REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT z tytułu odbywającego się w Polsce szkolenia dla zagranicznych uczestników

Jak rozliczyć VAT z tytułu odbywającego się w Polsce szkolenia dla zagranicznych uczestników /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć VAT z tytułu odbywającego się w Polsce szkolenia dla zagranicznych uczestników /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organizujemy w Polsce szkolenia zawodowe dla zagranicznych uczestników z różnych krajów. W szkoleniu biorą udział osoby będące w rozumieniu przepisów podatnikami. Jak powinniśmy rozliczyć VAT? Czy jeśli usługa szkoleniowa będzie opodatkowana w Polsce, mamy prawo zastosować zwolnienie z VAT?

Miejsce świadczenia usługi szkolenia zawodowego dla zagranicznych uczestników znajduje się na terytorium Polski. Jeśli spełnione są wymienione w ustawie warunki do zastosowania zwolnienia z VAT, świadczone usługi będą zwolnione z VAT. Jeżeli warunki nie są spełnione, należy stosować stawkę 23%.

REKLAMA

Opodatkowaniu VAT w Polsce podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), co jest jednoznaczne z tym, że nie podlega opodatkowaniu VAT w kraju odpłatne świadczenie usług poza jego terytorium. O tym, czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju, decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim art. 28a-28o ustawy o VAT.

Miejsce świadczenia - miejscem opodatkowania VAT usług szkoleniowych

Zasadniczo miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT).

Wyjątkiem od wskazanej zasady ogólnej są m.in. usługi w zakresie kultury, sztuki, sportu i rozrywki. Ustawodawca rozróżnił w ustawie o VAT:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usługi pomocnicze związane z usługami wstępu na te imprezy (art. 28g ust. 1ustawy o VAT),
  • usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usługi podobne do tych usług, takie jak targi, wystawy oraz usługi pomocnicze do tych usług, w tym świadczenie usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach (art. 28g ust. 2 ustawy o VAT).

Zobacz: Prawo dla firm

Jeśli usługobiorcą jest podatnik, wówczas miejscem opodatkowania ww. usług jest:

  • dla usług wstępu na imprezy edukacyjne, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy - miejsce, gdzie imprezy te faktycznie się odbywają,
  • dla usług, o których mowa w art. 28g ust. 2 - miejsce, gdzie usługobiorca ma siedzibę (zasada ogólna określona w art. 28b ust. 1).

Organizację szkolenia zawodowego i umożliwienie uczestnictwa w nim innym podmiotom należy zaliczyć do usług wstępu na imprezy edukacyjne, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy. Oznacza to, że miejsce świadczenia tych usług na rzecz podatników znajduje się w miejscu, w którym te imprezy faktyczne się odbywają (art. 28g ust. 1 ustawy o VAT). Przyjmuje się przy tym, że usługami wstępu na imprezy edukacyjne są m.in. usługi wstępu na szkolenia (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27 marca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-893/11-3/JS, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 grudnia 2012 r., sygn. IPPP3/443-1024/12-2/KT). W drugiej ze wskazanych interpretacji organ podatkowy potwierdził jako prawidłowe stanowisko podatnika, który uważał, iż:

(…) płatność za uczestnictwo w szkoleniach należy potraktować jako opłatę za usługę wstępu na wydarzenie naukowe i edukacyjne, w rozumieniu art. 28g ustawy o VAT.

Wnosząc opłatę za udział w szkoleniu dla swoich pracowników, Wnioskodawca wykupuje dla nich prawo uczestnictwa w szkoleniu. W związku z powyższym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Zgodnie z art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/11 2/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak rozliczyć VAT z tytułu odbywającego się w Polsce szkolenia dla zagranicznych uczestników

W artykule wyjaśniono również wykaz usług edukacyjnych korzystających ze zwolnienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA