REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT przy odwrotnym obciążeniu w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
odwrotne obciążenie vat
odwrotne obciążenie vat
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia odwrotnego obciążenia wydaje się zawiła, ale jak to w życiu bywa - straszne jest to, co nieznane. W niniejszym artykule za pomocą przykładu postaramy się objaśnić, na czym polega rozliczenie VAT przy odwrotnym obciążeniu.

Rozliczenie VAT przy odwrotnym obciążeniu

Na początek należy wyjaśnić, czym jest odwrotne obciążenie. Otóż mamy z nim do czynienia w sytuacji, gdy podatnik VAT dokonuje sprzedaży na rzecz innego podatnika towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT (ogólnie wyroby ze stali, odpady szklane i papierowe). Obowiązuje wówczas tzw. zasada odwrotnego obciążenia, co oznacza, iż VAT rozlicza nabywca towarów. Obowiązkiem sprzedawcy jest wystawienie faktury bez stawki i kwoty podatku.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Przedsiębiorca otrzymał fakturę za zakupiony towar (mieszczący się w grupie towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT). Fakturę wystawiono w dniu 26 sierpnia 2014 roku, jednak przedsiębiorca otrzymał ją wraz z towarem dopiero 2 września 2014 roku. Na dokumencie zawarto zapis “odwrotne obciążenie”. Pytanie: kiedy przedsiębiorca może dokonać odliczenia podatku VAT? W miesiącu wystawienia faktury czy otrzymania towaru? Jak to wykazać na deklaracji VAT?

Odwrotne obciążenie oznacza, że obowiązek zapłaty podatku VAT należnego leży po stronie nabywcy towarów. W przypadku dostawy odpadów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, zatem z chwilą dostawy towarów (zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W przytoczonym przykładzie dostawa towarów do nabywcy nastąpiła we wrześniu. Dlatego w tej sytuacji fakturę wystawioną w sierpniu traktujemy jako wystawioną przed powstaniem obowiązku podatkowego, co jest zgodne z zapisami art. 106i ust. 7 ustawy o VAT.

Sprzedaż środków trwałych a procedura VAT marża

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość obliczonego podatku należnego z tytułu dostawy towaru jednocześnie będzie stanowić wartość podatku naliczonego. Jego odliczenia można dokonać w tym samym okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy.

Z prawa do odliczenia VAT można skorzystać pod warunkiem rozliczenia wartości podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której powstał obowiązek jego rozliczenia.

Rozliczenia podatku podatnik może dokonać, wystawiając fakturę wewnętrzną lub obliczając podatek na fakturze otrzymanej od nabywcy.

W odniesieniu do przykładu - podatnik powinien rozliczyć podatek VAT w miesiącu dostawy towarów, czyli w tym przypadku we wrześniu. Również w tym miesiącu może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego. Kwotę podatku naliczonego będzie stanowić kwota podatku należnego wynikającego z dokonanego nabycia.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania wymaga doprecyzowania

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA