REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT przy umowach barteru w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
umowa barterowa a vat
umowa barterowa a vat

REKLAMA

REKLAMA

Wśród popularnych form rozliczeń między przedsiębiorcami znajduje się tzw. barter. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala na nabycie niezbędnych towarów lub usług bez konieczności angażowania środków pieniężnych. Mogłoby się wydawać, że taka wymiana jest neutralna dla podatku VAT - nie dochodzi bowiem do zapłaty w tradycyjnym rozumieniu, czyli przekazania pieniędzy za dostawę lub świadczenie. Jednak wbrew powszechnemu przekonaniu transakcję taką należy opodatkować, przyjmując do tego odpowiednią podstawę. Po nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014, szczególnie ten ostatni aspekt rozliczania barteru rodzi wiele wątpliwości.

Na czym polega barter?

Barter to specyficzna transakcja - polega na tym, że jeden podmiot (np. firma) otrzymuje od drugiego określone dobro (towar lub usługę), w zamian za co przekazuje mu inne dobro o takiej samej lub zbliżonej wartości. Ta forma rozliczenia między przedsiębiorcami w rzeczywistości sprowadza się do wymiany towarów lub usług, w której pieniądze nie mają udziału. Bardzo istotnymi elementami umowy barterowej są wspomniane już założenie o porównywalnej wartości dóbr stanowiących przedmiot wymiany oraz fakt, że obie jej strony występują jednocześnie w roli sprzedawcy i nabywcy.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: 500 pytań o VAT

Wielu przedsiębiorców - szczególnie tych, którzy pierwszy raz spotykają się z tą formą rozliczeń - może traktować transakcję barterową jako neutralną dla urzędu skarbowego. Nie dochodzi przecież do zapłaty, transakcja (najczęściej) kończy się zerowym saldem - nikt nie zarabia, nie ma więc od czego odprowadzać podatków. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdźmy.

REKLAMA

Barter a konieczność zapłaty VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ten argument dla wielu podatników byłby wystarczający do uznania, że transakcja barterowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (z powodów wymienionych wyżej). W powszechnym przekonaniu za odpłatne świadczenie uznaje się takie, za które należy się zapłata w pieniądzu. Taki sposób rozumowania jest jednak błędny. W tym miejscu należy podkreślić, że w przypadku barteru odpłatność ma miejsce, ale nie ma charakteru pieniężnego. Zapłata za towar lub usługę przyjmuje formę ekwiwalentnego świadczenia w naturze (polega na otrzymaniu wynagrodzenia w postaci innego towaru lub usługi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że transakcje barterowe należy uznać za czynności odpłatne, które podlegają opodatkowaniu VAT. Za takie uważa się bowiem czynności, przy których istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie. Takie podejście do kwestii opodatkowania barteru zostało potwierdzone w wielu interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe (np. pismo Dyrektora IS w Łodzi z 22 kwietnia 2013 roku - sygn. IPTPP2/443-79/13-4/KW).

Odliczanie VAT podczas zawieszenia działalności

Barter a podstawa opodatkowania do 30 grudnia 2013 roku

Do końca 2013 roku, zgodnie z ówczesnym brzmieniem art. 29 ust. 3 i 9 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania transakcji barterowych należało przyjąć wartość rynkową towarów lub usług, pomniejszoną o kwotę VAT. Zapis ten budził jednak wątpliwości - zdaniem m.in. Trybunału Sprawiedliwości UE (wyrok z 19 grudnia 2012 roku w sprawie C-579/11) naruszał on zasadę neutralności VAT, ponieważ odmiennie traktował jedno świadczenie w zależności od formy zapłaty (rzeczowej lub pieniężnej).

Wiązało się to z tym, że przy takiej samej usłudze, za którą raz zapłata nastąpiła w pieniądzu, a innym razem stanowiącej przedmiot barteru, w inny sposób należało ustalić podstawę opodatkowania (odpowiednio w oparciu na zasadach ogólnych - czyli w wysokości kwoty faktycznie otrzymanej - oraz w oparciu na wartości rynkowej). Zarzuty te uwzględniono przy nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014 roku.

Czy podatek VAT można zaliczyć w koszty firmy?

Barter a podstawa opodatkowania od 1 stycznia 2014 roku

Za sprawą wspomnianej nowelizacji zniknęły regulacje zawarte wcześniej w art. 29 ust. 3 i 9. W związku z tym do ustalenia podstawy opodatkowania transakcji barterowych obecnie należy stosować zasady ogólne określone w art. 29a ust. 1 oraz ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tymi zapisami za podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy uznać wszystko to, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi:

  • dotacjami,
  • subwencjami

i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (bez VAT).

Limit zwolnienia z VAT w 2014 roku - od czego zależy?

Zapis taki może rodzić niemałe wątpliwości w przypadku ustalania podstawy opodatkowania przy transakcjach barterowych, w przypadku których zapłata ma formę niepieniężną. Na szczęście w tym wypadku z pomocą przychodzi orzecznictwo TSUE. Przede wszystkim należy podkreślić, iż zgodnie z opinią Trybunału Sprawiedliwości UE za podstawę opodatkowania należy przyjąć wynagrodzenie w rzeczywiści otrzymane z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług. Chodzi tu o subiektywną wartość, jaką dla odbiorcy ma dane dobro, otrzymane w zamian za przekazanie innego dobra. Ponadto TSUE wskazuje, że podstawę opodatkowania w przypadku barteru należy ustalić zgodnie z kosztami poniesionymi w celu nabycia lub wytworzenia danego towaru lub usługi (np. orzeczenie z dnia 2 czerwca 1994 roku - C-33-93).

Przykład 1.

W czerwcu 2014 roku firma X sprzedająca materiały biurowe dokonała dostawy papieru wizytówkowego na rzecz firmy Y, w zamian za co otrzymała gotowe wizytówki dla swoich przedstawicieli handlowych. Podstawą opodatkowania dla dokonanej przez firmę X dostawy będzie koszt zakupu papieru wizytówkowego powiększony o koszt przekazania go kontrahentowi (np. koszt transportu).

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Dokumentowanie barteru

Podobnie jak każdą inną transakcję także i barter należy właściwie udokumentować. Przez wzgląd na fakt, iż jest to dostawa towarów lub świadczenie usług, w sytuacji gdy obie strony prowadzą działalność gospodarczą (są podatnikami VAT), mają obowiązek wystawić fakturę. Jeżeli obowiązek podatkowy dla dokonanej transakcji powstaje na zasadach ogólnych, wówczas fakturę wystawia się:

  • nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,
  • nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Podsumowując, transakcje barterowe są świadczeniami odpłatnymi, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Za podstawę należy przyjąć - zgodnie z zasadą ogólną - wszystko to, co stanowi zapłatę (bez podatku VAT).

VAT od rzeczy używanych w 2014 roku

Autor: Andrzej Lazarowicz specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA