REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie usług cyfrowych od 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczanie usług cyfrowych od 2015 r.
Rozliczanie usług cyfrowych od 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy świadczący usługi cyfrowe w Unii Europejskiej będą mogli rozliczać VAT w każdym państwie miejsca zamieszkania od 2015 r. Będą mogli również wybrać elektroniczne rozliczenie sprzedaży usług w jednym kraju za pomocą systemu MOSS.

Od nowego roku zmienia się miejsce świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Na zmianę tę szykować się zatem muszą firmy telefoniczne, radia i telewizje oraz przedsiębiorcy świadczący usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane, wymaga minimalnego udziału człowieka i wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 usługami świadczonymi drogą elektroniczną

są w szczególności:

nie są w szczególności:

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;


b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;


c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;


d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;


e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);


f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

a) usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;


b) usługi telekomunikacyjne;


c) towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;


d) płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;


e) materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;


f) płyty CD i kasety magnetofonowe;


g) kasety wideo i płyty DVD;


h) gry na płytach CD-ROM;


i) usługi świadczone przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;


j) usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);


k) usługi fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;


l) hurtownia danych off-line;


m) usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;


n) usługi centrum wsparcia telefonicznego;


o) usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;


p) konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;


q) usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;


r) dostęp do Internetu i stron World Wide Web;


s) usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Rozliczenie VAT obecnie

Dziś, jeśli przedsiębiorca sprzedaje do Unii usługę telekomunikacyjną, nadawczą czy elektroniczną (tzw. cyfrowe), jej rozliczenie na gruncie VAT-u zależy od statusu kupującego. Kiedy kupuje podatnik podatku od wartości dodanej, przyjmuje się, że transakcja ma miejsce w kraju siedziby kupującego, a co za tym idzie, to kupujący jest odpowiedzialny za jej rozliczenie (zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia). Jeżeli usługobiorcą jest konsument, za miejsce świadczenia usługi uznaje się kraj usługodawcy i to on jest obowiązany do odprowadzenia VAT-u w Polsce za zagranicznego konsumenta.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po zmianach

Od 1 stycznia 2015 r. sprzedaż usług cyfrowych będzie opodatkowana w kraju siedziby lub zamieszkania kupującego, niezależnie od jego statusu. O ile usługobiorca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej nadal będzie rozliczał taki zakup jak import usług, o tyle, kiedy kupującym będzie konsument (np. z Włoch), usługodawca obowiązany będzie do odprowadzenia VAT-u do włoskiego fiskusa. A to oznacza rejestrację do celów VAT w każdym kraju UE, w którym mieszkają konsumenci usług cyfrowych.

Zobacz również: VAT 2015 - zmiany od 1 stycznia 2015 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w MOSS

W kwestii obowiązku rozliczenia VAT-u w krajach ostatecznych nabywców usług cyfrowych, nowe przepisy pozwalają jednak pójść na skróty. Alternatywnie do rejestrowania się i odprowadzania VAT-u w każdym kraju UE, gdzie świadczone są usługi na rzecz konsumentów, VAT będzie można też rozliczać za pomocą portalu internetowego MOSS („małego punktu obsługi kompleksowej”), gdzie przedsiębiorca rejestruje się, wpłaca podatek i przesyła elektroniczne deklaracje (VIU-D) jedynie w państwie rejestracji.

Państwem rejestracji do celów MOSS jest kraj członkowski, w którym usługodawca posiada siedzibę lub jedyne stałe miejsce prowadzenia działalności. Formularz zgłoszeniowy VIU-R można już przesyłać od 1 października br., kierując je do naczelnika drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Rejestracja następuje od pierwszego dnia kwartału następującego po okresie, w którym złożono informację do organu podatkowego – zatem wszystkie zgłoszenia przesłane jeszcze w tym roku, zaczną działać od 1 stycznia. Problemy z rejestracją w MOSS można zgłaszać na adres procedura.moss@mofnet.gov.pl.

Zobacz: Kto nie musi składać VAT-R? - stanowisko MF

Autorzy: Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA