Pojęcia kontrola i nadzór używane są zamiennie, mimo że niosą za sobą inną treść. Różnice doskonale widać na przykładzie spółki z o.o., gdzie można rozróżnić uprawnienia kontrolne, przysługując wspólnikom, komisji rewizyjnej, a także radzie nadzorczej, jak i uprawnienia w zakresie nadzoru, w które wyposażona jest rada nadzorcza.
W myśl art. 15. ust. 1. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, a także osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.
Przeciętne
wynagrodzenie w pierwszym kwartale 2011 roku wyniosło 3.466,33 zł, a to
oznacza, że maksymalna wysokość dotacji z Urzędu Pracy, jaką może
bezrobotny otrzymać na założenie własnej działalności gospodarczej
wynosi 20.797,98 zł (6-krotność przeciętnego wynagrodzenia). Dotacja ta
niewątpliwie pomoże sfinansować koszty pomocy prawnej, konsultacji,
doradztwa a także zakup wyposażenia oraz środków trwałych niezbędnych
początkującemu przedsiębiorcy. Powstaje jednak pytanie, czy i jak
opodatkować otrzymane przez bezrobotnego dofinansowanie z PUP, oraz czy i
jak rozliczyć dokonane wydatki?
Spółka prawa cywilnego jeszcze niedawno bywała często nazywana błędnie spółką osobową. Wynika to z tego, że między spółką cywilną a spółkami osobowymi, uregulowanymi w kodeksie spółek handlowych, zachodzą pewne podobieństwa. Dotyczą one m.in. wkładów do spółki. Zarówno w przypadku spółki jawnej, jak i cywilnej, wkładem może być świadczenie usług na rzecz spółki.