REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

ESG - czym jest i czego dotyczy

ESG, czyli Environmental, Social, and Governance, to zestaw kryteriów oceny działalności przedsiębiorstw, który obejmuje trzy kluczowe aspekty: ochronę środowiska (E), odpowiedzialność społeczną (S) i ład korporacyjny (G). Czynniki środowiskowe koncentrują się na wpływie firmy na środowisko i obejmuje pomiar takich czynników jak  na przykład emisja CO₂, zużycie energii, ślad węglowy, gospodarka odpadami czy zasobami wodnymi (w szczególności, jeżeli chodzi o emisję odpadów do np. rzek czy jezior). 

REKLAMA

REKLAMA

- Społeczna odpowiedzialność dotyczy relacji z pracownikami, kontrahentami i społecznościami lokalnymi. Uwzględnia prawa człowieka, warunki pracy, różnorodność i zaangażowanie społeczne. Ład korporacyjny odnosi się natomiast do transparentności działań zarządu, struktury organizacyjnej, etyki biznesowej oraz ochrony praw udziałowców. Co istotne, kryteria ESG są coraz częściej wykorzystywane przez inwestorów, instytucje finansowe oraz kontrahentów do oceny wiarygodności i odpowiedzialności firmy. Wpływają na jej zdolność kredytową, dostęp do finansowania i atrakcyjność rynkową – wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Zgodność z ESG

 W kontekście rosnących oczekiwań społecznych oraz presji ze strony inwestorów, zgodność z ESG staje się równie ważna co zgodność z przepisami. - Firmy z sektora TSL inwestujące w ESG mają być bardziej atrakcyjne dla inwestorów, co przełoży się na korzyści finansowe i stabilność działalności – dodaje Maciej Maroszyk.

Co istotne, dostęp do finansowania i ubezpieczeń dla firm z sektora TSL ma być zależny od zgodności z wymogami ESG. Zgodnie z danymi Europejskiego Banku Inwestycyjnego, firmy o wysokim wskaźniku ESG mogą liczyć na preferencyjne warunki kredytowe oraz niższe składki ubezpieczeniowe. Firmy nieposiadające odpowiednich certyfikacji ESG mogą natomiast spotkać się ze znaczną podwyżką rocznych składek ubezpieczeniowych.

REKLAMA

- Banki i inwestorzy coraz częściej oceniają ryzyko na podstawie zgodności z ESG. A firmy, które aktywnie inwestują w zrównoważony rozwój, postrzegane są jako stabilne i wzbudzające zaufanie – wskazuje ekspert. Implementacja regulacji ESG ma oferować przedsiębiorstwom szereg istotnych korzyści, które mogą pozytywnie wpłynąć na ich funkcjonowanie oraz pozycję na rynku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zrozumienie, jak działalność firmy wpływa na otoczenie, w tym na ludzi i środowisko, umożliwia efektywniejsze zarządzanie zasobami oraz opracowywanie strategii zrównoważonego rozwoju. Pomaga też w niwelowaniu ryzyka i zapobieganiu stratom zarówno finansowym jak i wizerunkowym. Regularne raportowanie ESG dostarczy cennych danych, które mogą posłużyć do planowania transformacji modelu biznesowego i kreowania wizerunku nowoczesnej, innowacyjnej firmy. Dodatkowo, przedsiębiorstwa mają możliwość porównywania swoich wskaźników z lat ubiegłych oraz z innymi firmami w branży, co pozwala lepiej zrozumieć swoją pozycję rynkową – mówi Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Wskazanie wpływu, jaki firma ma na otoczenie, ma wzmacniać relacje z interesariuszami i zwiększać transparentność działań. Raport ESG staje się nie tylko narzędziem spełniania wymogów regulacyjnych, ale także strategicznym wsparciem w identyfikacji ryzyka oraz wykorzystaniu potencjalnych możliwości wzrostu.

Ryzyka dla firm ignorujących regulacje ESG

Jakie są konsekwencje lekceważenia przepisów? Firmy, które zlekceważą nowe przepisy, narażają się na sankcje, kary finansowe oraz wykluczenie z dostępu do niektórych rynków i kontraktów. Z perspektywy zarządu, zaniżone lub fałszywe dane mogą skutkować osobistą odpowiedzialnością i narazić firmę na negatywne skutki finansowe.

- Brak zgodności z ESG grozi utratą zainteresowania ze strony inwestorów oraz ograniczonym dostępem do finansowania. Wiarygodne dane i polityka ESG stanowią coraz ważniejsze kryterium dla instytucji finansowych i partnerów biznesowych. Niespełnienie tych wymogów może również skutkować pogorszeniem reputacji firmy oraz osłabieniem relacji z klientami – potwierdza Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.

Ile to kosztuje?

Raportowanie ESG jest istotnym krokiem ku bardziej odpowiedzialnemu i transparentnemu prowadzeniu działalności. Wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 90% w sektorze transportu do 2040 roku (względem poziomów z 1990 roku). Jednak mimo, że cele te są korzystne dla środowiska i społecznie odpowiedzialne, wiążą się z istotnymi nakładami finansowymi, szczególnie dla polskich firm z sektora TSL, które muszą dostosować się do Dyrektywy CSRD i standardów ESG w nadchodzących latach. 

Od 2024 roku wymogi raportowania ESG obowiązują największe firmy, czyli spółki i grupy kapitałowe już objęte wymogami dyrektywy NFRD. Są to publiczne podmioty, które zatrudniają ponad 500 pracowników i spełniają kryteria finansowe w postaci sumy bilansowej powyżej 20 mln EUR lub rocznych przychodów powyżej 40 mln EUR. W ich przypadku pierwsze raporty mają zostać złożone w 2025 roku.

W 2025 obowiązek raportowania zrównoważonego rozwoju obejmie także duże spółki, które zatrudniają powyżej 250 pracowników, mają sumę bilansową powyżej 25 mln EUR lub roczne przychody powyżej 50 mln EUR. Te przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych wymogów i złożyć pierwsze raporty w 2026 roku.

Z kolei od 2026 roku wymogi raportowania obejmą małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), zatrudniające powyżej 10 pracowników, charakteryzujące się sumą bilansową powyżej 350 tys. EUR lub rocznymi przychodami powyżej 700 tys. EUR. Pierwsze raporty ESG od tej grupy przedsiębiorstw będą wymagane w 2027 roku.

W 2027 roku obowiązek raportowania ESG rozciągnie się również na wybrane spółki spoza UE, posiadające jednostkę zależną lub oddział na terenie Unii, których przychody na obszarze UE przekraczają 150 mln EUR rocznie. Pierwsze raporty zgodne ze standardami ESRS będą musiały zostać złożone w 2028 roku.

- Implementacja wymogów ESG będzie szczególnie wyzwaniem dla mniejszych firm w Polsce, które nie mają jeszcze odpowiednich zasobów do monitorowania działań środowiskowych. Szacuje się, że około 40–50% firm z sektora TSL będzie musiało dostosować swoje systemy raportowania do nowych wymogów, co dla wielu polskich MŚP oznacza konieczność przeznaczenia znacznych środków na wdrożenie odpowiednich procedur i działań wymaganych do raportowania ESG. Koszty te mogą wynosić od 50 do 200 tys. EUR, zależnie od skali operacji – mówi Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej. 

Najpierw inwestycja, potem oszczędności

Dostosowanie się do regulacji ESG wymaga od firm z sektora TSL znacznych nakładów finansowych już na wstępie – zaczynając od kosztownych audytów wewnętrznych, które mają identyfikować obszary do poprawy, a także umożliwić stworzenie planu dostosowania się do nowych wymogów regulacyjnych. W Polsce pełny audyt ESG dla większego przedsiębiorstwa może wynosić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. 

- Przykładowo, zakup pojazdów o niższej emisji lub napędzanych paliwami alternatywnymi może w długim okresie przynieść oszczędności paliwowe, ale początkowe nakłady są znaczne i obciążające dla wielu firm. Dodatkowo, podnoszenie kompetencji w zakresie zarządzania ESG wymaga inwestycji w szkolenia i rozbudowę zespołów, co generuje koszty operacyjne i administracyjne. Transparentność w łańcuchu dostaw oraz współpraca z dostawcami spełniającymi normy ESG, choć korzystna wizerunkowo, również oznacza wyższe koszty – podpowiada Maciej Maroszyk i dodaje:  –  Brak spełnienia tych standardów, choćby ze względu na koszty, może jednak skutkować wykluczeniem z istotnych przetargów i ograniczeniem dostępu do kluczowych kontraktów, co stawia mniejsze firmy przed poważnymi wyzwaniami finansowymi. 

Przyszłość sektora TSL w kontekście ESG

Wdrażanie ESG w sektorze TSL to nie tylko wymóg prawny, ale również ważny krok ku bardziej świadomym działaniom na rzecz środowiska. Firmy podejmujące działania w kierunku rozwoju, zyskują szansę na lepszą pozycję rynkową. Mają także dostęp do unijnych funduszy i preferencyjnych warunków finansowych, co może stanowić istotną przewagę konkurencyjną. Jednak warto pamiętać, że implementacja ESG wiąże się z dodatkowymi kosztami, które stanowią wyzwanie szczególnie dla mniejszych firm z branży, ponownie obciążających ich budżety w krótkim okresie czasu. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

REKLAMA

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

1500 zł od ZUS! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA