Pracownicy nie chcą już owocowych czwartków? Te 3 benefity warto wprowadzić w firmie
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest dobry benefit?
Dobry benefit to coś więcej niż forma podziękowania za codzienną pracę i dodatek do wynagrodzenia. To wyróżnik, który przyciąga talenty, buduje lojalność wobec firmy, motywuje i zwiększa zaangażowanie zespołu. Współczesny program benefitowy powinien być elastyczny i dostosowany do dynamicznych zmian społecznych. Część świadczeń, które jeszcze kilka lat temu cieszyły się popularnością, dziś przestaje spełniać swoją rolę. Dlatego aż 48% firm planuje uzupełnić ofertę benefitową o nowe, bardziej atrakcyjne rozwiązania odpowiadające na aktualne potrzeby pracowników[1].
REKLAMA
Psycholog dla pracownika
REKLAMA
Prywatna opieka medyczna to już standard w wielu firmach – pracownicy mogą liczyć na pomoc stomatologa, laryngologa czy okulisty. Jednak w ostatnich latach to zdrowie psychiczne staje się priorytetem. Pracodawcy coraz częściej inwestują we wsparcie psychologiczne, odpowiadając na potrzeby pracowników, którzy mierzą się z wieloma wyzwaniami.
- Współcześni pracownicy mierzą się z coraz wyższym poziomem stresu. Negatywnie wpływa na nich m.in. coraz szybsze tempo życia czy nieustanne śledzenie wiadomości w internecie. Wiele osób zmaga się z wypaleniem zawodowym, jest przytłoczona nadmiarem obowiązków, ale także sytuacją na rynku pracy. Pracownicy zastanawiają się, które stanowiska już wkrótce zostaną przejęte przez AI. Pojawiają się lęki, zaburzenia odżywiania czy depresja – mówi Aleksandra Dejewska-Wysogrocka, psycholożka i terapeutka zaburzeń odżywiania. – Niektórych z nich nie stać, by skorzystać z opieki psychologicznej, dlatego dostęp do niej w ramach benefitów byłby nieocenionym wsparciem. Spotkania z psychologiem – indywidualne lub grupowe – mogą pomóc im lepiej zarządzać stresem, emocjami i rozwijać umiejętność uważności. W skali całej firmy pozytywnie wpłynie to na redukcję nieobecności. Tego rodzaju pomoc jest również niezwykle istotna dla osób przeżywających żałobę, borykających się z zaburzeniami odżywiania, takimi jak anoreksja czy bulimia, a także dla tych, którzy mierzą się z innymi wyzwaniami emocjonalnymi – dodaje ekspertka.
Okazuje się, że aż 62% respondentów chętnie skorzystałoby ze wsparcia psychologicznego, gdyby było ono dostępne jako benefit[2]. Coraz więcej firm, które dostrzegają wpływ dobrostanu psychicznego na efektywność i rozwój, wprowadza to świadczenie dla swoich zespołów.
Umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2025
Karty podarunkowe
REKLAMA
Podkreślanie roli work-life balance i mówienie o tym, że czas, który spędzamy poza pracą, jest bardzo ważny, to już za mało. Pracodawcy coraz częściej rozumieją, że ich działania mogą wesprzeć pracowników w dbaniu o dobrostan. Bony towarowe, karty przedpłacone oraz rabatowe to kolejny benefit, z którego chętnie korzystają pracownicy – wskazało go 49% respondentów[3]. W trend ten wpisują się również wirtualne karty podarunkowe, które znakomicie odpowiadają na potrzeby m.in. zespołów pracujących zdalnie.
- W Booksy staramy się być blisko naszych użytkowników. Analizujemy ich potrzeby, a także trendy rynkowe. Wiemy, jak ważna dla pracowników jest swoboda wyboru, a także jak istotne dla ich efektywności w pracy jest dbanie o swój dobrostan. Wprowadzając wirtualne karty podarunkowe, zależało nam na tym, by dać im dostęp do tysięcy salonów beauty na terenie całego kraju i szerokiej oferty usług: od fryzjera i barbera po fizjoterapeutę czy trenera personalnego. Dzięki temu, otrzymując taką kartę od pracodawcy, mogą wykorzystać ją na to, czego w danym momencie najbardziej potrzebują – mówi Marta Chmielewska, Head of B2C Marketing z Booksy.
Dlaczego karta podarunkowa to dobry i trafiony prezent? Bo to dobre rozwiązanie zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, dające swobodę wyboru czasu i miejsca wykorzystania.
Czytanie w pracy
Książki w biurze? Jak najbardziej! Czytanie oraz wspólne dyskutowanie o literaturze to jeden z benefitów, który nie tylko realnie wpływa na rozwój osobisty pracowników, ale także podnosi poziom satysfakcji z pracy i łączy pokolenia. Jak pokazują badania naukowców z uniwersytetu w Sussex, czytanie książek obniża stres o 68%, pozytywne działanie można zauważyć już po 6 minutach przewracania kartek.
W niektórych przedsiębiorstwach już dziś znajdziemy takie rozwiązania jak strefy ciszy, w których, w czasie przerwy, można poczytać książkę lub gazetę. Powstają także firmowe kluby książki – zespoły czytają dany tytuł, by następnie o nim dyskutować i dzielić się przemyśleniami.
- Jakie książki można zaproponować swoim pracownikom? Takie, które budują ich odporność psychiczną, rozwijają i wspierają. Przy czym warto czytać nie tylko książki popularne w biznesie, ale również literaturę piękną, bo to powieści, biografie potrafią nas zainspirować i zderzyć z różnorodnością perspektyw. Najlepiej, jeśli lektury dają zespołowi do myślenia, ale także sprawiają przyjemność – mówi dr Katarzyna Buszkowska, autorka programu rozwojowego Leadership Library. – Jeszcze przed warsztatami ustalamy z pracodawcami, co jest najważniejsze dla zespołu, jakie kluczowe kompetencje będziemy rozwijać. Uczestnicy otrzymują lekturę na miesiąc przed spotkaniem. Same warsztaty to przede wszystkim rozmowy o książkach, ale także wspieranie kultury różnorodności punktów widzenia. Na zakończenie programu pracodawca otrzymuje raport ze szczegółami dotyczącymi wkładu w rozwój kultury DEI (diversity, equity & inclusion) i ESG (environmental, social responsibility i corporate governance) – wyjaśnia ekspertka.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak wybrać benefit, z którego pracownicy będą zadowoleni. Odpowiedź jest prosta – zapytać, czego zespół oczekuje. Badania pokazują, że najczęściej jest to elastyczność pracy, działania wspierające zdrowie i dobrostan, ale także rozwój zawodowy i osobisty. Ważny jest również work-life balance. Spośród ogromnej bazy benefitów dostępnych na rynku warto jednak wybrać te, które realnie wpłyną na życie pracowników i pozwolą budować zmotywowany, efektywny i zdrowy zespół. To do nich należy przyszłość.
[1] Raport ICAN Institute, Benefity przyszłości, s. 9.
[2] Tamże, s. 25.
[3] Tamże, s. 9.
REKLAMA
REKLAMA