REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gwarancje na towary w Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Gwarancje na towary w Unii Europejskiej / fot. fotolia
Gwarancje na towary w Unii Europejskiej / fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Unii Europejskiej konsument ma prawo do dwuletniej gwarancji na towar, zakupiony od przedsiębiorcy. W niektórych państwach członkowskich można udzielić gwarancji na dłuższy okres.

Więcej informacji na temat wymogów w poszczególnych krajach można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim w danym kraju.

REKLAMA

Relacje z klientami nie kończą się wraz ze sprzedażą produktu. Nawet po dostarczeniu produktu klientowi, sprzedawca ponosi pewną odpowiedzialność, jeśli towar okaże się wadliwy. Również producenci i importerzy są odpowiedzialni za szkody wynikające z wady produktu.

Jakie produkty uważa się za wadliwe?

Klient może wystąpić o odszkodowanie od sprzedawcy w ramach tzw. gwarancji prawnej przysługującej mu na mocy przepisów UE, jeśli towar:

  • nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę albo gdy nie ma cech towaru, jaki mu przedstawiono lub który był przedmiotem reklamy

Sprzedawca jest prawnie związany publicznymi oświadczeniami (zwłaszcza w reklamie lub na etykietach) na temat swoich produktów.

  • nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, lub do celu określonego przez kupującego (jeśli sprzedawca zaakceptował wymagania klienta)
  • nie cechuje się jakością i wykonaniem, które cechują towary tego samego rodzaju
  • (w przypadku gdy wymaga montażu przed użyciem) został nieprawidłowo zamontowany przez sprzedawcę lub klienta z powodu niejasnych instrukcji montażu.

Jeśli klient został poinformowany o pewnych niedociągnięciach związanych z jakością kupowanego produktu, nie może żądać od sprzedawcy odszkodowania w odniesieniu do tej konkretnej wady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Jakiego zadośćuczynienia może żądać klient?

Klient ma prawo zażądać następujących rodzajów bezpłatnego zadośćuczynienia (dotyczy to również kosztów wysyłki, robocizny, materiałów itp.):

  • naprawy produktu
  • wymiany produktu
  • obniżenia ceny
  • odstąpienia od umowy i pełnego zwrotu pieniędzy.

Jak to działa?

  1. W większości krajów w pierwszej kolejności klient może zażądać naprawy lub wymiany towaru. Wszelkie naprawy lub wymiany należy przeprowadzać w odpowiednim terminie, nie narażając klienta na znaczne niedogodności.

Obniżenie ceny / pełen zwrot poniesionych kosztów

Klient może wystąpić o obniżenie ceny lub pełen zwrot poniesionych kosztów, jeżeli naprawa lub wymiana towaru:

  • nie jest możliwa
  • byłaby zbyt kosztowna ze względu na rodzaj produktu lub jego wadę
  • wiązałaby się ze znacznymi niedogodnościami dla klienta
  • nie może zostać dokonana w rozsądnym terminie przez sprzedawcę.

* W niektórych krajach klienci mogą pominąć etap pierwszy i od razu domagać się obniżenia ceny lub zwrotu kosztów.
* W niektórych krajach umowy sprzedaży nie można rozwiązać, jeżeli wada produktu jest niewielka – np. rysa na opakowaniu płyty kompaktowej).

Aby dowiedzieć się, jakie są obowiązki sprzedawców w poszczególnych krajach, warto skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim w danym kraju.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Terminy

Odpowiedzialność sprzedawcy rozpoczyna się w dniu dostawy towaru i trwa 2 lata.

W niektórych krajach UE o problemie z produktem klient musi poinformować sprzedawcę przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia jego wystąpienia.

REKLAMA

Jeżeli problem zostanie wykryty w terminie 6 miesięcy od dostawy, uznaje się, że produkt był wadliwy już w chwili dostawy. Jeżeli problem zostanie wykryty po upływie 6 miesięcy od dostawy, klient musi wykazać, że problem istniał już w chwili dostawy.

W niektórych krajach UE w przypadku sprzedaży produktów używanych można uzgodnić ze swoim klientem skrócenie dwuletniego okresu odpowiedzialności, jednak okres ten nie może być krótszy niż jeden rok.

Gwarancje handlowe

Sprzedawcy mogą również oferować swoim klientom dodatkową gwarancję, ale nie jest to obowiązkowe i nie ma wpływu na podstawowe prawa klientów do naprawy, wymiany, obniżenia ceny i zwrotu pieniędzy albo dotrzymania terminów.

Nie można wprowadzać klienta w błąd co do przysługujących mu praw.

Co zrobić, jeśli jesteś tylko dystrybutorem, a wina leży po stronie producenta?

Jeśli klient zwraca wadliwy towar, również dystrybutor ma pewne prawa.

Jeżeli wada wynika z błędów produkcyjnych, dystrybutor może dochodzić odszkodowania od producenta tak samo, jak klient żądał tego od niego.

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA