REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja

Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja /fot. Fotolia
Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości to najbardziej wartościowy składnik firmowego majątku. Trudności w rozliczeniu transakcji związanych z ich udziałem biorą się jednak nie tyle z ich wartości, ile z konieczności jednoczesnego uwzględnienia przepisów prawa podatkowego, bilansowego oraz cywilnego.

Podatnicy, którzy dokonują zbycia nieruchomości zaliczonych do środków trwałych, uzyskują przychód z działalności gospodarczej. Zasada ta nie dotyczy przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności m.in. budynków mieszkalnych oraz lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość (art. 14 ust. 2c updof). Zbycie wymienionych nieruchomości nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej. Przychód uzyskany z tego tytułu stanowi przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof, czyli przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości. W artykule omawiamy zasady zbywania firmowych nieruchomości, których skutkiem jest powstanie przychodu z działalności gospodarczej.

REKLAMA

1. Moment powstania przychodu ze sprzedaży nieruchomości

Moment powstania przychodu z tytułu sprzedaży firmowej nieruchomości należy wyznaczać na zasadach ogólnych określonych przez art. 12 ust. 3a updop oraz art. 14 ust. 1c updof. Powstaje on w dniu wydania rzeczy, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przy czym przez wydanie rzeczy (nieruchomości) należy rozumieć czynność związaną z przeniesieniem prawa własności. Zgodnie z art. 155 § 1 i art. 158 Kodeksu cywilnego umowę sprzedaży nieruchomości, której skutkiem jest przeniesienie własności nieruchomości, uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Z tego powodu dla celów podatku dochodowego datę sprzedaży nieruchomości wyznacza data sporządzenia aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości. Innymi słowy, w dniu sporządzenia tego aktu powstaje przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Sprzedaż nieruchomości skutkuje powstaniem przychodu podatkowego. Przychód ten powstaje w momencie podpisania aktu notarialnego.

Jak wyjaśnił Dyrektor IS w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2016 r., sygn. ITPB3/4510-595/15/DK, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego, ani umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy kupna-sprzedaży (nawet jeśli została sporządzona w formie aktu notarialnego), ani dokonanie przedpłat wynikających z tej umowy, nie powodują przeniesienia prawa własności nieruchomości. Po stronie zbywcy nieruchomości przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie podpisania aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja

W artykule m.in.:

  • Koszty związane z odpłatnym zbyciem nieruchomości
  • Skutki sprzedaży nieruchomości w VAT
  • Sposób ujęcia w ewidencji księgowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA