REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców. / Fot. fotolia
Unia Europejska wzywa do ochrony małych przedsiębiorców. / Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

UE wzywa do działań na rzecz ochrony małych dostawców żywności przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektórych większych producentów i supermarkety z branży spożywczej.

Wielkie przedsiębiorstwa dysponują większą siłą przetargową w negocjacjach z innymi firmami, fakt ten wykorzystują – zgodnie z prawem – na swoją korzyść.

REKLAMA

Ponieważ jednak przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym coraz bardziej dążą do koncentracji swoich sił, brak równowagi czasami powoduje, że mniejsze firmy padają ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych.

Oto przykłady nieuczciwych praktyk stosowanych przez silniejsze strony wymiany handlowej:

  • odmowa zawarcia istotnych warunków i postanowień w formie pisemnej
  • zmiana kosztów transakcji, które zostały już uzgodnione
  • zmuszanie słabszych partnerów do zawierania umów o nieproporcjonalnie wysokim poziomie ryzyka
  • kończenie stosunków handlowych bez wypowiedzenia i bez podania obiektywnie uzasadnionego powodu.

Jeżeli słabsza strona relacji handlowych jest zależna gospodarczo od silniejszego kontrahenta, może uznać, że nie będzie w stanie obronić się przed takimi praktykami, obawiając się przy tym zerwania współpracy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w pomocy de minimis

Tak może wyglądać typowy przypadek: duże międzynarodowe przedsiębiorstwo produkujące napoje chłodzące dostarcza je małej firmie detalicznej. Wprowadza na rynek nowy produkt i prosi sprzedawcę detalicznego o magazynowanie go. Jeśli sprzedawca odmówi ze względu na ograniczoną ilość miejsca na półkach sklepowych, dostawca grozi mu, że nie dostarczy mu swoich wybranych, najlepiej sprzedających się produktów. Jeżeli sprzedawca detaliczny zwróci uwagę na to, że w umowie rocznej nie było tego nowego produktu, dostawca grozi mu zerwaniem współpracy.

Pomoc dla małych przedsiębiorstw

Niektóre rządy europejskie już wdrożyły środki mające na celu zapobieganie takim praktykom; inne wciąż jeszcze muszą podjąć odpowiednie działania.

Od września 2013 r. UE wzywa przedsiębiorstwa do dobrowolnego podpisania kodeksu postępowania – inicjatywy dotyczącej łańcucha dostaw – w ramach której zobowiążą się one do prowadzenia swoich stosunków handlowych w sposób uczciwy i zrównoważony.

Obecnie UE chce wykorzystać tę inicjatywę jako fundament do opracowania ogólnoeuropejskich zasad dobrego postępowania i minimalnych norm dotyczących ich przestrzegania.

REKLAMA

Celem tego jest zwiększenie liczby spraw rozwiązywanych w ramach inicjatyw dobrowolnych, a nie w drodze kosztownych i długo trwających procedur sądowych. Niezależne organy wykonawcze mogłyby chronić poufność danych małych firm, które boją się konsekwencji wystąpienia przed szereg.

W dostawę produktów żywnościowych dla konsumentów zaangażowanych jest wiele różnych podmiotów – producentów, przetwórców i detalistów. W unijnym spożywczym łańcuchu dostaw pracuje ponad 47 mln osób, a w całym sektorze spożywczym działa więcej małych firm niż w jakimkolwiek innym.

Więcej funduszy dla firm na ochronę środowiska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA