REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy powinien rozliczyć podatek u źródła?

Kto i kiedy powinien rozliczyć podatek u źródła? /fot. Fotolia
Kto i kiedy powinien rozliczyć podatek u źródła? /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy i spółki będące osobami prawnymi często muszą występować w roli płatników tzw. podatku u źródła. W opracowaniu przedstawiamy, czym jest podatek u źródła i kiedy polskie podmioty muszą wystąpić w roli jego płatnika. Przedstawiamy także rozwiązania problemów związanych z podatkiem u źródła, z którymi podatnicy najczęściej spotykają się w praktyce.

I. Podatek u źródła – zasady ogólne pobierania

REKLAMA

Podatek u źródła to podatek z tytułu przychodów uzyskiwanych na terytorium Polski przez podatników objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym (w uproszczeniu – nierezydentów) pobierany w formie ryczałtu (art. 21 ust. 1 updop oraz art. 29 ust. 1 updof). Podatek u źródła pobierany jest od wypłacanych za granicę płatności, m.in. z tytułu dywidend, odsetek, należności licencyjnych, użytkowania urządzenia przemysłowego. Stawka tego podatku waha się od 10% (np. zyski zagranicznych przewoźników lotniczych) do 20% (np. odsetki). Podatek według tych stawek pobierany jest, gdy nie mają zastosowania odpowiednie postanowienia umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przewidują one niższe stawki albo nawet zwolnienie z podatku. Aby z nich skorzystać, zagraniczny kontrahent musi jednak przedstawić polskiemu płatnikowi certyfikat rezydencji, czyli dokument poświadczający miejsce, gdzie rozlicza się z podatków. Do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego obowiązani są, jako płatnicy, m.in. polskie osoby prawne czy będące przedsiębiorcami osoby fizyczne (art. 26 ust. 1 updop oraz art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 1 updof).

Podatek u źródła krok po kroku

Polski podatnik, dokonując płatności należności za granicę, powinien:

● Krok 1. Sprawdzić, czy jest ona opodatkowana podatkiem u źródła (zob. pkt I.2. opracowania),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● Krok 2. Sprawdzić, czy jest płatnikiem tego podatku (zob. pkt I.1. opracowania) i czy należność nie jest objęta zwolnieniem podatkowym (zob. pkt I.6. opracowania),

● Krok 3. Ustalić, jaką stawką jest opodatkowana ta należność (zob. pkt I.4. opracowania),

● Krok 4. Jeżeli jest to konieczne – uzyskać certyfikat rezydencji (zob. pkt I.8. opracowania),

● Krok 5. Wywiązać się z obowiązków płatnika – wycenić i pobrać podatek u źródła (zob. pkt I.5. opracowania),

● Krok 6. Zaksięgować wypłatę (zob. pkt I.9. opracowania).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Kto i kiedy powinien rozliczyć podatek u źródła

W dalszej części artykułu szczegółowe omówienie problemu poparte wieloma przykładami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA