REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście majątkowych praw autorskich – jak uregulować w umowie?

Jarosław Krasnodęmbski
przeniesienie materialnych praw autorskich
przeniesienie materialnych praw autorskich
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem umowy może być dzieło objęte prawami autorskimi. W takiej sytuacji niezbędne jest przejście majątkowych praw autorskich za rzecz zleceniodawcy. W jaki sposób uregulować w umowie przejście majątkowych praw autorskich?

Majątkowe prawa autorskie

Majątkowe prawa autorskie występują przeważnie w umowach gospodarczych (dzieło) dotyczących stworzenia projektu architektonicznego lub utworu, czy zaprojektowania i wykonania strony internetowej. Przy tworzeniu postanowienia umownego trzeba zapoznać się z ustawą Prawo autorskie.

REKLAMA

Przedmiotem praw autorskich jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania.

Niewskazanie w umowie, że dochodzi do przeniesienia majątkowych praw autorskich powoduje domniemanie, że twórca udzielił jedynie licencji.

Przeniesienie egzemplarza utworu nie jest jednoznaczne z przejściem na drugą stronę autorskich praw majątkowych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowienia umowne

Przejście majątkowych praw autorskich może dotyczyć jedynie tych pól eksploatacji utwory, które znane są już momencie zawierania umowy. W umowie nie można również postanowić o przenoszeniu majątkowych praw autorskich wszystkich utworów danego twórcy, które mogą powstać w przyszłości. Umowa nie może zatem obejmować całego przyszłego dorobku twórcy, ale może dotyczyć konkretnych utworów mających dopiero powstać.

Odrębne uregulowania dotyczą jednak tzw. utworów pracowniczych.

Zobacz: Podwykonawcy – postanowienia umowne

Odpłatność przeniesienia majątkowych praw autorskich

W umowie musi się również znaleźć postanowienie dotyczące odpłatnego przeniesienia majątkowych praw autorskich. Nieodpłatne przeniesienie praw musi być wyraźnie wskazane w umowie. W sytuacji braku takiego postanowienia przyjmuje się, że twórcy przysługuje wynagrodzenie, oddzielne za wykorzystanie utworu na różnych polach eksploatacji. Wynagrodzenie autora może być zarówno ryczałtowe jak i kosztorysowe.

Zobacz: Klauzule umowne – wynagrodzenie kosztorysowe

Przykładowe postanowienie umowy:

1. Autor oświadcza, że przysługują mu prawa majątkowe do przedmiotu umowy (dalej: Utwór); autorskie prawa majątkowe do Utworu nie są w żaden sposób obciążona ani ograniczone na rzecz osób trzecich; przeniesienie na Zamawiającego autorskich praw majątkowych nie narusza praw osób trzecich.

2. Autor przenosi na Zamawiającego majątkowe prawa autorskie do Utworu w zakresie wszystkich znanych w chwili zawarcia umowy pól eksploatacji, w szczególności: …

3. Z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich na wszystkich wskazanych w umowie polach eksploatacji autorowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10 000 zł.

Zobacz: Czym jest kara umowna? - WZÓR

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA