieckiego z premierem Chin Li Keqiangiem w Dubrowniku czy przystąpienie Włoch (jako pierwszego kraju z grupy G7) do tego projektu, każą patrzeć na przyszłość inicjatywy z pewną dozą optymizmu. Szacuje się, że Chiny zainwestowały do tej pory w Nowy Jedwabny Szlak łącznie ok. 700 mld USD.

W przypadku Polski ma to również swoje poparcie w liczbach. Stale zwiększa się wartość handlu z Chinami  (ok. 10% wzrost w 2018 r.), zarówno w przypadku importu, jak i eksportu. Pozytywne wieści płyną też z Małaszewicz, terminalu intermodalnego (kontenerowego) PKP Cargo przy granicy z Białorusią. Jest ono największym „suchym” portem w Europie i stanowi bramę do europejskiego rynku dla towarów z Chin.

Tylko w ubiegłym roku liczba pociągów towarowych z Chin do Europy wzrosła o niemal 70%, a przepływ towarów osiągnął objętość 370 tys. kontenerów (TEU). Prognozuje się, że do 2030 r. liczba ta wyniesie 1 mln. Aktualnie w Małaszewiczach przeładowuje się dziennie 12 par pociągów (ok. 4 tys. kontenerów miesięcznie) i pomimo zwiększenia 2-krotnie przepustowości w zeszłym roku, port nadal nie jest w stanie sprostać napływowi towarów z Chin. Planowane jest więc 4-krotne zwiększenie przepustowości do roku 2026, co pozwoli na przeładowanie dziennie nawet 50 par pociągów. Prócz wcześniej wspomnianego terminalu w Łodzi i w Małaszewiczach, na 2019 r. planowane jest również uruchomienie terminala w Sławkowie, obsługującego pociągi towarowe z Chengdu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Szacuje się, że rozwój infrastruktury kolejowej w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku przysłuży się gwałtownemu spadkowi cen za transport towarów (do 2030 r. wartość transportu jednego kontenera koleją ma spaść o nawet 30%). Bez wątpienia sprzyjać to będzie jeszcze większej wymianie handlowej, a dla konsumentów oznacza to krótszy czas wysyłki towarów i ich niższą cenę. Tak optymistyczne dane oznaczają też, że import z Chin może stać się jeszcze bardziej opłacalny.

Przekłada się to na zwiększenie zainteresowania ludzi tym zajęciem i powstawaniem nowych serwisów wspomagających importerów, takich jak darmowa porównywarka cen transportu z Chin www.ShipHub.pl.  Udowadnia to, że pomimo wielu znaków zapytania i związanych z tym projektem zagrożeń, inwestycje w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku już teraz przyczyniają się w znaczącym stopniu do zwiększania przepływu towarów, a sam projekt w swojej końcowej formie może mieć niezmiernie pozytywny wpływ na gospodarkę światową, który odczują zarówno wielkie przedsiębiorstwa jak i konsumenci.

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszej oferty
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    21 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ustalenie beneficjentów rzeczywistych niemożliwe?

    Ustalenie beneficjentów rzeczywistych może okazać się niemożliwe do wykonania. Czy jest to sytuacja bez wyjścia?

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Wyniki budownictwa w sierpniu 2021 roku

    Wyniki budownictwa. Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o wynikach budownictwa w sierpniu 2021 r. Produkcja budowlano-montażowa okazała się o 3,2% wyższa niż w lipcu i jednocześnie wyższa niż przed rokiem o 10,2%. Miesiąc wcześniej roczna dynamika produkcji wyniosła 3,3%.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Proekologiczne rozwiązania w nowych osiedlach

    Ekologiczne rozwiązania w budownictwie mieszkaniowym. Jakie rozwiązania służące ekologii wdrażają deweloperzy w realizowanych osiedlach mieszkaniowych?

    Wartość nieruchomości mieszkaniowych w 2020 r. wyniosła 4,9 bln zł

    Szacowana wartość majątku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce na koniec 2020 r. wyniosła ok. 4,9 bln zł w stosunku do 4,3 bln zł w 2019 r. – poinformował NBP w raporcie. Nieruchomości mieszkaniowe odpowiadały ok. 211 proc., a komercyjne ok. 13 proc. PKB.

    Kredyty mieszkaniowe (wrzesień 2021 r.) - mniej wniosków kredytowych

    Kredyty mieszkaniowe (hipoteczne). Po kilku miesiącach ponadprzeciętnie wysokiego popytu na kredyty mieszkaniowe (hipoteczne) sytuacja wraca do normy – sugerują napływające we wrześniu 2021 r. dane. Fala nowych wniosków normalizuje się, a banki utrzymują relatywnie stałą ofertę hipoteczną. Do banków trafia wciąż spora liczba wniosków kredytowych. W przeliczeniu na dzień roboczy są to w ostatnim czasie około 2 tysiące nowych aplikacji. Dla porównaniu w maju, kiedy mieliśmy apogeum popytu na hipoteki, do banków trafiało co dzień po 2,5 tys. wniosków kredytowych.

    Rozwój sztucznej inteligencji w Polsce - nabór wniosków

    Celem konkursu ARTIQ jest wzmocnienie potencjału Polski w obszarze badań nad sztuczną inteligencją i wykorzystaniem ich wyników w praktyce poprzez utworzenie trzech Centrów Doskonałości AI (CD AI), w których zespoły naukowców będą realizować projekty obejmujące badania podstawowe, przemysłowe, prace rozwojowe lub przedwdrożeniowe w dziedzinie sztucznej inteligencji, prowadzące do wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek.

    Pracownicy nie chcą wracać do biur

    Ponad 70% pracowników zdalnych i 60% pracowników hybrydowych zadeklarowało, że nie czuje się gotowych na powrót do pracy w biurze. Jednak aż 70% zapytanych firm planuje powrót do pracy stacjonarnej jeszcze w 2021 roku. Czym pracodawcy chcą zachęcić do powrotów? Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy?

    Czy paragon w formie faktury uproszczonej tylko z NIP nabywcy jest dowodem księgowym

    Jesteśmy jednostką budżetową (szkoła podstawowa). Czy mogę przyjąć paragon w formie faktury uproszczonej w kwocie 409 zł, gdzie nie ma nabywcy ani odbiorcy, jest tylko NIP nabywcy? Czy pracownik może zapłacić za fakturę vat swoją osobistą kartą płatniczą?

    Czy można dyscyplinarnie zwolnić pracownika palącego papierosy w niedozwolonym miejscu

    Czy pracodawca może zwolnić dyscyplinarnie pracownika, który nie przestrzega regulaminu pracy poprzez palenie papierosów w niedozwolonym miejscu, pomimo iż zostało wyznaczone specjalne miejsce w firmie przeznaczone do tego celu?

    Mieszkania kupowane za gotówkę (bez kredytu)

    Mieszkania kupowane za gotówkę (bez kredytu). W I kwartale 2021 r. Narodowy Bank Polski spytał około 300 pośredników nieruchomości o sytuację panującą na rynku wtórnym. Wyniki tego badania sugerują m.in., że dwie trzecie mieszkań kupowanych w celu odsprzedaży jest finansowanych bez kredytu. W przypadku lokali kupowanych na własne potrzeby, analogiczny wynik spada do zaledwie 25%.

    Czy przedsiębiorca może ubiegać się o zwolnienie od kosztów sądowych?

    Spory z kontrahentami mogą nie zakończyć się na wezwaniu do zapłaty i konieczne będzie wystąpienie do sądu z pozwem o zapłatę. Jeżeli zaległość z otrzymaniem pieniędzy z przeterminowanej faktury jest dla firmy dotkliwa, zwłaszcza w przypadku młodych przedsiębiorstw, samo poniesienie kosztów sądowych może okazać się blokadą w dochodzeniu należności. Można usłyszeć, że osoby w trudnej sytuacji majątkowej mogą ubiegać się o zwolnienie z kosztów sądowych. Czy firmy także mogą liczyć na takie udogodnienie? Pytanie to jest o tyle aktualne, że wobec pandemii, wcześniejszych lockdownów oraz ograniczeń sytuacja majątkowa wielu firm znacznie się pogorszyła.

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Pozytywne tendencje w eksporcie artykułów rolno-spożywczych

    Eksport artykułów rolno-spożywczych. Od stycznia do lipca 2021 r. wartość eksportu ogółem polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 5,2%, do 20,5 mld EUR, w porównaniu z tym samym okresem roku 2020 - poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Dotacje na wymianę pieców w budynkach wielorodzinnych i Mój Prąd 4.0. - w 2022 roku

    Dotacje na wymianę pieców i Mój Prąd 4.0. Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.