REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT przy umowach barteru w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
umowa barterowa a vat
umowa barterowa a vat

REKLAMA

REKLAMA

Wśród popularnych form rozliczeń między przedsiębiorcami znajduje się tzw. barter. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala na nabycie niezbędnych towarów lub usług bez konieczności angażowania środków pieniężnych. Mogłoby się wydawać, że taka wymiana jest neutralna dla podatku VAT - nie dochodzi bowiem do zapłaty w tradycyjnym rozumieniu, czyli przekazania pieniędzy za dostawę lub świadczenie. Jednak wbrew powszechnemu przekonaniu transakcję taką należy opodatkować, przyjmując do tego odpowiednią podstawę. Po nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014, szczególnie ten ostatni aspekt rozliczania barteru rodzi wiele wątpliwości.

Na czym polega barter?

Barter to specyficzna transakcja - polega na tym, że jeden podmiot (np. firma) otrzymuje od drugiego określone dobro (towar lub usługę), w zamian za co przekazuje mu inne dobro o takiej samej lub zbliżonej wartości. Ta forma rozliczenia między przedsiębiorcami w rzeczywistości sprowadza się do wymiany towarów lub usług, w której pieniądze nie mają udziału. Bardzo istotnymi elementami umowy barterowej są wspomniane już założenie o porównywalnej wartości dóbr stanowiących przedmiot wymiany oraz fakt, że obie jej strony występują jednocześnie w roli sprzedawcy i nabywcy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: 500 pytań o VAT

Wielu przedsiębiorców - szczególnie tych, którzy pierwszy raz spotykają się z tą formą rozliczeń - może traktować transakcję barterową jako neutralną dla urzędu skarbowego. Nie dochodzi przecież do zapłaty, transakcja (najczęściej) kończy się zerowym saldem - nikt nie zarabia, nie ma więc od czego odprowadzać podatków. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdźmy.

Barter a konieczność zapłaty VAT

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ten argument dla wielu podatników byłby wystarczający do uznania, że transakcja barterowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (z powodów wymienionych wyżej). W powszechnym przekonaniu za odpłatne świadczenie uznaje się takie, za które należy się zapłata w pieniądzu. Taki sposób rozumowania jest jednak błędny. W tym miejscu należy podkreślić, że w przypadku barteru odpłatność ma miejsce, ale nie ma charakteru pieniężnego. Zapłata za towar lub usługę przyjmuje formę ekwiwalentnego świadczenia w naturze (polega na otrzymaniu wynagrodzenia w postaci innego towaru lub usługi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że transakcje barterowe należy uznać za czynności odpłatne, które podlegają opodatkowaniu VAT. Za takie uważa się bowiem czynności, przy których istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie. Takie podejście do kwestii opodatkowania barteru zostało potwierdzone w wielu interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe (np. pismo Dyrektora IS w Łodzi z 22 kwietnia 2013 roku - sygn. IPTPP2/443-79/13-4/KW).

Odliczanie VAT podczas zawieszenia działalności

Barter a podstawa opodatkowania do 30 grudnia 2013 roku

REKLAMA

Do końca 2013 roku, zgodnie z ówczesnym brzmieniem art. 29 ust. 3 i 9 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania transakcji barterowych należało przyjąć wartość rynkową towarów lub usług, pomniejszoną o kwotę VAT. Zapis ten budził jednak wątpliwości - zdaniem m.in. Trybunału Sprawiedliwości UE (wyrok z 19 grudnia 2012 roku w sprawie C-579/11) naruszał on zasadę neutralności VAT, ponieważ odmiennie traktował jedno świadczenie w zależności od formy zapłaty (rzeczowej lub pieniężnej).

Wiązało się to z tym, że przy takiej samej usłudze, za którą raz zapłata nastąpiła w pieniądzu, a innym razem stanowiącej przedmiot barteru, w inny sposób należało ustalić podstawę opodatkowania (odpowiednio w oparciu na zasadach ogólnych - czyli w wysokości kwoty faktycznie otrzymanej - oraz w oparciu na wartości rynkowej). Zarzuty te uwzględniono przy nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014 roku.

Czy podatek VAT można zaliczyć w koszty firmy?

Barter a podstawa opodatkowania od 1 stycznia 2014 roku

Za sprawą wspomnianej nowelizacji zniknęły regulacje zawarte wcześniej w art. 29 ust. 3 i 9. W związku z tym do ustalenia podstawy opodatkowania transakcji barterowych obecnie należy stosować zasady ogólne określone w art. 29a ust. 1 oraz ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tymi zapisami za podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy uznać wszystko to, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi:

  • dotacjami,
  • subwencjami

i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (bez VAT).

Limit zwolnienia z VAT w 2014 roku - od czego zależy?

Zapis taki może rodzić niemałe wątpliwości w przypadku ustalania podstawy opodatkowania przy transakcjach barterowych, w przypadku których zapłata ma formę niepieniężną. Na szczęście w tym wypadku z pomocą przychodzi orzecznictwo TSUE. Przede wszystkim należy podkreślić, iż zgodnie z opinią Trybunału Sprawiedliwości UE za podstawę opodatkowania należy przyjąć wynagrodzenie w rzeczywiści otrzymane z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług. Chodzi tu o subiektywną wartość, jaką dla odbiorcy ma dane dobro, otrzymane w zamian za przekazanie innego dobra. Ponadto TSUE wskazuje, że podstawę opodatkowania w przypadku barteru należy ustalić zgodnie z kosztami poniesionymi w celu nabycia lub wytworzenia danego towaru lub usługi (np. orzeczenie z dnia 2 czerwca 1994 roku - C-33-93).

Przykład 1.

W czerwcu 2014 roku firma X sprzedająca materiały biurowe dokonała dostawy papieru wizytówkowego na rzecz firmy Y, w zamian za co otrzymała gotowe wizytówki dla swoich przedstawicieli handlowych. Podstawą opodatkowania dla dokonanej przez firmę X dostawy będzie koszt zakupu papieru wizytówkowego powiększony o koszt przekazania go kontrahentowi (np. koszt transportu).

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Dokumentowanie barteru

Podobnie jak każdą inną transakcję także i barter należy właściwie udokumentować. Przez wzgląd na fakt, iż jest to dostawa towarów lub świadczenie usług, w sytuacji gdy obie strony prowadzą działalność gospodarczą (są podatnikami VAT), mają obowiązek wystawić fakturę. Jeżeli obowiązek podatkowy dla dokonanej transakcji powstaje na zasadach ogólnych, wówczas fakturę wystawia się:

  • nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,
  • nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Podsumowując, transakcje barterowe są świadczeniami odpłatnymi, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Za podstawę należy przyjąć - zgodnie z zasadą ogólną - wszystko to, co stanowi zapłatę (bez podatku VAT).

VAT od rzeczy używanych w 2014 roku

Autor: Andrzej Lazarowicz specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA