REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gwarancje na towary w Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Gwarancje na towary w Unii Europejskiej / fot. fotolia
Gwarancje na towary w Unii Europejskiej / fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Unii Europejskiej konsument ma prawo do dwuletniej gwarancji na towar, zakupiony od przedsiębiorcy. W niektórych państwach członkowskich można udzielić gwarancji na dłuższy okres.

Więcej informacji na temat wymogów w poszczególnych krajach można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim w danym kraju.

REKLAMA

Relacje z klientami nie kończą się wraz ze sprzedażą produktu. Nawet po dostarczeniu produktu klientowi, sprzedawca ponosi pewną odpowiedzialność, jeśli towar okaże się wadliwy. Również producenci i importerzy są odpowiedzialni za szkody wynikające z wady produktu.

Jakie produkty uważa się za wadliwe?

Klient może wystąpić o odszkodowanie od sprzedawcy w ramach tzw. gwarancji prawnej przysługującej mu na mocy przepisów UE, jeśli towar:

  • nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę albo gdy nie ma cech towaru, jaki mu przedstawiono lub który był przedmiotem reklamy

Sprzedawca jest prawnie związany publicznymi oświadczeniami (zwłaszcza w reklamie lub na etykietach) na temat swoich produktów.

  • nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, lub do celu określonego przez kupującego (jeśli sprzedawca zaakceptował wymagania klienta)
  • nie cechuje się jakością i wykonaniem, które cechują towary tego samego rodzaju
  • (w przypadku gdy wymaga montażu przed użyciem) został nieprawidłowo zamontowany przez sprzedawcę lub klienta z powodu niejasnych instrukcji montażu.

Jeśli klient został poinformowany o pewnych niedociągnięciach związanych z jakością kupowanego produktu, nie może żądać od sprzedawcy odszkodowania w odniesieniu do tej konkretnej wady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Jakiego zadośćuczynienia może żądać klient?

Klient ma prawo zażądać następujących rodzajów bezpłatnego zadośćuczynienia (dotyczy to również kosztów wysyłki, robocizny, materiałów itp.):

  • naprawy produktu
  • wymiany produktu
  • obniżenia ceny
  • odstąpienia od umowy i pełnego zwrotu pieniędzy.

Jak to działa?

  1. W większości krajów w pierwszej kolejności klient może zażądać naprawy lub wymiany towaru. Wszelkie naprawy lub wymiany należy przeprowadzać w odpowiednim terminie, nie narażając klienta na znaczne niedogodności.

Obniżenie ceny / pełen zwrot poniesionych kosztów

Klient może wystąpić o obniżenie ceny lub pełen zwrot poniesionych kosztów, jeżeli naprawa lub wymiana towaru:

  • nie jest możliwa
  • byłaby zbyt kosztowna ze względu na rodzaj produktu lub jego wadę
  • wiązałaby się ze znacznymi niedogodnościami dla klienta
  • nie może zostać dokonana w rozsądnym terminie przez sprzedawcę.

* W niektórych krajach klienci mogą pominąć etap pierwszy i od razu domagać się obniżenia ceny lub zwrotu kosztów.
* W niektórych krajach umowy sprzedaży nie można rozwiązać, jeżeli wada produktu jest niewielka – np. rysa na opakowaniu płyty kompaktowej).

Aby dowiedzieć się, jakie są obowiązki sprzedawców w poszczególnych krajach, warto skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim w danym kraju.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Terminy

Odpowiedzialność sprzedawcy rozpoczyna się w dniu dostawy towaru i trwa 2 lata.

W niektórych krajach UE o problemie z produktem klient musi poinformować sprzedawcę przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia jego wystąpienia.

REKLAMA

Jeżeli problem zostanie wykryty w terminie 6 miesięcy od dostawy, uznaje się, że produkt był wadliwy już w chwili dostawy. Jeżeli problem zostanie wykryty po upływie 6 miesięcy od dostawy, klient musi wykazać, że problem istniał już w chwili dostawy.

W niektórych krajach UE w przypadku sprzedaży produktów używanych można uzgodnić ze swoim klientem skrócenie dwuletniego okresu odpowiedzialności, jednak okres ten nie może być krótszy niż jeden rok.

Gwarancje handlowe

Sprzedawcy mogą również oferować swoim klientom dodatkową gwarancję, ale nie jest to obowiązkowe i nie ma wpływu na podstawowe prawa klientów do naprawy, wymiany, obniżenia ceny i zwrotu pieniędzy albo dotrzymania terminów.

Nie można wprowadzać klienta w błąd co do przysługujących mu praw.

Co zrobić, jeśli jesteś tylko dystrybutorem, a wina leży po stronie producenta?

Jeśli klient zwraca wadliwy towar, również dystrybutor ma pewne prawa.

Jeżeli wada wynika z błędów produkcyjnych, dystrybutor może dochodzić odszkodowania od producenta tak samo, jak klient żądał tego od niego.

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA