Europejskie przedsiębiorstwa od wielu lat są znane z nadmiernego zadłużania się w instytucjach bankowych. Ale od 21 lipca będą mogły znacznie łatwiej wprowadzać do obiegu papiery wartościowe, niż dotychczas. Dzięki temu, polskie firmy zaczną rozwijać się w sposób, który jest popularny np. w słynnej Dolinie Krzemowej. Takie zmiany umożliwi Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 roku w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchyleniem dyrektywy 2003/71/WE. Zgodnie z tym, KNF nie będzie mogła już nadzorować emisji akcji, w kwocie do 1 mln euro, realizowanej nie częściej, niż raz na rok. Eksperci są podzieleni co do tego, czy sektorowi bankowemu to zaszkodzi, czy jednak pozostanie bez wpływu na jego działalność.
Spółka ABC jest podatnikiem VAT czynnym wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane VAT. ABC sp. o.o. nabywa artykuły spożywcze, takie jak woda, kawa, herbata, cukier, ciastka itp. Produkty te są zużywane przez pracowników i kontrahentów podczas różnego rodzaju spotkań i narad. Czy od nabycia tych towarów spółka ABC ma prawo odliczyć VAT wynikający z faktur potwierdzających ich nabycie? Czy w związku z przekazaniem tych produktów do spożycia przez pracowników należy wykazać VAT od nieodpłatnej dostawy towarów?
W przypadku transakcji, których elementem jest zarówno dostawa towaru, jak i jego montaż, wątpliwości podatników powoduje ustalenie, czy dana sprzedaż stanowi dostawę towaru czy świadczenie usługi. Nie jest to problem teoretyczny. Ustalenie, czy przedmiotem sprzedaży jest dostawa towaru czy świadczenie usługi, wpływa na dalsze rozliczenie VAT, w tym m.in. w zakresie określenia właściwej stawki podatku. Problem ten dotyczy przede wszystkim branży budowlanej, choć nie tylko.
Prezydent 28 sierpnia podpisał ustawę z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa. Nowelizacja wprowadza uproszczony, fakultatywny, system rozliczania VAT, tzw. mały punkt kompleksowej obsługi (ang. mini one stop shop, MOSS), w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2015 r.
Wśród popularnych form rozliczeń między przedsiębiorcami znajduje się tzw. barter. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala na nabycie niezbędnych towarów lub usług bez konieczności angażowania środków pieniężnych. Mogłoby się wydawać, że taka wymiana jest neutralna dla podatku VAT - nie dochodzi bowiem do zapłaty w tradycyjnym rozumieniu, czyli przekazania pieniędzy za dostawę lub świadczenie. Jednak wbrew powszechnemu przekonaniu transakcję taką należy opodatkować, przyjmując do tego odpowiednią podstawę. Po nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014, szczególnie ten ostatni aspekt rozliczania barteru rodzi wiele wątpliwości.