REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż towarów w Unii z NIP PL

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż towarów w Unii z NIP PL
Sprzedaż towarów w Unii z NIP PL

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza podjąć współpracę z innym przedsiębiorcą w Unii, przed rozpoczęciem transakcji powinien zarejestrować się jako podatnik VAT UE. Dodatkowo powinien na fakturach stosować NIP PL. W przypadku braku NIP - u PL, sprzedaż towarów należy skorygować.

Transakcje podatników VAT z różnych państw Unii Europejskiej noszą nazwę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) i na gruncie VAT-u mogą być opodatkowane stawką 0% po spełnieniu kilku warunków. Jednym z nich jest zarejestrowanie się jako VAT-owiec unijny.

REKLAMA

Aby dokonywać obrotu na terenie UE, trzeba zarejestrować się jako podatnik VAT UE i w unijnych transakcjach na fakturach stosować NIP poprzedzony prefiksem PL.

Zgodnie z ustawą o VAT, zgłoszenie rejestracyjne o zamiarze dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych należy złożyć w urzędzie skarbowym przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Błędy początkujących przedsiębiorców w rozliczeniu VAT

Prawo do 0-proc. stawki VAT

Ustawa VAT-owska z jednej strony nakłada obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT UE przed rozpoczęciem współpracy z przedsiębiorcą z innego kraju UE, z drugiej natomiast do rozliczenia transakcji jako wewnątrzwspólnotowej wymaga posiadania statusu podatnika VAT UE jedynie w momencie składania deklaracji podatkowej, czyli już po dokonaniu tej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że:

  1. przedsiębiorca dokonał dostawy na rzecz unijnego kontrahenta, który posiada właściwy dla swojego kraju numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych z dwuliterowym prefiksem,
  2. przedsiębiorca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada dowody, że towary zakupione przez unijnego kontrahenta zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone na terytorium innego niż Polska kraju UE,
  3. sprzedający przedsiębiorca w momencie składania deklaracji VAT-owskiej, w której wykazuje WDT jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Niekiedy zdarza się, że przy pierwszej transakcji wewnątrzwspólnotowej przedsiębiorca nie jest jeszcze zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Mimo to, dostarcza towary na rzecz kontrahenta np. z Włoch, który posiada numer identyfikacyjny, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Polski przedsiębiorca wystawia fakturę i uzyskuje potwierdzenie dokonania dostawy na terytorium Włoch. Aby zachować prawo do rozliczenia tej transakcji jako WDT z 0% stawką VAT-u, będzie musiał dokonać rejestracji jako podatnik VAT UE najpóźniej w dniu, w którym złoży deklarację VAT-owską za okres, kiedy dostarczył towary do Włoch (w którym dostawa zostanie wykazana). Po otrzymaniu NIP-u PL polski sprzedawca musi dokonać korekty faktury sprzedaży.

Zobacz: Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

Autorzy: Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA