REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie roszczeń z tytułu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedawnienie
przedawnienie

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie wskazać należy, że z przedawnienie jest jednym z przypadków tzw. dawności, przez którą rozumieć należy instytucję wiążącą skutki prawne z upływem czasu . Podkreślić należy, iż przedawnienie nie jest najdalej idącym skutkiem upływu czasu. Dalej idącym skutkiem upływu czasu jest prekluzja, o której będzie mowa w innym artykule.

Przedmiot przedawnienia

Zgodnie z treścią art. 117 ustawy kodeks cywilny (zwanej dalej kc) przedawnieniu ulegają roszczenia majątkowe. Roszczenie będzie miało charakter majątkowy , gdy jego wartość da się wyrazić w formie pieniężnej. Zgodnie z powszechnie przyjęta definicją przez roszczenie rozumieć należy możliwość żądania od określonej (konkretnej) osoby konkretnego zachowania.

REKLAMA

Przedawniają się roszczenia, a nie zobowiązania!
Przedawnieniu ulegają zarówno roszczenia główne jak i roszczenia uboczne (np. odsetki)!

Terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez czynność prawną!

Skutki przedawnienia

REKLAMA

Jak wynika z treści art. 117 § 2 kc po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne. Z powyższego wynika, że podniesienie zarzutu przedawnienia powodować będzie w praktyce oddaleniem powództwa. Zobowiązanie pomimo skutecznego podniesienia zarzutu przedawnienia istnieje dalej jednakże strona przeciwko, której przysługuje zarzut przedawnienia (powód) pozbawiona będzie możliwości przymusowego wyegzekwowania określonego zachowania (np. dokonania zapłaty za świadczoną usługę).

Powyższy przepis przewiduje także możliwość zrzeczenia się zarzuty przedawnienia. W pierwszej kolejności wskazać należy, że zrzeczenie to dopuszczalne jest tylko po upływie terminu przedawnienia. Zatem jeżeli strona, przeciwko której przysługiwałby zarzut przedawnienia zrzeknie się tego zarzutu przed jego upływem – takie postanowienie będzie nieważne. Skutkiem zrzeczenia się przedawnienia jest przywrócenie zaskarżalności przedawnionemu roszczeniu[1].

Zarzutu przedawnienia sąd nie bierze z urzędu. W konsekwencji w przypadku braku podniesienia zarzutu przedawnienia przez stronę przeciwną (pozwanego) może dojść do uprawomocnienia się niekorzystnego (dla strony pozwanej) orzeczenia!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przedawnienia

REKLAMA

W praktyce przedawnienie roszczeń z tytułu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych może budzić wątpliwości. Część przedstawicieli prawa wskazuje, że umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zastosowanie będą miały przepisy zleceniu. Zgodnie bowiem z treścią art. 750 kc do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

Jak zostało to już wcześniej zauważone zgodnie z treścią art. 118 kc jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata. Przytoczony przepis przewiduje zatem 3 ogólne terminy przedawnienia:

  1. 10 letni termin przedawnienia,
  2. 3 letni termin dla świadczeń okresowych,
  3. 3 letni termin dla świadczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dla wskazania właściwego terminu przedawnienia istotne jest ustalenie charakteru umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Jak wskazuje M. Pyziak-Szafnicka …”świadczenie okresowe to świadczenie pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku, powtarzające się w określonych odstępach czasu, niestanowiące jednak z góry ustalonej całości (przykładowo: renta, czynsz, alimenty). W zasadzie na tle jednego stosunku prawnego, powinno się mówić o świadczeniu (liczba pojedyncza)okresowym, które jest periodyczną, ale jedną powinnością wynikającą z tego stosunku, i świadczeniach (liczba mnoga) okresowych, spełnianych w określonym rytmie. Każde z nich jest bowiem samodzielne w tym sensie, że ma własny termin wymagalności i odpowiednio do tego wyznaczony początek biegu przedawnienia. Wielkość danego świadczenia nie jest tu znana z góry, lecz zależy od czasu trwania stosunku. Pozwala to odróżnić świadczenie okresowe od jednorazowego rozłożonego na raty”…[2] Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że świadczenie ma charakter okresowy. Powyższe potwierdza Sąd Najwyższy, który w uchwale z dnia 7 maja 2009 r., sygn. III CZP 20/2009 zauważył, iż termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r. Nr 171 poz. 1800, ze zm.), określa art. 118 kc. W treści uzasadnienia ww. uchwały znajdziemy odpowiedź co do charakteru prawnego umowy o świadczenie usług telrkomunikacyjnych. Sąd Najwyższy uznał, iż skoro elementy istotne dla umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zostały wystarczająco uregulowane przez inne przepisy w rozumieniu art. 750 kc- ustawy z dnia 16 lipca 2004 r., Prawo telekomunikacyjne- to do tych umów, choć są to umowy o świadczenie usług, nie mają zastosowania przepisy o zleceniu. Sąd Najwyższy ponadto stwierdził, iż do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych odesłanie z art. 750 kc nie ma zastosowania, w szczególności odesłanie do art. 751 kc, który zawiera regulację terminów przedawnienia roszczeń. Biorąc powyższe pod uwagę Sąd Najwyższy przyjął, że termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie Prawa telekomunikacyjnego z 2004 r., określa art. 118 kc.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że do świadczeń usług telekomunikacyjnych zastosowanie będzie miał 3 letni termin przedawnienia.



[1] Ibidem., str. 1170

[2]. M. Pyziak – Szafnicka, P. Księżak (red.), Kodeks cywilny, część ogólna. Komentarz, Warszawa 2014.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA