REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji

Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji /fot. Fotolia
Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet ok. 100 ułatwień dla biznesu, przedstawiony na początku czerwca przez szefa MR Mateusza Morawieckiego, trafił do konsultacji publicznych - podało MR. Zakłada on m.in. złagodzenie przepisów prawa pracy dla małych firm, przejęcie przez ZUS części obowiązków dokumentacyjnych i łatwiejsze odzyskiwanie długów.

"Wszystkie części pakietu +100zmianDlaFirm+, który na początku czerwca przedstawił wicepremier Morawiecki, przybrały już formę konkretnych dokumentów i zostały skierowane do konsultacji. (...) Ich celem jest poprawa otoczenia prawnego przedsiębiorstw" - podkreślił resort rozwoju.

REKLAMA

Chodzi m.in. o projekty dotyczące: skrócenia okresu przechowywania akt pracowniczych, poprawiające otoczenie prawne przedsiębiorców, ułatwiające dochodzenia wierzytelności, sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej, projekt nowelizacji ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz projekt nowelizacji ustawy Prawo o miarach.

Zobacz serwis: Mała firma

REKLAMA

Pakiet dla przedsiębiorców, zapowiadany w "Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" ma odpowiadać na problemy, z którymi zmagają się dzisiaj polskie firmy. Wicepremier Mateusz Morawiecki zaliczył do nich m.in. ciągnące się w nieskończoność postępowania w urzędach, nieadekwatne do przewinień kary administracyjne, konieczność płacenia składek ZUS w stałej wysokości przez najmniejszych przedsiębiorców, czasochłonne odzyskiwanie długów przez wierzycieli, brak rozwiązań prawnych dla innowacyjnych start-upów, a także przepisów pozwalających na niezakłócone działanie firmy po śmierci właściciela.

Jak mówił na początku czerwca szef resortu rozwoju, w Polsce obowiązuje jeden z najdłuższych na świecie okresów przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej. Wynosi on 50 lat. Ministerstwo Rozwoju chce, by pracodawcy mogli w pełni wykorzystywać systemy teleinformatyczne do prowadzenia akt i dokumentów pracowniczych. Okres ich przechowywania ma być skrócony do 10 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort rozwoju poinformował we wtorek, że każdy pracodawca będzie mógł gromadzić i przechowywać akta osobowe i dokumentację związaną ze stosunkiem pracy albo w dotychczasowej papierowej postaci, albo w postaci elektronicznej. "Możliwe będzie również przechowywanie akt pracowniczych w postaci mieszanej (częściowo papierowej, częściowo elektronicznej). Wybór będzie należał do pracodawcy i wszystkie postacie akt będą miały jednakową moc prawną. Zgodnie z projektem pracodawca będzie zobowiązany do przechowywania akt osobowych i dokumentacji pracowniczej przez okres 10 lat od dnia zakończenia stosunku pracy" - zaznaczyło MR.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

REKLAMA

MR chce złagodzić przepisy prawa pracy wobec małych firm. Obecne rozwiązania zniechęcają tych przedsiębiorców do zatrudniania więcej niż 19 pracowników, gdyż wiąże się to z licznymi obowiązkami, w tym m.in. z utworzeniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, przygotowaniem regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy. W efekcie przedsiębiorcy unikają zwiększania zatrudnienia i stosują umowy cywilno-prawne zamiast umów o pracę.

Resort rozwoju proponuje, by "pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, a mniej niż 50, byłby zobowiązany do utworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, ustalania regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy tylko jeśli zawnioskuje o to zakładowa organizacja związkowa" - wyjaśniało wcześniej ministerstwo.

Celem tzw. pakietu dla wierzycieli ma być łatwiejsze odzyskiwanie długów. Jak podkreślał Morawiecki, sprawy gospodarcze w Polsce są rozpatrywane często latami, a kiedy już się zakończą, komornicy egzekwują mniej niż 25 proc. zgłaszanych im wierzytelności.

Wśród innych rozwiązań resort proponuje wprowadzenie m.in. nowych zasad ogólnych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego, zapewniających m.in. rozstrzyganie wątpliwości faktycznych i prawnych na korzyść strony oraz ułatwień w sukcesji firm jednoosobowych. Chodzi o to, by rozwiązania prawne zapewniły ciągłość funkcjonowania takiego podmiotu.

Zobacz serwis: Finanse

Resort rozwoju przygotował ponadto zarys koncepcji utworzenia nowego typu spółki kapitałowej. "Prosta Spółka Akcyjna łączyłaby zalety spółki z o.o. i spółki akcyjnej. Mogłaby stanowić wstępny etap rozwoju biznesu, w którym założyciele rozwijaliby innowacyjny pomysł i pozyskiwali potrzebne finansowanie, przygotowując się do wejścia w dojrzałą fazę rozwoju" - podkreśliło ministerstwo.

Celem utworzenia nowego typu spółki - jak tłumaczył wcześniej wicepremier - jest powstawanie większej liczby działających sprawnie polskich, innowacyjnych firm. Jednocześnie będą one mogły łatwiej niż obecnie pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju działalności.

Źródło: PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA