REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

ESG - czym jest i czego dotyczy

REKLAMA

ESG, czyli Environmental, Social, and Governance, to zestaw kryteriów oceny działalności przedsiębiorstw, który obejmuje trzy kluczowe aspekty: ochronę środowiska (E), odpowiedzialność społeczną (S) i ład korporacyjny (G). Czynniki środowiskowe koncentrują się na wpływie firmy na środowisko i obejmuje pomiar takich czynników jak  na przykład emisja CO₂, zużycie energii, ślad węglowy, gospodarka odpadami czy zasobami wodnymi (w szczególności, jeżeli chodzi o emisję odpadów do np. rzek czy jezior). 

REKLAMA

- Społeczna odpowiedzialność dotyczy relacji z pracownikami, kontrahentami i społecznościami lokalnymi. Uwzględnia prawa człowieka, warunki pracy, różnorodność i zaangażowanie społeczne. Ład korporacyjny odnosi się natomiast do transparentności działań zarządu, struktury organizacyjnej, etyki biznesowej oraz ochrony praw udziałowców. Co istotne, kryteria ESG są coraz częściej wykorzystywane przez inwestorów, instytucje finansowe oraz kontrahentów do oceny wiarygodności i odpowiedzialności firmy. Wpływają na jej zdolność kredytową, dostęp do finansowania i atrakcyjność rynkową – wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Zgodność z ESG

 W kontekście rosnących oczekiwań społecznych oraz presji ze strony inwestorów, zgodność z ESG staje się równie ważna co zgodność z przepisami. - Firmy z sektora TSL inwestujące w ESG mają być bardziej atrakcyjne dla inwestorów, co przełoży się na korzyści finansowe i stabilność działalności – dodaje Maciej Maroszyk.

REKLAMA

Co istotne, dostęp do finansowania i ubezpieczeń dla firm z sektora TSL ma być zależny od zgodności z wymogami ESG. Zgodnie z danymi Europejskiego Banku Inwestycyjnego, firmy o wysokim wskaźniku ESG mogą liczyć na preferencyjne warunki kredytowe oraz niższe składki ubezpieczeniowe. Firmy nieposiadające odpowiednich certyfikacji ESG mogą natomiast spotkać się ze znaczną podwyżką rocznych składek ubezpieczeniowych.

- Banki i inwestorzy coraz częściej oceniają ryzyko na podstawie zgodności z ESG. A firmy, które aktywnie inwestują w zrównoważony rozwój, postrzegane są jako stabilne i wzbudzające zaufanie – wskazuje ekspert. Implementacja regulacji ESG ma oferować przedsiębiorstwom szereg istotnych korzyści, które mogą pozytywnie wpłynąć na ich funkcjonowanie oraz pozycję na rynku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zrozumienie, jak działalność firmy wpływa na otoczenie, w tym na ludzi i środowisko, umożliwia efektywniejsze zarządzanie zasobami oraz opracowywanie strategii zrównoważonego rozwoju. Pomaga też w niwelowaniu ryzyka i zapobieganiu stratom zarówno finansowym jak i wizerunkowym. Regularne raportowanie ESG dostarczy cennych danych, które mogą posłużyć do planowania transformacji modelu biznesowego i kreowania wizerunku nowoczesnej, innowacyjnej firmy. Dodatkowo, przedsiębiorstwa mają możliwość porównywania swoich wskaźników z lat ubiegłych oraz z innymi firmami w branży, co pozwala lepiej zrozumieć swoją pozycję rynkową – mówi Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Wskazanie wpływu, jaki firma ma na otoczenie, ma wzmacniać relacje z interesariuszami i zwiększać transparentność działań. Raport ESG staje się nie tylko narzędziem spełniania wymogów regulacyjnych, ale także strategicznym wsparciem w identyfikacji ryzyka oraz wykorzystaniu potencjalnych możliwości wzrostu.

Ryzyka dla firm ignorujących regulacje ESG

Jakie są konsekwencje lekceważenia przepisów? Firmy, które zlekceważą nowe przepisy, narażają się na sankcje, kary finansowe oraz wykluczenie z dostępu do niektórych rynków i kontraktów. Z perspektywy zarządu, zaniżone lub fałszywe dane mogą skutkować osobistą odpowiedzialnością i narazić firmę na negatywne skutki finansowe.

- Brak zgodności z ESG grozi utratą zainteresowania ze strony inwestorów oraz ograniczonym dostępem do finansowania. Wiarygodne dane i polityka ESG stanowią coraz ważniejsze kryterium dla instytucji finansowych i partnerów biznesowych. Niespełnienie tych wymogów może również skutkować pogorszeniem reputacji firmy oraz osłabieniem relacji z klientami – potwierdza Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.

Ile to kosztuje?

Raportowanie ESG jest istotnym krokiem ku bardziej odpowiedzialnemu i transparentnemu prowadzeniu działalności. Wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 90% w sektorze transportu do 2040 roku (względem poziomów z 1990 roku). Jednak mimo, że cele te są korzystne dla środowiska i społecznie odpowiedzialne, wiążą się z istotnymi nakładami finansowymi, szczególnie dla polskich firm z sektora TSL, które muszą dostosować się do Dyrektywy CSRD i standardów ESG w nadchodzących latach. 

Od 2024 roku wymogi raportowania ESG obowiązują największe firmy, czyli spółki i grupy kapitałowe już objęte wymogami dyrektywy NFRD. Są to publiczne podmioty, które zatrudniają ponad 500 pracowników i spełniają kryteria finansowe w postaci sumy bilansowej powyżej 20 mln EUR lub rocznych przychodów powyżej 40 mln EUR. W ich przypadku pierwsze raporty mają zostać złożone w 2025 roku.

W 2025 obowiązek raportowania zrównoważonego rozwoju obejmie także duże spółki, które zatrudniają powyżej 250 pracowników, mają sumę bilansową powyżej 25 mln EUR lub roczne przychody powyżej 50 mln EUR. Te przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych wymogów i złożyć pierwsze raporty w 2026 roku.

Z kolei od 2026 roku wymogi raportowania obejmą małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), zatrudniające powyżej 10 pracowników, charakteryzujące się sumą bilansową powyżej 350 tys. EUR lub rocznymi przychodami powyżej 700 tys. EUR. Pierwsze raporty ESG od tej grupy przedsiębiorstw będą wymagane w 2027 roku.

W 2027 roku obowiązek raportowania ESG rozciągnie się również na wybrane spółki spoza UE, posiadające jednostkę zależną lub oddział na terenie Unii, których przychody na obszarze UE przekraczają 150 mln EUR rocznie. Pierwsze raporty zgodne ze standardami ESRS będą musiały zostać złożone w 2028 roku.

- Implementacja wymogów ESG będzie szczególnie wyzwaniem dla mniejszych firm w Polsce, które nie mają jeszcze odpowiednich zasobów do monitorowania działań środowiskowych. Szacuje się, że około 40–50% firm z sektora TSL będzie musiało dostosować swoje systemy raportowania do nowych wymogów, co dla wielu polskich MŚP oznacza konieczność przeznaczenia znacznych środków na wdrożenie odpowiednich procedur i działań wymaganych do raportowania ESG. Koszty te mogą wynosić od 50 do 200 tys. EUR, zależnie od skali operacji – mówi Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej. 

Najpierw inwestycja, potem oszczędności

Dostosowanie się do regulacji ESG wymaga od firm z sektora TSL znacznych nakładów finansowych już na wstępie – zaczynając od kosztownych audytów wewnętrznych, które mają identyfikować obszary do poprawy, a także umożliwić stworzenie planu dostosowania się do nowych wymogów regulacyjnych. W Polsce pełny audyt ESG dla większego przedsiębiorstwa może wynosić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. 

- Przykładowo, zakup pojazdów o niższej emisji lub napędzanych paliwami alternatywnymi może w długim okresie przynieść oszczędności paliwowe, ale początkowe nakłady są znaczne i obciążające dla wielu firm. Dodatkowo, podnoszenie kompetencji w zakresie zarządzania ESG wymaga inwestycji w szkolenia i rozbudowę zespołów, co generuje koszty operacyjne i administracyjne. Transparentność w łańcuchu dostaw oraz współpraca z dostawcami spełniającymi normy ESG, choć korzystna wizerunkowo, również oznacza wyższe koszty – podpowiada Maciej Maroszyk i dodaje:  –  Brak spełnienia tych standardów, choćby ze względu na koszty, może jednak skutkować wykluczeniem z istotnych przetargów i ograniczeniem dostępu do kluczowych kontraktów, co stawia mniejsze firmy przed poważnymi wyzwaniami finansowymi. 

Przyszłość sektora TSL w kontekście ESG

Wdrażanie ESG w sektorze TSL to nie tylko wymóg prawny, ale również ważny krok ku bardziej świadomym działaniom na rzecz środowiska. Firmy podejmujące działania w kierunku rozwoju, zyskują szansę na lepszą pozycję rynkową. Mają także dostęp do unijnych funduszy i preferencyjnych warunków finansowych, co może stanowić istotną przewagę konkurencyjną. Jednak warto pamiętać, że implementacja ESG wiąże się z dodatkowymi kosztami, które stanowią wyzwanie szczególnie dla mniejszych firm z branży, ponownie obciążających ich budżety w krótkim okresie czasu. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

REKLAMA

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA