REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług ochrony osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. W jaki sposób można ją uzyskać? Jakie warunki należy spełnić?

REKLAMA

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, może ubiegać się o wydanie koncesji, jeżeli posiada licencję pracownika ochrony fizycznej drugiego stopnia lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia. W przypadku, gdy o koncesję ubiega się przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, licencję drugiego stopnia powinna posiadać przynajmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki prawa handlowego, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji.

REKLAMA

Licencje wydaje komendant wojewódzki Policji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaje właściwy minister do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Policji. Koncesja wydawana jest w drodze decyzji administracyjnej na wniosek przedsiębiorcy.

Do wniosku o udzielenie koncesji należy dołączyć następujące dokumenty:

  • dokument określający:

a. status przedsiębiorcy (przedsiębiorca będący osoba fizyczną- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej),
b. adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, wraz ze wskazaniem obszaru i miejsca wykonywania działalności,
c. zakres oraz formę usług ochrony,
d. datę planowego rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,

  • dokument potwierdzający posiadanie licencji drugiego stopnia osoby lub osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
  • zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawione nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy i miejscem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,
  • zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, że przedsiębiorca nie zalega z wpłatami należności budżetowych,
  • informację o numerze identyfikacji podatkowej (NIP).

Przedsiębiorca nie będący osobą fizyczną obowiązany jest ponadto dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • umowę (statut) spółki, akt założycielski lub inny przewidziany przepisami prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy, statuujący dana jednostkę oraz określający jej strukturę organizacyjną,
  • odpis z właściwego rejestru, jeżeli przedsiębiorca podlega wpisowi do rejestru, wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożenia wniosku,
  • wykaz członków zarządu, prokurentów i pełnomocników z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania,
  • listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50% udziałów lub akcji,
  • dokument określający proporcję udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokości, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników- gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym,
  • zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.

REKLAMA

Wniosek wraz z załącznikami oraz wszystkie dokumenty kierowane do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w toku postępowania administracyjnego, należy składać w języku polskim (dokumenty sporządzane w języku obcym należy przedkładać wraz z poświadczonym tłumaczeniem dokonywanym przez przysięgłego tłumacza). Dokumenty, stanowiące załączniki do wniosku, powinny być składane (w miarę możliwości) w oryginale, natomiast kserokopie dokumentów muszą być potwierdzone urzędowo, tzn. przez notariusza, radcę prawnego, adwokata lub instytucję, która dany dokument wydała.

Cudzoziemcy, którzy chcą osobiście składać wyjaśnienia i oświadczenia, nie znając języka polskiego, powinni korzystać z pomocy tłumacza.
Wniosek wraz z załącznikami w sprawie udzielenia koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej można kierować drogą pocztową na lub składać osobiście (bądź przez pełnomocnika i kuriera) w biurze podawczym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Polecamy: Jakie dotacje dla przedsiębiorców w 2011r?

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji koncesji trwa (stosownie do przepisów KPA) około 2 miesięcy , o ile wraz z wnioskiem złożone zostały wymagane dokumenty oraz wpłynęły wymagane przepisami prawa opinie innych organów. W przypadku, gdy w toku postępowania zachodzi konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, termin ten może ulec przedłużeniu. Decyzja administracyjna Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, udzielająca lub odmawiająca udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, jest wydawana niezwłocznie po zakończeniu postępowania administracyjnego prowadzonego w tym zakresie.

Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o ochronie osób i mienia, przedsiębiorca jest obowiązany zawiadomić Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie 14 dni, o zmianie następujących okoliczności prawnych i faktycznych:

  • firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu zamieszkania,
  • numeru w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numeru identyfikacji podatkowej NIP,
  • imion i nazwisk wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających licencję drugiego stopnia,
  • miejsc wykonywania działalności gospodarczej.

Wniosek o dokonanie zmian w koncesji winien być złożony wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej w wysokości zależnej od zakresu zmian. Załączniki składane do wniosku o zmianę koncesji musza być złożone w oryginale lub urzędowo poświadczonej kopii.

W szczególnych przypadkach istnieje możliwość ubiegania się o przyrzeczenie udzielenia koncesji, zwanego „promesą”. Wniosek o uzyskanie promesy musi spełniać wszystkie wymogi formalno-prawne, takie jak w przypadku występowania o udzielenie koncesji. Promesa, będąca decyzja administracyjną wydawana jest po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, tak jak przy koncesji, w terminie około 2 miesięcy.

Polecamy: Jak otworzyć firmę dzięki unijnej dotacji?

Promesa jest ważna 6 miesięcy od daty jej wydania. Określa warunki, po spełnieniu których można ubiegać się o udzielenie koncesji. W takim przypadku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie może odmówić wydania koncesji, chyba że ulegnie zmianie stan faktyczny, istotny dla rozstrzygnięcia sprawy lub ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub obywateli. Koncesja, udzielana w następstwie promesy, wydawana jest w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc.

Źródło: MSWiA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA