REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi związane z rozliczaniem transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Usługi związane z rozliczaniem transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych a VAT
Usługi związane z rozliczaniem transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych a VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 3 października 2014 r. został wydany wyrok NSA (sygn. akt I FSK 1489/13). Rozpatrywana sprawa dotyczyła banku, który nabywa od podmiotu z siedzibą w innym państwie członkowskim UE odpłatną usługę w zakresie zarządzania systemem płatniczym w celu prawidłowego rozliczenia transakcji dokonywanych przez klientów banku za pomocą kart płatniczych. Usługa ta obejmuje m.in. przesyłanie do banku zapytań autoryzacyjnych, obsługę procesów reklamacyjnych, blokowanie kart płatniczych itd.

W tak przedstawionym stanie faktycznym bank powziął wątpliwość, czy powinien rozpoznać z tego tytułu import usługi zwolnionej z VAT. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej bank zajął stanowisko, że świadczenie to mieści się w zakresie pojęcia usług prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, a zatem powinno być zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Z tym jednak nie zgodził się organ podatkowy, wskazując w interpretacji indywidualnej z 9.07.2012 r.,  że warunki do zastosowania zwolnienia z VAT spełniają jedynie takie świadczenia jak przesyłanie do banku zapytań akceptacyjnych, usługi rozliczania transakcji oraz przekazywanie bankowi wiadomości rozliczeniowych od agenta rozliczeniowego. Czynności te zdaniem, Ministra Finansów, stanowią element usługi finansowej – są od niej odrębne, ale też niezbędne do wykonania świadczenia zasadniczego (tj. usługi finansowej), dlatego też podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Natomiast pozostałe pozostałe świadczenia (np. obsługa procesu reklamacji), według organu podatkowego, stanowią jedynie czynności czysto techniczne i nie są specyficzne dla transakcji finansowych, czyli nie są charakterystyczne wyłącznie dla tych transakcji i mogą występować również w innych dziedzinach życia. W związku z czym, świadczenia te nie mogą zostać uznane element niezbędny do realizacji usługi zwolnionej.

REKLAMA

Stanowisko organu podatkowego nie zostało zaaprobowane przez WSA w Warszawie (wyrok z 24.04.2013 r., sygn. akt III SA/Wa 3234/12). Ostatecznie sprawa trafiła przed NSA, który powołując się na wnioski płynące z orzecznictwa TSUE, wskazał, że ze zwolnienia z podatku VAT korzystają także usługi pomocnicze w stosunku do usług zwolnionych na mocy art. 135 Dyrektywy VAT, o ile stanowią odróżniającą się całość, są specyficzne dla transakcji zwolnionych oraz mają podstawowe znaczenie dla ich realizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

NSA orzekł, iż ww. usługi nabywane przez bank stanowią „integralny element transakcji płatniczej i w związku z tą transakcją są wykonywane, celem bowiem banku jest prawidłowe rozliczenie transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych”. NSA stwierdził przy tym, że wszystkie usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz banku w związku z rozliczeniem transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych są charakterystyczne i niezbędne do wykonania zwolnionej usługi finansowej, wobec czego mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 w zw. z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Co więcej, w opinii NSA, świadczenia te mogą również podlegać zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT jako jedna usługa kompleksowa  związana z transakcjami płatniczymi.

Ewelina Kalita

Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Paweł Barnik

Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA