REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji

Subskrybuj nas na Youtube
Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji /fot. Fotolia
Pakiet blisko 100 ułatwień dla firm trafił do konsultacji /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet ok. 100 ułatwień dla biznesu, przedstawiony na początku czerwca przez szefa MR Mateusza Morawieckiego, trafił do konsultacji publicznych - podało MR. Zakłada on m.in. złagodzenie przepisów prawa pracy dla małych firm, przejęcie przez ZUS części obowiązków dokumentacyjnych i łatwiejsze odzyskiwanie długów.

"Wszystkie części pakietu +100zmianDlaFirm+, który na początku czerwca przedstawił wicepremier Morawiecki, przybrały już formę konkretnych dokumentów i zostały skierowane do konsultacji. (...) Ich celem jest poprawa otoczenia prawnego przedsiębiorstw" - podkreślił resort rozwoju.

REKLAMA

Chodzi m.in. o projekty dotyczące: skrócenia okresu przechowywania akt pracowniczych, poprawiające otoczenie prawne przedsiębiorców, ułatwiające dochodzenia wierzytelności, sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej, projekt nowelizacji ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz projekt nowelizacji ustawy Prawo o miarach.

Zobacz serwis: Mała firma

REKLAMA

Pakiet dla przedsiębiorców, zapowiadany w "Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" ma odpowiadać na problemy, z którymi zmagają się dzisiaj polskie firmy. Wicepremier Mateusz Morawiecki zaliczył do nich m.in. ciągnące się w nieskończoność postępowania w urzędach, nieadekwatne do przewinień kary administracyjne, konieczność płacenia składek ZUS w stałej wysokości przez najmniejszych przedsiębiorców, czasochłonne odzyskiwanie długów przez wierzycieli, brak rozwiązań prawnych dla innowacyjnych start-upów, a także przepisów pozwalających na niezakłócone działanie firmy po śmierci właściciela.

Jak mówił na początku czerwca szef resortu rozwoju, w Polsce obowiązuje jeden z najdłuższych na świecie okresów przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej. Wynosi on 50 lat. Ministerstwo Rozwoju chce, by pracodawcy mogli w pełni wykorzystywać systemy teleinformatyczne do prowadzenia akt i dokumentów pracowniczych. Okres ich przechowywania ma być skrócony do 10 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort rozwoju poinformował we wtorek, że każdy pracodawca będzie mógł gromadzić i przechowywać akta osobowe i dokumentację związaną ze stosunkiem pracy albo w dotychczasowej papierowej postaci, albo w postaci elektronicznej. "Możliwe będzie również przechowywanie akt pracowniczych w postaci mieszanej (częściowo papierowej, częściowo elektronicznej). Wybór będzie należał do pracodawcy i wszystkie postacie akt będą miały jednakową moc prawną. Zgodnie z projektem pracodawca będzie zobowiązany do przechowywania akt osobowych i dokumentacji pracowniczej przez okres 10 lat od dnia zakończenia stosunku pracy" - zaznaczyło MR.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

REKLAMA

MR chce złagodzić przepisy prawa pracy wobec małych firm. Obecne rozwiązania zniechęcają tych przedsiębiorców do zatrudniania więcej niż 19 pracowników, gdyż wiąże się to z licznymi obowiązkami, w tym m.in. z utworzeniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, przygotowaniem regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy. W efekcie przedsiębiorcy unikają zwiększania zatrudnienia i stosują umowy cywilno-prawne zamiast umów o pracę.

Resort rozwoju proponuje, by "pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, a mniej niż 50, byłby zobowiązany do utworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, ustalania regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy tylko jeśli zawnioskuje o to zakładowa organizacja związkowa" - wyjaśniało wcześniej ministerstwo.

Celem tzw. pakietu dla wierzycieli ma być łatwiejsze odzyskiwanie długów. Jak podkreślał Morawiecki, sprawy gospodarcze w Polsce są rozpatrywane często latami, a kiedy już się zakończą, komornicy egzekwują mniej niż 25 proc. zgłaszanych im wierzytelności.

Wśród innych rozwiązań resort proponuje wprowadzenie m.in. nowych zasad ogólnych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego, zapewniających m.in. rozstrzyganie wątpliwości faktycznych i prawnych na korzyść strony oraz ułatwień w sukcesji firm jednoosobowych. Chodzi o to, by rozwiązania prawne zapewniły ciągłość funkcjonowania takiego podmiotu.

Zobacz serwis: Finanse

Resort rozwoju przygotował ponadto zarys koncepcji utworzenia nowego typu spółki kapitałowej. "Prosta Spółka Akcyjna łączyłaby zalety spółki z o.o. i spółki akcyjnej. Mogłaby stanowić wstępny etap rozwoju biznesu, w którym założyciele rozwijaliby innowacyjny pomysł i pozyskiwali potrzebne finansowanie, przygotowując się do wejścia w dojrzałą fazę rozwoju" - podkreśliło ministerstwo.

Celem utworzenia nowego typu spółki - jak tłumaczył wcześniej wicepremier - jest powstawanie większej liczby działających sprawnie polskich, innowacyjnych firm. Jednocześnie będą one mogły łatwiej niż obecnie pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju działalności.

Źródło: PAP

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA