REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT

Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT /Fot. shutterstock.com
Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT /Fot. shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnicy często kupują bilety lotnicze. Czyniąc to, korzystają z usług przewoźników krajowych i zagranicznych. Zakup od przewoźnika krajowego nie nastręcza tak wielu problemów jak zakup od przewoźnika zagranicznego. W tym wypadku podatnicy często nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku lotów międzynarodowych po stronie polskiego podatnika występuje obowiązek wykazania importu usług, czy też nie.

REKLAMA

Zanim przyjmiemy właściwą metodę rozliczenia zakupu biletów lotniczych na potrzeby VAT, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce świadczenia takiej usługi. W przypadku usług miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu). Jednak w przypadku transportu pasażerów miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Natomiast w przypadku transportu międzynarodowego w zakresie świadczenia usług międzynarodowego transportu osób m.in. środkami transportu lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług).

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób m.in. środkami transportu lotniczego (art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT):

  • z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt)

oraz

  • usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami wymienionymi wyżej.

1. Kiedy można odliczyć VAT z faktury dokumentującej zakup biletu lotniczego

Problem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lipcu firma otrzymała fakturę za kupiony bilet lotniczy. Czy może odliczyć VAT z tej faktury w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec, jeżeli lot odbędzie się dopiero w sierpniu?

REKLAMA

VAT ze wskazanej faktury firma może odliczyć już w deklaracji VAT-7 za lipiec, jeśli zakup został przez firmę opłacony. W przeciwnym razie z odliczeniem podatku z tej faktury firma musi poczekać do jej opłacenia lub wykonania usługi transportowej, której dotyczy bilet.

Podatek naliczony może być odliczany najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym powstało prawo do jego odliczenia. Dzieje się to, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

A zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym - w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpi najpóźniej:

  1. u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług,
  2. podatnik korzystający z prawa do odliczenia otrzymał fakturę.

Mając to na uwadze należy jednocześnie wyjaśnić, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportowych powstaje:

  1. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (w odniesieniu do otrzymanej kwoty) - w zakresie, w jakim taka zapłata została otrzymana przed wykonaniem usługi transportowej (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT),
  2. z chwilą wykonania usługi transportowej - w pozostałym zakresie (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Odpowiedź na pytanie zależy jednak także od tego, czy faktura dokumentuje zakup biletów, który został już przez firmę opłacony. Jeżeli tak (co jest zdecydowanie bardziej prawdopodobne), to prawo do odliczenia podatku z tej faktury powstało w lipcu, a więc VAT z tej faktury firma może odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec. W przeciwnym razie z odliczeniem podatku z tej faktury firma musi poczekać do jej opłacenia, albo wykonania usługi transportowej, której dotyczy bilet, jeżeli zapłata nie nastąpi przed wykonaniem usługi.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczać zakup biletów lotniczych - najczęstsze problemy z rozliczeniem VAT

W artykule omówiono również jak rozliczać zakupy biletów lotniczych na trasach krajowych dokonywane u zagranicznego przewoźnika oraz czy zakup biletów na trasach przebiegających w całości poza terytorium Polski stanowi import usług.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA