REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie roszczeń z tytułu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedawnienie
przedawnienie

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie wskazać należy, że z przedawnienie jest jednym z przypadków tzw. dawności, przez którą rozumieć należy instytucję wiążącą skutki prawne z upływem czasu . Podkreślić należy, iż przedawnienie nie jest najdalej idącym skutkiem upływu czasu. Dalej idącym skutkiem upływu czasu jest prekluzja, o której będzie mowa w innym artykule.

Przedmiot przedawnienia

Zgodnie z treścią art. 117 ustawy kodeks cywilny (zwanej dalej kc) przedawnieniu ulegają roszczenia majątkowe. Roszczenie będzie miało charakter majątkowy , gdy jego wartość da się wyrazić w formie pieniężnej. Zgodnie z powszechnie przyjęta definicją przez roszczenie rozumieć należy możliwość żądania od określonej (konkretnej) osoby konkretnego zachowania.

REKLAMA

Przedawniają się roszczenia, a nie zobowiązania!
Przedawnieniu ulegają zarówno roszczenia główne jak i roszczenia uboczne (np. odsetki)!

Terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez czynność prawną!

Skutki przedawnienia

REKLAMA

Jak wynika z treści art. 117 § 2 kc po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne. Z powyższego wynika, że podniesienie zarzutu przedawnienia powodować będzie w praktyce oddaleniem powództwa. Zobowiązanie pomimo skutecznego podniesienia zarzutu przedawnienia istnieje dalej jednakże strona przeciwko, której przysługuje zarzut przedawnienia (powód) pozbawiona będzie możliwości przymusowego wyegzekwowania określonego zachowania (np. dokonania zapłaty za świadczoną usługę).

Powyższy przepis przewiduje także możliwość zrzeczenia się zarzuty przedawnienia. W pierwszej kolejności wskazać należy, że zrzeczenie to dopuszczalne jest tylko po upływie terminu przedawnienia. Zatem jeżeli strona, przeciwko której przysługiwałby zarzut przedawnienia zrzeknie się tego zarzutu przed jego upływem – takie postanowienie będzie nieważne. Skutkiem zrzeczenia się przedawnienia jest przywrócenie zaskarżalności przedawnionemu roszczeniu[1].

Zarzutu przedawnienia sąd nie bierze z urzędu. W konsekwencji w przypadku braku podniesienia zarzutu przedawnienia przez stronę przeciwną (pozwanego) może dojść do uprawomocnienia się niekorzystnego (dla strony pozwanej) orzeczenia!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przedawnienia

REKLAMA

W praktyce przedawnienie roszczeń z tytułu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych może budzić wątpliwości. Część przedstawicieli prawa wskazuje, że umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zastosowanie będą miały przepisy zleceniu. Zgodnie bowiem z treścią art. 750 kc do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

Jak zostało to już wcześniej zauważone zgodnie z treścią art. 118 kc jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata. Przytoczony przepis przewiduje zatem 3 ogólne terminy przedawnienia:

  1. 10 letni termin przedawnienia,
  2. 3 letni termin dla świadczeń okresowych,
  3. 3 letni termin dla świadczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dla wskazania właściwego terminu przedawnienia istotne jest ustalenie charakteru umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Jak wskazuje M. Pyziak-Szafnicka …”świadczenie okresowe to świadczenie pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku, powtarzające się w określonych odstępach czasu, niestanowiące jednak z góry ustalonej całości (przykładowo: renta, czynsz, alimenty). W zasadzie na tle jednego stosunku prawnego, powinno się mówić o świadczeniu (liczba pojedyncza)okresowym, które jest periodyczną, ale jedną powinnością wynikającą z tego stosunku, i świadczeniach (liczba mnoga) okresowych, spełnianych w określonym rytmie. Każde z nich jest bowiem samodzielne w tym sensie, że ma własny termin wymagalności i odpowiednio do tego wyznaczony początek biegu przedawnienia. Wielkość danego świadczenia nie jest tu znana z góry, lecz zależy od czasu trwania stosunku. Pozwala to odróżnić świadczenie okresowe od jednorazowego rozłożonego na raty”…[2] Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że świadczenie ma charakter okresowy. Powyższe potwierdza Sąd Najwyższy, który w uchwale z dnia 7 maja 2009 r., sygn. III CZP 20/2009 zauważył, iż termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r. Nr 171 poz. 1800, ze zm.), określa art. 118 kc. W treści uzasadnienia ww. uchwały znajdziemy odpowiedź co do charakteru prawnego umowy o świadczenie usług telrkomunikacyjnych. Sąd Najwyższy uznał, iż skoro elementy istotne dla umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zostały wystarczająco uregulowane przez inne przepisy w rozumieniu art. 750 kc- ustawy z dnia 16 lipca 2004 r., Prawo telekomunikacyjne- to do tych umów, choć są to umowy o świadczenie usług, nie mają zastosowania przepisy o zleceniu. Sąd Najwyższy ponadto stwierdził, iż do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych odesłanie z art. 750 kc nie ma zastosowania, w szczególności odesłanie do art. 751 kc, który zawiera regulację terminów przedawnienia roszczeń. Biorąc powyższe pod uwagę Sąd Najwyższy przyjął, że termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie Prawa telekomunikacyjnego z 2004 r., określa art. 118 kc.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że do świadczeń usług telekomunikacyjnych zastosowanie będzie miał 3 letni termin przedawnienia.



[1] Ibidem., str. 1170

[2]. M. Pyziak – Szafnicka, P. Księżak (red.), Kodeks cywilny, część ogólna. Komentarz, Warszawa 2014.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktoring powraca do dynamicznych wzrostów. Obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów w I kwartale 2025 r. wyniosły 119,8 mld zł

Pierwszy kwartał 2025 r. przyniósł zdecydowany wzrost obrotów branży faktoringowej w Polsce. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów nabyły w tym okresie wierzytelności o łącznej wartości 119,8 mld zł. To o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy wynik ten sięgał 110,6 mld zł.

Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? [WYWIAD]

Czy w związku z blackoutem w Hiszpanii, mamy się czego obawiać? Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? Na te i inne pytania odpowiedział redakcji Infor.pl ekspert od technologii energetycznych (w tym OZE) z firmy Hynfra, partnera spółki Hydro Sanok Aleksander Naumann.

Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

REKLAMA

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA