REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo tworzyć harmonogramy czasu pracy

Jak prawidłowo tworzyć harmonogramy czasu pracy. /fot. Fotolia
Jak prawidłowo tworzyć harmonogramy czasu pracy. /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie harmonogramów czasu pracy jest niezbędne wówczas, gdy pracownicy nie mają ustalonych stałych godzin i stałych dni wykonywania pracy. Planując grafik czasu pracy, pracodawca musi zaplanować pracownikom odpowiedni wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym, zapewnić minimalną liczbę dni wolnych od pracy oraz zachować odpoczynki dobowe i tygodniowe, a także pamiętać o przestrzeganiu doby pracowniczej.

Pracodawca nie musi tworzyć indywidualnych rozkładów czasu pracy (harmonogramów, grafików), jeżeli:

REKLAMA

● rozkład czasu pracy pracownika wynika z prawa pracy, obwieszczenia albo z umowy o pracę (będą to stałe rozkłady wskazujące na wykonywanie pracy w tych samych dniach i tych samych godzinach),

● w porozumieniu z pracownikiem ustali czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm czasu pracy (zadaniowy czas pracy),

● na pisemny wniosek pracownika stosuje do niego ruchome rozkłady czasu pracy,

● na pisemny wniosek pracownika ustali mu indywidualny rozkład czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W pozostałych sytuacjach pracownik nie ma innych, poza grafikiem czasu pracy, źródeł informacji o tym, kiedy będzie musiał świadczyć pracę. Harmonogramy powinny być zatem tworzone wszędzie tam, gdzie nie ma stałych, ustalonych w przepisach wewnątrzzakładowych lub w inny sposób (np. w porozumieniu zawartym z pracownikiem, dotyczącym stosowania wobec niego indywidualnego rozkładu czasu pracy) godzin i dni pracy.

Harmonogramy mogą być tworzone w formie pisemnej lub elektronicznej na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, przy czym minimalnie muszą obejmować co najmniej 1 miesiąc (art. 129 § 3 Kodeksu pracy). Inne okresy, na jakie powinny być sporządzane harmonogramy, obowiązują w stosunku do kierowców i pracowników instytucji kultury.

Pracownik powinien otrzymać swój grafik co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który został sporządzony ten rozkład.

Zasady tworzenia harmonogramów

Osoba przygotowująca harmonogram czasu pracy powinna mieć na uwadze – poza kwestiami zapotrzebowania na pracę czy obsady w poszczególnych dniach i godzinach – także to, że:

● harmonogram musi być zgodny z regulacjami w zakresie rozkładu czasu pracy wynikającymi z przepisów wewnętrznych (najczęściej z regulaminu pracy);

REKLAMA

● w harmonogramie tworzonym na cały okres rozliczeniowy (np. wówczas, gdy mamy miesięczne okresy rozliczeniowe) można zaplanować pracę nie dłuższą niż wymiar czasu pracy dla danego miesiąca; tak samo w odniesieniu do dni wolnych – należy zaplanować ich minimalną liczbę odnosząc się do danego okresu rozliczeniowego;

● jeżeli harmonogram dotyczy tylko części okresu rozliczeniowego, to nie ma konieczności, by przewidziany w nim czas pracy był równy wymiarowi dla miesiąca, na który tworzymy harmonogram; podobnie z dniami wolnymi – wymiar i dni wolne muszą się zgadzać łącznie w okresie rozliczeniowym;

● należy wskazać w grafiku dni pracy, godziny rozpoczynania i kończenia pracy;

● planowana dzienna liczba godzin pracy musi być zgodna ze stosowanym systemem czasu pracy (maksymalnie 8 godzin dla systemu podstawowego, wyższe wymiary dzienne przy stosowaniu systemów, w których dopuszczalna jest praca powyżej 8 godzin na dobę);

● jedyna przerwa, która musi być oznaczona w harmonogramie, dotyczy przypadków stosowania przerywanego systemu czasu pracy;

● planowana godzina rozpoczęcia pracy może przypadać w niezakończonej dobie pracowniczej jedynie wówczas, gdy stosowane są ruchome rozkłady czasu pracy;

pracownik musi mieć zapewnione minimalne odpoczynki dobowe i tygodniowe;

● przy planowaniu pracy w niedziele i święta należy jednocześnie zaplanować (i odpowiednio oznaczyć) dni wolne w zamian za tę pracę;

● co najmniej jedna niedziela na 4 tygodnie musi być wolna od pracy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak prawidłowo tworzyć harmonogramy czasu pracy

w artykule m.in.:

  • Regulacje wewnętrzne w zakresie rozkładu czasu pracy
  • Wymiar czasu pracy w grafiku
  • Godzina rozpoczęcia pracy w harmonogramie
  • Dni wolne w grafiku
  • Niedziele i święta a harmonogram czasu pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA