REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców. / Fot. fotolia
Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców. / Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

UE wzywa do działań na rzecz ochrony małych dostawców żywności przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektórych większych producentów i supermarkety z branży spożywczej.

Wielkie przedsiębiorstwa dysponują większą siłą przetargową w negocjacjach z innymi firmami, fakt ten wykorzystują – zgodnie z prawem – na swoją korzyść.

REKLAMA

Ponieważ jednak przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym coraz bardziej dążą do koncentracji swoich sił, brak równowagi czasami powoduje, że mniejsze firmy padają ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych.

Oto przykłady nieuczciwych praktyk stosowanych przez silniejsze strony wymiany handlowej:

  • odmowa zawarcia istotnych warunków i postanowień w formie pisemnej
  • zmiana kosztów transakcji, które zostały już uzgodnione
  • zmuszanie słabszych partnerów do zawierania umów o nieproporcjonalnie wysokim poziomie ryzyka
  • kończenie stosunków handlowych bez wypowiedzenia i bez podania obiektywnie uzasadnionego powodu.

Jeżeli słabsza strona relacji handlowych jest zależna gospodarczo od silniejszego kontrahenta, może uznać, że nie będzie w stanie obronić się przed takimi praktykami, obawiając się przy tym zerwania współpracy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w pomocy de minimis

Tak może wyglądać typowy przypadek: duże międzynarodowe przedsiębiorstwo produkujące napoje chłodzące dostarcza je małej firmie detalicznej. Wprowadza na rynek nowy produkt i prosi sprzedawcę detalicznego o magazynowanie go. Jeśli sprzedawca odmówi ze względu na ograniczoną ilość miejsca na półkach sklepowych, dostawca grozi mu, że nie dostarczy mu swoich wybranych, najlepiej sprzedających się produktów. Jeżeli sprzedawca detaliczny zwróci uwagę na to, że w umowie rocznej nie było tego nowego produktu, dostawca grozi mu zerwaniem współpracy.

Pomoc dla małych przedsiębiorstw

Niektóre rządy europejskie już wdrożyły środki mające na celu zapobieganie takim praktykom; inne wciąż jeszcze muszą podjąć odpowiednie działania.

Od września 2013 r. UE wzywa przedsiębiorstwa do dobrowolnego podpisania kodeksu postępowania – inicjatywy dotyczącej łańcucha dostaw – w ramach której zobowiążą się one do prowadzenia swoich stosunków handlowych w sposób uczciwy i zrównoważony.

Obecnie UE chce wykorzystać tę inicjatywę jako fundament do opracowania ogólnoeuropejskich zasad dobrego postępowania i minimalnych norm dotyczących ich przestrzegania.

REKLAMA

Celem tego jest zwiększenie liczby spraw rozwiązywanych w ramach inicjatyw dobrowolnych, a nie w drodze kosztownych i długo trwających procedur sądowych. Niezależne organy wykonawcze mogłyby chronić poufność danych małych firm, które boją się konsekwencji wystąpienia przed szereg.

W dostawę produktów żywnościowych dla konsumentów zaangażowanych jest wiele różnych podmiotów – producentów, przetwórców i detalistów. W unijnym spożywczym łańcuchu dostaw pracuje ponad 47 mln osób, a w całym sektorze spożywczym działa więcej małych firm niż w jakimkolwiek innym.

Więcej funduszy dla firm na ochronę środowiska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA