REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż towarów w Unii z NIP PL

Sprzedaż towarów w Unii z NIP PL
Sprzedaż towarów w Unii z NIP PL

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza podjąć współpracę z innym przedsiębiorcą w Unii, przed rozpoczęciem transakcji powinien zarejestrować się jako podatnik VAT UE. Dodatkowo powinien na fakturach stosować NIP PL. W przypadku braku NIP - u PL, sprzedaż towarów należy skorygować.

Transakcje podatników VAT z różnych państw Unii Europejskiej noszą nazwę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) i na gruncie VAT-u mogą być opodatkowane stawką 0% po spełnieniu kilku warunków. Jednym z nich jest zarejestrowanie się jako VAT-owiec unijny.

REKLAMA

Aby dokonywać obrotu na terenie UE, trzeba zarejestrować się jako podatnik VAT UE i w unijnych transakcjach na fakturach stosować NIP poprzedzony prefiksem PL.

Zgodnie z ustawą o VAT, zgłoszenie rejestracyjne o zamiarze dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych należy złożyć w urzędzie skarbowym przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Błędy początkujących przedsiębiorców w rozliczeniu VAT

Prawo do 0-proc. stawki VAT

Ustawa VAT-owska z jednej strony nakłada obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT UE przed rozpoczęciem współpracy z przedsiębiorcą z innego kraju UE, z drugiej natomiast do rozliczenia transakcji jako wewnątrzwspólnotowej wymaga posiadania statusu podatnika VAT UE jedynie w momencie składania deklaracji podatkowej, czyli już po dokonaniu tej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że:

  1. przedsiębiorca dokonał dostawy na rzecz unijnego kontrahenta, który posiada właściwy dla swojego kraju numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych z dwuliterowym prefiksem,
  2. przedsiębiorca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada dowody, że towary zakupione przez unijnego kontrahenta zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone na terytorium innego niż Polska kraju UE,
  3. sprzedający przedsiębiorca w momencie składania deklaracji VAT-owskiej, w której wykazuje WDT jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Niekiedy zdarza się, że przy pierwszej transakcji wewnątrzwspólnotowej przedsiębiorca nie jest jeszcze zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Mimo to, dostarcza towary na rzecz kontrahenta np. z Włoch, który posiada numer identyfikacyjny, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Polski przedsiębiorca wystawia fakturę i uzyskuje potwierdzenie dokonania dostawy na terytorium Włoch. Aby zachować prawo do rozliczenia tej transakcji jako WDT z 0% stawką VAT-u, będzie musiał dokonać rejestracji jako podatnik VAT UE najpóźniej w dniu, w którym złoży deklarację VAT-owską za okres, kiedy dostarczył towary do Włoch (w którym dostawa zostanie wykazana). Po otrzymaniu NIP-u PL polski sprzedawca musi dokonać korekty faktury sprzedaży.

Zobacz: Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

Autorzy: Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA