REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług ochrony osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. W jaki sposób można ją uzyskać? Jakie warunki należy spełnić?

REKLAMA

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, może ubiegać się o wydanie koncesji, jeżeli posiada licencję pracownika ochrony fizycznej drugiego stopnia lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia. W przypadku, gdy o koncesję ubiega się przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, licencję drugiego stopnia powinna posiadać przynajmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki prawa handlowego, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji.

REKLAMA

Licencje wydaje komendant wojewódzki Policji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaje właściwy minister do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Policji. Koncesja wydawana jest w drodze decyzji administracyjnej na wniosek przedsiębiorcy.

Do wniosku o udzielenie koncesji należy dołączyć następujące dokumenty:

  • dokument określający:

a. status przedsiębiorcy (przedsiębiorca będący osoba fizyczną- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej),
b. adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, wraz ze wskazaniem obszaru i miejsca wykonywania działalności,
c. zakres oraz formę usług ochrony,
d. datę planowego rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,

  • dokument potwierdzający posiadanie licencji drugiego stopnia osoby lub osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
  • zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawione nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy i miejscem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,
  • zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, że przedsiębiorca nie zalega z wpłatami należności budżetowych,
  • informację o numerze identyfikacji podatkowej (NIP).

Przedsiębiorca nie będący osobą fizyczną obowiązany jest ponadto dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • umowę (statut) spółki, akt założycielski lub inny przewidziany przepisami prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy, statuujący dana jednostkę oraz określający jej strukturę organizacyjną,
  • odpis z właściwego rejestru, jeżeli przedsiębiorca podlega wpisowi do rejestru, wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożenia wniosku,
  • wykaz członków zarządu, prokurentów i pełnomocników z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania,
  • listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50% udziałów lub akcji,
  • dokument określający proporcję udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokości, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników- gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym,
  • zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.

REKLAMA

Wniosek wraz z załącznikami oraz wszystkie dokumenty kierowane do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w toku postępowania administracyjnego, należy składać w języku polskim (dokumenty sporządzane w języku obcym należy przedkładać wraz z poświadczonym tłumaczeniem dokonywanym przez przysięgłego tłumacza). Dokumenty, stanowiące załączniki do wniosku, powinny być składane (w miarę możliwości) w oryginale, natomiast kserokopie dokumentów muszą być potwierdzone urzędowo, tzn. przez notariusza, radcę prawnego, adwokata lub instytucję, która dany dokument wydała.

Cudzoziemcy, którzy chcą osobiście składać wyjaśnienia i oświadczenia, nie znając języka polskiego, powinni korzystać z pomocy tłumacza.
Wniosek wraz z załącznikami w sprawie udzielenia koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej można kierować drogą pocztową na lub składać osobiście (bądź przez pełnomocnika i kuriera) w biurze podawczym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Polecamy: Jakie dotacje dla przedsiębiorców w 2011r?

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji koncesji trwa (stosownie do przepisów KPA) około 2 miesięcy , o ile wraz z wnioskiem złożone zostały wymagane dokumenty oraz wpłynęły wymagane przepisami prawa opinie innych organów. W przypadku, gdy w toku postępowania zachodzi konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, termin ten może ulec przedłużeniu. Decyzja administracyjna Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, udzielająca lub odmawiająca udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, jest wydawana niezwłocznie po zakończeniu postępowania administracyjnego prowadzonego w tym zakresie.

Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o ochronie osób i mienia, przedsiębiorca jest obowiązany zawiadomić Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie 14 dni, o zmianie następujących okoliczności prawnych i faktycznych:

  • firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu zamieszkania,
  • numeru w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numeru identyfikacji podatkowej NIP,
  • imion i nazwisk wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających licencję drugiego stopnia,
  • miejsc wykonywania działalności gospodarczej.

Wniosek o dokonanie zmian w koncesji winien być złożony wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej w wysokości zależnej od zakresu zmian. Załączniki składane do wniosku o zmianę koncesji musza być złożone w oryginale lub urzędowo poświadczonej kopii.

W szczególnych przypadkach istnieje możliwość ubiegania się o przyrzeczenie udzielenia koncesji, zwanego „promesą”. Wniosek o uzyskanie promesy musi spełniać wszystkie wymogi formalno-prawne, takie jak w przypadku występowania o udzielenie koncesji. Promesa, będąca decyzja administracyjną wydawana jest po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, tak jak przy koncesji, w terminie około 2 miesięcy.

Polecamy: Jak otworzyć firmę dzięki unijnej dotacji?

Promesa jest ważna 6 miesięcy od daty jej wydania. Określa warunki, po spełnieniu których można ubiegać się o udzielenie koncesji. W takim przypadku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie może odmówić wydania koncesji, chyba że ulegnie zmianie stan faktyczny, istotny dla rozstrzygnięcia sprawy lub ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub obywateli. Koncesja, udzielana w następstwie promesy, wydawana jest w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc.

Źródło: MSWiA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA