Usługi detektywistyczne - jakie są warunki ich świadczenia?
REKLAMA
REKLAMA
Usługi detektywistyczne, ich zasady wykonywania, prawa i obowiązki detektywów oraz zasady i tryb nabywania uprawnień do wykonywania usług detektywistycznych określa ustawa z dnia 6 lipca 2001r. o usługach detektywistycznych (Dz. U. z 2002r. Nr 12, poz. 110, z późn. zm.)
REKLAMA
Usługami detektywistycznymi są czynności polegające na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach, realizowane na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, w formach i w zakresie niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych na mocy odrębnych przepisów, a w szczególności:
- w sprawach wynikających ze stosunków prawnych dotyczących osób fizycznych,
- w sprawach wynikających ze stosunków gospodarczych dotyczących:
- wykonania zobowiązań majątkowych, zdolności płatniczych lub wiarygodności w tych stosunkach,
- bezprawnego wykorzystywania nazw handlowych lub ujawnienia wiadomości stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę handlową,
- sprawdzenie wiarygodności informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym;
- poszukiwanie osób zaginionych lub ukrywających się;
- poszukiwanie mienia;
- zbieranie informacji w sprawie, w której toczy się postępowanie karne, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe albo inne, jeżeli w toku postępowania można zastosować przepisy prawa karnego (zleceniodawcą tych czynności nie mogą być organy prowadzące lub nadzorujące postępowania w tych sprawach).
Jakie warunki trzeba spełnić, aby prowadzić działalność detektywistyczną?
Przedsiębiorca może wykonywać działalność w zakresie usług detektywistycznych, jeżeli:
- posiada licencję:
- przedsiębiorca lub ustanowiony przez niego pełnomocnik- w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
- co najmniej jedna osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy lub pełnomocnik ustanowiony przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością detektywistyczną - w przypadku przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną,
- nie jest wpisany do rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego,
- osoby nieposiadające licencji, wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy oraz ustanowieni przez ten organ prokurenci oraz przedsiębiorca będący osobą fizyczną nie byli karani za przestępstwa umyślne lub umyślne przestępstwa skarbowe,
- zawarł umowę ubezpieczenia, której mowa w art.24 ust.1 ustawy o usługach detektywistycznych.
Licencję wydaje komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych jest działalnością regulowana w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz.1095, z późn. zm.) i wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności detektywistycznej. Organem prowadzącym rejestr jest minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Polecamy: Jak go stworzyć- zasady konstruowania biznesplanu
Zakaz wykonywania działalności
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności w zakresie usług detektywistycznych, gdy:
- przedsiębiorca wraz z wnioskiem złożył oświadczenie niezgodne ze stanem faktycznym,
- przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej (w zakresie usług detektywistycznych) w wyznaczonym przez organ terminie,
- stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej (w zakresie usług detektywistycznych) przez przedsiębiorcę.
Decyzja o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności podlega natychmiastowemu wykonaniu. W przypadku wydania takiej decyzji, organ z urzędu wykreśla wpis przedsiębiorcy w rejestrze działalności regulowanej.
Polecamy: Co zawrzeć we wniosku o wpis do rejestru usług detektywistycznych?
Źródło: MSWiA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.