REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?
Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

rozwiń >

Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję 

Ulga na ekspansję jest dostępna zarówno dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), jak i podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)

REKLAMA

REKLAMA

W PIT mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Ważnym zastrzeżeniem jest to, że przedsiębiorcy, którzy wybrali ryczałt od dochodów spółek, tzw. estoński CIT, nie mogą korzystać z ulgi na ekspansję.

Przykładem firm, które mogą skorzystać z ulgi, są te zajmujące się produkcją i sprzedażą produktów bezpośrednio wytworzonych przez siebie. Ulga nie jest dostępna dla przedsiębiorców, którzy zajmują się odsprzedażą gotowych produktów lub prowadzą produkcję na zlecenie innych firm.

Zasady stosowania ulgi

Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Kluczowym założeniem jest to, że ulga ta nie dotyczy przedsiębiorstw działających w ramach handlu produktami gotowymi, lecz jedynie tych, które same wytwarzają i sprzedają swoje produkty.

REKLAMA

Wydatki objęte ulgą mogą być odliczane podwójnie – raz jako koszty uzyskania przychodu i drugi raz w ramach ulgi. Maksymalna kwota odliczeń nie może jednak przekroczyć 1 miliona złotych w roku podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki skorzystania z ulgi

Aby skorzystać z ulgi na ekspansję, przedsiębiorca musi wykazać wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch kolejnych lat podatkowych. Warunki te można spełnić w następujący sposób:

  1. Zwiększenie przychodów ze sprzedaży – Podatnik musi wykazać, że jego przychody ze sprzedaży produktów wzrosły w porównaniu do poprzedniego roku podatkowego.
  2. Nowe produkty lub nowe rynki – Można również skorzystać z ulgi, jeśli firma osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub rozpoczęła sprzedaż na nowym rynku, np. zagranicznym.

Koszty kwalifikujące się do odliczenia

Przepisy dokładnie określają, jakie koszty mogą być odliczane w ramach ulgi na ekspansję. Są to m.in.:

  • Koszty uczestnictwa w targach (organizacja miejsca wystawowego, koszty transportu, zakwaterowania pracowników),
  • Działania promocyjne i informacyjne (np. zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie materiałów marketingowych, w tym stron internetowych, broszur, katalogów),
  • Dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów,
  • Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do sprzedaży (np. certyfikacje towarów, rejestracja znaków towarowych),
  • Koszty związane z przetargami oraz składaniem ofert.

Warto zaznaczyć, że katalog kosztów, które można odliczyć, ma charakter zamknięty. Oznacza to, że tylko określone wydatki mogą być brane pod uwagę przy odliczeniach.

Rozliczanie ulgi w przypadku braku dochodu

Przedsiębiorcy, którzy w danym roku nie osiągną wystarczających dochodów, mogą odliczać koszty w kolejnych sześciu latach podatkowych. Dzięki temu ulga staje się bardziej elastyczna, umożliwiając firmom, które na początku mogą mieć niższe przychody, skorzystanie z niej w przyszłości.

Konsekwencje niespełnienia warunków

Jeśli podatnik skorzysta z ulgi, ale w ciągu dwóch lat nie osiągnie wzrostu przychodów lub nie spełni innych warunków, będzie musiał doliczyć uprzednio odliczoną kwotę do dochodu w zeznaniu za rok, w którym upłynął termin osiągnięcia wzrostu przychodów.

Podsumowując ulga na ekspansję to atrakcyjna forma wsparcia dla przedsiębiorców planujących rozszerzenie swojej działalności na nowe rynki lub wprowadzenie nowych produktów. Skorzystanie z ulgi wymaga jednak spełnienia konkretnych warunków oraz rozliczenia określonych wydatków. Dla wielu firm może to być skuteczny sposób na obniżenie obciążeń podatkowych i wsparcie rozwoju działalności na rynku krajowym oraz zagranicznym.

Jagoda Trela, Managing Partner ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA