REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?
Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.
rozwiń >

Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję 

Ulga na ekspansję jest dostępna zarówno dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), jak i podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)

REKLAMA

REKLAMA

W PIT mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Ważnym zastrzeżeniem jest to, że przedsiębiorcy, którzy wybrali ryczałt od dochodów spółek, tzw. estoński CIT, nie mogą korzystać z ulgi na ekspansję.

Przykładem firm, które mogą skorzystać z ulgi, są te zajmujące się produkcją i sprzedażą produktów bezpośrednio wytworzonych przez siebie. Ulga nie jest dostępna dla przedsiębiorców, którzy zajmują się odsprzedażą gotowych produktów lub prowadzą produkcję na zlecenie innych firm.

Zasady stosowania ulgi

Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Kluczowym założeniem jest to, że ulga ta nie dotyczy przedsiębiorstw działających w ramach handlu produktami gotowymi, lecz jedynie tych, które same wytwarzają i sprzedają swoje produkty.

Wydatki objęte ulgą mogą być odliczane podwójnie – raz jako koszty uzyskania przychodu i drugi raz w ramach ulgi. Maksymalna kwota odliczeń nie może jednak przekroczyć 1 miliona złotych w roku podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki skorzystania z ulgi

Aby skorzystać z ulgi na ekspansję, przedsiębiorca musi wykazać wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch kolejnych lat podatkowych. Warunki te można spełnić w następujący sposób:

  1. Zwiększenie przychodów ze sprzedaży – Podatnik musi wykazać, że jego przychody ze sprzedaży produktów wzrosły w porównaniu do poprzedniego roku podatkowego.
  2. Nowe produkty lub nowe rynki – Można również skorzystać z ulgi, jeśli firma osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub rozpoczęła sprzedaż na nowym rynku, np. zagranicznym.

Koszty kwalifikujące się do odliczenia

Przepisy dokładnie określają, jakie koszty mogą być odliczane w ramach ulgi na ekspansję. Są to m.in.:

  • Koszty uczestnictwa w targach (organizacja miejsca wystawowego, koszty transportu, zakwaterowania pracowników),
  • Działania promocyjne i informacyjne (np. zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie materiałów marketingowych, w tym stron internetowych, broszur, katalogów),
  • Dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów,
  • Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży (np. certyfikacje towarów, rejestracja znaków towarowych),
  • Koszty związane z przetargami oraz składaniem ofert.

Warto zaznaczyć, że katalog kosztów, które można odliczyć, ma charakter zamknięty. Oznacza to, że tylko określone wydatki mogą być brane pod uwagę przy odliczeniach.

Rozliczanie ulgi w przypadku braku dochodu

Przedsiębiorcy, którzy w danym roku nie osiągną wystarczających dochodów, mogą odliczać koszty w kolejnych sześciu latach podatkowych. Dzięki temu ulga staje się bardziej elastyczna, umożliwiając firmom, które na początku mogą mieć niższe przychody, skorzystanie z niej w przyszłości.

Konsekwencje niespełnienia warunków

REKLAMA

Jeśli podatnik skorzysta z ulgi, ale w ciągu dwóch lat nie osiągnie wzrostu przychodów lub nie spełni innych warunków, będzie musiał doliczyć uprzednio odliczoną kwotę do dochodu w zeznaniu za rok, w którym upłynął termin osiągnięcia wzrostu przychodów.

Podsumowując ulga na ekspansję to atrakcyjna forma wsparcia dla przedsiębiorców planujących rozszerzenie swojej działalności na nowe rynki lub wprowadzenie nowych produktów. Skorzystanie z ulgi wymaga jednak spełnienia konkretnych warunków oraz rozliczenia określonych wydatków. Dla wielu firm może to być skuteczny sposób na obniżenie obciążeń podatkowych i wsparcie rozwoju działalności na rynku krajowym oraz zagranicznym.

Jagoda Trela, Managing Partner ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA