REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biznes

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

INFOR IT najlepszym twórcą aplikacji mobilnej

18 lutego 2016 r. po raz piąty przyznano prestiżowe nagrody Mobile Trends Awards. W tym roku nagrody powędrowały do zwycięzców w 17 kategoriach. INFOR IT został zwycięzcą w kategorii Firma/Instytucja za najlepszą aplikację mobilną - Konkurs Chopinowski 2015.

Startupy mogą liczyć na ulgi podatkowe

Startupy powinny mieć możliwość korzystania z ulg podatkowych. Nowe ulgi inwestycyjne dla startupów są prowadzone w ramach Międzyresortowego Zespołu ds. Innowacyjności.

Jak sporządzić PIT-11 i PIT-8C za 2015 r.?

Płatnicy podatku m.in. od przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście i podmioty dokonujące wypłaty należności z innych źródeł, np. zasiłków chorobowych lub macierzyńskich zleceniobiorcom, są zobowiązani do sporządzenia i przekazania odpowiednio PIT-11 lub PIT-8C podatnikom i właściwym dla nich urzędom skarbowym. Mają na to czas do 29 lutego 2016 r. Od 1 stycznia 2016 r. do korekty tych formularzy nie jest wymagane uzasadnienie przyczyn jej dokonania.

Jak wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty?

Otrzymałem zapłatę na podstawie faktury pro forma. Jak powinienem wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty? Co powinienem wpisać w miejscu, w którym na fakturze podaje się sposób zapłaty, skoro zapłatę już otrzymałem?

REKLAMA

Internet narzędziem wspierającym sprzedaż

Każde przedsiębiorstwo handlowo-usługowe korzysta z oprogramowania, które wspiera sprzedaż. Od czasów kiedy Internet nie był jeszcze tak powszechny, sporo się jednak zmieniło. Przeskok na programy okienkowe był dużym krokiem w przyszłość i przyniósł szereg korzyści, bez których dzisiaj nie wyobrażamy sobie pracy. Jednym z takich plusów jest możliwość zdalnego dostępu do bazy danych, z każdego miejsca na świecie. I to zarówno przez przedsiębiorcę oraz jego pracowników, jak i przez kontrahentów.

Zawiadomienie o wyborze formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy

Do 22 lutego 2016 r. podatnicy podatku dochodowego, mający kalendarzowy rok podatkowy, którzy chcą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, powinni złożyć zawiadomienie w urzędzie skarbowym. W artykule przedstawiamy, jakie są zalety i wady tych form rozliczeń oraz kto i po spełnieniu jakich warunków może z nich skorzystać.

Jak dokonać korekty rocznej VAT za 2015 r.

25 lutego 2016 r. mija termin złożenia deklaracji za styczeń, w której należy dokonać korekty rocznej za 2015 r. Korektę tę mają obowiązek przeprowadzić podatnicy, którzy w 2015 r. stosowali proporcję oraz zmienili przeznaczenie środków trwałych.

Podpisana faktura sposobem na tańsze i szybsze postępowanie sądowe

Jednym z najpoważniejszych zmartwień przedsiębiorców są nieuregulowane należności i opóźniający się z płatnością kontrahenci. W niektórych przypadkach konieczne jest występowanie ze swoimi roszczeniami na drogę sądową. Tu jednak przeszkodą mogą okazać się wysokie opłaty sądowe i przedłużające się postępowanie. W tym artykule przedstawiam kilka sposobów jak przedsiębiorca może obniżyć zarówno koszty ewentualnego pozwu, jak również przyspieszyć samo załatwienie sprawy.

REKLAMA

Rejestracja spółek prawa handlowego - nowe możliwości systemu S-24

Rejestracja spółek prawa handlowego poprzez internetowy system udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości jest coraz częściej stosowana przez przedsiębiorców. Jest to rozwiązanie mające sporo zalet a ustawodawca wprowadza do systemu coraz to nowsze rozwiązania, które umożliwiają dokonanie większej ilości czynności przedsiębiorcom sprzed ekranu ich komputera. Poniżej przedstawiamy rozwiązania wprowadzone przez ostatnie kilka miesięcy oraz te, które mają się pojawić niebawem.

Jak optymalizować opodatkowanie dochodów menedżerów?

Pakiet medyczny, telefon i samochód służbowy to dzisiaj standardowe benefity dla menedżera. Jak więc zachęcić dobrego specjalistę do pozostania w firmie? Czy da się efektywnie podnieść wynagrodzenie netto pracownika bez ponoszenia przy tym dodatkowych kosztów? Odpowiedzią może być planowanie podatkowe.

Pierwszy konkurs w ramach działania 1.2 Sektorowe programy B+R, PO IR 2014-2020

Programy sektorowe mają na celu finansowanie prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska prowadzących działalność w danej branży. Podmioty uprawnione o ubieganie się o wsparcie to przedsiębiorcy i konsorcja przedsiębiorstw (co najmniej dwa przedsiębiorstwa). Wnioski o dofinansowanie w ramach pierwszego konkursu można składać w terminie od 1 lutego do 1 marca 2016 r.

Dotacje unijne – przegląd źródeł finansowania (cz.2)

Zanim przedsiębiorca sięgnie po dotację, warto aby zapoznał się ze źródłami, z których płyną unijne pieniądze. Przedstawiamy przegląd funduszy unijnych i wybrane konkursy, w których aktualnie można składać wnioski o dofinansowanie.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych

Do połowy kwietnia 2016 r. Polska zobowiązana jest wdrożyć unijne dyrektywy o zamówieniach publicznych.

Wycena pozycji wyrażonych w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym za 2015 r.

Jednostki, które przeprowadzają operacje w walutach obcych, muszą je wyceniać oraz ujmować w księgach rachunkowych w polskich złotych. Przeliczeniu na walutę polską podlegają wszystkie wyrażone w walucie obcej aktywa i zobowiązania – na bieżąco oraz na dzień bilansowy.

Kto zapłaci 70% podatek od odpraw i odszkodowań od 1 stycznia 2016 r.

Menedżerowie zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub osoby świadczące usługi zarządzania w ramach umowy cywilnoprawnej od 1 stycznia 2016 r. zapłacą 70% podatek dochodowy od odpraw i odszkodowań przewyższających ustawową wysokość. Zatem do zapłaty zryczałtowanego podatku nie będą zobowiązani zwykli pracownicy, wykonujący inne czynności niż zarządzanie. Doprecyzowanie w tym zakresie wprowadziła nowelizacja ustawy z 25 listopada 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rynek płatnościach e-commerce w 2016 roku

Rynek płatności e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Najpierw obserwowaliśmy mozolne początki, w tym zakaz wykorzystania internetu do celów komercyjnych, później jedynie kontakt telefoniczny ze sprzedawcą, aż wreszcie pojawienie się funkcji „koszyka zakupów” i intensywny rozwój metod płatności w e-commerce. Początek roku 2016 to dobry czas na to, aby dokonać retrospekcji i wskazać główne trendy w dalszym rozwoju tego rynku.

Nowy obowiązek informacyjny sklepów internetowych 2016

W 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i ODR od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo również postępowanie cywilne.

Dotacje unijne – jak wygląda proces pozyskania dotacji (cz.1)

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej umożliwia realizację projektu lub przedsięwzięcia biznesowego, którego sfinansowanie z innych źródeł może być utrudnione. Procedura ubiegania się o dotację unijną jest złożona, toteż potencjalni beneficjenci powinni poznać jej ogólny przebieg i założenia przed rozpoczęciem starań o uzyskanie wsparcia finansowego z funduszy UE.

Prowadzenia biura rachunkowego a formalności

Prowadzenie biura rachunkowego wiąże się z koniecznością dopełnienia licznych formalności ustawowych, w tym m.in. zawarcia stosownego ubezpieczenia OC oraz spełnienia wymogów ustawowych wynikających ze znowelizowanej ustawy o ochronie danych osobowych.

Rozliczanie składek ZUS za zleceniobiorców na przełomie 2015 i 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe zasady ustalania obowiązku ubezpieczeniowego za zleceniobiorców. Szczególnie wiele wątpliwości dotyczy rozliczania składek za pierwsze miesiące 2016 r. Poniżej omawiamy najczęściej występujące w praktyce problemy z rozliczeniem składek za zleceniobiorców przy zbiegu starych i nowych przepisów.

Prawo restrukturyzacyjne – zakres obowiązywania układu

Nowe prawo dotyczące restrukturyzacji wynika z przepisów ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r. Nowe prawo restrukturyzacyjne ma zapewnić większą ochronę interesów wierzycieli poprzez zachowanie bytu gospodarczego dłużnika.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe w przypadku zmiany zarządu?

Co zrobić z kosztami skorygowanymi w 2015 r., jeżeli fakturę zapłacimy dopiero w 2016 r.?

Kiedy należy korygować przychody wstecz a kiedy na bieżąco

Giełda źródłem kapitału dla przedsiębiorstw – przygotowanie do debiutu

Emisja akcji to dla spółek możliwość uzyskania dodatkowego kapitału przeznaczonego na dalszy rozwój. Jakie podmioty powinny rozważyć taki krok?

Sprawozdania finansowe jednostek mikro – po zmianach

Lata 2014–2015 to okres zmian w prawie bilansowym, których istotą było wprowadzenie ułatwień w sprawozdawczości finansowej dla najmniejszych jednostek, tj. jednostek mikro. Opracowanie to kompleksowo przedstawia warunki pozwalające uznać dany podmiot za taką jednostkę, omawia uproszczenia i zwolnienia, z których mogą one korzystać, a także wskazuje, w jaki sposób powinny one sporządzić roczne sprawozdanie finansowe.

Podatek bankowy od lutego 2016 r.

Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych została przyjęta 29 grudnia 2015 przez Sejm i choć Senat wprowadził do ustawy kilkanaście poprawek wszystko wskazuje na to, że od lutego br. zacznie obowiązywać. Banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOKi i firmy pożyczkowe zostaną obłożone tzw. podatkiem bankowym, wynoszącym rocznie 0,44 procent wartości ich aktywów, ta nowa danina ma przynieść budżetowi państwa roczne wpływy na poziomie 55 mld zł potrzebne na sfinansowanie obiecanych przez rząd programów socjalnych.

Prawo upadłościowe - zmiany 2016

Nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i znowelizowane prawa upadłościowego obowiązują od stycznia 2016 r. Dzięki restrukturyzacji dłużnik ma cztery sposoby na zawarcie układu z wierzycielami, który umożliwi zachowanie firmy. Przedsiębiorca, w zależności od swojej sytuacji, może wybrać najlepszą dla siebie procedurę. W ramach nowelizacji prawa upadłościowego wierzyciele mają też większy wpływ na przebieg postępowania.

ZUS IWA za 2015 r.

1 lutego 2016 r. upływa termin na złożenie do ZUS „Informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe” – ZUS IWA. ZUS ustali stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny okres składkowy tym płatnikom, którzy za trzy ostatnie, kolejne lata kalendarzowe przesłali do ZUS informację ZUS IWA. Pozostali płatnicy składek będą zobowiązani samodzielnie ustalić wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej ich od 1 kwietnia 2016 r.

Prawo restrukturyzacyjne - zmiany od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy – Prawo restrukturyzacyjne. Większa dostępność metod i sposobów restrukturyzacji zobowiązań przez dłużników będzie wpływała z pewnością na działalność i strategie firm windykacyjnych. Już w założeniach ustawy zakładano, że Prawo restrukturyzacyjne ma uchronić przedsiębiorstwa znajdujące się w tarapatach finansowych przed agresywną windykacją. W opracowaniu przedstawiamy, na co powinny zwrócić uwagę firmy windykacyjne, nabywając wierzytelności wobec podmiotu objętego restrukturyzacją.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa po zmianach od 1 stycznia 2016 r.

1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie ustawa – Prawo restrukturyzacyjne. Ma ona na celu pomagać przedsiębiorstwom w uniknięciu upadłości w sytuacjach, gdy można je uratować, przeprowadzając proces restrukturyzacji.

Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do dwóch lat. Zawieszenie działalności gospodarczej ma wpływ na inne prawa i obowiązki podatnika, takie jak możliwość uzyskiwania przychodów, rozliczanie podatków, składanie deklaracji podatkowych czy prowadzenie amortyzacji środków trwałych.

Archiwizacja dokumentów z projektów unijnych

Beneficjenci dotacji z funduszy europejskich stykają się z rozbudowaną dokumentacją już na etapie przygotowywania i składania wniosku o przyznanie dofinansowania. Realizacja projektu także wiąże się z generowaniem kolejnych dokumentów. Dbałość o właściwe ich przechowywanie to jeden z kluczowych aspektów prawidłowego rozliczenia projektu.

Jakie koszty kształcenia przedsiębiorców są kwestionowane przez MF?

Ministerstwo Finansów przestrzega przedsiębiorców przed zaliczaniem do kosztów podatkowych wydatków na kształcenie, które nie mają związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. Na swojej stronie internetowej MF opublikowało komunikat, w którym zapowiedziało weryfikację indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych na ten temat w ostatnim czasie.

Nakłanianie pracownika konkurencyjnej firmy do ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa

Know-how, baza klientów i inne informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa mogą mieć istotną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy. W dobie konkurencyjnej gospodarki zdobycie informacji będących w posiadaniu konkurenta może przynieść nieuzasadnioną przewagę rynkową.

7 najlepszych wtyczek do WordPress dla marketerów

WordPress to jedna z najlepszych platform do zarządzania treścią stron internetowych. Jest łatwa w obsłudze, wspierana przez tysiące bystrych programistów z całego świata i co najlepsze - darmowa. Jednym z sekretów sukcesu WordPress jest rozbudowany ekosystem wtyczek (pluginów), które znacznie rozszerzają możliwości podstawowej wersji systemu.

5 trendów marketingowych, które czekają nas w 2016 roku

Media cyfrowe przeszły prawdziwą metamorfozę w ciągu ostatnich kilku lat, jednak firmy często nie są w stanie poradzić sobie z nawałem innowacji i nowych sposobów na dotarcie do klientów. Co to oznacza dla ambitnych marketerów, którzy już zastanawiają się, jak odnieść sukces w 2016 roku? Zamiast koncentrować się na tradycyjnych kanałach komunikacyjnych, należy spojrzeć naprzód i zastanowić się, jak wykorzystać nowe trendy, aby pokonać rywali rynkowych i zaspokoić potrzeby klientów. Poznaj trendy i sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę w 2016 roku.

Ewidencja księgowa poszczególnych rodzajów faktoringu

Faktoring to coraz częściej wykorzystywany sposób finansowania działalności firm. Polega na wykupieniu przez wyspecjalizowaną firmę (faktora) nieprzeterminowanych wierzytelności z odroczonym terminem płatności od wystawcy faktury (faktoranta). Faktorant otrzymuje niezwłocznie od faktora pieniądze za tę sprzedaż i może je przeznaczyć na bieżącą działalność czy inwestycje. Nie musi czekać na środki od odbiorcy do końca terminu płatności. Natomiast kontrahent sprzedawcy spłaca swoje zobowiązania firmie faktoringowej (faktorowi). W praktyce okazuje się jednak, że ujęcie księgowe transakcji faktoringowej powoduje wiele wątpliwości.

Na jakich zasadach pracodawcy mogą tworzyć zfśs w 2016 r.

Pracodawca, który na 1 stycznia 2016 r. zatrudnia więcej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, musi w tym roku prowadzić działalność socjalną w formie zfśs. Nie może zaprzestać tego nawet wtedy, gdy w trakcie roku stan osobowy ulegnie zmniejszeniu. Jeżeli jednak zatrudniający uzyska zgodę reprezentacji pracowników – związków zawodowych lub przedstawiciela pracowników, taki fundusz nie będzie tworzony. W tej sytuacji pracownicy będą mogli nadal występować do pracodawcy o wsparcie socjalne, przy czym ewentualne środki na ten cel będą przekazywane z innych źródeł.

Zadatek a zaliczka - konsekwencje dla przedsiębiorcy

Zadatek i zaliczka to dwie formy płatności, służące zabezpieczeniu przyszłej transakcji zarówno sprzedaży jak i usług. Która z tych form jest bardziej korzystna dla przedsiębiorcy?

Lista projektów realizowanych z Funduszy Europejskich 2014-2020 r.

Każde z państw członkowskich Unii Europejskiej ma obowiązek przejrzystego wydatkowania środków publicznych. Zgodnie z prawem unijnym publikujemy dane na temat każdego przedsięwzięcia realizowanego ze środków Unii Europejskiej oraz na temat firmy, organizacji lub instytucji, które otrzymały wsparcie.

Zakaz wypłaty dywidendy za granicę w celu unikania opodatkowania – zmiany w podatkach dochodowych

Od 31 grudnia 2015 r. zwolnienie z podatku od dywidend nie obejmie przypadków, gdy zostaną one wypłacone w wyniku fikcyjnych uzgodnień, nieodzwierciedlających rzeczywistości gospodarczej. Jeżeli więc głównym celem wypłaty dywidendy będzie uzyskanie zwolnienia z podatku, organy podatkowe będą miały podstawę do opodatkowania takiej transakcji. Tym samym podatnikom trudniej będzie wykorzystać zwolnioną z podatku dywidendę do wyprowadzenia zysku spółki poza Polskę.

Zasady obliczania odsetek od opóźnionej zapłaty

Od 1 stycznia 2016 r. zmieniają się zasady naliczania odsetek zarówno w obrocie między przedsiębiorcami, jak i w obrocie nieprofesjonalnym. Wprowadzone zmiany oznaczają, że odsetki za opóźnienie w zapłacie należności będą wyższe. Podwyższenie wysokości odsetek ma zdyscyplinować dłużników. Zmiany zostały wprowadzone w przepisach ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy – Kodeks cywilny.

Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe

Podatnik, który urządza uroczystość jubileuszową, podczas której wręcza swoim pracownikom upominki sfinansowane ze środków obrotowych, musi rozważyć kilka wątpliwości związanych z podatkowym i księgowym rozliczeniem skutków tego przekazania.

Mobilna rewolucja w bankowości dla firm

Otwarcie własnego biznesu to trudny proces. Wymaga nieszablonowych rozwiązań, oszczędzających czas i pieniądze, przy jednoczesnym znalezieniu niszy na rynku. Pomocną w tym zakresie ofertę, która wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu jednoosobowych firm i przedstawicieli wolnych zawodów przedstawił jeden z liderów bankowości dla firm PKO Bank Polski.

Firmy szybciej otrzymują pieniądze od swoich kontrahentów

W III kw. polscy przedsiębiorcy szybciej otrzymywali pieniądze od kontrahentów oraz lepiej oceniali swoją sytuację finansową - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Likwidacja działalności lub jej kontynuacja w innej formie

Podatnik, który likwiduje działalność, musi pamiętać o licznych obowiązkach, jakie przewiduje ustawa o VAT. To nie tylko spis z natury, ale również wyrejestrowanie kasy, gdy ją użytkował, zgłoszenie do urzędu likwidacji. Problemem jest również korekta rozliczeń VAT po likwidacji działalności. W aktualnym orzecznictwie sądy przyznają prawo do bieżącej korekty i składania deklaracji mimo likwidacji działalności.

Korespondencja z ZUS w toku kontroli – wzory pism z komentarzem

W związku z licznymi przypadkami nadużyć stosowania umów cywilnoprawnych przez przedsiębiorców ZUS nasilił kontrole płatników składek. Przedsiębiorcy muszą zatem liczyć się z obowiązkiem poddania się kontroli w zakresie prawidłowości opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Często są to skomplikowane postępowania, w których na każdym etapie duże znaczenie ma orientacja w obowiązujących przepisach i umiejętność zgodnego z prawem reagowania na działania organu kontroli.

Interpretacje podatkowe od 1 stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie duża nowelizacja Ordynacji podatkowej. Jednym z jej elementów jest usprawnienie systemu wydawania interpretacji podatkowych. Stanowią one ważny element ochrony podatników przed niejasnymi przepisami i sprzeczną wykładnią. Dlatego warto wiedzieć, co się w zakresie interpretacji podatkowych zmieni się od 1 stycznia 2016 r.

Remanent (spis z natury) w PKPiR

Jednym z podstawowych obowiązków podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów (dalej: PKPiR) jest sporządzanie co najmniej raz w roku spisu z natury, potocznie zwanego remanentem. Spis ten jest bardzo istotny, gdyż uwzględnia się go przy ustalaniu dochodu z działalności gospodarczej.

REKLAMA