REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porozumienie Privacy Shield - czym jest tarcza prywatności?

Bartosz Pudo
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Komputer, e-mail, dane osobowe/ Fot. Fotolia
Komputer, e-mail, dane osobowe/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Privacy Shield reguluje kwestie przekazywania danych osobowych z państw członkowskich UE do USA. Na jakich zasadach opiera się to nowe porozumienie?

Privacy Shield, czyli nowe zasady przekazywania danych osobowych do USA

W lipcu Komisja Europejska i rząd Stanów Zjednoczonych przyjęły porozumienie w sprawie nowych zasad transatlantyckiego przekazywania danych osobowych – Privacy Shield (Tarcza Prywatności). Reguluje ono kwestie związane z przekazywaniem danych osobowych z państw członkowskich UE do USA i zastąpiło unieważnione w ubiegłym roku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej porozumienie Safe Harbor (Bezpieczna Przystań). Czego się spodziewać? Czy to zmiana na lepsze?

REKLAMA

Przekazywanie danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy jest szczególnie obwarowane. Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego może nastąpić, jeżeli państwo docelowe zapewnia na swoim terytorium odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. Związane jest to z bardzo wysokim poziomem ochrony danych osobowych na terytorium UE i relatywnie niskim poziomem tej ochrony na terytorium państw trzecich.

Do państw niezapewniających odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, co może zaskakiwać, należą między innymi USA. Powoduje to, że wszelkie operacje przekazania danych z UE do USA, poza kilkoma wyjątkami opisanymi w ustawie o ochronie danych osobowych, potencjalnie wymagają każdorazowo uzyskania zgody Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Furtką była dotychczas tzw. bezpieczna przystań (Safe Harbor), a więc program certyfikowania, jako bezpieczne, poszczególnych podmiotów działających na terytorium USA.

Cierpieli giganci

REKLAMA

Z uwagi na unieważnienie porozumienia Safe Harbor przez TSUE w ubiegłym roku, liczna grupa amerykańskich przedsiębiorców znalazła się w prawnej próżni. Mowa tutaj w szczególności o największych graczach branży technologicznej, którzy od ostatniego pół roku pozostawali w stanie niepewności co do tego, w jaki sposób i czy w ogóle, mogą przekazywać dane osobowe swych klientów z UE do USA, a w konsekwencji np. przechowywać dane na serwerach tam ulokowanych.

W rezultacie, po ponad półrocznych negocjacjach, Komisja Europejska i rząd amerykański zawarli nowe porozumienie w przedmiocie ochrony danych osobowych przekazywanych z UE do USA, mające zastąpić dotychczasowe rozwiązania. Porozumieniu temu nadano nazwę – Privacy Shield.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest Tarcza?

Porozumienie Privacy Shield opierać się będzie na kilku podstawowych mechanizmach/zasadach:

  • przedsiębiorstwa amerykańskie stosujące Privacy Shield, umieszczane będą w ewidencji prowadzonej przez Departament Handlu USA, który prowadził będzie regularne przeglądy tych przedsiębiorstw pod kątem prawidłowego zabezpieczenia danych osobowych, pod rygorem usunięcia z ewidencji;
  • dostęp do pochodzących z UE danych przetwarzanych przez amerykańskie przedsiębiorstwa będzie dla administracji rządowej USA ograniczony wyłącznie do przypadków, w których stanie się on konieczny z uwagi na kwestie bezpieczeństwa narodowego lub stosowania prawa;
  • każda osoba, która twierdzi, że jej dane zostały wykorzystane w sposób niewłaściwy i niezgodny z Privacy Shield, uprawniona będzie do złożenia stosownej skargi, rozpatrywanej bądź to przez przetwarzającego, w ramach alternatywnych metod rozwiązywania sporu, bądź też przez Federalną Komisję Handlu, za pośrednictwem krajowych organów ochrony danych osobowych (np. polskiego GIODO);
  • Komisja Europejska i Departament Handlu USA będą rokrocznie dokonywać wspólnego przeglądu stosowania Privacy Shield.

Do Privacy Shield, amerykańskie przedsiębiorstwa będą mogły przystąpić już 1 sierpnia 2016 r. Czy Tarcza się sprawdzi? Zobaczymy… Nie wiadomo, czy zwiększy poziom bezpieczeństwa naszych danych osobowych, z pewnością jednak ułatwi życie przedsiębiorcom, w tym przedsiębiorcom mającym siedzibę w UE, a współpracującym z amerykańskimi partnerami.

Bartosz Pudo

Prawnik związany z Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest szefem Zespołu Prawa Własności Intelektualnej. Koordynuje wszystkie procesy wdrażania oraz dostosowywania do obowiązujących przepisów procedur z zakresu ochrony danych osobowych u klientów. Doradzał także w procesie wdrażania systemów informatycznych oraz aplikacji mobilnych, m.in. wykorzystywanej przez jedną z międzynarodowych grup kapitałowych internetowej platformy rekrutacyjnej. Analizował aspekty prawne procesu tworzenia i wprowadzenia na rynek europejski urządzeń elektronicznych produkowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Opiniuje umowy oraz doradza w sporach dotyczących praw autorskich, zwłaszcza w przemysłach kreatywnych i branży IT. Autor bloga personalia.com.pl poświęconego tematyce ochrony danych osobowych

Polecamy serwis: Umowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA