REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porozumienie Privacy Shield - czym jest tarcza prywatności?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Pudo
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Komputer, e-mail, dane osobowe/ Fot. Fotolia
Komputer, e-mail, dane osobowe/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Privacy Shield reguluje kwestie przekazywania danych osobowych z państw członkowskich UE do USA. Na jakich zasadach opiera się to nowe porozumienie?

Privacy Shield, czyli nowe zasady przekazywania danych osobowych do USA

W lipcu Komisja Europejska i rząd Stanów Zjednoczonych przyjęły porozumienie w sprawie nowych zasad transatlantyckiego przekazywania danych osobowych – Privacy Shield (Tarcza Prywatności). Reguluje ono kwestie związane z przekazywaniem danych osobowych z państw członkowskich UE do USA i zastąpiło unieważnione w ubiegłym roku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej porozumienie Safe Harbor (Bezpieczna Przystań). Czego się spodziewać? Czy to zmiana na lepsze?

REKLAMA

Przekazywanie danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy jest szczególnie obwarowane. Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego może nastąpić, jeżeli państwo docelowe zapewnia na swoim terytorium odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. Związane jest to z bardzo wysokim poziomem ochrony danych osobowych na terytorium UE i relatywnie niskim poziomem tej ochrony na terytorium państw trzecich.

Do państw niezapewniających odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, co może zaskakiwać, należą między innymi USA. Powoduje to, że wszelkie operacje przekazania danych z UE do USA, poza kilkoma wyjątkami opisanymi w ustawie o ochronie danych osobowych, potencjalnie wymagają każdorazowo uzyskania zgody Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Furtką była dotychczas tzw. bezpieczna przystań (Safe Harbor), a więc program certyfikowania, jako bezpieczne, poszczególnych podmiotów działających na terytorium USA.

Cierpieli giganci

REKLAMA

Z uwagi na unieważnienie porozumienia Safe Harbor przez TSUE w ubiegłym roku, liczna grupa amerykańskich przedsiębiorców znalazła się w prawnej próżni. Mowa tutaj w szczególności o największych graczach branży technologicznej, którzy od ostatniego pół roku pozostawali w stanie niepewności co do tego, w jaki sposób i czy w ogóle, mogą przekazywać dane osobowe swych klientów z UE do USA, a w konsekwencji np. przechowywać dane na serwerach tam ulokowanych.

W rezultacie, po ponad półrocznych negocjacjach, Komisja Europejska i rząd amerykański zawarli nowe porozumienie w przedmiocie ochrony danych osobowych przekazywanych z UE do USA, mające zastąpić dotychczasowe rozwiązania. Porozumieniu temu nadano nazwę – Privacy Shield.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest Tarcza?

Porozumienie Privacy Shield opierać się będzie na kilku podstawowych mechanizmach/zasadach:

  • przedsiębiorstwa amerykańskie stosujące Privacy Shield, umieszczane będą w ewidencji prowadzonej przez Departament Handlu USA, który prowadził będzie regularne przeglądy tych przedsiębiorstw pod kątem prawidłowego zabezpieczenia danych osobowych, pod rygorem usunięcia z ewidencji;
  • dostęp do pochodzących z UE danych przetwarzanych przez amerykańskie przedsiębiorstwa będzie dla administracji rządowej USA ograniczony wyłącznie do przypadków, w których stanie się on konieczny z uwagi na kwestie bezpieczeństwa narodowego lub stosowania prawa;
  • każda osoba, która twierdzi, że jej dane zostały wykorzystane w sposób niewłaściwy i niezgodny z Privacy Shield, uprawniona będzie do złożenia stosownej skargi, rozpatrywanej bądź to przez przetwarzającego, w ramach alternatywnych metod rozwiązywania sporu, bądź też przez Federalną Komisję Handlu, za pośrednictwem krajowych organów ochrony danych osobowych (np. polskiego GIODO);
  • Komisja Europejska i Departament Handlu USA będą rokrocznie dokonywać wspólnego przeglądu stosowania Privacy Shield.

Do Privacy Shield, amerykańskie przedsiębiorstwa będą mogły przystąpić już 1 sierpnia 2016 r. Czy Tarcza się sprawdzi? Zobaczymy… Nie wiadomo, czy zwiększy poziom bezpieczeństwa naszych danych osobowych, z pewnością jednak ułatwi życie przedsiębiorcom, w tym przedsiębiorcom mającym siedzibę w UE, a współpracującym z amerykańskimi partnerami.

Bartosz Pudo

Prawnik związany z Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest szefem Zespołu Prawa Własności Intelektualnej. Koordynuje wszystkie procesy wdrażania oraz dostosowywania do obowiązujących przepisów procedur z zakresu ochrony danych osobowych u klientów. Doradzał także w procesie wdrażania systemów informatycznych oraz aplikacji mobilnych, m.in. wykorzystywanej przez jedną z międzynarodowych grup kapitałowych internetowej platformy rekrutacyjnej. Analizował aspekty prawne procesu tworzenia i wprowadzenia na rynek europejski urządzeń elektronicznych produkowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Opiniuje umowy oraz doradza w sporach dotyczących praw autorskich, zwłaszcza w przemysłach kreatywnych i branży IT. Autor bloga personalia.com.pl poświęconego tematyce ochrony danych osobowych

Polecamy serwis: Umowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA