REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?

Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
Jak uzyskać koncesję na ochronę osób i mienia?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług ochrony osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. W jaki sposób można ją uzyskać? Jakie warunki należy spełnić?

REKLAMA

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, może ubiegać się o wydanie koncesji, jeżeli posiada licencję pracownika ochrony fizycznej drugiego stopnia lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia. W przypadku, gdy o koncesję ubiega się przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, licencję drugiego stopnia powinna posiadać przynajmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki prawa handlowego, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji.

REKLAMA

Licencje wydaje komendant wojewódzki Policji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaje właściwy minister do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Policji. Koncesja wydawana jest w drodze decyzji administracyjnej na wniosek przedsiębiorcy.

Do wniosku o udzielenie koncesji należy dołączyć następujące dokumenty:

  • dokument określający:

a. status przedsiębiorcy (przedsiębiorca będący osoba fizyczną- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej),
b. adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, wraz ze wskazaniem obszaru i miejsca wykonywania działalności,
c. zakres oraz formę usług ochrony,
d. datę planowego rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,

  • dokument potwierdzający posiadanie licencji drugiego stopnia osoby lub osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
  • zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób o których mowa w art. 17, ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawione nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy i miejscem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,
  • zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, że przedsiębiorca nie zalega z wpłatami należności budżetowych,
  • informację o numerze identyfikacji podatkowej (NIP).

Przedsiębiorca nie będący osobą fizyczną obowiązany jest ponadto dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • umowę (statut) spółki, akt założycielski lub inny przewidziany przepisami prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy, statuujący dana jednostkę oraz określający jej strukturę organizacyjną,
  • odpis z właściwego rejestru, jeżeli przedsiębiorca podlega wpisowi do rejestru, wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożenia wniosku,
  • wykaz członków zarządu, prokurentów i pełnomocników z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania,
  • listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50% udziałów lub akcji,
  • dokument określający proporcję udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokości, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników- gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym,
  • zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.

REKLAMA

Wniosek wraz z załącznikami oraz wszystkie dokumenty kierowane do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w toku postępowania administracyjnego, należy składać w języku polskim (dokumenty sporządzane w języku obcym należy przedkładać wraz z poświadczonym tłumaczeniem dokonywanym przez przysięgłego tłumacza). Dokumenty, stanowiące załączniki do wniosku, powinny być składane (w miarę możliwości) w oryginale, natomiast kserokopie dokumentów muszą być potwierdzone urzędowo, tzn. przez notariusza, radcę prawnego, adwokata lub instytucję, która dany dokument wydała.

Cudzoziemcy, którzy chcą osobiście składać wyjaśnienia i oświadczenia, nie znając języka polskiego, powinni korzystać z pomocy tłumacza.
Wniosek wraz z załącznikami w sprawie udzielenia koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej można kierować drogą pocztową na lub składać osobiście (bądź przez pełnomocnika i kuriera) w biurze podawczym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Polecamy: Jakie dotacje dla przedsiębiorców w 2011r?

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji koncesji trwa (stosownie do przepisów KPA) około 2 miesięcy , o ile wraz z wnioskiem złożone zostały wymagane dokumenty oraz wpłynęły wymagane przepisami prawa opinie innych organów. W przypadku, gdy w toku postępowania zachodzi konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, termin ten może ulec przedłużeniu. Decyzja administracyjna Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, udzielająca lub odmawiająca udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, jest wydawana niezwłocznie po zakończeniu postępowania administracyjnego prowadzonego w tym zakresie.

Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o ochronie osób i mienia, przedsiębiorca jest obowiązany zawiadomić Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie 14 dni, o zmianie następujących okoliczności prawnych i faktycznych:

  • firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego siedziby i adresu zamieszkania,
  • numeru w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numeru identyfikacji podatkowej NIP,
  • imion i nazwisk wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających licencję drugiego stopnia,
  • miejsc wykonywania działalności gospodarczej.

Wniosek o dokonanie zmian w koncesji winien być złożony wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej w wysokości zależnej od zakresu zmian. Załączniki składane do wniosku o zmianę koncesji musza być złożone w oryginale lub urzędowo poświadczonej kopii.

W szczególnych przypadkach istnieje możliwość ubiegania się o przyrzeczenie udzielenia koncesji, zwanego „promesą”. Wniosek o uzyskanie promesy musi spełniać wszystkie wymogi formalno-prawne, takie jak w przypadku występowania o udzielenie koncesji. Promesa, będąca decyzja administracyjną wydawana jest po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, tak jak przy koncesji, w terminie około 2 miesięcy.

Polecamy: Jak otworzyć firmę dzięki unijnej dotacji?

Promesa jest ważna 6 miesięcy od daty jej wydania. Określa warunki, po spełnieniu których można ubiegać się o udzielenie koncesji. W takim przypadku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie może odmówić wydania koncesji, chyba że ulegnie zmianie stan faktyczny, istotny dla rozstrzygnięcia sprawy lub ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub obywateli. Koncesja, udzielana w następstwie promesy, wydawana jest w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc.

Źródło: MSWiA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA