REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy z rozliczaniem VAT mają podatnicy handlujący samochodami

Jakie problemy z rozliczaniem VAT mają podatnicy handlujący samochodami /fot. Fotolia
Jakie problemy z rozliczaniem VAT mają podatnicy handlujący samochodami /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dealerzy samochodowi nabywają zasadniczo samochody wyłącznie w celu ich odsprzedaży. W takim przypadku mogą odliczać pełny VAT od wydatków związanych z tymi samochodami. Jednak nawet oni muszą czasami składać do urzędu skarbowego informacje VAT-26 i prowadzić ewidencje przebiegu pojazdu, aby prawo do odliczenia nie zostało zakwestionowane.

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami muszą mierzyć się z licznymi problemami z rozliczaniem VAT, w zależności od tego czy są to nowe czy używane samochody.

REKLAMA

1. Sprzedaż nowych samochodów

W przypadku podatników sprzedających nowe samochody największy problem stwarza ustalenie wysokości VAT do odliczenia od wydatków związanych z tymi samochodami. Prawo do odliczenia VAT przysługuje podatnikom, jeżeli są oni w stanie udowodnić związek wydatków z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą. Z punktu widzenia dokonywania odliczeń pojazdy samochodowe dzielą się na dwie grupy. Są to pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń oraz te uprawniające do odliczania części kwot podatku naliczonego od dotyczących ich wydatków (tj. 50%) (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Jednocześnie do pojazdów samochodowych uprawniających do dokonywania pełnych odliczeń należą dwie grupy pojazdów. Są to:

  1. pojazdy samochodowe uprawniające do dokonywania pełnych odliczeń ze względu na swoje cechy,
  2. pozostałe pojazdy samochodowe.

Do drugiej grupy należą pojazdy, których sposób wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Pojazdy te, co do zasady, należy zgłaszać naczelnikowi urzędu skarbowego, składając informację VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tej zasady jest wyjątek. Z art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT wynika bowiem, że warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do:

  1. odsprzedaży,
  2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
  3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odsprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

REKLAMA

Stosowanie tych regulacji przez podatników sprzedających samochody stwarza najwięcej problemów. Najczęściej w takich przypadkach warunkiem dokonywania pełnych odliczeń przez tę grupę podatników nie jest prowadzenie ewidencji przebiegu ani składanie informacji VAT-26.

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami nabył samochód osobowy, który przeznaczył wyłącznie do odsprzedaży. Jedynym warunkiem przysługiwania prawa do odliczenia całej kwoty podatku z tytułu nabycia tego samochodu (jak również od innych wydatków jego dotyczących, np. kosztów paliwa) jest, aby określił on warunki jego wykorzystywania, które będą wykluczać użycie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Ale nie oznacza to, że sprzedawcy są całkowicie zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji i składania VAT-26.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Jakie problemy z rozliczaniem VAT mają podatnicy handlujący samochodami

W artykule omówiono również problematykę odzyskiwania VAT od kosztów paliwa nabywanego za granicą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA