REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług ochrony osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. W jaki sposób można ją uzyskać? Jakie warunki należy spełnić?

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, może ubiegać się o wydanie koncesji, jeżeli posiada licencję pracownika ochrony fizycznej drugiego stopnia lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia. W przypadku, gdy o koncesję ubiega się przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, licencję drugiego stopnia powinna posiadać przynajmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki prawa handlowego, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji.

REKLAMA

REKLAMA

Licencje wydaje komendant wojewódzki Policji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaje właściwy minister do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Policji. Koncesja wydawana jest w drodze decyzji administracyjnej na wniosek przedsiębiorcy.

Do wniosku o udzielenie koncesji należy dołączyć następujące dokumenty:

  • dokument określający:

a. status przedsiębiorcy (przedsiębiorca będący osoba fizyczną- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej),
b. adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, wraz ze wskazaniem obszaru i miejsca wykonywania działalności,
c. zakres oraz formę usług ochrony,
d. datę planowego rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,

REKLAMA

  • dokument potwierdzający posiadanie licencji drugiego stopnia osoby lub osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
  • zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawione nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy i miejscem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,
  • zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, że przedsiębiorca nie zalega z wpłatami należności budżetowych,
  • informację o numerze identyfikacji podatkowej (NIP).

Przedsiębiorca nie będący osobą fizyczną obowiązany jest ponadto dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • umowę (statut) spółki, akt założycielski lub inny przewidziany przepisami prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy, statuujący dana jednostkę oraz określający jej strukturę organizacyjną,
  • odpis z właściwego rejestru, jeżeli przedsiębiorca podlega wpisowi do rejestru, wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożenia wniosku,
  • wykaz członków zarządu, prokurentów i pełnomocników z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania,
  • listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50% udziałów lub akcji,
  • dokument określający proporcję udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokości, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników- gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym,
  • zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.

Wniosek wraz z załącznikami oraz wszystkie dokumenty kierowane do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w toku postępowania administracyjnego, należy składać w języku polskim (dokumenty sporządzane w języku obcym należy przedkładać wraz z poświadczonym tłumaczeniem dokonywanym przez przysięgłego tłumacza). Dokumenty, stanowiące załączniki do wniosku, powinny być składane (w miarę możliwości) w oryginale, natomiast kserokopie dokumentów muszą być potwierdzone urzędowo, tzn. przez notariusza, radcę prawnego, adwokata lub instytucję, która dany dokument wydała.

Cudzoziemcy, którzy chcą osobiście składać wyjaśnienia i oświadczenia, nie znając języka polskiego, powinni korzystać z pomocy tłumacza.
Wniosek wraz z załącznikami w sprawie udzielenia koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej można kierować drogą pocztową na lub składać osobiście (bądź przez pełnomocnika i kuriera) w biurze podawczym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Polecamy: Jakie dotacje dla przedsiębiorców w 2011r?

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji koncesji trwa (stosownie do przepisów KPA) około 2 miesięcy , o ile wraz z wnioskiem złożone zostały wymagane dokumenty oraz wpłynęły wymagane przepisami prawa opinie innych organów. W przypadku, gdy w toku postępowania zachodzi konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, termin ten może ulec przedłużeniu. Decyzja administracyjna Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, udzielająca lub odmawiająca udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, jest wydawana niezwłocznie po zakończeniu postępowania administracyjnego prowadzonego w tym zakresie.

Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o ochronie osób i mienia, przedsiębiorca jest obowiązany zawiadomić Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie 14 dni, o zmianie następujących okoliczności prawnych i faktycznych:

  • firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu zamieszkania,
  • numeru w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numeru identyfikacji podatkowej NIP,
  • imion i nazwisk wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających licencję drugiego stopnia,
  • miejsc wykonywania działalności gospodarczej.

Wniosek o dokonanie zmian w koncesji winien być złożony wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej w wysokości zależnej od zakresu zmian. Załączniki składane do wniosku o zmianę koncesji musza być złożone w oryginale lub urzędowo poświadczonej kopii.

W szczególnych przypadkach istnieje możliwość ubiegania się o przyrzeczenie udzielenia koncesji, zwanego „promesą”. Wniosek o uzyskanie promesy musi spełniać wszystkie wymogi formalno-prawne, takie jak w przypadku występowania o udzielenie koncesji. Promesa, będąca decyzja administracyjną wydawana jest po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, tak jak przy koncesji, w terminie około 2 miesięcy.

Polecamy: Jak otworzyć firmę dzięki unijnej dotacji?

Promesa jest ważna 6 miesięcy od daty jej wydania. Określa warunki, po spełnieniu których można ubiegać się o udzielenie koncesji. W takim przypadku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie może odmówić wydania koncesji, chyba że ulegnie zmianie stan faktyczny, istotny dla rozstrzygnięcia sprawy lub ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub obywateli. Koncesja, udzielana w następstwie promesy, wydawana jest w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc.

Źródło: MSWiA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA