REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT przy odwrotnym obciążeniu w praktyce

odwrotne obciążenie vat
odwrotne obciążenie vat
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia odwrotnego obciążenia wydaje się zawiła, ale jak to w życiu bywa - straszne jest to, co nieznane. W niniejszym artykule za pomocą przykładu postaramy się objaśnić, na czym polega rozliczenie VAT przy odwrotnym obciążeniu.

Rozliczenie VAT przy odwrotnym obciążeniu

Na początek należy wyjaśnić, czym jest odwrotne obciążenie. Otóż mamy z nim do czynienia w sytuacji, gdy podatnik VAT dokonuje sprzedaży na rzecz innego podatnika towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT (ogólnie wyroby ze stali, odpady szklane i papierowe). Obowiązuje wówczas tzw. zasada odwrotnego obciążenia, co oznacza, iż VAT rozlicza nabywca towarów. Obowiązkiem sprzedawcy jest wystawienie faktury bez stawki i kwoty podatku.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Przedsiębiorca otrzymał fakturę za zakupiony towar (mieszczący się w grupie towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT). Fakturę wystawiono w dniu 26 sierpnia 2014 roku, jednak przedsiębiorca otrzymał ją wraz z towarem dopiero 2 września 2014 roku. Na dokumencie zawarto zapis “odwrotne obciążenie”. Pytanie: kiedy przedsiębiorca może dokonać odliczenia podatku VAT? W miesiącu wystawienia faktury czy otrzymania towaru? Jak to wykazać na deklaracji VAT?

Odwrotne obciążenie oznacza, że obowiązek zapłaty podatku VAT należnego leży po stronie nabywcy towarów. W przypadku dostawy odpadów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, zatem z chwilą dostawy towarów (zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W przytoczonym przykładzie dostawa towarów do nabywcy nastąpiła we wrześniu. Dlatego w tej sytuacji fakturę wystawioną w sierpniu traktujemy jako wystawioną przed powstaniem obowiązku podatkowego, co jest zgodne z zapisami art. 106i ust. 7 ustawy o VAT.

Sprzedaż środków trwałych a procedura VAT marża

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość obliczonego podatku należnego z tytułu dostawy towaru jednocześnie będzie stanowić wartość podatku naliczonego. Jego odliczenia można dokonać w tym samym okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy.

Z prawa do odliczenia VAT można skorzystać pod warunkiem rozliczenia wartości podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której powstał obowiązek jego rozliczenia.

Rozliczenia podatku podatnik może dokonać, wystawiając fakturę wewnętrzną lub obliczając podatek na fakturze otrzymanej od nabywcy.

W odniesieniu do przykładu - podatnik powinien rozliczyć podatek VAT w miesiącu dostawy towarów, czyli w tym przypadku we wrześniu. Również w tym miesiącu może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego. Kwotę podatku naliczonego będzie stanowić kwota podatku należnego wynikającego z dokonanego nabycia.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania wymaga doprecyzowania

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA