Jak ująć w księgach rachunkowych „zaokrąglenia” wynikające z deklaracji VAT
REKLAMA
REKLAMA
Zasady dokonywania zaokrągleń przy przenoszeniu z ewidencji VAT do deklaracji.
REKLAMA
REKLAMA
Ewidencja zakupu i sprzedaży prowadzona na potrzeby VAT w sposób precyzyjny musi odzwierciedlać kwoty transakcji podlegające opodatkowaniu. Wpisy dokonane przez podatnika w tej ewidencji muszą być zgodne z treścią wystawianych oraz otrzymywanych faktur. Tym samym podsumowanie kwoty VAT powinno być zgodne z sumą tego podatku wynikającą z poszczególnych dokumentów objętych rejestrem VAT. Oznacza to, że poszczególne wpisy w ewidencjach oraz ich podsumowania są podawane z dokładnością do 1 grosza, czyli bez zaokrągleń.
Tak sporządzona ewidencja stanowi następnie podstawę do sporządzenia deklaracji. Kwoty przeniesione z ewidencji VAT do deklaracji podatkowej należy zaokrąglić z dokładnością do 1 zł. Sposób zaokrąglania wynika z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, w którym wskazuje się, że podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zasada ta obowiązuje również podatnika VAT, który przenosi wartości netto oraz kwoty należnego i naliczonego podatku z ewidencji VAT do deklaracji VAT.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ująć w księgach rachunkowych „zaokrąglenia” wynikające z deklaracji VAT
W artykule omówiono również przykład omawiający ujęcie w księgach rachunkowych zaokrągleń VAT.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.