REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT /Fot. shutterstock.com
Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT /Fot. shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnicy często kupują bilety lotnicze. Czyniąc to, korzystają z usług przewoźników krajowych i zagranicznych. Zakup od przewoźnika krajowego nie nastręcza tak wielu problemów jak zakup od przewoźnika zagranicznego. W tym wypadku podatnicy często nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku lotów międzynarodowych po stronie polskiego podatnika występuje obowiązek wykazania importu usług, czy też nie.

Zanim przyjmiemy właściwą metodę rozliczenia zakupu biletów lotniczych na potrzeby VAT, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce świadczenia takiej usługi. W przypadku usług miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu). Jednak w przypadku transportu pasażerów miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast w przypadku transportu międzynarodowego w zakresie świadczenia usług międzynarodowego transportu osób m.in. środkami transportu lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług).

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób m.in. środkami transportu lotniczego (art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT):

  • z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt)

oraz

REKLAMA

  • usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami wymienionymi wyżej.

1. Kiedy można odliczyć VAT z faktury dokumentującej zakup biletu lotniczego

Problem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lipcu firma otrzymała fakturę za kupiony bilet lotniczy. Czy może odliczyć VAT z tej faktury w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec, jeżeli lot odbędzie się dopiero w sierpniu?

VAT ze wskazanej faktury firma może odliczyć już w deklaracji VAT-7 za lipiec, jeśli zakup został przez firmę opłacony. W przeciwnym razie z odliczeniem podatku z tej faktury firma musi poczekać do jej opłacenia lub wykonania usługi transportowej, której dotyczy bilet.

Podatek naliczony może być odliczany najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym powstało prawo do jego odliczenia. Dzieje się to, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

A zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym - w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpi najpóźniej:

  1. u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług,
  2. podatnik korzystający z prawa do odliczenia otrzymał fakturę.

Mając to na uwadze należy jednocześnie wyjaśnić, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportowych powstaje:

  1. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (w odniesieniu do otrzymanej kwoty) - w zakresie, w jakim taka zapłata została otrzymana przed wykonaniem usługi transportowej (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT),
  2. z chwilą wykonania usługi transportowej - w pozostałym zakresie (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Odpowiedź na pytanie zależy jednak także od tego, czy faktura dokumentuje zakup biletów, który został już przez firmę opłacony. Jeżeli tak (co jest zdecydowanie bardziej prawdopodobne), to prawo do odliczenia podatku z tej faktury powstało w lipcu, a więc VAT z tej faktury firma może odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec. W przeciwnym razie z odliczeniem podatku z tej faktury firma musi poczekać do jej opłacenia, albo wykonania usługi transportowej, której dotyczy bilet, jeżeli zapłata nie nastąpi przed wykonaniem usługi.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT

W artykule omówiono również jak rozliczać zakupy biletów lotniczych na trasach krajowych dokonywane u zagranicznego przewoźnika oraz czy zakup biletów na trasach przebiegających w całości poza terytorium Polski stanowi import usług.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA