REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT /fot. Fotolia
Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błędy w fakturowaniu zdarzają się każdemu. Trudno uchronić się przed nimi nawet bardzo doświadczonej osobie. Dlatego jeżeli taki błąd już wystąpi, ważne jest, aby sprawnie go wyeliminować, najlepiej w sposób niepowodujący żadnych negatywnych konsekwencji podatkowych.

REKLAMA

Przy dokumentowaniu transakcji fakturą błędy można podzielić na dwa podstawowe rodzaje. Pierwszym z nich są błędy będące skutkiem ewidentnych pomyłek, jak np. błędy w oznaczeniu stron transakcji, błędy wartościowe związane np. z wartością sprzedaży czy z kwotą VAT. Te błędy, popełnione zwykle nieświadomie, na ogół dość sprawnie można wyeliminować i nie skutkują one poważniejszymi konsekwencjami, np. w postaci utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego. Drugim rodzajem błędów są błędy wynikające ze świadomego na ogół współdziałania stron transakcji. Mają na celu np. zafakturowanie transakcji, która w rzeczywistości w ogóle nie nastąpiła (chodzi o tzw. puste faktury). Te nieprawidłowości, mające na celu nadużycia w VAT, są już poważniejsze w skutkach, gdyż zwykle powodują obowiązek zapłaty VAT należnego przez wystawcę faktury, przy jednoczesnym braku prawa do odliczenia podatku przez odbiorcę faktury.

REKLAMA

Dla uczestników obrotu gospodarczego, będących sprzedawcami lub nabywcami, bardzo istotna jest znajomość skutków podatkowych każdego z popełnionych błędów oraz sposobu ich korekty.

I. Błędy w fakturowaniu

1. Błędy popełniane przez wystawcę faktury i sposoby ich korekty

Każda transakcja podlegająca opodatkowaniu powinna być wykazana na fakturze zgodnie z rzeczywistym jej przebiegiem, z uwzględnieniem uzgodnionych warunków cenowych. Wszelkie odstępstwa w postaci zawyżenia lub zaniżenia ceny i kwoty podatku muszą być skorygowane przez wystawcę faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.1. Korekta zawyżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku

Jednym z błędów popełnianych przez wystawcę przy fakturowaniu sprzedaży jest zawyżenie podstawy opodatkowania (np. zawyżenie ceny), skutkujące również zawyżeniem kwoty VAT. Zawyżenie samej tylko kwoty VAT może być natomiast spowodowane zastosowaniem błędnej stawki VAT. W przypadku zawyżenia podatku należnego wystawca faktury jest zobowiązany zapłacić fiskusowi kwotę podatku, która wynika z wystawionej faktury, i to mimo że jej zawyżona wysokość nie jest zgodna z rzeczywistym przebiegiem transakcji (błąd w cenie) czy obowiązującymi w tym zakresie przepisami o VAT (błąd w stawce podatku). Podstawę tej zapłaty stanowi art. 108 ust. 2 ustawy o VAT, z którego wynika, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego, jest zobowiązana do jego zapłaty. Rozliczenia takiej faktury należy dokonać w deklaracji VAT-7.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT

W artykule m.in.:

  • Korekta zaniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku
  • Błędy, które nie powodują u nabywcy utraty prawa do odliczenia VAT, i sposoby ich korekty
  • Odliczenie VAT wykazanego na fakturze według zawyżonej stawki VAT
  • Przedwczesne lub zbyt późne wystawienie faktury – skutki dla sprzedawcy
  • Otrzymanie przedwcześnie lub zbyt późno wystawionej faktury – skutki u nabywcy
  • Rozliczenie tzw. pustych faktur przez sprzedawcę
  • Odliczenie VAT z „pustej” faktury
  • Pozostałe błędy i nadużycia, które pozbawiają nabywcę prawa do odliczenia VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA